در مقاله « چت جی پی تی چیست؟» به طور کامل هدف از ایجاد این هوش مصنوعی را توضیح دادیم.  میلیون‌ها نفر از روی کنجکاوی و بعدها برای انجام وظایف و جستجوهای بهتر به آن روی آوردند. با این‌که chatgpt در اوایل معرفی مشکلات و باگ‌های زیادی داشت، اما به مرور زمان و با آپدیت‌های بعدی به نمونه‌ حرفه‌ای تر و قوی‌تری از این هوش مصنوعی رسیدیم. چت جی پی تی 4 نمونه‌‌ی پیشرفته‌تری از نسخه قبلی خود ChatGPT-3.5 است.  الان به عنوان یک دستیار حرفه‌ای در خدمت بشر است. در ادامه بیشتر با chatgpt4 و کاربردهایش آشنا خواهید شد.

فهرست عناوین

چت جی پی تی 4 چیست؟

چت جی پی تی 4 یک شبکه عصبی است و بر روی حجم وسیعی از داده‌ها آموزش دیده است. به کمک این آموزش‌ها می‌تواند زبان طبیعی را درک کند. ChatGPT4 آخرین نسخه‌ی اضافه شده به سری مدل‌های زبان GPT است و به عنوان یک ابزار حرفه‌ای و قدرتمند برای تولید متن شبیه انسان توسط OpenAI معرفی شد. هم‌چنین چت جی پی تی ۴ متکی بر یک مدل چندوجهی بزرگ است که می‌تواند ورودی‌های تصویر و متن را قبول کند و خروجی را به عنوان متن منتشر کند. این چت ربات برای این‌که بتواند در مکالمات شبیه انسان شرکت کند و پاسخ‌های شخصی ارائه دهد، طراحی شده است و درک خوبی از زمینه هر مکالمه دارد.

OpenAI چند ماه بعد از انتشار ChatGPT-3، چت جی پی تی 4 را معرفی کرد که می‌توانیم برای انجام طیف گسترده‌ای از تسک‌ها مانند پاسخ به هرگونه سوال، خلاصه کردن متون، کد نویسی و حتی ایجاد آهنگ از آن استفاده کنیم.

بیشتر بخوانید: هوش مصنوعی چیست؟

مقایسه بین Chatgpt 3 با Chatgpt 4

حدود 5 سال است که نسخه‌های GPT توسط شرکت OpenAI منتشر می‌شود اما ما در پایان سال 2022 هم‌زمان با انتشار عمومی GPT-3.5 نام آن را شنیدیم. بدون شک مدل‌های آپدیت شده نسبت به نسخه‌های قبلی قدرتمند‌تر و در زمینه تولید متن منسجم‌تر و ماهرتر هستند. البته خود این شرکت هم به تمایز بین دو نسخه اشاره کرده و گفته که چت جی پی تی 4 قابل اعتماد‌تر و خلاقانه‌تر است و نسبت به نسخه قبلی خود دستورالعمل‌های ظریف‌تری را اجرا می‌کند.

پارامتر بیشتر، ظرفیت بیشتری برای یادگیری از داده‌ها ایجاد می‌کند و از این رو، مدل‌های آپدیت شده GPT می‌توانند پاسخ دقیق‌‌تر و شبیه انسان تولید کنند. از این رو موقع پاسخگویی به سوالات، خلاصه نویسی متن و ترجمه بهتر عمل می‌کنند.

پارامتر بیشتر موجب قدرتمندی نسخه‌ها می‌شود

پارامتر بیشتر، ظرفیت بیشتری برای یادگیری از داده‌ها ایجاد می‌کند و از این رو، مدل‌های آپدیت شده GPT می‌توانند پاسخ دقیق‌‌تر و شبیه انسان تولید کنند. از این رو موقع پاسخگویی به سوالات، خلاصه نویسی متن و ترجمه بهتر عمل می‌کنند.

