حضور هوش مصنوعی در زندگی انسان به ده‌ها سال قبل برمی‌گردد اما الان نزدیک به یکسال است که عامه‌ی بشر متوجه حضور آن در زندگی شده‌اند و برای کارهای مختلفی به دنبال یک هوش مصنوعی هستند. هوش مصنوعی هم در این مدت کوتاه خوب درخشیده و ابزارهای زیادی را برای عرضه به کاربران آماده کرده است. یکی از ابزارهای هوش مصنوعی بعد از ماجرای ترند شدن AI، هوش مصنوعی تبدیل متن به عکس بود. DALL-E و Midjourney دوتا از بهترین ابزارهای هوش مصنوعی تبدیل متن به عکس هستند که در زمان معرفی با استقبال خوبی از کاربران مواجه شدند. در این بلاگ به مقایسه DALLE با میدجورنی می‌پردازیم.

عناوین مقاله

دسترسی به دال ای و میدجورنی

برای ورود به فضای دال-ای و ساخت عکس ابتدا باید وارد سایت OpenAI.com شوید، بعد به یک یوزر و پسورد نیاز دارید. می‌توانید اکانت Dall-E 2 را از نامبرلند بخرید و یا با خرید شماره مجازی اوپن ای آی نسبت به ساخت اکانت اقدام کنید.

راه ورود به میدجورنی هم دسترسی به فضای دیسکورد است. می‌توانید برای خرید اکانت میدجورنی از نامبرلند اقدام کنید.

برای تولید عکس در هر دوی این سرویس‌ها به یکسری دستورات نیاز دارید که به آن prompt می‌گویند. هوش مصنوعی دستورات شما را می‌گیرد و براساس قابلیت‌هایی که دارد تصویر مدنظرتان را به شما نشان می‌دهد.

مقایسه 2 ابزار معروف تبدیل متن به عکس

DALL-E و میدجورنی دو تا ابزارهای هوش مصنوعی تبدیل متن به عکس هستند که در یک بازه زمانی نزدیک بهم معرفی شدند. البته ابزارهای دیگری هم هستند که توانایی تبدیل متن به عکس دارند اما این دو نمونه جزو پیشرفته‌ترین و بهترین‌ها هستند. این دو مدل ابزار هوش مصنوعی یکسری شباهت و تفاوت نسبت بهم دارند که موجب می‌شود، کاربری که شناخت ندارد در انتخاب ابزار مناسب دچار تردید شود. لذا در ادامه به مقایسه DALLE با میدجورنی  می‌پردازیم تا بتوانید راحت‌تر ابزار مناسب خود را انتخاب کنید.

شباهت‌های DALLE با میدجورنی

DALLE و میدجورنی از 2 شرکت متفاوت هستند اما با این وجود یکسری شباهت بین آن‌ها وجود دارد.

1- به ازای هر پرامپت، 4 عدد عکس به شما می‌دهد.

2- امکان جستجوی عکس‌های مشابه را دارند.

3-  هر 2 این ابزارهای هوش مصنوعی، گزینه variation دارند.

4- زبان مشابهی دارند و در آن‌ها از اصطلاحات یکسانی استفاده می‌شود.

گزینه variation در دال ای و میدجورنی این امکان را به شما می دهد که بتوانید تصاویر را ویرایش کنید. یعنی اگر چهار گزینه‌ای که DALLE با میدجورنی برای شما می‌آورد مد نظر شما نباشد، اما یکی از آنها شبیه‌تر باشد می‌توانید با کلیک روی variation  در دال ای یا کلیک روی V در میدجورنی گزینه‌های مشابه عکس انتخاب شده را ببینید. ممکن است 4 عکس اول شما را به هدفتان نرسان و مجبور شوید چند سری روی عکس variation بزنید تا به عکس مطلوب خود برسید.

در هر دوی این سرویس‌ها هر variation را معادل یک عکس می‌دانند. یعنی اگر ده بار روی variation  کلیک کنید، معادل 10 عکس از شارژتان کم می‌شود.

مقایسه DALLE با میدجورنی از لحاظ شیوه کار کردن

برای مقایسه DALLE با میدجورنی موارد مختلفی هستند که باید آن‌ها را مورد بررسی قرار داد. یکی از مواردی که در لحظه اول موجب جلب توجه کاربر می‌شود و برای کاربر اهمیت دارد محیط کار و طرز کار کردن با آن است.

