ساختن ویدیو دربارهٔ موضوعات مورد علاقه و کسب درآمد در ازای انتشار آن در یوتیوب شغل رویایی خیلی از آدم‌هاست؛ هرچند که مسیر رسیدن به درآمد از فعالیت در این پلتفرم، به کوتاهی جمله‌ای که خواندید، نیست و برای ما که در ایران زندگی می‌کنیم، یکی دو مانع اختصاصی وجود دارد که باید آن را دور بزنیم.
در این مقاله می‌خواهیم کل مسیری را که برای مانیتایز یوتیوب باید طی کنید، بررسی کنیم. قبل از آن ببینیم اصلاً مانیتایز چیست.

مانیتایز یوتیوب یعنی چه؟

مانیتایز (Monetization) خیلی ساده به‌معنای درآمدزایی است. تولیدکننده‌های محتوای یوتیوب با رعایت یک‌سری پیش‌نیازها و قوانین می‌توانند از ویدیوهای خود به درآمد برسند که به آن به‌اصطلاح مانیتایز کانال یوتیوب گفته می‌شود.
حالا اگر می‌خواهید بدانید دنگ‌وفنگ‌های این کار چیست، بخش بعدی مقاله را بخوانید تا با پیش‌نیازهای مانیتایز شدن در یوتیوب آشنا شوید.

۷ پیش‌نیاز مانیتایز کردن چنل Youtube

اولین قدم برای اینکه از یوتیوب درآمد کسب کنید، این است که کانال یوتیوب داشته باشید. مراحل ساخت کانال یوتیوب هم ساده است:

  1. یک حساب یوتیوب با جی‌میل خود بسازید.
  2. برای اکانت خود کانال بسازید.
  3. اکانت یوتیوب خود را با یک شمارهٔ همراه وریفای کنید.

می‌توانید از شمارهٔ همراه خودتان هم استفاده کنید؛ تا اینجا مشکلی برای وریفای با شمارهٔ ایرانی وجود نداشته است. البته خرید شماره مجازی یوتیوب خیال شما را از مشکلاتی که ممکن است در آینده ایجاد شود، راحت می‌کند.
مرحلهٔ بعد وارد شدن به برنامهٔ YPP، برنامهٔ شراکت یوتیوب، (YouTube Partner Program) است. وقتی واجد شرایط عضویت در این برنامه شدید، می‌توانید درخواست مانیتایزیشن بدهید.
عضویت در این برنامه پیش‌نیازهای زیر را لازم دارد.

۱. مدت‌زمان تماشا

برای پیوستن به YPP باید حداقل ۴۰۰۰ ساعت تماشا در ۱۲ ماه گذشته به دست آورده باشید یا در ۹۰ روز گذشته، ویدیوهای شورتز شما در یوتیوب، دست‌کم ۳ میلیون بازدید عمومی گرفته باشد.
این ۱۲ ماه از زمانی که فعالیت در یوتیوب را شروع می‌کنید، آغاز می‌شود؛ ولی لزومی ندارد تا پایان ۱۲ ماه صبر کنید. هر زمان که شرایط را کسب کردید، می‌توانید درخواست مانیتایز شدن را بدهید.

یادتان باشد این شرط با ۴۰۰۰ ساعت تماشای ویدیوهای عادی یا ۱۰ میلیون بازدید ویدیوهای شورتز برآورده می‌شود و نیازی نیست هر ۲ انجام شوند.

۲. تعداد عضوهای کانال

حداقل تعداد اعضایی که برای وارد شدن به YPP نیاز دارید، ۱۰۰۰ نفر است. این پیش‌نیاز به یوتیوب نشان می‌دهد که کانال شما مخاطبان قابل توجهی دارد.
یک حالت ساده‌تر هم برای ورود به برنامهٔ YPP وجود دارد که فقط به ۵۰۰ عضو کانال، ۳ ویدیوی منتشرشده در ۳ ماه گذشته و ۳۰۰۰ ساعت تماشای ویدیوها در سال گذشته یا ۱۰ میلیون بازدید یوتیوب‌شورتز در ۹۰ روز گذشته نیاز دارد.
با رسیدن به این حد نصاب می‌توانید از روش‌های Fan Funding درآمد کسب کنید که در بخش‌های بعدی مقاله دربارهٔ آن‌ها صحبت می‌کنیم.

