سال 2008 میلادی بود که اسپاتیفای برای اولین بار به دنیا معرفی شد و آنچنان غوغایی در جریان پخش موسیقی به راه انداخت که هنوز خاموش نشده است! اسپاتیفای در کنار دیگر رقبای قدرتمندش، هنوز یکی از بهترین پلتفرم‌های پخش موزیک در جهان است و در این مقاله نامبرلند قصد داریم درباره کاربردهایش و یک سری ترفندهای خاص مثل دانلود آهنگ از اسپاتیفای یا پیدا کردن دوستان و.. صحبت کنیم.

اسپاتیفای و کاربردهای آن؟

اسپاتیفای مشهورترین سرویس پخش موسیقی دیجیتال است که مثل یک بانک موسیقی بزرگ،‌ به کاربرانش امکان می‌دهد آنلاین به موسیقی و پادکست گوش دهند. هرچند که برای استفاده از اسپاتیفای می‌توانید هم به صورت رایگان به موسیقی‌ها دسترسی داشته باشید و هم از نسخه پرمیوم (پولی)‌ استفاده کنید،‌ اما هردو نسخه،‌ این کاربردهای مشابه را دارند:

  • پخش موسیقی
  • ایجاد و اشتراک پلی لیست
  • دسترسی به پادکست‌ها
  • دریافت پیشنهادات شخصی‌سازی‌شده
  • امکان دنبال کردن دوستان و هنرمندان

دقت کنید که نسخه پرمیوم اسپاتیفای امکانات بسیار بیشتری را هم در اختیارتان قرار می‌دهد!

معرفی قسمت های مختلف اسپاتیفای

اسپاتیفای از قسمت‌های مختلفی تشکیل شده است و هر قسمت کاربردها و امکانات مختلفی را ارائه می‌دهد. این قسمت‌ها شامل موارد زیر می‌شود:

خانه (Home): این بخش، به نوعی صفحه اصلی اسپاتیفای است. در این بخش شما می‌توانید موسیقی‌های پیشنهادی، آهنگ‌های جدید،‌ پلی‌لیست‌های برتر و هرنوع موزیک متناسب با سلیقه‌ خود را ببینید.

قسمت جستجو (Search): در این قسمت، می‌توانید دنبال موسیقی دلخواه خود بگردید. جالب اینکه نه فقط اسم آهنگ، بلکه نام هنرمندان، آلبوم‌ها، پادکست‌ها،‌ کتاب‌های صوتی و پلی‌لیست را هم می‌توانید سرچ (جستجو)‌ کنید. همچنین دسته‌بندی‌های مختلفی مثل ژانرهای موزیک، جدیدترین آهنگ‌های منتشر شده و.. وجود دارد که ‌به شما کمک می‌کند، راحت‌تر به موسیقی دلخواهتان برسید.

کتابخانه شما (Your Library): این بخش شامل تمام موسیقی‌ها، آلبوم‌ها، هنرمندان، پلی‌لیست‌ها و پادکست‌هایی است که شما آنها را ذخیره کرده‌اید یا دنبال می‌کنید.

پادکست‌ها (Podcasts): این بخش به طور اختصاصی برای دسترسی به پادکست‌ها و برنامه‌های رادیویی طراحی شده است. شما می‌توانید دنبال پادکست دلخواهتان بگردید،‌ آن‌ها را دنبال (فالو) و گوش کنید.

پلی‌لیست‌ها (Playlists): این قسمت شامل پلی‌لیست‌ یا همان فهرست پخش است که توسط کاربران و هوش مصنوعی اسپاتیفای ایجاد شده‌ است. شما می‌توانید پلی‌لیست‌های خود را ایجاد و مدیریت کنید و یا از پلی‌لیست‌های آماده استفاده کنید.

Your Library در اسپاتیفای چیست؟

بخش “Your Library” در اسپاتیفای برای این است که هر محتوایی که برای خود ذخیره کرده‌اید را یکجا داشته باشید. مثلا موسیقی‌هایی که ذخیره کرده‌اید،‌ آلبوم‌ها، هنرمندان، پلی‌لیست‌ها،‌ پادکست‌های مورد علاقه،‌ ایستگاه‌های رادیویی و… همه در قسمت کتابخانه هستند تا راحت‌تر به آن‌ها دسترسی داشته باشید.

