اینستاگرام: «هر ماه بیش از یک میلیون گزارش نقض حقوق کپیرایت (Copyright) دریافت میشود که بیشتر آنها مربوط به استفاده بدون اجازه از موسیقی و ویدیوهای دیگران است.» برای اشتراکگذاری عکس، ویدیو و موسیقی در اینستاگرام باید قوانین مالکیت فکری، بهویژه قوانین کپیرایت (حق نشر) را رعایت کنید. آشنایی با قوانین کپی رایت اینستاگرام به شما کمک میکند تا با اطمینان بیشتری محتوا منتشر کنید و از بستهشدن یا محدودشدن حسابتان جلوگیری کنید.
کپی رایت اینستاگرام چیست؟
در اینستاگرام (Instagram)، کپیرایت به معنای حق قانونی مالکیت یک اثر مانند تصاویر، ویدیوها، موسیقی، نوشتهها و سایر محتواها است. صاحب اثر میتواند تصمیم بگیرد که چه کسی و چگونه از محتوایش استفاده کند.
اینستاگرام از قوانین مالکیت فکری (Intellectual Property)، بهویژه حق نشر (کپیرایت)، پیروی میکند و به دیگران اجازه نمیدهد محتوایی منتشر کنند که حق کپیرایت اثر متعلق به شخص یا سازمان دیگری را نقض کند. اینستاگرام و Threads درصورتیکه گزارشی از نقض حق نشر دریافت کنند، ممکن است محتوای منتشرشده را حذف کنند و اطلاع دهند.
کپی رایت آهنگ در اینستاگرام از سیستم شناسایی خودکار پیشرفتهای مثل «Content ID» برخوردار نیست، اما ابزارهای «Rights Manager» مخصوصی برای برندها و ناشران موسیقی دارد تا محتوایشان را کنترل کنند.
قوانین کپی رایت در اینستاگرام چیست؟
قوانین حق نشر در اینستاگرام را در دو بخش موارد مجاز و غیرمجاز توضیح میدهیم:
چه چیزهایی مجاز است؟
- انتشار محتوایی که کاملاً توسط خودتان خلق شده است (User-Generated Content).
- استفاده از آثار دیگران فقط درصورتیکه اجازۀ رسمی یا کتبی (مثلاً لایسنس) دارید.
- آثار دارای کپیرایت اگر در چارچوب استثناهای قانونی مثل «استفاده منصفانه» باشد (مثلاً برای آموزش، نقد، تحقیق یا طنز)
- استفاده از آثاری که وارد مالکیت عمومی (Public Domain) شدهاند.
چه چیزهایی ممنوع است؟
- انتشار هرگونه محتوای دارای کپیرایت حتی اگر آن را خریداری یا دانلود کرده باشید (مثلاً آهنگ از iTunes).
- پخش موسیقی با کپی رایت اگر در پسزمینه فیلمی ضبط شده باشد.
- با انتشار فیلم، عکس و موسیقی با کپیرایت به صاحب اثر اعتبار داده باشید.
- محتوای دارای کپیرایت را منتشر کنید؛ ولی قصد کسب درآمد نداشته باشید؛ مثلا عکس یک کالا.
- از سرویسها یا اپهای غیرمجاز (مثلاً نسخه کرکشده یا jailbroken) برای دسترسی و پخش آثار کپیرایتی استفاده کنید.
- انتشار محتوایی که باعث تسهیل نقض کپیرایت توسط دیگران شود.
عدم رعایت قوانین مربوط به کپی رایت دیسیبل اکانت اینستاگرام را به دنبال دارد.
ترفندهای رعایت قوانین کپی رایت اینستاگرام
5 راهنمایی که به شما در رعایت حق نشر اینستاگرام کمک میکند ازاینقرار است:
1. از محتوای خودتان استفاده کنید
همیشه سعی کنید عکس، ویدیو یا موسیقیای که منتشر میکنید، برای خودتان باشد. استفاده بدون اجازه از محتوای دیگران، احتمال دریافت گزارش کپیرایت را بالا میبرد. نقض قوانین حق نشر برای پیجهای کسبوکار تبعات زیادی دارد.
مثلا دانلود استوری اینستاگرام دیگران و باز نشر آن در پیچ خودتان نقض حق نشر آنها است.
2. برای انتشار محتوای دیگران اجازه بگیرید
اگر میخواهید ویدیوی یک فرد یا بخشی از موسیقی معروف را استفاده کنید، حتما اجازه کتبی یا دیجیتالی بگیرید. حتی اگر نام او را تگ کنید، بدون اجازه مستقیم باز هم ممکن است نقض کپیرایت باشد. اگر در دایرکت با شخص مورد نظر ارتباط بگیرید بهتر است. در هرصورت کسب اجازه مانع از گزارش تخلف صاحب اثر میشود.
نوشتن جملهای مانند «credit to @username» یا «موسیقی از فلان خواننده» بهتنهایی کافی نیست، ولی میتواند نشانهای از حسننیت شما باشد و در بعضی موارد جلوی مشکل را بگیرد. البته فقط درصورتیکه صاحب اثر رضایت داشته باشد.
