شاید به جرات بتوان گفت که «ارتباط»‌ مهم‌ترین فاکتور موفقیت در دنیای امروز است. شما هرچقدر هم که متخصص و حرفه‌ای باشید تا کسی از وجود شما خبر نداشته نمی‌توانید به موفقیت برسید. بنابراین نیاز دارید که برای شناخته شدن در عرصه کاری (نه فقط ایران بلکه در سطح جهان)‌ و برقراری ارتباط با حرفه‌ای‌ها تلاش کنید؛‌ و کجا بهتر از لینکدین؟!

در این مقاله نامبرلند، درباره این شبکه اجتماعی کاری،‌ ساخت اکانت و نحوه فعالیت و پست گذاشتن در آن توضیح می‌دهیم.

لینکدین چیست؟

شبکه اجتماعی لینکدین به طور خاص برای روابط کاری و حرفه‌ای طراحی شده است. قاطعانه می‌توان گفت که لینکدین بزرگترین شبکه تجاری دنیا در اینترنت است! شما چه یک نیروی کاری باشید،‌ چه صاحب یک بیزینس،‌ لینکدین برای ارتباطات کاری و رشد پیشرفت حرفه‌ای به کمکتان می‌آید.

خوشبختانه لینکدین در کشور ما فیلتر نیست! همچنین، هم اپلیکیشن موبایلی دارد و هم تحت وب آن در دسترس است.

انواع حساب‌های کاربری در لینکدین چیست؟

به طور کلی می‌توانیم انواع اکانت در لینکدین را به دو دسته پروفایل شخصی یا پیج بیزینسی تقسیم کنیم.

اکانت لینکدین شخصی

در عصر امروز ضروری است که شما به عنوان یک فرد متخصص، اکانت لینکدین داشته باشید و اکانت خود را حرفه‌ای و به روز نگه دارید. فایده این‌کار این است که از اتفاقات و رویدادهای مهم حوزه کاری‌تان و فرصت‌های شغلی باخبر می‌شوید و دیگران هم از وجود شما باخبر ‌می‌شوند! می‌توانید مهارت‌ها، تجربه‌ها و دستاوردهای خود را به جهان نشان دهید تا دیگران شما را بشناسند.

علاوه‌بر این، برنامه لینکدین بستری برای تقویت برند شخصی شما و مطرح شدن در فضای حرفه‌ای است که باعث پیشرفت‌تان می‌شود.

پیج بیزینسی لینکدین مخصوص کسب و کارها

در برنامه لینکدین امکان ساخت یک پروفایل برای «بیزینس»،‌ «شرکت» یا «استارتاپ‌» هم وجود دارد و توصیه می‌کنیم غیر از اکانت شخصی‌تان حتما برای بیزینس خود هم پروفایل بسازید. حتی اگر شرکت شما کوچک است بازهم ارزشش را دارد که پروفایلی برایش بسازید تا به سمت حرفه‌ای شدن و رشد قدم بردارید.

داشتن اکانت لینکدین برای شرکت‌ها می‌تواند برای تبلیغ برند، محصولات یا خدمات شرکت بسیار ارزشمند باشد. پروفایل بیزینسی لینکدین به شما امکان می‌دهد که با به اشتراک گذاری محتوای مربوط به بیزینس، کسب و کارتان را به موفقیت برسانید. این موفقیت می‌تواند به معنای برندسازی،‌ ایجاد اعتبار،‌ درآمد بیشتر یا ارتباط با افراد مهمی باشد که روی پیشرفت بیزینس‌تان تاثیر می‌گذارند.

نکته*

اکانت لینکدین علاوه بر اینکه می‌تواند به دو دسته شخصی و کاری تقسیم‌بندی شود، یک دسته‌بندی دیگر هم دارد:

انواع اکانت در لینکدین

یک)‌ حساب رایگان یا Basic:‌ اکانت بیسیک لینکدین برای شبکه‌سازی حرفه‌ای و حفظ ارتباط با همکاران و یا افراد صنف شما است.

دو) اکانت پرمیوم یا Premium: خرید اکانت لینکدین ، امکانات بیشتری در اختیار شما قرار می‌دهد و می‌توانید فرصت‌های شغلی بیشتر و بهتری را شناسایی کنید و نحوه ارائه خودتان را برای استخدام شدن بهبود بخشید.

مزیت ایجاد حساب کاربری در لینکدین

اگر خیلی ساده بخواهیم بگوییم،‌ اکانت لینکدینِ شما، نماد شما در کارتان است!‌ لینکدین دقیقا برای روابط حرفه‌ای ایجاد شده؛‌ بنابراین داشتن یک اکانت لینکدین نیازهای مختلفی را پوشش می‌دهد.

