ما انسان‌ها موجوداتی اجتماعی هستیم و ارتباط با دیگری از مهم‌ترین نیازهای ماست. با وجود مشغله‌های فراوان، ممکن است این امر برای بسیاری از افراد دشوار شده باشد. بسیاری از افراد وقت ندارند با خانواده، دوستان و آشنایان خود ارتباط برقرار کنند و آنان را ملاقات کنند. از طرفی هم گاهی فاصله جغرافیایی می‌تواند این کار را دشوار کند. با وجود تمامی این مسائل پیدا کردن دوست، حفظ ارتباط با دیگران و… می‌تواند کار سختی باشد. شبکه های اجتماعی می‌توانند بخشی از این مشکلات را رفع کنند. شبکه های اجتماعی مختلفی در دنیا وجود دارد و مدیران آنها همیشه سعی می‌کنند خدمات بیشتر و بهتری را به کاربران خود ارائه دهند. در این مقاله می‌خواهیم بهترین شبکه های اجتماعی را بررسی کنیم. با ادامه این مطلب ما را همراهی کنید.

بهترین شبکه های اجتماعی 1402

شبکه های اجتماعی مختلفی وجود دارند که اکثر آنها رایگان هستند و کاربران می‌توانند بدون دردسر و هزینه کردن در آنها عضو شوند. این شبکه‌ها باعث می‌شوند تا افراد بتوانند بهتر با یکدیگر ارتباط برقرار کنند و در این دنیای پرمشغله بتوانند اجتماعی بودن خود را حفظ کنند. شبکه‌هایی مانند فیسبوک، اینستاگرام، پینترست و… کاربران زیادی دارند و بر تعداد کاربران آنها نیز روز به روز افزوده می‌شود. در جدول زیر می‌توانید تعداد کاربران فعال شبکه های اجتماعی مختلف (به صورت ماهانه) را تا تاریخ ژانویه 2023 مشاهده کنید.

بهترین شبکه های اجتماعی1
شبکه اجتماعیتعداد کاربران
فیسبوک2,958 میلیارد
یوتیوب2,514 میلیارد
واتساپ2 میلیارد
اینستاگرام2 میلیارد
وی چت1,309 میلیارد
تیک تاک1,051 میلیارد
فیسبوک مسنجر931 میلیون
تلگرام700 میلیون
اسنپ چت635 میلیون
سینا ویبو584 میلیون
کیو کیو574 میلیون
ایکس556 میلیون
پینترست445 میلیون

همان طور که مشاهده می‌کنید، فیسبوک در این زمینه پیشتاز است و بیشترین تعداد کاربران فعال را در ماه دارد. جالب است بدانید که تنها 0/5 درصد کاربران فیسبوک فقط و فقط از این شبکه اجتماعی استفاده می‌کنند و باقی کاربران در کنار آن در یوتیوب، واتساپ، اینستاگرام و تیک تاک هم عضو هستند. در ادامه می‌توانید ببینید که چند درصد از کاربران Facebook عضو سایر شبکه‌های اجتماعی هم هستند:

شبکه اجتماعیدرصد کاربران
یوتیوب69/7 %
واتساپ72/9 %
اینستاگرام77/8 %
تیک تاک51/1 %
تلگرام43/2 %
اسنپ چت31/9 %
ایکس47/1 %
ردیت12/7 %

محبوب‌ترین شبکه های اجتماعی در میان کاربران ایرانی

حال ممکن است این سؤال برای شما پیش بیاید که کدام یک از این شبکه های اجتماعی در میان ایرانیان محبوبیت بیشتری دارند و چند ایرانی از آنها استفاده می‌کنند. با توجه به آمارها محبوب‌ترین شبکه های اجتماعی در میان کاربران ایرانی موارد زیر هستند:

  • اینستاگرام
  • تلگرام
  • پینترست
  • فیسبوک

در جدول زیر می‌توانید تعداد کاربران ایرانی شبکه های اجتماعی مختلف را تا تاریخ آگوست 2023 بر اساس درصد مشاهده کنید.

تلگراماینستاگرامپینترستفیسبوکایکسیوتیوبلینکدین
60 %4/51 %78/11 %93/10 %68/9 %52/6 %04/6 %

 با توجه به جدول بالا بیش از نیمی از ایرانیان عضو تلگرام و اینستاگرام هستند. البته در تاریخ آگوست 2022 تعداد کاربران ایرانی این شبکه‌های اجتماعی بسیار بیشتر بود. به عنوان مثال، بیش از نود درصد ایرانیان عضو اینستاگرام بودند. در برخی از آمارها هم آمده است که بیش از 50 میلیون ایرانی عضو تلگرام هستند.