در ادامه نگاهی به مدل‌های زبانی GPT می‌اندازیم:

GPT-1

GPT-1 اولین نسخه از مدل GPT بود که در سال 2018 معرفی شد و تعداد پارامترهای آن به 117 میلیون می‌رسید. این ربات توانایی این را داشت که پاسخ‌های منسجم و مرتبط با متن را به درخواست‌های خاص بدهد.

GPT-2

در سال 2019 دومین نسخه از GPT معرفی شد و در آن زمان به عنوان قدرتمندترین مدل زبان توانایی ایجاد پاراگراف‌های متنی منسجم را داشت. از دیگر قابلیت‌های آن می‌توان به دستیابی به عملکردهای پیشرفته، درک خواندن ابتدایی، ترجمه ماشینی، پاسخگویی به سوال و خلاصه سازی بدون آموزش خاص اشاره کرد.

GPT-3

در سال 2020 سومین نسخه منتشر شد و روی 175 میلیارد پارامتر آموزش دیده بود؛ در آن زمان GPT-3 بزرگترین شبکه عصبی تولید شده بود که فناوری را وارد دنیای جدیدی کرد.

ChatGPT

ChatGPT با مدل زبانی GPT-3.5 در نوامبر 2022 معرفی شد و به محض معرفی توجه افراد زیادی را جلب کرد و با این‌که در فضای معرفی جنجالی قرار نگرفت، اما توانست بیش از 1 میلیون کاربر را به خود جذب کند. نسبت به نمونه‌های قبلی پیشرفت‌های قابل توجهی داشت، طوری‌که این چت بات هوش مصنوعی قادر به پاسخگویی به سوالات بعدی، اعتراف به اشتباهات خود، به چالش کشیدن مقدمات نادرست و رد درخواست‌های نامناسب است.

GPT-4

چت جی پی تی 4 به عنوان جانشین GPT-3.5 در 14 مارس 2023 معرفی شد. همان‌طور که گفتیم این مدل آخرین نسخه است که می‌تواند تا 25000 کلمه را پردازش کند و دستورالعمل‌های بسیار ظریف‌تری را انجام دهد. این مدل توانایی حل مسائل دشوار و پردازش تصویر را هم دارد.

تفاوت ChatGPT4 با ChatGPT3.5

تفاوت chatgpt3.5 با chatgpt4

chatgpt3.5 و chatgpt4 هر دو از چت‌بات‌های OpenAI هستند، GPT-4 نسبت به GPT-3.5 پیشرفت‌های قابل توجهی را داشته و از نظر مدل، قابلیت‌های چند زبانه، حافظه، هدایت پذیری و … با نمونه قبلی متفاوت است. در اینجا برخی از تفاوت‌ها را بیان کردیم.

اندازه چت جی پی تی 4

به‌عنوان مثال GPT-4 با 100 تریلیون پارامتر آموزش داده شده، که تقریباً 10 برابر بیشتر از 175 میلیارد پارامتر GPT-3.5 است. با وجود این پارامتر‌ها‌ی بیشتر، GPT-4 می‌تواند وظایف پیچیده‌تری را انجام دهد.

تنوع در داده های آموزشی

GPT-4 یک مدل چند وجهی است و می‌تواند داده‌های متنی و تصویری را پردازش کند. قابلیت‌های چند زبانه یکی از تفاوت‌هایی که چت جی پی تی 4 نسبت به نسخه قبلی خود دارد. و اکنون می‌تواند با 25 زبان غیر از انگلیسی کار کند؛ هم‌چنین حافظه کوتاه مدت طولانی تری دارد.

توانایی درک زمینه

 جی پی تی 4 نسبت به نمونه‌های قبلی درک بهتری دارد و متناسب با یک موقعیت خاص، پاسخ بهتری ایجاد می‌کند.

پاسخ‌های دقیق‌تر

ظرفیت بالای GPT-4 برای یادگیری موجب می‌شود که بتواند از روی داده‌ها آموزش ببیند و پاسخ‌های دقیق‌تری ارائه دهد.

