چت جی پی تیChatGPT به محض ورود سروصدای زیادی در دنیای فناوری به پا کرد و به جان انسان‌ها ترس بزرگی انداخت که آیا هوش مصنوعی جایگزین ما در تمامی کارها می‌شود؟ همچنان روز به روز شاهد پیشرفت های بیشتری از هوش مصنوعی هستیم و بشر در تلاش است که ماشینی طراحی کند تا بتواند مانند انسان فکر کند، آموزش ببینید و توانایی پیش بینی کردن داشته باشد. تلاش برای رسیدن به هوش مصنوعی قوی چیزی است که بشر می خواهد و ادامه این تلاش ها منجر به تاسیس شرکت OpenAI شد و یکی از محصولات این شرکت ChatGPT است.
چت جی پی تی به کمک شبکه های عصبی و یادگیری عمیق (deep learning) قادر است پیش بینی کند و با دقت بسیار بالا به کاربران پاسخ مناسبی ارائه دهد. همین عامل موجب تحیر و ترس انسان از هوش مصنوعی شد. اما به جای ترس از هوش مصنوعی و چت جی پی تی باید یاد بگیریم که چگونه می توان از این ابزار کاربردی و حرفه ای استفاده  کرد. در ادامه توضیحات کامل تری از این که چت جی پی تی چیست؟ کاربردهای چت جی پی تی چیست؟ و نسخه های مختلف این چت بات را، بیان خواهیم کرد.

فهرست عناوین

ChatGPT چیست؟

یک چت بات هوش مصنوعی است که با استفاده از پردازش زبان طبیعی و الگوریتم های یادگیری عمیق، این امکان را به ما می دهد که مکالمات انسان مانند و تعاملی با چت بات داشته باشیم. این ابزار حرفه ای بر روی مجموعه عظیمی از داده های متنی آموزش دیده است، درک گسترده ای از موضوعات و سبک های زبانی مختلف دارد؛ از این رو می تواند به هر سوالی در زمینه های مختلف پاسخ دهد، محتوای نوشتاری مختلف مانند مقاله، پست شبکه اجتماعی، کدنویسی و ایمیل و… ایجاد کند و متن ها را درک و پاسخی مناسب و منطقی به شما دهد. ChatGPT طوری طراحی شده که به کاربران احساس گفتگو با شخص دیگری را می‌دهد!

یکی از مواردی که باعث ایجاد وجه تمایز چت جی پی تی با سایر چت بات های چند دهه اخیر شده، استفاده از یادگیری تقویتی از بازخورد انسانی است. در این مدل از مربیان هوش مصنوعی انسانی و مدل های پاداش استفاده شده تا به واسطه آن این چت بات توسعه پیدا کند و بتواند سوالات بعدی را پاسخ دهد، اشتباهاتش را قبول کند و در صورتی که درخواست های نامناسبی آمد، آن را رد کند.

چه کسی چت جی پی تی را ایجاد کرد؟

یک شرکت تحقیقاتی هوش مصنوعی و یادگیری ماشین با هدف دستیابی به هوش مصنوعی عمومی، ChatGPT را در نوامبر 2022 ایجاد و راه اندازی کرد. OpenAI به دلیل مشارکت در زمینه هوش مصنوعی شناخته شده است و دارای تیمی از محققان، مهندسان و کارشناسان است که روی توسعه ChatGPT کار کرده اند. توسعه ChatGPT شامل ترکیبی از تکنیک‌های یادگیری تحت نظارت و تقویتی بوده و با مربیان انسانی که هم کاربر و هم دستیار هوش مصنوعی انجام شده است. تلاش مشترک تیم OpenAI و مربیان منجر به ایجاد این چت بات هوش مصنوعی پیشرفته شده است که می‌تواند در مکالمات انسان‌مانند شرکت کند و پاسخ‌های روشنگرانه‌ای به سوالات کاربران ارائه دهد.