بهترین شبکه‌های اجتماعی برای کسب درآمد

کاربران برخی از شبکه‌های اجتماعی می‌توانند با استفاده از آنها درآمد کسب کنند. روش‌های مختلفی برای کسب درآمد از طریق شبکه‌های اجتماعی وجود دارد. در ادامه به این روش‌ها اشاره می‌کنیم:

  • تبلیغات
  • اسپانسرشیپ
  • افیلیت مارکتینگ یا همکاری در فروش (بازاریابی معرف)
  • فروش کالا و خدمات

شما می‌توانید با استفاده از این روش‌ها در شبکه های اجتماعی مختلف درآمد کسب کنید. در ادامه بهترین شبکه‌های اجتماعی برای کسب درآمد را معرفی می‌کنیم:

  • یوتیوب: امکان کسب درآمد از طریق تبلیغات یوتیوب، اسپانسرشیپ، بازاریابی معرف، فروش کالا و خدمات
  • تیک تاک: امکان کسب درآمد از طریق TikTok Creator Fund، حمایت‌های مالی برندها و پخش زنده در TikTok
  • اینستاگرام: کسب درآمد با محتوای اسپانسرشیپ، همکاری در فروش و فروش محصولات و خدمات
  • توییچ: کسب درآمد با دونیت، حمایت مالی، خرید آیتم‌های مجازی

توجه به این نکته مهم است که بهترین پلتفرم رسانه‌های اجتماعی برای کسب درآمد به جایگاه، مخاطبان و نوع محتوای شما بستگی دارد. به عنوان مثال، اگر گیمر هستید، Twitch ممکن است بهترین پلتفرم برای شما باشد. اگر بلاگر هستید، اینستاگرام می‌تواند شبکه مناسبی برای شما باشد.

چند نکته برای کسب درآمد در شبکه های اجتماعی:

  • ارتباط با مخاطبان
    تولید محتوای باکیفیت
  • استفاده از انواع گزینه‌های کسب درآمد
  • صبوری کردن و ثابت قدم ماندن

بهترین شبکه‌های اجتماعی برای تبلیغ کالا یا خدمات

بهترین شبکه‌ها اجتماعی برای تبلیغ کالا یا خدمات آنهایی هستند که پایگاه کاربری بزرگ و نرخ تعامل بالایی دارند. در ادامه بهترین موارد را می‌آوریم:

  • فیسبوک با بالاترین تعداد کاربران در دنیا
  • اینستاگرام با داشتن 2 میلیارد کاربرد فعال در ماه و جمعیتی جوان
  • لینکدین مناسب تبلیغ مشاغل حرفه‌ای
  • یوتیوب مناسب تبلیغ، فروش کالا و خدمات و…

همانند مورد قبلی، انتخاب بهترین شبکه اجتماعی برای تبلیغات کالا و خدمات به هدف شما ربط دارد. به عنوان مثال، لینکدین می‌تواند برای افرادی مناسب باشد که می‌خواهند کسب و کارها را هدف قرار دهند. اینستاگرام هم برای تبلیغ خدمات و کالاهایی مناسب است که به درد جوانان می‌خورند. در نتیجه ابتدا مخاطب هدف خود را مشخص کنید و سپس پلتفرمی را برای تبلیغ انتخاب کنید.

چند نکته برای تبلیغات در شبکه های اجتماعی:

  • مشخص کردن اهداف کمپین
  • خلاقیت تبلیغاتی
  • ردیابی نتایج کمپین
  • ارائه تخفیفات مختلف
  • اجرای مسابقات و هدیه دادن

بهترین شبکه‌های اجتماعی برای دوست‌یابی 

شبکه های اجتماعی مختلفی برای دوست‌یابی وجود دارد که همه آنها معتبر و قالب اطمینان نیستند. برخی از این موارد هم پولی هستند و برای ثبت نام حق اشتراک دریافت می‌کنند. به همین دلیل همان محبوب‌ترین شبکه های اجتماعی دنیا می‌توانند بهترین‌ها در زمینه دوست‌یابی باشند.

شما می‌توانید از فیسبوک، اینستاگرام، اسنپ چت، تیک تاک و دیسکورد استفاده کنید. در اکثر تمامی این پلتفرم‌ها می‌توانید افرادی را پیدا کنید که با شما هم عقیده و هم سلیقه هستند.

به عنوان مثال، اگر طرفدار هری پاتر هستید، می‌توانید در این شبکه‌ها گروه‌ها و افرادی را پیدا کنید که آنان هم مثل شما به این داستان و شخصتی علاقه دارند. در فیسبوک گروه‌های مختلفی وجود دارد. در اینستاگرام صفحات Fanpage زیادی ساخته می‌شود و… . می‌توانید از بخش کامنت‌ها با دیگر کاربران ارتباط برقرار کنید و با آنها دوست شوید. البته توجه به این امر ضروری است که با وجود اعتبار این شبکه های اجتماعی، باید نهایت دقت را در دوست‌یابی داشته باشید و به هر کسی اعتماد نکنید.

بامبل هم یکی از جدیدترین شبکه های اجتماعی برای دوستیابی است.

بیشتر بخوانید: بامبل چیست

سخن نهایی

 در این مقاله به بررسی بهترین شبکه های اجتماعی پرداختیم و محبوب‌ترین این پلتفرمها را از نظر امار بررسی کردیم. همان طور که مطالعه کردید، فیسبوک بیشترین میزان کاربران را در دنیا دارد و روز به روز بر تعداد کاربران آن افزوده می‌شود. این شبکه های اجتماعی فضایی مناسب برای رونق کسب و کار، دوست‌یابی و تبلیغات و کسب درآمد هستند. نظر شما در این باره چیست؟ شما در کدام یک از این شبکه‌های اجتماعی عضو هستید؟ لطفا نظرات، پیشنهادات و تجربیات خود را در بخش دیدگاه با ما در میان بگذارید.