مایکروسافت علاوه‌بر مدل‌های زبانی بزرگ هوش مصنوعی،‌ روی مدل‌‌های کوچک هم کار کرده و حالا مدل جدیدش به نام Phi-3 Mini را به جهان معرفی می‌کند.

درباره مدل کوچک هوش مصنوعی Phi-3 Mini چه می‌دانیم؟

مایکروسافت در بلاگ خود درباره مدل هوش مصنوعی جدیدش به نام Phi-3 Mini صحبت‌های مفصلی کرده است. هوش مصنوعی Phi-3 Mini اولین مدل از سه مدل کوچکی است که این شرکت قصد دارد به زودی عرضه کند،‌ یعنی در آینده نزدیک باید منتظر عرضه Phi-3 Small  و Phi-3 Medium باشیم.

هوش مصنوعی Phi-3 Mini 3.8  میلیارد پارامتر را اندازه گیری می‌کند و بر روی مجموعه داده‌هایی آموزش داده شده است که نسبت به مدل های زبان بزرگ مانند GPT-4 کوچکتر است. این هوش مصنوعی اکنون در Azure، Hugging Face  و Olama در دسترس است.

اریک بوید، معاون دپارتمان  Azure AI Platform ماکروسافت می‌گوید Phi-3 Mini با اینکه کوچک است اما به اندازه مدل‌های زبان بزرگی مثل چت جی‌پی‌تی ۳.۵ توانایی دارد!

البته لازم به ذکر است خانواده مدل‌های Phi-3 با اینکه توانایی‌های خوبی دارند و مقدار قابل قبولی دانش عمومی را هم دارند اما نمی‌توانند مدل‌های زبان بزرگ پیشرفته مثل چت جی‌پی‌تی ۴ را شکست دهد.

بیشتر بخوانید: چت جی پی تی 4 چیست

در باب اهمیت مدل‌های کوچک هوش مصنوعی

مدل‌های هوش مصنوعی کوچک،‌ در مقایسه با همتایان بزرگ‌تر خود، هم هزینه و هم مصرف انرژی کمتری دارند و در دستگاه‌های شخصی مانند تلفن‌ها و لپ‌تاپ‌ها عملکرد بهتری دارند.

رقبای مایکروسافت نیز مدل‌های کوچک هوش مصنوعی خود را دارند که بیشتر آنها کارهای ساده‌تری مانند خلاصه‌سازی اسناد یا کمک به کدنویسی را انجام می‌دهند. مثلا گوگل مدل‌های Gemma 2B و Gemma 7B را برای کارهای ساده و وظایف مرتبط با زبان ارائه داده است. یا Claude 3 Haiku از Anthropic می تواند مقالات تحقیقاتی متراکم را با نمودار بخواند و آنها را به سرعت خلاصه کند. و از آنجایی که این مدل‌ها از قدرت محاسباتی کمتری استفاده می‌کنند، اغلب مقرون به صرفه‌تر هستند.

مایکروسافت بسیار در عرضه مدل‌های جدید هوش مصنوعی فعال بوده و به تازگی هوش مصنوعی VASA  را معرفی کرده که می‌تواند از روی عکس،‌ ویدیو بسازد!