بیشتر بخوانید: هوش مصنوعی چیست؟

مفهوم جی پی تی GPT چیست؟

اصطلاح GPT مخفف Generative Pre-trained Transformer به معنای ترانسفورماتور از پیش آموزش داده شده مولد است. در این اصطلاح “تولید کننده” به توانایی مدل برای تولید متن اشاره دارد و “پیش آموزش داده شده” نشان می دهد که مدل قبل از تنظیم دقیق برای کارهای خاص، روی یک مجموعه داده بزرگ آموزش داده شده است. معماری ترانسفورماتور که در سال 2017 معرفی شد، نقش مهمی در موفقیت مدل های GPT ایفا می کند. GPT حول مدل های زبانی بزرگ می چرخد و مدل‌ها را قادر می‌سازد تا زمینه داده‌های ورودی را تجزیه و تحلیل و متنی را تولید کنند که از نظر متنی منسجم و از نظر سبکی شبیه به نوشته‌های انسانی باشد.

بیشتر بخوانید: چت جی پی تی 4 چیست؟

مدل‌های GPT مانند GPT-3 و GPT-4 به دلیل قابلیت‌های چشمگیرشان شهرت زیادی پیدا کرده‌اند. این مدل‌ها بر روی حجم عظیمی از داده‌های متنی از اینترنت و منابع دیگر آموزش دیده‌اند و به آن‌ها اجازه می‌دهد تا طیف وسیعی از موضوعات و سبک‌های زبان را درک کنند و به آنها پاسخ دهند. آن‌ها می توانند متنی را به چندین زبان تولید کنند، سبک متن تولید شده را تغییر دهند، و حتی برای درک بهتر هدف داده های ورودی، سؤالات روشنگری بپرسند. و اکنون جدیدترین نسخه این مدل در چت بات ChatGPT استفاده شده و در اختیار کاربران قرار گرفته است. در واقع ChatGPT یک پیاده سازی خاص از مدل GPT است که برای تعاملات مکالمه طراحی شده است.

کاربردهای چت جی پی تی

ویژگی های گسترده ای که ChatGPT دارد آن را به یک گزینه ایده آل برای مشاغل مختلف تبدیل کرده است. سازمان ها می توانند به کمک این ابزار قدرتمند، ارتباطات قوی تری با مشتریان خود داشته باشند و به بینش عمیق تری در ارائه خدمات به آن ها دست پیدا کنند. در ادامه برخی از کاربردهایی که چت جی پی تی در مشاغل مختلف دارد را بیان می کنیم:

برنامه نویسی

کد نویسی

کد نویسی با چت جی پی تی می توانید یک کد تولید کنید و از آن برای توضیح مفاهیم پیچیده کد نویسی کمک بگیرید. هم چنین این ابزار حرفه ای برای شناسایی خطاها و ارائه پیشنهادهای بالقوه هم به شما کمک خواهد کرد.

دیباگ کد

ChatGPT با داشتن قابلیت های پیشرفته پردازش زبان و پایگاه دانش گسترده ای که دارد، یک منبع عالی برای اشکال زدایی کد است. اگر قبلا در کد نویسی با خطایی روبرو میشدید، باید در سایت های مرتبط سوال خود را مطرح می کردید تا یک نفر به شما کمک کند؛ اما اکنون به کمک ChatGPT مشکل شما در لحظه حل خواهد شد. چت جی پی تی با قدرت تجزیه و تحلیل می تواند خطاهای کد را شناسایی کند و برای آن راه حل هایی را ارائه دهد.

چت جی پی تی توانایی خوبی در درک کد دارد و همین عامل موجب شده تا به یک ابزار ساده و کاربر پسند برای اشکال زدایی تبدیل شود. علاوه بر این به شما بهترین روش اشکال زدایی را پیشنهاد می کند. استفاده از چت جی پی تی موجب صرفه جویی در زمان خواهد شد و فرآیند کد نویسی را بهبود می بخشد، از این رو برای افراد تازه کار هم می تواند مفید باشد.

چت جی پی تی با قدرت تجزیه و تحلیل خود خطاهای کد را شناسایی میکند و به شما راه حل هایی پیشنهاد میدهد.

بانکداری

چت جی پی تی در بانکداری می تواند کاربردهای مختلفی داشته باشد:

پشتیبانی مشتری

چت جی پی تی می تواند به عنوان یک دستیار مجازی یا چت بات برای ارائه پشتیبانی مشتری در امور بانکی به کار گرفته شود. پاسخگویی به سوالات متداول، اطلاعاتی در مورد مانده حساب، تاریخچه تراکنش ها، پاسخ به سوالاتی مانند فعال سازی حساب یا تنظیم مجدد رمز عبور کارهایی است که چت جی پی تی در این بخش انجام می دهد.