مصرف اینترنت در اسپاتیفای چقدر است؟

خوشبختانه مصرف اینترنت اسپاتیفای بالا نیست و در دسته برنامه‌های کم مصرف قرار می‌گیرد!

اما از آنجاکه اسپاتیفای هم در کشورمان مسدود (فیلتر)‌ شده است، شما باید مصرف فیلترشکن را هم در نظر بگیرید.

اما مصرف اینترنت خود اسپاتیفای بالا نیست، مثلا برای پخش یک آهنگ (حدود سه دقیقه)‌ در بیشترین حالت ۲ مگابایت اینترنت مصرف می‌شود. اگر یک ساعت پشت سرهم به موسیقی در اسپاتیفای گوش کنید هم حدود ۴۰ مگابایت اینترنت مصرف شده است که در مقایسه با یوتیوب یا اینستاگرام ناچیز است.

چگونه از اسپاتیفای آهنگ دانلود کنیم؟

فقط اگر اکانت اسپاتیفای شما پرمیوم باشد می‌توانید آهنگ دانلود کنید! با اکانت معمولی فقط می‌توانید در حالت آنلاین موزیک گوش کنید. اگر اکانت شما پرمیوم است برای دانلود آهنگ از اسپاتیفای،‌ مراحل زیر را دنبال کنید:
-آهنگ دلخواه خود را به لیست پخش اضافه کنید،

-روی موزیک موردنظرتان کلیک کنید،

-سپس دکمه سه نقطه در کنار آهنگ را انتخاب کنید تا یک منو برایتان باز شود،‌

-حالا گزینه دانلود را بزنید و منتظر بمانید تا دانلود کامل شود تا برای همیشه این آهنگ را در دستگاه خود داشته باشید!

گوش دادن به موسیقی به صورت آفلاین ممکن است؟

بله، گوش دادن به موسیقی به صورت آفلاین در اسپاتیفای امکان‌پذیر است، اما این قابلیت تنها برای کاربران اسپاتیفای پریمیوم در دسترس است. با خرید اکانت اسپاتیفای، با دو راه می‌توانید آفلاین موزیک گوش کنید:

یک)‌ دانلود آهنگ،‌ آلبوم یا کل پلی لیست (آهنگی که می‌خواهید داشته باشید را به روشی که بالا گفتیم، دانلود کنید تا همیشه به آن دسترسی داشته باشید.)

دو)‌ فعال کردن حالت آفلاین (به ترتیب در بخش تنظیمات، سپس “Playback” و سپس فعال کردن گزینه “Offline Mode” بروید.)

پیدا کردن دوستان در اسپاتیفای

اسپاتیفای فقط یک اپ پخش موزیک نیست و بعضی امکانات شبکه‌های اجتماعی را هم دارد! مثلا شما می‌توانید دوستانتان را در اسپاتیفای پیدا کنید تا موسیقی‌هایی که آنها گوش می‌دهند را ببینید و باهم تعامل داشته باشید. اما چگونه؟ توضیح می دهیم.

دنبال اسم دوستتان بگردید

شما می‌توانید در نوار جستجو (همانجایی که علامت سرچ وجود دارد) نام کاربری دوستتان (یا یک هنرمند) را وارد کنید و اگر آن‌ها پروفایل عمومی داشته باشند، پیدایشان کنید و او را فالو کنید.

پیدا کردن با لینک پروفایل

هر کاربری می‌تواند برای اکانت خود لینک پروفایل بسازد و آن را به دوستانش بدهد. اگر دوستانتان لینک پروفایلشان را به شما بدهند، می‌توانید به سادگی آن‌ها را دنبال کنید.

پیدا کردن دوستان از طریق فیسبوک

اگر شما اکانت اسپاتیفای خود را به اکانت فیسبوک‌تان وصل کنید، و دوستانتان هم همینکار را کرده باشند، اسپاتیفای شما را به همدیگر نشان می‌دهد.

نحوه ساخت پلی لیست در اسپاتیفای

ساخت پلی‌لیست در اسپاتیفای بسیار ساده و کاربردی است! شما خیلی راحت می‌توانید یک یا هرچندتا پلی لیست برای خودتان درست کنید، اسم دلخواه خود را هم روی پلی لیست بگذارید و هرزمان دلتان خواست، سراغ آن پلی لیست مخصوص بروید! حالا قدم به قدم ساخت پلی لیست را برایتان آموزش می‌دهیم.

