یک آزمایش جالب که چتجیپیتی را در برابر کنسول بازی آتاری 2600 در یک مسابقه شطرنج قرار داد، نتیجهای شگفتانگیز به همراه داشت. این هوش مصنوعی از کنسول 50 ساله آتاری شکست خورد. این تقابل که توسط مهندس نرمافزار رابرت کاروسو انجام شد، نشان داد که با وجود پیشرفتهای چشمگیر در تکنولوژی هوش مصنوعی، چتجیپیتی هنوز در برخی زمینهها نسبت به تکنولوژیهای قدیمیتر ضعفهایی دارد.
چگونه چتجیپیتی در برابر آتاری 2600 شکست خورد؟
آتاری 2600، که در سال 1977 منتشر شد و با نام Atari Video Computer System شناخته میشود، یکی از اولین کنسولهای بازی خانگی بود که بازیهای ویدیویی را در خانهها معرفی کرد. درحالیکه این کنسول به یکی از نمادهای تاریخ بازیهای ویدیویی تبدیل شده است، هیچکس تصور نمیکرد که یک بازی شطرنج ساده روی این سیستم، بتواند چتجیپیتی را شکست دهد.
در این آزمایش، کاروسو از چتجیپیتی خواست تا با بازی شطرنج آتاری که در سال 1979 برای این کنسول منتشر شد، رقابت کند. چتجیپیتی که بهطور معمول در انجام وظایف مختلف مانند نوشتن متن و تولید تصاویر بسیار خوب عمل میکند، نتوانست از پس بازی شطرنج با یک سیستم ساده ۸ بیتی برآید.
این هوش مصنوعی در طول بازی بارها دچار اشتباهاتی اساسی شد؛ از جمله: اشتباه گرفتن رخها با فیلها، اشتباه در شناسایی موقعیت مهرهها و گم کردن حرکات. حتی زمانی که بازی به نمادگذاری استاندارد شطرنج تغییر پیدا کرد، چتجیپیتی همچنان به اشتباهات خود ادامه داد.
کاروسو اشاره کرد که چتجیپیتی در طول 90 دقیقه مسابقه بارها اشتباه کرد و اصرار کرد که اگر دوباره بازی را از اول شروع کنند، میتواند برنده شود، اما در نهایت تسلیم شد.
این شکست بهخوبی نشان داد که حتی هوش مصنوعی پیشرفتهای مانند چتجیپیتی هنوز در برخی مسائل به تواناییهای محدودی برخورد میکند. کاروسو در پایان یادآور شد که موتور ساده ۸ بیتی آتاری فقط با استفاده از ارزیابی ساده صفحه و لجاجت سال ۱۹۷۷ خود به راحتی توانست بر چتجیپیتی غلبه کند. در این بین گوگل از chatgpt هم پیش میگیرد و اگرچه ChatGPT سریع رشد کرد اما هنوز کاستیهایی دارد.