شبکه‌سازی حرفه‌ای

لینکدین یک پلتفرم ارزشمند برای ارتباط با همکاران، همتایان صنعت، مربیان و کارفرمایان بالقوه است. این پلتفرم به افراد اجازه می‌دهد تا شبکه‌ای از متخصصان را در حوزه موردعلاقه خود ایجاد کنند و از فرصت‌های همکاری، به اشتراک‌گذاری دانش و رشد شغلی بهره ببرند.

فرصت‌های شغلی

لینکدین یک پلتفرم محبوب برای جویندگان کار و استخدام‌کنندگان است. ایجاد اکانت کاربری می‌تواند در جستجو و درخواست شغل به افراد کمک کند. همچنین کاربران می‌توانند مهارت‌ها، تجربیات و دستاوردهای خود را برای جذب کارفرمایان به نمایش بگذارند. بسیاری از شرکت‌ها هم فرصت‌های شغلی را مستقیماً در لینکدین ارسال می‌کنند. در نتیجه دسترسی به طیف وسیعی از فرصت‌ها برای کاربران افزایش پیدا می‌کند.

برندسازی شخصی

لینکدین به کاربران اجازه می‌دهد تا یک پروفایل حرفه‌ای برای خود ایجاد کنند و مهارت‌ها، صلاحیت‌ها و تجربیات خود را در آن برجسته کنند. این حساب به عنوان یک ابزار برندسازی شخصی عمل می‌کند و افراد را قادر می‌سازد تا تخصص، دستاوردها و… خود را به نمایش بگذارند. یک پروفایل حرفه‌ای در لینکدین می‌تواند بر شهرت تخصصی فرد تأثیر مثبت بگذارد و فرصت‌هایی برای پیشرفت شغلی ایجاد کند.

ایجاد بینش و یادگیری نکات مهم حرفه

لینکدین دسترسی به مجموعه وسیعی از گروه‌ها، جوامع و… حرفه‌های مختلف را آسان می‌کند. مشارکت در این جوامع می‌تواند به افراد کمک کند تا از اخبار روز صنعت مطلع باشند، دیدگاه کارشناسان را به دست آورند و پایگاه دانش خود را گسترش دهند. همچنین فرصت شرکت در گروه‌های حرفه‌ای، شرکت در وبینارها و کارگاه‌ها و افزایش مهارت‌های حرفه‌ای برای افراد افزایش پیدا می‌کند

توسعه کسب و کار

لینکدین یک پلتفرم تأثیرگذار برای کارآفرینان و متخصصان کسب و کار است. کسب و کارها می‌توانند به کمک لینکدین مارکتینگ شراکت ایجاد کنند و ارتباطات تجاری را توسعه دهند. این پلتفرم بستری را برای کسب و کارها فراهم می‌کند تا به روزرسانی های حوزه کاری را به اشتراک بگذارند، دستاوردهای شرکت را برجسته کنند و مشتریان بالقوه را جذب کنند.

به طور کلی، ساخت اکانت لینکدین می‌تواند برای رشد حرفه‌ای، شبکه‌سازی، جستجوی شغل، برندسازی شخصی، افزایش دانش و توسعه کسب و کار مفید باشد.

چگونه در لینکدین اکانت بسازیم؟

خوشبختانه ساخت اکانت لینکدین بسیار ساده است و هم با گوشی هم با لپ‌تاپ می‌توانید اکانت بسازید.

برای ثبت نام در لینکدین می‌توانید اپلیکیشن را نصب کنید. برای ساخت آن هم فقط به یک ایمیل و یا شماره نیاز دارید. می‌توانید از شماره شخصی خود یا حتی شماره مجازی لینکدین استفاده کنید. اگر نمی‌دانید چگونه اکانت لینکدین بسازید، مقاله زیر را بخوانید.

بیشتر بخوانید: ساخت اکانت لینکدین

ساخت اکانت لینکدین برای شرکت

اگر صاحب شرکت یا کسب و کاری هستید، می‌توانید برای آن هم اکانتی در لینکدین بسازید. لینکدین بخشی را برای مشاغل فراهم دیده است تا صاحبان مشاغل، سازمان‌ها و… بتوانند اکانت شرکتی بسازند. در بلاگ “ساخت لینکدین شرکتی” تمام موارد مربوط به لینکدین شرکتی را آموزش دادیم.

لینکدین از چه بخش‌هایی تشکیل شده؟

لینکدین هم مثل دیگر شبکه‌های اجتماعی،‌ بخش‌های مختلفی دارد و برای فعالیت درست باید این بخش‌ها را بشناسید.