توصیه های محصول و خدمات

در این بخش چت جی پی تی می تواند بر اساس نیاز و ترجیحات مشتری، محصولات و خدماتی را به آن ها پیشنهاد دهد و یا برای افتتاح حساب های پس انداز، کارت های اعتباری، وام و سایر پیشنهادات مالی توصیه هایی را ارائه دهد.

تشخیص تقلب

برای جلوگیری از فعالیت های متقلبانه احتمالی، می توان از این هوش مصنوعی کمک گرفت. ChatGPT می تواند تراکنش‌های فیک و مشکوک را شناسایی کند و به تیم امنیتی بانک این مورد را هشدار دهد.

ترجمه زبان

ChatGPT یک ابزار عالی برای ترجمه زبان است و مانند یک متخصص زبان به شما کمک می کند که بتوانید به زبان های مختلف بدون هیچ مانعی با افراد ارتباط برقرار کنید. چت جی پی تی سرعت بالایی در ترجمه متن از یک زبان به زبان دیگر را دارد و این کار را با دقت بالا انجام می دهد و علت آن هم توانایی پردازش زبان طبیعی و پایگاه دانش گسترده است. هم چنین به لطف یادگیری ماشین می تواند از اشتباهاتی که داشته درس بگیرد و به مرور بهبود پیدا کند.

نکته جالبی که در مورد این کاربرد ChatGPT وجود دارد این است که می تواند به زبان آموزان مثال‌ها و توضیحاتی را درباره اصطلاحات رایج ارائه دهد و از این رو یادگیری زبان را سرگرم کننده و جذاب می کند.

تولید محتوا

توانایی های قابل توجهی که ChatGPT دارد آن را به یک ابزار حرفه ای برای تولید محتوای دقیق و با کیفیت تبدیل کرده است. طوری که به کمک آن می توانید یک محتوای نوشتاری شبیه انسان تولید کنید. به کمک چت جی پی تی می توانید پست های وبلاگ یا مطالب بازاریابی موثر را در کمترین زمان ایجاد کنید.

این ابزار پتانسیل این را دارد که برای موضوعات شما ایده های جدید بدهد و در بازنویسی جملات یا حتی تهیه پیش نویس کل پاراگراف ها، تصحیح گرامر و کارهای پیچیده تر مانند تصحیح و ویرایش متن کمک کند. پایگاه دانش گسترده و مهارت زبان ChatGPT آن را قادر می سازد تا به شما در بهبود نوشتن و غلبه بر موانع خلاقانه کمک کند. با این حال، توجه به این نکته مهم است که نظارت و ویرایش انسانی همچنان برای اطمینان از کیفیت و دقت محتوای تولید شده بسیار مهم است.

پایگاه دانش گسترده و مهارت زبان ChatGPT آن را قادر می سازد تا به شما در بهبود نوشتن و غلبه بر موانع خلاقانه کمک کند.

کاربرد دیگر چت جی پی تی  تولید محتوا برای پست های رسانه های اجتماعی است؛ تولید محتوا با چت جی پی تی هم موجب صرفه جویی در زمان می شود و هم موجب می شود که محتوایی جذاب و کاربر پسند تولید کنید. توانایی چت جی پی تی در یادگیری از ورودی‌های گذشته باعث می شود که در طول زمان خروجی باکیفیت تری بر اساس نیاز کاربر استخراج شود.

سئو

کاربرد دیگری که چت جی پی تی دارد، در بهینه سازی موتور جستجو (SEO) است. ChatGPT با داشتن قابلیت پردازش زبان طبیعی و پایگاه دانش گسترده می تواند به تحقیق کلمات کلیدی بپردازد، کلمات کلیدی را شناسایی کند و به بهینه سازی محتوا برای رتبه بندی موتور جستجو کمک کند. ChatGPT برای بهینه سازی عناصر مختلف سئو مانند تگ‌های عنوان و توضیحات متا، و در مورد بهترین شیوه‌ها برای سئو داخلی و خارجی پیشنهاداتی را ارائه می دهد. متخصصان سئو به کمک چت جی پی تی می‌توانند علاوه بر صرفه جویی در زمان، بهینه سازی را بهبود ببخشند و رتبه بندی موتور جستجو و ترافیک وب سایت را افزایش دهند.