کار با میدجورنی

برای کار با میدجورنی وارد ربات‌های newbie دیسکورد شوید و با تایپ کردن عبارت \imagine باکسی برای شما باز می‌شود که می‌توانید prompt را در آن بنویسید.  پس از تایپ prompt، میدجورنی برای شما به پردازش تصویر می‌پردازد و نتیجه کار را در قالب یک عکس 2*2 به شما تحویل می‌دهد. این تصاویر در گروه newbie می‌آید.

کار با DALLE

برای ساخت عکس با DALL E نیازی به عبارت \imagine ندارید و بدون این علائم هر چه را خواستید در بخش prompt وارد کنید.

مقایسه DALLE و میدجورنی، محیط پلتفرم

مقایسه dalle با میدجورنی

مقایسه dalle با میدجورنی

مقایسه DALLE با میدجورنی فقط به قیمت یا کیفیت محدود نمی‌شود. شاید بتوان محیط کاری را یکی مهم‌ترین ابعاد این مقایسه دانست و این موضوع برای کاربر بسیار مهم خواهد بود. اگر بخواهیم بگوییم که محیط کار کدامیک بهتر است بدون معطلی باید بگوییم dall e. اما محیط کار DALL E چه برتری دارد؟

  • شخصی است، محیط کار شما با dall e به گونه‌ای است که فقط شما عکس خودتان را می‌بینید و دیگران آن را نخواهند دید.
  • منظم است، در محیط میدجورنی علاوه بر عکس شما، 10ها عکس دیگر لود می‌شود و پیدا کردن عکستان سخت است، اما در دال ای شما مستقیما به لیست عکس‌های خودتان دسترسی خواهید داشت.
  • قابلیت سیو خودکار عکس را دارد. شما اگر به محیط dall e بروید از اولین عکسی که تولید کردید، حتی اگر روی آن کلیک نکرده باشید، در پنل سمت راست شما قرار دارد. از اولین عکس تا کنون، در حالی که محیط میدجورنی نه تنها عکس شما را نگاه نمی‌دارد. بلکه آن را گم هم می‌کند.
  • محیط دال ای همیشه ثابت است، اما رباط‌های میدجورنی متغییر هستند. به دلیل نبود یک محیط ثابت حفظ تمرکز هنگام کار در میدجورنی سخت است.
  • دال ای مالکیت معنوی شما را تضمین می‌کند، یعنی اگر عکسی ساختید که آن عکس، قابلیت فروش داشت یا ممکن باشد عکس مشهوری شود در مالکیت شما خواهد بود. اگر روزی کس دیگری از آن عکس استفاده کرد به استناد حساب خود در openai می‌توانید ادعای مالکیت آن را بکنید، اما در میدجورنی مالکیت عکس شما تضمین نشده است.

مقایسه dalle با میدجورنی در حوزه کیفیت و تنوع

میزان رضایت کاربران از کیفیت عکس‌های میدجورنی بالا است. میدجورنی عکس‌های خوب با دقت بالا می‌دهد. در حالی که دال ای در پردازش صورت مشکل دارد و به خوبی صورت را نشان نمی‌دهد. اگر جمع بندی شخصی خودم را از مقایسه dalle با میدجورنی بگویم، باید بگویم که dall e در تنوع بهتر است و میدجورنی در کیفیت. اگر دقت کنید معمولا 4 عکسی که میدجورنی به شما می‌دهد، شبیه هم هستند اما عکس‌هایی که dall e به شما می‌دهد با هم متفاوت هستند. این امر باعث می‌شود، به هنگام استفاده از variation ها، در dall e  به نتایج مطلوب‌تری برسید.

همانطور که در بالا گفتیم، dall e  در پردازش صورت بسیار ضعیف عمل می‌کند، اما میدجورنی روی پردازش صورت بسیار دقیق است، شاید بیشتر از هر موضوعی روی صورت کار می‌کند. این مزیت باعث می‌شود تا کیفیت محصول میدجورنی بالاتر باشد. به طور کلی میدجورنی تصاویر کامپیوتری‌تر، تبلیغاتی‌تر و کلیشه‌‌تری می‌دهد، اما با کیفیت و رنگ بندی خوبی که دارند می‌توانید آن را برای مصارف گرافیکی خود استفاده کنید. اما از سوی دیگر دال ای تصاویر هنری‌تری می‌دهد که کیفیت و تنوع هنری بالاتری دارند.