۳. مکان شما

برای وارد شدن به این برنامه باید در منطقه‌ای زندگی کنید که برنامهٔ شراکت یوتیوب در آن فعال باشد. همان طور که حدس می‌زنید، ایران جزء این مناطق نیست؛ البته این مشکل چند راه‌حل دارد؛ برای مثال با شخصی که خارج از کشور زندگی می‌کند، همکاری کنید تا درآمد به حساب او واریز شود یا سراغ شرکت‌های واسطه بروید.

۴. مطابقت محتوا با سیاست‌های درآمدزایی یوتیوب

اگر محتوای شما اورجینال است و نمی‌خواهید گوگل را بازی دهید، نیازی به نگرانی نیست؛ در غیر این صورت مطمئن باشید اکانت شما بسته می‌شود و باید بی‌خیال مانیتایز یوتیوب شوید. سیاست‌های یوتیوب برای درآمدزایی از محتواها را در بخش‌های بعدی مقاله توضیح می‌دهیم.

۵. تخلف نکردن از دستورالعمل‌های انجمن

یوتیوب سر دستوالعمل‌های انجمن خود (Community Guidelines) شوخی ندارد. یک تخلف (strike) کافی است تا دیگر نتوانید عضو YPP شوید. ۳ تخلف که باعث بسته شدن اکانت شما می‌شود؛ البته در ابتدا غالباً فقط هشدار می‌گیرید که می‌توانید آن را حل کنید.

۶. داشتن اکانت ادسنس (Google AdSense)

برای دریافت درآمد از یوتیوب یک حساب ادسنس هم لازم دارید که به حساب یوتیوب خود متصل کنید. بهتر است این کار را قبل از درخواست مانیتایز یوتیوب انجام دهید.

۷. احراز هویت دومرحله‌ای

آخرین مورد از شرایط مانیتایز شدن یوتیوب، فعال‌سازی احراز هویت دومرحله‌ای یوتیوب یا دقیق‌تر، اکانت گوگلی است که با آن کانال یوتیوب خود را ساخته‌اید. این کار به افزایش امنیت کانال یوتیوب شما هم کمک می‌کند.

۷ شرط کسب درآمد از یوتیوب

در ادامهٔ آموزش مانیتایز یوتیوب، به شما می‌گوییم چگونه برای مانیتایزیشن درخواست دهید و آن را فعال کنید.

چطور برای مانتیایز یوتیوب درخواست بدهیم؟

وقتی تمام پیش‌نیازهای عضویت در YPP را به دست آوردید، وارد یوتیوب استودیوی کانال خود شوید و مراحل زیر را انجام دهید:

۱. روی گزینهٔ «Earn» بزنید تا وارد صفحهٔ درخواست ورود به YPP‌ شوید.

درخواست مانیتایزیشن کانال یوتیوب

۲. در این صفحه شرایط مانیتایز شدن یوتیوب یا همان ورود به YPP را بخوانید و تیک آن را بزنید.

۳. حساب ادسنس خود را متصل کنید.

۴. احراز هویت دومرحله‌ای را در صورتی که از قبل انجام نداده‌اید، فعال کنید.

۵. صبر کنید تا یوتیوب کانال شما را بررسی و نتیجه را اعلام کند.

نحوه پیوستن به YPP

بررسی درخواست شما آن طور که یوتیوب گفته است، یک ماه طول می‌کشد؛ ولی این زمان اغلب خیلی کمتر از یک ماه است.