صفحه اصلی یا home: این بخش در حقیقت فید خبری لینکدین شماست که در آن به‌روزرسانی‌ها، پست‌ها و فعالیت‌های به اشتراک‌گذاشته‌شده توسط افراد، صفحه‌هایی که دنبال می‌کنید، و محتوای توصیه‌شده لینکدین را بر اساس علایق‌تان ببینید. درست مثل دیگر شبکه‌های اجتماعی،‌ این بخش هم الگوریتم خاص خودش را دارد و براساس الگوریتم،‌ پست‌ها به شما نمایش داده می‌شود.

شبکه ارتباطی من یا my network: شما در این بخش ارتباطات خود در لینکدین را مدیریت می‌کنید. دسته بندی کانکشن‌ها براساس فیلترهای دلخواه شما، پیدا کردن افراد مشابه تخصص کار شما،‌ مشاهده لیست کانکشن شما،‌ و غیره در این بخش دیده می‌شود.

نمایه یا profile: پروفایل لینکدین شما اساسا رزومه آنلاین حرفه‌ای شماست. می‌توانید تجربیات کاری، مهارت‌ها، دستاوردها، سوابق تحصیلی خود را مفصل شرح دهید؛ حتی نمونه‌ کارتان را به اشتراک بگذارید. البته می‌توانید فایل رزومه خود را هم جداگانه قرار دهید. همچنین توصیه می‌کنیم حتما یک عکس حرفه‌ای هم در این بخش بگذارید. پروفایل لینکدین توسط دیگران قابل مشاهده است.

ویژگی های عکس پروفایل لینکدین
ویژگی های عکس پروفایل لینکدین

شغل‌ها یا jobs: بخش jobs به شما امکان می‌دهد، لیست مشاغلی که به دنبال نیرو هستند را جستجو کنید. لینکدین برای جستجوی مشاغل فیلترهایی مثل عنوان، کلمه کلیدی، نوع و نام شرکت، مکان (لوکیشن شرکت) و غیره را در اختیارتان می‌گذارد.

اعلان‌ها یا Notifications: این قسمت هم مثل نوتیفیکیشن اینستاگرام،‌ از آخرین اتفاقاتی که در پروفایل شما رخ داده باخبر می‌شوید. مثلا کسی شما را لایک کرده،‌ برایتان کامنت گذاشته و غیره. حتی در این بخش می‌توانید تعاملات افرادی که در کانکشن شما هستند را ببینید.

اگر از همه بخش‌های لینکدین به درستی و اصولی استفاده کنید، قطعا اتفاقات خوبی برایتان رخ می‌دهد.

چگونه در لینکدین فعالیت کنیم؟

برای دیده شدن در لینکدین و اتفاقات خوبی که پس از آن برایتان بیفتد،‌ چاره‌ای جز فعالیت اصولی درلینکدین ندارید! اما چگونه؟ برایتان توضیح می‌دهیم.

پست بگذارید

حتما باید پست بگذارید اما ضروری است محتوای کاری و ارزشمند منتشر کنید. مقالاتی که در حوزه کاری خود خوانده‌اید،‌ دستاوردهای کاریتان،‌ اخبار و به‌روزرسانی‌های حوزه کاری شما، یا به سادگی اظهار نظر درباره یک موضوع (مرتبط با کارتان)‌ می‌تواند از جمله محتواهایی باشد که در لینکدین منتشر می‌کنید. دقت کنید که از روزمرگی‌ها و ماجراهای جالب و بامزه پست نگذارید!!!

همچنین می‌توانید پست دیگران را در پروفایل خود به اشتراک بگذارید.

کانکشن برقرار کنید

با همکاران‌تان و افرادی که در حوزه شما کار می‌کنند، کانکشن بسازید. کانکشن شما همچنین می‌تواند شامل مخاطبانتان هم باشد. دقت کنید بخش کانکشن بسیار مهم است و نباید شامل دوستان یا خانواده باشد تا الگوریتم لینکدین بهم نریزد.

تعامل داشته باشید

توصیه دیگر این‌که به طور منظم پست‌های‌شان را لایک کنید و برایشان نظر بگذارید.

به گروه‌ها بپیوندید

لینکدین هم امکان ساخت گروه را دارد و فرصت خوبی برای ساختن شبکه ارتباطی و گسترش آن است. توصیه می‌کنیم به گروه‌های مرتبط با صنعت، علایق یا موقعیت مکانی خود بپیوندید. اگر چنین گروهی وجود ندارد خودتان گروه بسازید!

در این گروه‌ها محتوای کاری رد و بدل می‌شود یا اگر صحبت‌های خودمانی صورت می‌گیرد در راستای کار است،‌ بنابراین می‌توانید دانش خود را با آن‌ها به اشتراک بگذارید یا سوالات تخصصی خود را مطرح کنید و پاسخ بگیرید.