3. از محتوای مجاز و دارای لایسنس استفاده کنید
وبسایتهایی مثل Pexels، Unsplash (برای عکس) یا Epidemic Sound و Artlist (برای موسیقی) منابع خوبی برای محتوای رایگان یا لایسنسدار هستند. این منابع خیال شما را از بابت کپیرایت راحت میکنند.
4. از موسیقیهای اینستاگرام استفاده کنید
برای افزودن موسیقی به استوری یا ریلز، بهتر است از خود بخش Music اینستاگرام استفاده کنید. این قطعات موسیقی بهطور رسمی دارای مجوز استفاده در پلتفرم هستند. رعایت موارد زیر هم بسیار کاربردیاند:
- ذکر نام صاحب اثر یا آهنگساز
- تغییر بیت یا تمپو برای جلوگیری از شباهت کامل
- استفاده از تصویر یا ویدیو همراه با موسیقی
- اطمینان از رایگان بودن یا مجاز بودن موسیقی
- استفاده از پخش زندههای دارای مجوز
- کوتاه نگه داشتن ویدیوها (مثل ریلزهای ۱۵ ثانیهای)
در مطلب تنظیمات استوری اینستاگرام، روش دسترسی به کتابخانه موسیقی این شبکه اجتماعی وجود دارد.
5. نقل قول یا بازنشر همراه با تغییر محتوا
اگر قصد دارید محتوایی را بازنشر کنید (مثلاً یک پست آموزشی)، آن را با تحلیل، دیدگاه شخصی یا طراحی جدید ترکیب کنید. استفاده از محتوا بهصورت «استفاده منصفانه» (Fair Use) نیازمند تغییر قابلتوجه است.
چگونه مشکل گزارش کپی رایت در اینستاگرام را حل کنیم؟
برای حل مشکل کپیرایت در اینستاگرام، بر اساس قوانین و دستورالعملها، میتوان مراحل زیر را دنبال کرد:
1. بررسی دلیل حذف محتوا
اگر پست شما به دلیل نقض کپیرایت حذف شده باشد، اینستاگرام یکی از این پیامها را ارسال میکند:
- We removed your post because it doesn’t follow our community guidelines
- removed content
ممکن است این پیام شامل نام و ایمیل صاحب اثر (گزارشدهنده) باشد. اگر میدانید صاحب اثر کیست، مرحله بعد را دنبال کنید در غیر این صورت مورد 3 را بخوانید.
2. ارتباط مستقیم با صاحب اثر
اگر فکر میکنید استفاده شما منصفانه یا مجاز بوده است مستقیماً با گزارشدهنده ارتباط برقرار کنید و موضوع را دوستانه حل کنید. در صورت رضایت صاحب اثر، او میتواند گزارش را پس بگیرد.
3. ارسال درخواست تجدیدنظر (Appeal)
اگر مطمئن هستید که محتوای شما دارای کپی رایت نیست، فرم درخواست تجدیدنظر را در اینستاگرام پر کنید. توضیح دهید که چرا فکر میکنید محتوایتان حق نشر در اینستاگرام را نقض نکرده است (مثلاً استفاده آموزشی، طنز، یا اثر در مالکیت عمومی است).
4. از تکرار نقض خودداری کنید
اگر چند بار بهخاطر نقض کپیرایت گزارش شوید، ممکن است حساب شما محدود یا برای همیشه بسته شود. اینستاگرام برای حفظ حق مؤلفین، با حسابهایی که مکرراً مرتکب نقض کپیرایت میشوند، برخورد جدی میکند.
کپی رایت اینستاگرام، رعایت حق نشر آثار
رعایت حق نشر در اینستاگرام فقط یک الزام قانونی نیست، بلکه نشانهای از احترام به حقوق دیگران است. با استفاده از محتوای خود، کسب مجوز برای آثار دیگران، استفاده از منابع لایسنسدار و کتابخانه موسیقی اینستاگرام، میتوانید بدون نگرانی از گزارش یا حذف محتوا، فعالیت کنید. اگر قوانین کپی رایت اینستاگرام را رعایت کردهاید؛ اما محتوایتان حذف شده است، در فرم مخصوص اینستاگرام آن را شرح دهید تا برگردد.
کپیرایت اینستاگرام چیست؟
کپیرایت (حق نشر) در اینستاگرام به معنای حق قانونی مالکیت یک اثر مانند عکس، ویدیو، موسیقی، نوشته و هر نوع محتوای دیجیتال است.
چگونه محتوای نقض کپیرایت را تشخیص دهیم؟
اگر محتوایی متعلق به فرد یا سازمان دیگری است و بدون مجوز منتشر شده باشد، نقض کپیرایت محسوب میشود.
چطور از نقض کپیرایت در اینستاگرام جلوگیری کنیم؟
با استفاده از محتوای تولیدشده توسط خودتان، کسب مجوز رسمی، یا بهرهگیری از منابع دارای لایسنس معتبر از آن جلوگیری کنید.