اگر درخواست مانیتایزیشن رد شد، چه کنیم؟

نگران نباشید؛ شما همیشه می‌توانید درخواست تجدید نظر کنید. بار اولی که درخواست شما رد شد، ۲۱ روز فرصت دارید به آن اعتراض کنید و پس از آن هم ۳۰ روز طول می‌کشد تا بتوانید مجدداً درخواست دهید.
اگر درخواست شما برای بار دوم رد شد، باز هم ۲۱ روز برای اعتراض به این تصمیم وقت دارید؛ ولی این بار ۹۰ روز تا درخواست مجدد باید صبر کنید.
درست است که این زمان طولانی به نظر می‌رسد؛ ولی می‌توانید از این زمان برای اصلاح مشکلات کانالتان استفاده کنید. دلیل این زمان طولانی این است که یوتیوب درخواست‌های جدید را به درخواست‌های تکراری اولویت می‌دهد.

بیشتر بخوانید: حذف اکانت یوتیوب

روش فعال‌سازی قابلیت مانیتایزیشن در یوتیوب با تبلیغات

وقتی وارد برنامهٔ YPP شوید، می‌توانید مانیتایز یوتیوب را برای هر ویدیویی که می‌خواهید، فعال کنید. این کار را هم برای ویدیوهای قبلی، هم برای ویدیوهای جدید هنگام بارگذاری انجام دهید؛ ولی بهتر است تا چند ساعت بعد از بارگذاری صبر کنید تا یوتیوب فرصت بررسی ویدیوی شما را از نظر پیروی از قوانین داشته باشد.
برای فعال‌سازی مانیتایز یوتیوب روی ویدیوهایی که آپلود کرده‌اید، مسیر زیر را بروید:

  1. وارد یوتیوب استودیو (YouTube Creator Studio) شوید.
  2. در نوار سمت چپ روی «content» کلیک کنید.
  3. ویدیوهایی را که می‌خواهید مانیتایز شوند، انتخاب کنید.
  4. روی «Monetization» در منوی سمت چپ کلیک کنید.
  5. تبلیغ‌هایی را که مایلید روی ویدیوی شما نمایش داده شود، انتخاب کنید.
  6. روی «Save» کلیک کنید.

یادتان باشد فعال‌سازی مانیتایزیشن به‌معنای نمایش تبلیغ و کسب درآمد نیست. اگر می‌خواهید از ویدیوها به‌طور کامل درآمدزایی کنید، بهتر است آن‌ها را در محدودهٔ PG تا PG3 بسازید. PG مختصر Parental Guidence است و نشان می‌دهد در صورت تماشای ویدیو توسط کودکان، به چه حدی از نظارت والدین نیاز است.


غیر از تبلیغات، روش‌های دیگری هم برای مانیتایز یوتیوب وجود دارد. در بخش بعد تمام روش‌ها را بررسی می‌کنیم.

روش‌های درآمدزایی از یوتیوب

همه فکر می‌کنند یوتیوبرها پول زیادی در می‌آورند؛ خصوصاً که این درآمد دلاری است؛ ولی در واقع متوسط درآمدی که یوتیوبرها از هر ۱۰۰۰ بازدید به دست می‌آورند، ۱۸ دلار است (منبع: influencermarketinghub).

اگر شما می‌خواهید بالاتر از متوسط قرار بگیرید، بهتر است از ترکیبی از روش‌های مانیتایز شدن در یوتیوب استفاده کنید. در این بخش همهٔ روش‌های موجود را معرفی می‌کنیم.

۱. تبلیغات یوتیوب

وقتی حرف درآمدزایی از یوتیوب می‌شود همه یاد نمایش تبلیغ می‌افتند. تبلیغات فرمت‌های مختلفی دارند و ممکن است قبل یا در حین نمایش ویدیوهای شما پخش شوند. همچنین می‌توانید جایگاه تبلیغات را خودتان انتخاب کنید.
برای کسب درآمد از تبلیغات نیاز است مخاطبان مقدار مشخصی از تبلیغ را تماشا کنند. در تصویر زیر، یک نمونه از تبلیغات یوتیوب را می‌بینید:

