افلاطون و ارسطو 2400 سال پیش از این در پی حل یک سوال ساده اما عمیق بودند: آیا می‌توان مساحت مربع را بدون اندازه‌گیری مستقیم دوبرابر کرد؟ اگر بگوییم که پاسخ ChatGPT به این معما دانشمندان را شگفت‌زده کرد باورتان می‌شود؟

دانشمدان این معما را پیش روی ChatGPT گذاشتند و از او خواستند که این مسئله را حل کند و جدا از حل کردن این معما، متوجه شدند که ChatGPT مانند یک دانش‌آموز در مسیر یادگیری است.

Soundcloud

جدیدترین اخبار تکنولوژی هوش مصنوعی و شبکه‌های اجتماعی را در نامبرلند بخوانید.

براساس گزارش LiveScience، پژوهشگران دانشگاه کمبریج و دانشگاه عبری اورشلیم از ChatGPT خواستند این معمای ۲۴۰۰ ساله را حل کند.

پرسش این بود: آیا می‌توان مساحت یک مربع را بدون اندازه‌گیری مستقیم (بدون محاسبه‌ی طول ضلع یا قطر) دوبرابر کرد؟

هوش مصنوعی پاسخ درستی ارائه داد: استفاده از قطر مربع برای ساخت مربعی بزرگ‌تر. اما وقتی پژوهشگران مسئله را پیچیده‌تر کردند (دو برابر کردن مستطیل)، ChatGPT دچار خطا شد و ادعا کرد راه‌حلی وجود ندارد.

همین تضاد برای دانشمندان جالب بود. آن‌ها می‌گویند خطاهای ChatGPT به‌جای ضعف، نشان‌دهنده‌ی نوعی یادگیری پویا است. این هوش مصنوعی مثل یک دانشجوی تازه‌نفس، کامل مسلط نیست، ولی در حال آزمون و خطاست. به همین دلیل گاهی پاسخ‌های آن متناقض است، اما همین روند نشان می‌دهد که در آینده ChatGPT به ابزار آموزشی ارزشمندی تبدیل می‌شود.

برای مثال فرض کنید که یک دانشجوی مهندسی قرار است مساحت یک سازه‌ی کوچک را حساب کند. او ابتدا فرمول اشتباهی را انتخاب می‌کند و می‌بیند که با داده‌های واقعی سازه نمی‌خواند. اما وقتی استاد یا همکلاسی‌ها نکته‌ای را گوشزد می‌کنند، او فرضیات را بازنگیری می‌کند و این بار به پاسخ دقیق‌تر می‌رسد.

ChatGPT هم در مواجهه با معمای ۲۴۰۰ ساله همین‌طور رفتار کرد: گاهی در اولین گام به جواب اشتباه رسید، اما مسیرش نشان داد که در حال «فکر کردن» و آزمون‌وخطای ایده‌هاست، نه فقط یک پاسخ‌گوی صرف.

  • برای کسانی که به توانایی‌های تازه‌ی هوش مصنوعی در حل مسائل علاقه دارند، خبر Gemini در گوگل‌شیتز هم جالب است: جمینای حالا می‌تواند فرمول‌های خراب را توضیح دهد و اصلاح کند.