قابلیت درک تصاویر در ChatGPT4

یکی از ویزگی‌های باورنکردنی چت جی پی تی 4 مجهز بودن به فناوری «چند وجهی» است، که در پردازش متن و تصویر توانمند است. به این معنی که می‌توانیم در کنار متن یک تصویر هم ارسال کنیم. شاید در آینده نزدیک قابلیت ورودی ویدیو هم به آن اضافه شود.

دسترسی به کلمات بزرگتر

با داشتن چنین قابلیتی می‌توانیم با جی پی تی 4 متن بیشتری تولید کنیم، همچنین برای جستجو، تجزیه و تحلیل اسناد هم کمک می‌کند.

دسترسی بدون محدودیت

هر لحظه می‌توانیم برای استفاده از چت جی پی تی 4 اقدام کنیم. ChatGPT به دلیل محبوبیت و در دسترس بودن، گاهی اوقات ظرفیت ورودی جدید ندارد. اما با داشتن چت جی پی تی 4 همیشه می‌توانیم از این هوش مصنوعی استفاده کنیم.

خلاقیت بیشتر

در موقعیت‌های مختلفی می‌توانیم از این هوش مصنوعی پیشرفته و خلاقانه استفاده کنیم؛ این هوش مصنوعی پیچیده‌ترین سوال‌ها را با بالاترین میزان خلاقیت جواب می‌دهد. برای مثال chatgpt4 می‌تواند از روی سبک نوشتاری ما یاد بگیرد و به همان سبک برایمان تولید محتوا کند.

پلاگین‌ها

یکی دیگر از تفاوت‌های مهمی که موجب می‌شود GPT4 نسبت به GPT3.5 با ارزش‌تر باشد، وجود پلاگین‌های chatgpt4 است. GPT-4 یک ویژگی بتا به نام پلاگین ها را معرفی می‌کند که هر کدام از آن‌ها کاربرد خاصی دارند. این پلاگین‌ها به عنوان یک رابط کاربری عمل کرده و موجب می‌شود که خیلی پیشرفته‌تر و حرفه‌ای‌تر از جی پی تی 4 استفاده کنیم.

پلاگین های چت جی پی تی 4

چگونه از ChatGPT4 استفاده کنیم؟

برای استفاده از چت جی پی تی 4 هم باید وارد سایت chat.openai.com شویم، با این تفاوت که باید اشتراک تهیه کنیم تا از امکانات آن بهره ببریم. هزینه اشتراک ChatGPT plus ماهیانه 20 دلار است. البته پرداخت هزینه دلاری برای ما ایرانی‌ها مشکل است، اما خبر خوب این که می‌توان از نامبرلند، نسبت به خرید اکانت chatgpt اقدام کرد.

چرا باید ChatGPT4 بخریم؟

GPT-4 قابلیت‌ها و ویژگی‌های فوق‌العاده‌ای دارد و همین عامل موجب شده که بتوانیم در یک مکالمه طولانی از آن استفاده کنیم و جواب‌هایی با خلاقیت بالاتر و میزان اعتماد پذیری بیشتر دریافت کنیم. آخرین نسخه چت بات به قدری قدرتمند است که می‌تواند در آزمون پزشکی آمریکا نمره قبولی کسب کند. طی آزمایشی که محققان روی این چت بات داشتند، متوجه شدند که این هوش مصنوعی نسبت به پزشکان عملکرد بهتری دارد و می‌تواند به خوبی به بیماران مشاوره دهد و با آن‌ها ابراز همدردی کند. در این آزمون چت جی پی تی 4 توانست نسبت به پزشکان نمره قبولی «خوب» یا «خیلی خوب» را کسب کند.