نمونه تبلیغ یوتیوب

۲. یوتیوب پریمیوم

کاربران یوتیوب برای تماشای ویدیوها بدون تبلیغ و دسترسی به قابلیت‌های خاص مثل پخش ویدیو در پس‌زمینه می‌توانند یوتیوب پریمیوم (YouTube Premium) را خریداری کنند. گفتیم که درآمد تولیدکننده‌های محتوا از نمایش تبلیغ است. حالا اگر کاربران پریمیوم ویدیویی را تماشا کنند، درآمد یوتیوبر چه می‌شود؟
هیچ فرقی ندارد و از آن هم درآمد کسب می‌کنید. میزان درآمد به تعداد کاربران پریمیومی بستگی دارد که ویدیوی شما را تماشا کنند.

۳. جذب اسپانسر

یکی دیگر از روش‌های مانیتایز کانال یوتیوب جذب اسپانسر است. برندها به تولیدکننده‌های محتوای یوتیوب پول می‌دهند تا محصول آن‌ها را در ویدیوهای خود استفاده کنند یا نمایش دهند.
وقتی موفق شوید اسپانسر جذب کنید، درآمدتان بیشتر می‌شود و دیگر هم نیاز نیست نگران مانیتایز شدن ویدیوهای خود باشید.
این روش سختی‌های عضویت در برنامهٔ YPP را ندارد و با هر تعداد عضو و هر میزان بازدیدی امکان‌پذیر است. البته همکاری با برندها هم ساده نیست؛ باید آمار آنالیتیکس (YouTube Analytics) خوبی برای ارائه به اسپانسرها داشته باشید و ویترین پیج خود را با ویدیوهای باکیفیت بسازید. هرچه هم کانال شما عضوهای بیشتری داشته باشد، اسپانسرهای بیشتری جذب می‌کنید.

۴. همکاری در فروش (افیلیت مارکتینگ)

شما می‌توانید دربارهٔ محصولات و خدمات مختلف محتوا تولید کنید، لینک آن را در کپشن بگذارید و روی خرید مخاطبان، درصد بگیرید. به این کار همکاری در فروش گفته می‌شود. پلتفرم‌های افیلیت مارکتینگ زیادی در ایران وجود دارد که با جست‌وجو در گوگل به آن‌ها می‌رسید.

تنها نکته این است که محتوای شما قانع‌کننده باشد؛ مثلاً از آن محصول واقعاً استفاده کرده باشید و به درد شما خورده باشد.

برای نمونه در تصویر زیر، لینک‌های افیلیت مارکتینگ یک یوتیوبر را می‌بینید:

نمونه افیلیت مارکتینگ دریوتیوب

۵. حق عضویت کانال

تولیدکننده‌های محتوا می‌توانند در ازای ویدیوهای اختصاصی، گفت‌وگوی دونفره با یوتیوبر یا کد تخفیف برای محصولات، از کاربران حق عضویت (YouTube Memberships) بگیرند. مالک کانال بعد از اینکه به حداقل ۱۰۰۰ عضو رسید، می‌تواند با تعیین میزان حق عضویت، آن را فعال کند.

در تصویر زیر می‌بینید که با کلیک روی دکمهٔ «Join» می‌توان حق عضویت کانال را خرید:

نمونه کانال با محتوای پریمیوم

۶. فروش کالا (مرچ)

پیاده‌سازی این روش مانیتایز یوتیوب از ایران سخت است و البته برای مخاطبان داخل کشور هم کارایی ندارد؛ ولی برای آشنایی شما با تمام روش‌ها، به آن هم اشاره می‌کنیم.

کانال‌هایی که توانسته باشند برندسازی خوبی انجام دهند، می‌توانند از فروش مرچ هم درآمد داشته باشند.

مرچ به کالاهایی مثل تی‌شرت، هودی و کلاه گفته می‌شود که روی آن طرح‌های اختصاصی برند چاپ و برای فروش به هواداران گذاشته می‌شود.