اصطلاحات رایج لینکدین

برای فعالیت در لینکدین، بهتر است با این اصطلاحات آشنا باشید تا بتوانید بهتر فعالیت کنید.

استخدام کننده یا Recruiter

اصطلاح رکروتر یا استخدام کننده اشاره به فردی دارد که وظیفه‌اش پیدا کردن نیروهای جدید و مناسب برای شرکت‌های دیگر است. یعنی در واقع رکروتر یک واسطه است بین نیرویی که دنبال شغل ایده‌آلش است و شرکتی که دنبال نیروی جدید می‌گردد! یکی از نکات بسیار مثبت لینکدین این است که فرصت دیده شدن توسط استخدام کنندگان را در اختیارتان قرار می‌دهد. هرچه اکانت شما حرفه‌ای‌تر و تخصصی‌تر باشد احتمال این‌که یک استخدام کننده با شما تماس بگیرد بیشتر است.

کانکشن  Connection

کانکشن دقیقا رسالت اصلی لینکدین و همان چیزی است که برای پیشرفت به آن نیاز دارید. شما می‌توانید با ارسال درخواست کانکشن به یک فرد در لینکدین می‌توانید با او شبکه سازی کنید و به الگوریتم‌های لینکدین این پیام را بدهید که در چه حوزه‌ای فعالیت می‌کنید و دوست دارید به چه کسانی معرفی شوید.

توصیه نامه Recemendation

یک نامه کوتاه درباره مهارت‌های ویژه و نقاط قوت شما است. این نامه کوتاه باید توسط دیگران نوشته شود. در واقع کانکشن‌های شما این نامه های کوتاه را درباره شما می‌نویسند. شما هم می‌توانید برای دیگران توصیه نامه بنویسید. ایده خوبی است که از افراد لیست کانکشن خود بخواهید این‌کار را برایتان انجام دهند.

ابزار جستجوی شغل لینکدین Job Search Tool

یکی از بهترین ویژگی‌های لینکدین،‌ ابزار جستجوی شغل آن است که به شما امکان می‌دهد دنبال شغل مناسب خودشان بگردید و برای آن رزومه بفرستید. آمار نشان می‌دهد حدود ۹۵٪‌ از شرکت‌ها،‌ آگهی‌های استخدام خود را در لینکدین پست می‌کنید و این فرصت بسیار فوق العاده‌ای برای شماست که بتوانید به دنبال کار ایده‌آل خود در لینکدین بگردید.

این ابزار همچنین فیلترهایی مثل لوکیشن،‌ زمان ثبت آگهی‌، یا شرکت را در اختیارتان می‌گذارد که راحت‌تر بتوانید آگهی‌های مورد نظرتان را ببینید.

 ایندورسمنت Endorsement

ایندورس کردن در لینکدین به معنای تایید کردن ادعاهایی است که فرد در پروفایل خود قرار داده است. این تایید کردن توسط لیست افراد کانکت شده با شما صورت می‌گیرد و اعتبار پروفایل شما را بالاتر می‌برد.

دوره‌های آموزشی لینکدین

همان طور که در مقاله دوره‌های آموزشی لینکدین بررسی کردیم، لینکدین دارای دوره‌های آموزشی مختلفی است که به صورت رایگان برگزار می‌شوند. این دوره‌ها برای کمک به ارتقای مهارت‌های حرفه‌ای، کسب دانش جدید و به روز ماندن با روندهای صنعت و حرفه‌های مختلف طراحی شده‌اند. دوره‌های آموزشی لینکدین موضوعات مختلفی از جمله توسعه شغلی، رهبری، مدیریت پروژه، بازاریابی دیجیتال، تجزیه و تحلیل داده‌ها، زبان‌های برنامه‌نویسی و غیره را پوشش می‌دهد.

این دوره‌ها معمولاً در قالب ویدئو ارائه می‌شوند و شامل آزمون‌ها، تمرین‌های تستی و تکالیف (برای اطمینان از یادگیری مؤثر) هستند. می‌توان از طریق اشتراک ممتاز یا پریمیوم LinkedIn به آنها دسترسی پیدا کرد یا به صورت جداگانه دوره‌ها را خریداری کرد.

از مقاله لینکدین چیست و چرا باید در آن فعالیت کنیم،‌ چه آموختیم؟

با این‌که ممکن است ساخت اکانت لینکدین و نحوه فعالیت در آن پیچیده و سخت به نظر برسد،‌ اما کاری بسیار راحت و ساده است و در رشد حرفه‌ای شما بسیار موثر است. همچنین در این مقاله برایتان درباره ساخت اکانت لینکدین،‌ انواع اکانت‌ها و این‌که چطور بهترین پروفایل را بسازیم صحبت کردیم.