نوشتن اسناد حقوقی

ChatGPT می تواند به وکلا و افرادی که به نوشتن سند حقوقی نیاز دارند، کمک کند. چت جی پی تی در تحقیق مفاهیم حقوقی و تهیه پیش نویس اسناد به افراد کمک خواهد کرد و هم چنین می تواند زبان و ساختار مناسب برای انتقال مفاهیم حقوقی ارائه دهد. علاوه بر این، افرادی که در زمینه وکالت به مشاور نیاز دارند می توانند از چت جی پی تی کمک بگیرند.

نوشتن تکالیف مدرسه و دانشگاه

چت جی پی تی یک ابزار فوق العاده برای دانش آموزان و دانشجویان است که می تواند به آن ها در نوشتن تکالیف کمک کند. چت جی پی تی می تواند به شما ایده‌های خلاق و جذاب ارائه دهد تا بتوانید تکالیف خود را به بهترین نحو ممکن انجام دهید. استفاده از چت جی پی تی در انجام تکالیف هم در وقت صرفه جویی می کند هم کمک می کند که تا کارهای خود را به بهترین نحو ممکن انجام دهید.

استفاده از چت جی پی تی به معلمان و اساتید هم پیشنهاد می شود. اگر به دنبال شیوه جدید برای آموزش دادن هستید، چت جی پی تی به شما کمک خواهد کرد و هم چنین باعث بهبود و افزایش کارایی و عملکرد و هم‌چنین صرفه‌جویی در زمان در بخش آموزش خواهد شد.

مراقبت های بهداشتی

یکی از کاربردهای ChatGPT در زمینه مراقبت های بهداشتی است. چت جی پی تی دارای منابع اطلاعاتی نامحدود و مرتبط با مراقبت های بهداشتی است و به پزشکان کمک می کند که بهتر بتوانند با بیماران ارتباط برقرار کنند. این هوش مصنوعی می تواند در تشخیص و درمان بیماری به پزشک و بیمار کمک کند. برای رونویسی پزشکی، تریاژ بیمار، خلاصه کردن سوابق بیمار و … می توان از موتور قدرتمند ChatGPT استفاده کرد. استفاده از ChatGPT در این موارد باعث می شود که اطلاعات دقیق تر و جامع تری از بیمار به دست آید، در این صورت پزشک در تشخیص بیماری و پیدا کردن مراحل درمان بهتر عمل می کند. هم چنین ChatGPT می تواند به عنوان یک دستیار برای بیمار باشد تا بیمار سوالات پزشکی خود را از او بپرسد و برای پیگیری به موقع و درمان بیماری به مراکز درمانی مراجعه کند.

دیگر کاربردهای به شکل کلی

به طور کلی ChatGPT با قابلیت‌های پیشرفته پردازش زبان و پاسخ‌های شبیه به انسان، برنامه‌های کاربردی متنوعی در حوزه‌های مختلف پیدا کرده است. ChatGPT چه در بهبود تجارب جستجو، فعال کردن سناریوهای ایفای نقش، کمک به تولید محتوا، متحول کردن پشتیبانی مشتری یا خدمت به عنوان یک ابزار آموزشی باشد، تطبیق پذیری و پتانسیل خود را نشان داده است. همانطور که هوش مصنوعی به تکامل خود ادامه می دهد، ChatGPT قدرت مدل های زبانی را در شبیه سازی مکالمات انسانی و ارائه کمک های هوشمند به نمایش می گذارد.