کانال‌های یوتیوب باید در برنامهٔ YPP وارد شده باشند تا بتوانند از این روش درآمدزایی استفاده کنند. یوتیوب مرچ‌ها را در جایگاه ویژه‌ای در بخش توضیحات هر ویدیو نمایش می‌دهد. کاربران با کلیک کردن روی هر محصول، وارد صفحهٔ خرید آن می‌شوند:

نمونه فروش مرچ

۷. سوپر فیچرز: سوپر چت، سوپر استیکر، سوپر تنکس

برای مانیتایز یوتیوب می‌توانید از سوپرفیچرز هم استفاده کنید. سوپراستیکر و سوپرچت (YouTube Super Chat) در ویدیوهای لایو و همچنین ویدیوهای مخاطبان پریمیوم قابل استفاده است. تماشاگران ویدیو با پرداخت بین یک تا ۵۰۰ دلار می‌توانند پیام خود را در چت پین کنند یا از استیکرهای خاص استفاده و آن‌ها را پین کنند.
سوپرتنکس اما برای همهٔ ویدیوها قابل استفاده است. نمونهٔ آن را در تصویر زیر می‌بینید:

سوپر فیچرز یوتیوب

البته درآمدزایی از این روش به‌شرطی امکان‌پذیر است که مخاطبان شما امکان پرداخت دلاری را داشته باشند؛ به همین دلیل این شیوه در ایران کاربردی نیست.

قوانین مانیتایز youtube

همان طور که برای وارد شدن به برنامهٔ درآمدزایی از یوتیوب باید یک‌سری قوانین را در محتوای خود رعایت کنید، برای کسب درآمد از هر محتوا هم نیاز است قوانین مانیتایز یوتیوب رعایت شود. یوتیوب تک‌تک ویدیوهای شما را از نظر پیروی از قوانین بررسی می‌کند.
در صورتی که این قوانین را رعایت نکنید، احتمال مسدود شدن اکانت شما وجود دارد. در این بخش دربارهٔ این قوانین صحبت می‌کنیم.

سیاست‌های درآمدزایی یوتیوب

سیاست‌های درآمدزایی یوتیوب (YouTube Monetization Policies) مانع درآمدزایی از محتوای دیگران بدون اضافه کردن ارزشی به آن می‌شود؛ مثل ویدیوهایی که از محتواهای سایر شبکه‌های اجتماعی، فیلم و سریال یا موسیقی استفاده کرده باشد، بدون اینکه چیزی به آن اضافه و محتوای جدیدی خلق کند.
از محتواهای تکرارشونده هم در یوتیوب نمی‌توانید درآمد کسب کنید. محتوای تکرارشونده یعنی محتواهایی که در قالبی تکراری ساخته می‌شوند و مخاطب نمی‌تواند تفاوت آن‌ها با هم را تشخیص دهد.

قانون محتوای مناسب برای تبلیغ (Advertiser friendly)

قانون محتوای مناسب تبلیغ می‌گوید محتوای شما باید برای مخاطب عام مناسب باشد؛ یعنی شامل مصادیق موردهای زیر نباشد:

  • زبان نامناسب
  • خشونت
  • محتوای مختص بزرگسالان
  • حرکات مضر و خطرناک (از نظر جسمی، روانی و احساسی)
  • محتوای ناراحت‌کننده، منزجرکننده یا شوکه‌کننده
  • محتوای نفرت‌پراکن و تحقیرکننده (به‌استثنای طنز یا کمدی)
  • محتوای مرتبط با مواد مخدر
  • محتوای مرتبط با فروش، مونتاژ یا سوءاستفاده از سلاح گرم (تقلبی یا واقعی)
  • محتوای بحث‌برانگیز شامل کودک‌آزاری، تعرض جنسی، خودآزاری، خودکشی، اختلالات خوردن، خشونت خانگی، سقط جنین و اتانازی
  • رویدادهای حساس مثل رویدادهای اضطراری ملی، بلایای طبیعی، سلامت عمومی و تروریسم
  • تشویق رفتارهایی مثل تعرض به حقوق و ملک دیگران، خیانت یا هک کامپیوتر
  • محتوای نامناسب برای کودکان و خانواده‌ها