در ادامه چند مورد از ویژگی‌های GPT-4 که نسبت به GPT3.5 بهتر است، را معرفی کردیم

خرید چت جی پی تی 4

آخرین تغییرات چت جی پی تی 4

شرکت های غول فناوری مانند گوگل و مایکروسافت و هم چنین شرکت های چینی به دنبال رقابت با چت جی پی تی هستند، و این شرکت روز به روز قابلیت های جذابی را به چت بات هوشمند خود اضافه می کند.

OpenAI به تازگی یک کنفرانسی را با حضور برخی از توسعه دهندگان برپا کرد و اخبار جالبی در این کنفرانس ارائه داد. OpenAI به هوش مصنوعی چت جی پی تی 4، قابلیت ها و ویژگی هایی را اضافه کرده که به جذابیت آن افزوده است.

در ادامه قابلیت های جدیدی که به چت جی پی تی 4 اضافه شده را مرور خواهیم کرد:

بروزرسانی دائمی اطلاعات

یکی از باگ های مهمی که موقع رونمایی از این چت بات هوشمند به چشم می‌خورد، محدود بودن اطلاعات بود. قبلا اطلاعاتی که چت جی پی تی 4 به آن دسترسی داشت تا پایان سپتامبر 2021 بود اما در مدل جدید، اطلاعات آن تا آوریل 2023 به روز شده است. همچنین چت جی پی تی 4 به اینترنت هم متصل است.

جستجوی مرورگر و دسترسی به بینگ (bing browser)

علاوه بر به روز شدن دیتاها، قابلیت جستجوی اینترنتی هم به آن اضافه شده و الان این چت بات می تواند به صورت مستقیم در اینترنت جستجو کند و اطلاعات به روز و جدیدی را در مورد موضوعات مختلف ارائه دهد. اکنون می توانید در مورد تازه ترین اخبار، مقالات تخحصصی، داده های اماری و … جستجو کنید.

ورودی تصویر و دسترسی به Dall-E3

یکی از تغییرات جذاب در چت جی پی تی 4، آپلود تصویر و هم چنین تبدیل متن به عکس است. قبلا OpenAI سرویس Dall-E را برای تبدیل متن به عکس راه اندازی کرده بود؛ اما اکنون کاربران ChatGPT Plus می‌توانند از منوی کشویی GPT-4، از نسخه بتای Dall-E 3 استفاده کنند و با وارد کردن هرگونه متن به هر زبانی، تصاویر زیبا و جذاب تحویل بگیرند.

آپلود عکس و فایل

قابلیت جدید دیگری که به GPT-4 اضافه شده، امکان آپلود کردن فایل و عکس است که قبلا وجود نداشت. با وجود این، کاربران پرمیوم می توانند هرگونه فایل PDF و عکسی را در چت جی پی تی آپلود کنید. برای مثال یکی از ساده ترین کارهایی که می توانید انجام دهید، آپلود برگه آزمایش و تحلیل جواب است. همچنین می توانید با آپلود عکس خودتان از او برنامه غذایی دریافت کنید.

تغییرات ظاهری در صفحه چت جی پی تی 4

بلافاصله بعد از ورود به اکانت چت جی پی تی 4، متوجه تغییرات ظاهری آن خواهید شد؛ این تغییرات شاید در ظاهر کوچک باشند و جذابیت چندانی نداشته باشند، اما پشت صحنه آن قابلیت‌های جذابی نهفته است. از منوی کشویی بالای صفحه می‌توانید مدل زبانی مورد نظر خود را انتخاب کنید یا از پلاگین های موجود استفاده کنید. در نوار کناری هم گزینه‌ای به نام اکسپلور اضافه شده که امکانات جذابی در اختیار شما قرار می‌دهد. با ورود به بخش اکسپلور، می‌توانید DallE3 را انتخاب کنید یا از سایر پلاگین‌های مخصوص OpenAI استفاده کنید. در ادامه شما را با این پلاگین ها و کاربردهایی که دارند آشنا می‌کنیم.