دیگر کاربردهای چت جی پی تی به صورت کلی:

  • Grammar correction
  • اصلاح گرامر
  • Summarize for a 2nd grader
  • تبدیل متن‌های پیچیده به متون ساده‌تر
  • English to other languages
  • تبدیل متن انگلیسی به متون زبانی دیگر
  • Keywords
  • پیدا کردن کلیدواژه از متن

هم چنین دیگر سرویس‌های مرتبط با برنامه نویسی نظیر

  • Text to command
  • تبدیل متن عادی زبانی به فرامین زبان‌های برنامه نویسی
  • SQL translate
  • تبدیل متن عادی زبانی به query های SQL
  • Natural language to stripe API
  • تبدیل متن عادی زبانی به استرایپ‌های ای پی آی
  • Python to natural language
  • تبدیل پایتون به متن عادی زبانی
  • Explain codes
  • تفسیر کدها
  • Python bug fixer
  • اصلاح باگ‌های پایتون
  • Java script helper chatbot
  • چت بات کمکی جاوا اسکریپت
  • Create SQL
  • ساخت sql

چرا چت جی پی تی محبوب شد؟

رابط کاربر پسند

رابط کاربری ساده و آسانی که دارد به کاربران کمک می کند بدون مشکل از این پلتفرم استفاده کنند. کاربران به محض ورود به اکانت چت جی پی تی می‌توانند سوال خود را مطرح کنند و در همان صفحه منتظر جواب بمانند.

در دسترس بودن

به گفته آدام کانر، معاون سیاست فناوری در مرکز پیشرفت آمریکا، دلیل محبوبیت چت جی پی تی این بود که به گونه ای در دسترس عموم قرار گرفت که بتوانند آن را درک کنند. مردم از سراسر جهان به این ابزار حرفه ای دسترسی دارند و هیچ ابزار پیچیده و جداگانه‌ای نیاز ندارد.

پاسخ های خلاقانه و غیر منتظره

اوایل معرفی چت جی پی تی، کاربران از آن به عنوان یک ابزار برای سرگرمی استفاده می کردند، اما پاسخ های خلاقانه و جذاب چت جی پی تی منجر به محبوبیت آن میان کاربران شد.

تطبیق پذیری و سودمندی

کاربران از همان ابتدا دریافتند که ChatGPT می تواند در کارهای مختلفی مانند نوشتن مقاله، کدنویسی و ایجاد برنامه های شغلی کمک کند. انعطاف‌پذیری و توانایی آن در ایجاد پاسخ‌های انسانی، آن را در صنایع و حرفه‌های مختلف ارزشمند کرده است.

دقت

ChatGPT مجهز به فناوری های پیشرفته هوش مصنوعی است که پاسخ های دقیق و مرتبطی را به سوالات کاربران ارائه می دهد.

رایگان

در ابتدا ChatGPT به صورت رایگان در دسترس کاربران بود و به هر کسی اجازه می‌داد بدون هیچ هزینه‌ای آن را امتحان کند. این دسترسی رایگان منجر به افزایش سریع تعداد کاربران شد و به محبوبیت سریع آن کمک کرد. ترافیک بالای آن موجب شد که برخی از امکانات آن با پرداخت هزینه همراه شود و هم‌چنین چت جی پی تی در اوج شلوغی قادر به ارائه خدمت به کاربران عادی نیست.

به طور کلی، ترکیبی از تازگی، برنامه های کاربردی، دسترسی، و کنجکاوی پیرامون هوش مصنوعی و ماشین های شبیه انسان به محبوبیت ChatGPT کمک کرده است و آن را به یکی از سریع ترین برنامه های کاربردی نرم افزاری مصرف کننده در تاریخ تبدیل کرده است.

دسترسی به ChatGPT چگونه است؟

دسترسی به چت جی پی تی فوق‌العاده آسان است، فقط کافیست که از طریق مرورگر دسکتاپ یا موبایل خود وارد آدرس Chat.openai.com شوید و بعد از گذراندن مراحل ثبتنام و وارد کردن شماره مجازی، اکانت ChatGPT شما ساخته می‌شود. برای دسترسی به چت جی پی تی از ایران به یک سرویس تغییر دهنده آی. پی و یک شماره مجازی chatgpt نیاز دارید. هم‌چنین می‌توانید به‌جای صرف وقت برای ثبتنام، اکانت ChatGPT آماده را از نامبرلند خریداری کنید و هر چقدر که دوست دارید با ChatGPT چت کنید.

با خرید اکانت ChatGPT به اعتبار دلاری اوپن ای آی دسترسی پیدا می‌کنید. هم‌چنین با خرید تعداد انبوه و داشتن چندین اکانت به بیش از صد دلار اعتبار دست خواهید یافت. برای خرید اکانت ChatGPT از نامبرلند اینجا را کلیک کنید.