دستورالعمل انجمن یوتیوب

این دستورالعمل شامل تمام محتواهای یوتیوب حتی محتواهای خصوصی، کامنت‌ها و کاور پست‌ها هم می‌شود. به‌طور خلاصه شرایط مانتیایز یوتیوب در این دستورالعمل شامل موارد زیر است:

  • رفتارهای اسپم‌گونه مثل خرید لایک و عضو برای کانال
  • محتوای گمراه‌کننده مثل تایتل‌های کلیک‌خور، توضیحات گمراه‌کننده یا هر تکنیک دیگری برای فریب مخاطب
  • محتواهای حساس مثل محتوای جنسی و خودآزاری که تقریباً با قانون محتوای مناسب برای تبلیغ همپوشانی دارد
  • اطلاعات غلطی که به زیان‌های جدی منجر شوند؛ مثل درمان‌های سرخود

قانون کپی‌رایت

برای مانتیایز یوتیوب تنها حق دارید محتواهایی را به کار ببرید که یا خودتان ساخته باشید یا مجاز باشید از آن استفاده کنید و نمی‌توانید سراغ ترک‌های صوتی یا آهنگ‌های دارای حق کپی‌رایت بروید.

در صورتی که قوانین کپی‌رایت را رعایت نکنید، ممکن است تبلیغات از ویدیوهای شما حذف شود، از برنامهٔ YPP اخراج شوید یا حساب شما تعلیق یا به‌کلی بسته شود.

در یک حالت می‌توانید به درآمدزایی ادامه دهید. اگر صاحب اثر اجازهٔ استفاده از اثر خود را در صورت تقسیم درآمد داده باشد، همچنان از ویدیو درآمد کسب می‌کنید؛ ولی باید بخشی از درآمد را با صاحب حق کپی‌رایت محتوای استفاده‌شده تقسیم کنید.

مانیتایز یوتیوب را شروع کنید

رسیدن به درآمدزایی از یوتیوب کار ساده‌ای نیست. هم باید قوانین و مقررات یوتیوب را رعایت کنید، هم محتوایی بسازید که برای مخاطبان جالب باشد و ساعت تماشا یا بازدید قابل توجهی در مدت معینی بگیرد؛ با این حال، وقتی از مرحلهٔ درآمدزایی عبور کردید، دیگر لازم نیست نگران آن باشید؛ مگر اینکه خط قرمزهای یوتیوب را زیر پا بگذارید.
در این مقاله شرایط مانیتایز یوتیوب و تمام نکات آن را گفتیم. پیشنهاد می‌کنیم حتماً بخش سؤالات متداول را بخوانید و اگر هنوز سؤالی دربارهٔ مانیتایز یوتیوب داشتید، در بخش نظرات از ما بپرسید.

سوالات متداول

۱. استفاده از هوش مصنوعی مشکلی برای درآمدزایی ایجاد می‌کند؟
خیر، هوش مصنوعی مشکلی برای مانیتایز کردن یوتیوب ایجاد نمی‌کند؛ مگر اینکه قوانین و شرایط مانیتایز شدن را رعایت نکرده باشید؛ چون یوتیوب دربارهٔ قوانین و سیاست‌های خود سخت‌گیر است و شوخی ندارد. مهم این است که بتوانید با کمک هوش مصنوعی محتوایی بسازید که برای مخاطب جذاب باشد و ارزش ایجاد کند.


۲. آیا تغییر شماره وضعیت تأیید کانال یوتیوب برای مانیتایزیشن را تغییر می‌دهد؟
خیر، شما می‌توانید اکانت خود را با شمارهٔ جدید هم وریفای کنید، تنها باید مراحل آن را طی و کد پیامک‌شده را وارد کنید.


۳. مانیتایز شدن یوتیوب چیست؟
وقتی کانال شما شرایط درآمدزایی از تبلیغات یا تعامل کاربران را کسب کند، می‌توانید برای مانیتایز شدن اقدام کنید. در صورت تأیید یوتیوب، اصطلاحاً کانال شما مانیتایز می‌شود.