پلاگین‌های ساخته شده توسط OpenAI

بعد از یکسال که از معرفی ChatGPT گذشت، اوپن‌ای‌آی به‌غیر از پلاگین‌های بتا، یکسری پلاگین دیگر را ارائه داد که در نوار سمت چپی آن و از بخش Explor GPTs قابل دسترسی است. در اینجا پلاگین‌های فوق‌العاده کاربری وجود دارد که در هر زمینه می‌تواند به ما کمک کند. پلاگین‌ها در نوار بالایی دسته بندی شده‌اند. DALL·E، Writing، Productivity، Research & Analysis، Programming، Education و Lifestyle دسته بندی هایی هستند که در اکسپلور جی‌پی‌تی موجود است و هرکدام شامل چندین پلاگین دیگر هستند.

برای آشنایی بیشتر با این پلاگین‌ها، بلاگ “پلاگین های چت جی پی تی 4” را حتما مطالعه کنید.

چگونه چت‌بات هوش مصنوعی ChatGPT بسازیم؟

OpenAI با اضافه کردن قابلیت ساخت چت بات سفارشی انقلاب بزرگی در دنیای هوش مصنوعی به پا کرد. کاربرانی که اکانت chatgpt 4 دارند، می‌توانند یک چت بات اختصاصی متناسب با نیاز خود بسازند و کارهای مختلفی را به کمک آن انجام دهند.

    • برای ساخت این چت بات، وارد بخش اکسپلور شوید.
    • در بالای صفحه My GPTs، روی گزینه creat a GPT کلیک کنید.
    • در این صفحه از بخش creat می‌توانید GPT  موردنظر خود را بسازید کافیست با زبان طبیعی با ابزار GPT Builder صحبت کنید. برای مثال می‌توانید به او بگویید که ” به یک دستیار هوشمند نیاز دارید که ریاضی بلد باشد و در حل مسائل ریاضی پیشرفته به من کمک کند.”
    • همچنین می‌توانید برای GPT مخصوص خود، نام و تصویر انتخاب کنید.
    • از بخش Configure  می توانید تنظیمات تخصصی تری را اجرا کنید. مثلا اجازه دسترسی به اینترنت را برای او فعال کنید یا مشخص کنید که می‌توانید از DALL-E استفاده کند یا خیر.
    • بعد از اینکه تغییرات موردنظر خود را انجام دادید، روی دکمه Publish کلیک کنید تا GPT ساخته شود. برای در نظر گرفتن تنظیمات بیشتر می توانید دوباره به Configure برگردید، گزینه های بیشتری وجود دارد که می‌توانید برای ربات مخصوص خود فعال کنید.

Adding an image

برای اضافه کردن تصویر به GPT

Additional Instructions:

مشخص کردن دستورالعمل‌هایی که GPT باید از آن‌ها تبعیت کند.

Prompt Starters

نمونه پیام‌های پیشنهادی به کاربر برای شروع گفتگو

Knowledge

فعالسازی دسترسی به محتواهای اضافه برای ارائه پاسخ های بهتر

New Capabilities

فعالسازی دسترسی به قابلیت‌هایی مثل مرور وب، تولید تصویر با DALL-E و تحلیل پیشرفته داده

Custom Actions

فعالسازی دسترسی به APIهای شخص ثالث را برای GPT

چت جی پی تی 4 یک دستیار همه فن حریف

یکی از پیشرفته‌ترین و قوی‌ترین نمونه هوش مصنوعی که تا کنون شاهد آن بودیم، چت جی پی تی 4 است؛ این هوش مصنوعی با توجه به ویژگی‌هایی که دارد برای همه ما در هر پوزیشن و موقعیت شعلی پیشنهاد می‌شود. استفاده از chatgpt به معلمان و دانشجویانی که به دنبال صرفه‌جویی در وقتشان هستند، بهترین گزینه است. با توجه به توانایی این هوش مصنوعی کسب و کار‌های مختلف می‌توانند بهترین استفاده را کنند. برای مثال پزشکان، وکلا، محتوانویسان، برنامه نویسان و …