-اپلیکیشن اسپاتیفای را روی تلفن همراه خود باز کنید،

-در پایین صفحه، روی گزینه “Your Library” ضربه بزنید،

-روی گزینه + ضربه بزنید،

-روی گزینه اول بزنید

حالا یک اسم برای پلی‌لیست خود انتخاب کنید و روی “Create” بزنید. همین! تمام شد!

پس از اینکه پلی‌لیست‌تان را درست کردید، می‌توانید آهنگ‌های دلخواه خود را به آن اضافه کنید. کافی است حین گوش دادن به یک موزیک روی گزینه “Add to Playlist” بزنید!

شما می‌توانید برای پلی لیست‌تان توضیحات بنویسید یا عکس کاور انتخاب کنید، یا آهنگ‌ها را به ترتیب دلخواهتان در پلی‌لیست بچینید. همچنین همیشه امکان حذف یا اضافه کردن یک آهنگ هم وجود دارد.

تنظیم کیفیت پخش موسیقی

کیفیت پخش موسیقی در اسپاتیفای برای کاربران اشتراک معمولی، به صورت پیش فرض روی حالت معمولی قرار دارد و نمی‌توان این کیفیت را تغییر داد! اما کاربران اسپاتیفای پرمیوم می‌توانند کیفیت پخش موسیقی را بالاتر ببرند و از موزیکی که بسیار باکیفیت پخش می‌شود لذت ببرند. البته به غیر از اکانت پرمیوم، به اینترنت قوی هم نیاز است.

برای بالا بردن کیفیت پخش موسیقی فقط کافی است روی آیکون چرخ‌دنده (Settings) ضربه بزنید تا وارد تنظیمات شوید،

سپس در تنظیمات، به دنبال بخش “Audio Quality” بگردید که در قسمت پایین تنظیمات قرار دارد،

در این بخش، می‌توانید کیفیت پخش موسیقی را برای حالت‌های مختلف (مانند پخش آنلاین، دانلود، و پخش آفلاین) تنظیم کنید. گزینه‌ها شامل موارد زیر هستند:

Low: کیفیت پایین، مصرف اینترنت کم.

Normal: کیفیت معمولی.

High: کیفیت بالا، مصرف اینترنت بیشتر.

Very High: کیفیت بسیار بالا، بهترین تجربه صدا، مصرف اینترنت در حالت حداکثری.

چگونه از اسپاتیفای روی دستگاه‌های مختلف استفاده کنم؟

خوشبختانه اسپاتیفای خیلی ساده و راحت روی دستگاه‌های مختلف نصب می‌شود و چه اشتراک پرمیوم و چه اشتراک رایگان، روی همه گوشی‌های اندروید یا آیفون، سیستم ویندوز یا مک در دسترس هستند. حتی شما می‌توانید اسپاتیفای خود را روی دستگاه پی اس (پلی استیشن) یا تلویزیون هوشمند خود استفاده کنید.

شما می‌توانید در هر دستگاهی که از اسپاتیفای پشیبانی می‌کند، این برنامه را باز کنید و استفاده کنید، مثلا تلویزیون‌های هوشمند، اسپیکرها و سیستم‌های صوتی و سیستم پخش موزیک خودرو.

نحوه استفاده در هر کدام از این دستگاه‌ها هم تقریبا مثل هم است، شما روی سیستم موردنظرتان وارد اکانت خود می‌شوید (log-in می‌کنید) و سپس از این اپ استفاده می کنید.

خلاصه‌ای از مقاله اسپاتیفای چیست

در این مقاله نامبرلند باهم درباره برنامه پخش موسیقی محبوب آمریکایی، اسپاتیفای و ترفندها و کاربردهای مختلفش خواندیم. اسپاتیفای شاید یکی از بهترین برنامه‌ها برای پیدا کردن و گوش کردن موزیک باشد چراکه هم امکانات زیادی دارد و هم رابط کاربری آن ساده است. اگر سوالی دارید برای ما در قسمت کامنت‌ها بنویسید.