۴. از کجا بفهمم کانال یوتیوب مانیتایز شده؟
سه را برای آن وجود دارد:

  • یوتیوب به شما ایمیل می‌دهد
  • اعلان در داشبورد یوتیوب استودیو
  • اضافه‌شدن بخش‌های جدید به تب مانیتایزیشن در یوتیوب استودیو

۵. شرایط مانیتایز کردن کانال یوتیوب چیست؟

هفت شرط برای شروع مانیتایز شدن یوتیوب وجود دارد:

  1. رسیدن به حداقل ۴۰۰۰ ساعت زمان تماشا یا ۱۰ میلیون بازدید شورتز در مدت مشخص
  2. کسب حداقل ۱۰۰۰ عضو
  3. قرار داشتن در لوکیشن‌های مورد تأیید یوتیوب
  4. مطابقت محتوا با سیاست‌های درآمدزایی یوتیوب
  5. پیروی از سیاست‌های انجمن یوتیوب
  6. متصل کردن اکانت ادسنس به کانال یوتیوب
  7. احراز هویت دومرحله‌ای

۶. آیا تغییر موضوع کانال مانیتایز شده باعث مسدود شدن یوتیوب می‌شود؟
نه، مشکلی برای تغییر موضوع وجود ندارد. تنها نکته این است که موضوع جدید از سیاست‌ها و قوانین یوتیوب تخطی نکند.


۷. آیا ویدیوهای با تصاویر گوگل و صدای کتابخانه یوتیوب مشمول reused content می‌شوند؟
موسیقی کتابخانهٔ یوتیوب برای استفاده در ویدیوها هستند و مشکلی از این بابت ایجاد نمی‌شود؛ ولی محتوایی که با تصاویر گوگل ساخته می‌شود، ممکن است موجب نقض حق نشر تصاویر و مشمول قانون reused content شود.


۸. خرید اکانت یوتیوب مانیتایز شده امکان‌پذیر است؟
بله، یوتیوب اجازهٔ خرید کانال یوتیوب مانیتایز شده را می‌دهد؛ ولی باید حواستان باشد کانال از قوانین یوتیوب پیروی کند و آمار درستی از بازدید و وضعیت درآمدزایی به شما ارائه شده باشد.


۹. آیا بدون وریفای کانال می‌توانم از شورت ویدیو درآمد داشته باشم؟
نه، برای درآمدزایی از ویدیوهای شورتز یوتیوب نیاز است به حداقل ۱۰۰۰ عضو و ۱۰ میلیون بازدید در ۹۰ روز گذشته رسیده باشید.


۱۰. آیا احراز هویت برای درآمدزایی از یوتیوب الزامی است؟
نه، ولی زمانی که درآمد یوتیوب شما به حد مشخصی رسید، برای ادامهٔ روند درآمدزایی نیاز است هویت و آدرس خود را تأیید کنید.


۱۱. آیا وریفای شمارهٔ همراه برای درآمدزایی از یوتیوب لازم است؟
بله، تأیید شماره‌ٔ همراه برای ثبت‌نام در یوتیوب و دسترسی به یک‌سری امکانات ویژه لازم است:

  • آپلود ویدیوهای طولانی‌تر از ۱۵ دقیقه
  • استفاده از تصاویر شاخص دلخواه
  • ویدیوی لایو
  • کسب کانتنت آیدی (YouTube Content ID) که حقوق مشخصی برای ویدئو به شما می‌دهد؛ مثل حق کپی‌رایت

۱۲. آیا از تبلیغات روی ویدیوهای کانال‌های مانیتایزنشده می‌توان درآمد کسب کرد؟
خیر، یوتیوب حق دارد از تمام ویدیوهایی که روی این پلتفرم منتشر می‌شود با نمایش تبلیغ، درآمد کسب کند و تولیدکنندهٔ ویدیو حقی روی آن ندارد.