برای استفاده بهتر و حرفه‌ای‌تر از چت بات اوپن ای.آی، ChatGPT-4 گزینه بهتری است. این چت بات با وجود امکانات و قابلیت‌هایی که نسبت به GPT3.5 دارد، پاسخ‌های دقیق‌تر و بهتری ارائه می‌دهد، چنانچه به‌دنبال ابزار حرفه‌ای‌تر هستید حتما از ChatGPT4 استفاده کنید.

ChatGPT چگونه کار می‌کند؟

چت جی پی تی هم مثل سایر ابزار هوش مصنوعی از موتورهایی استفاده می‌کند. در واقع این موتورها در تمام بخش‌های اوپن ای آی حضور دارند. موتورهای مورد استفاده اوپن ای آی متفاوت هستند همانطور که در مقاله‌ی دیگر گفته شد قوی‌ترین این موتورها داوینچی است و سریع ترین آنها ADA.برای آشنایی دقیق‌تر با موتورها مقاله open AI را مطالعه کنید.

شما از دو طریق می‌توانید چت جی‌پی‌تی را در Open AI  به کار بیاندازید. یکی از طریق ورود به example  هایی است که در سایت اوپن ای آی کاربرد دارد و دیگری از طریق لینک خود چت‌جی‌پی‌تی

چنانچه قصد دارید که  به طور خاص از چت جی پی تی استفاده کنید روش دوم توصیه می‌شود. و از همان لینک جهت ثبت نام استفاده کنید. البته در سایت اصلی اوپن ای آی هم روی try chat gpt کلیک کنید وارد همین لینک می‌شوید.

chat gpt در صفحه اول open ai
در پایین صفحه اوپن ای آی در سمت چپ شما chat gpt را می‌بینید.
توضیح رسمی open AI از چت جی پی تی
اوپن ای آی chat gpt را به عنوان سرویسی برای بهینه سازی زبان معرفی کرده است.

نحوه ثبت نام در چت جی‌پی‌تی

برای ثبت نام در چت جی‌پی‌تی هم مثل ثبت نام در اوپن ای آی به یک تغییر دهنده آی.پی ( آی.پی ایران توسط اوپن ای آی بسته می‌شود و پیغام Access denied میدهد.) یک ایمیل معتبر و یک شماره معتبر از کشورهای تحت پوشش اوپن ای آی نیاز دارید. این شماره معتبر را می‌توانید از طریق شماره مجازی اوپن ای‌آی نامبرلند به دست آورید.

برای استفاده از تمام امکانات چت جی پی تی با قدرت پردازش بالا لازم است خرید اکانت chatgpt plus را انجام دهید.  

ChatGPT قابل اعتماد است یا خیر؟

سازندگان این چت بات با استفاده از یادگیری عمیق و شبکه‌های عصبی توانسته‌اند، در حال حاضر بهترین مدل چت بات در دنیا را عرضه کنند. الان با وجود نسخه بتا ChatGPT-4 شاهد عملکرد بالاتر و بهتری از آن هستیم. کاربران در حوزه‌های مختلف از آن به عنوان یک دستیار حرفه‌ای برای انجام کارهایشان استفاده می‌کنند و نسبت به عملکرد آن رضایت دارند، اما پیشنهاد می‌شود پاسخ‌ها توسط نیروی انسانی چک شود. پیش‌بینی می‌شود در آینده با قابلیت‌های پیشرفته‌تری ارائه شود و تعاملات بیشتری بین انسان و هوش مصنوعی ایجاد کند، از این رو ابزاری کاربردی و هوشمند برای انسان خواهد بود.

دنیای الان به سمت تکنولوژی و هوش مصنوعی کشیده شده و به ناچار مجبوریم برای این‌که از جامعه عقب نمانیم و بتوانیم توانایی‌های خود را ارتقا دهیم، لازم است از ابزارهای هوش مصنوعی که مهم‌ترین آن Chatgpt است استفاده کنیم. شاید چت بات های دیگری هم همزمان با چت جی پی تی، معروف شدند اما هیچ‌کدام به دقت چت جی پی تی نخواهد بود.