توانایی ویرایش عکس در دو سرویس

سرعت ویرایش عکس در میدجورنی بالاتر است، هم‌چنین آپلود عکس و تلفیق عکس هم با سرعت بالاتری انجام می‌شود. اما دال ای خدمات پیچیده‌تری را برای ویرایش عکس می‌دهد و مشخص است که openai روی ویرایش عکس با هوش مصنوعی کار می‌کند تا در نسخه‌های آتی، محصولی ارائه دهد، که علاوه بر عکس توانایی تلفیق، حذف و کات کردن عکس را داشته باشد. میدجورنی چنین توانایی‌های پیچیده‌ای ندارد اما سرعت بسیار بالایی دارد و برای ما که با اینترنت ایران کار می‌کنیم، سرعت اهمیت زیادی دارد.

سرویس‌های حاشیه‌ای DALLE و میدجورنی

همانطور که می‌دانید دال ای و میدجورنی هر دو بخشی از یک سرویس بزرگتر هستند. Dall e بخشی از سرویس openai است و میدجورنی بخشی از سرویس دیسکورد. اگر برای ثبت نام دال ای اقدام کنید، می‌توانید از chatgpt هم استفاده کنید و وارد platform اوپن ای آی شوید. اگر بخواهید با میدجورنی کار کنید به مزایای دیسکورد هم دسترسی خواهید داشت. مزایای دیسکورد عبارتند از گروه‌ها و شبکه‌های اجتماعی تخصصی به خصوص در حوزه گیمینگ، قابلیت share screen و …

مزایای دالی و میدجورنی

مزایای دالی و میدجورنی

مزایای میدجورنی نسبت به DALLE

ثبت نام در دیسکورد ساده‌تر است. روی اپ انجام می‌گیرد و می‌توانید با گوشی آن را راه بیاندازید در حالی که برای کار با DALL E حتما باید از مرورگر استفاده کنید. میدجورنی سرعت و کیفیت بیشتری دارد. میجدورنی امکان جنریت 25 عکس رایگان را به کاربر می‌دهد؛ البته در صورتی می‌توانید از آن استفاده کنید که ترافیک سایت بالا نباشد.

مزایای DALLE نسبت به میدجورنی

دال ای رابط کاربری بهتری دارد، مالکیت معنوی شما را تضمین می‌کند، تعداد عکس‌های اولیه بیشتری می‌تواند برای شما ارائه کند و امکانات ویرایشی بیشتری دارد، تنوع محصولات آن بیشتر است و به دنبال نسخه‌های جدیدتر و پیشرفته‌تری هم هست. اوایل معرفی، اوپن. ای.آی امکان جنریت 50 عکس را به کاربر می‌داد اما الان چنین چیزی وجود ندارد و برای ساخت عکس با Dall-E 2 باید نسبت به شارژ حساب اکانت دال-ای خود اقدام کنید. برای شارژ حساب می‌توانید از صفحه خرید اکانت Dall-E 2، درخواست شارژ بدهید.

شارژ اکانت DALLE با میدجورنی

از آن‌جایی که شارژ اکانت‌های میدجورنی و دالی به دلار است، کاربران ایرانی برای پرداخت با مشکل روبرو خواهند شد، اما نامبرلند این معضل را حل کرده و به راحتی از طریق کارت بانکی ایرانی خود می‌توانید اکانت‌های خود را شارژ کنید.

سخن آخر

بی صبرانه منتظر هستیم تا نظرات و تجربیات شما را در مورد این 2 هوش مصنوعی تبدیل متن به عکس ببینیم. شما در مورد دال ای یا میدجورنی چه فکر می‌کنید؟ کدامیک بهتر است و محصولات بهتری به شما می‌دهد؟ تجربیات خود را با ما اشتراک بگذارید. که کدامیک بهتر و با صرفه‌تر است و برای کدام یک از نیازها مناسب است.