در روز سه شنبه مایکروسافت اعلام کرد عرضه بزرگترین آپدیت ویندوز 11 را شروع کرده است. این نسخه جدید یک چت بات به نام Copilot دارد که این چت بات در برخی موارد شباهت هایی به ChatGPT (خرید اکانت chatgpt) دارد.

Copilot یک هوش مصنوعی مولد است و توانایی این را دارد که فقط با چند کلمه متن و محتوای شبیه به انسان تولید کند. کوپایلوت از مدل‌های زبانی بزرگی استفاده می کند که OpenAI آن ها را توسعه داده و البته مورد تایید مایکروسافت هم است. این مدل های زبانی با آموزش روی مجموعه های بزرگی از داده ها می توانند متن ایمیل را ترتیب دهند، پاسخگوی سوالات باشند و به طور خودکار اقداماتی را در ویندوز انجام دهند و به کاربران کمک کنند.

انتشار نسخه جدیدی از ویندوز 11

در ابتدای امسال، مایکروسافت یک چت بات به موتور جستجوی بینگ اضافه کرد و اکنون اکنون یک نسخه تغییر یافته از آن نسخه‌های جدیدترین سیستم عامل کامپیوتری رایج جهان را بهبود می‌بخشد. در هفته آینده، مایکروسافت قصد فروش Microsoft 365 Copilot دارد. این افزونه هوش مصنوعی مناسب برای شرکت هایی است که از برنامه های تولیدی مایکروسافت استفاده می‌کنند.

کوپایلوت ویندوز این امکان را به شما می دهد که بر روی کامپیوتر خود کنترل بیشتری داشته باشید. مثلا می توانید با کوپایلوت برنامه ها را باز کنید، حالت دارک مود و بلوتوث را فعال کنید و یا در مورد عکس گرفتن از صفحه راهنمایی شوید. علاوه بر این، کوپایلوت توانایی خلاصه سازی هم دارد و وقتی مشغول مشاهده یک وبسایت در مرورگر Edge هستید، Copilot می تواند خلاصه‌ای از محتوای صفحه وب را به شما بدهد.

تفاوت کوپایلوت با Siri اپل

مشابه چنین چیزی را می توان در کامپیوتر های Mac اپل دید که از دستیار Siri استفاده می‌کنند؛ اما با این تفاوت که کوپایلوت ویندوز پاسخ‌های دقیق تری به شما می دهد.

البته پیش‌تر نیز ویندوز 11 یک اپدیت دیگری داده بود که هوش مصنوعی به عنوان یک عنصر اصلی و مهم در آپدیت ویندوز 11 نسخه 22H2 با نام کدهای “Moment 4” بسیار مورد توجه قرار گرفت. شاید برایتان جالب باشد که محبوبیت ویندوز 11 در حدی است که تعداد کاربران فعال آن به حدود 400 میلیون واحد رسیده است. انتظار می‌رود بعد از انتشار ویندوز 11 با نام 23H2 و وجود Copilot این عدد بیشتر هم شود.

ویژگی‌های جدید به روزرسانی ویندوز 11 با نام 23H2

در ادامه برخی از ویژگی‌های جدید که به نسخه 23H2 اضافه شده را معرفی می‌کنیم:

ویرایشگر ویدیو مجازی

با استفاده از هوش مصنوعی می‌توانید ویدیوی خود را به راحتی تدوین کنید. ویژگی خودکار ویرایش ویدیو Clipchamp به شما کمک می‌کند، از ترکیب صحنه‌های مختلف یک فیلم تهیه کنید.

خواندن صفحه چند زبانه

در سال گذشته مایکروسافت صداهایی طبیعی معرفی کرد که از هوش مصنوعی برای خواندن متن‌های صفحه نمایش در ویژگی دسترسی به Narrator ویندوز استفاده می‌کنند. در این به روزرسانی جدید، امکان پشتیبانی از زبان های دیگر هم اضافه شده است. و اکنون به کمک این ویژگی امکان تلفظ و خواندن متن به زبان های دیگر مثل شامل انگلیسی در انگلستان و هند، فرانسه، آلمانی، ژاپنی، کره‌ای، چینی ماندارین، پرتغالی و اسپانیایی وجود دارد.

کاهش قبوض انرژی

ویژگی جدید صرفه‌جویی در مصرف انرژی به نام “تاریک شدن تطبیقی” زمانی که از سیستم دور می شوید، صفحه نمایش را خاموش می کند و وقتی به آن نگاه می‌کنید آن را روشن می‌کند.

برش‌برداری هوش مصنوعی

برنامه Snipping Tool آپدیت شده در ویندوز 11 می‌توان متن را از یک تصویر از صفحه نمایش کپی کرد و به سرعت ایمیل‌ها یا شماره‌های تلفن را پنهان کرد.

پشتیبان‌گیری بهتر

مایکروسافت این امکان را به کاربران می‌دهد که برنامه هایی که قبلا روی کامپیوتر نصب کرده‌اند را به همراه تنظیمات آن‌ها برای بازیابی در آینده پشتیبان گیری کنند.

نقاشی با کلمات

مایکروسافت در حال تست این ویژگی است. این ویژگی این امکان را به شما می دهد که چند کلمه تایپ و یک سبکی را انتخاب کنید. سپس Paint یک تصویر بر اساس توضیحات شما ایجاد می‌کند. این ویژگی مشابه با ابزارهای Adobe، میدجرنی و سایر ابزارهای هوش مصنوعی تبدیل متن به عکس است که نمونه آن را در بینگ هم می‌توان دید.

سفارشی‌سازی بیشتر نوار وظایف، سیو خودکار اطلاعات در Notepad، جستجوی تصاویر آسان تر، پیشنهادات فایل بر اسای نیاز شما، بازی های فوری و … نمونه های دیگری از ویژگی های جدید در بزرگترین آپدیت ویندوز 11 است.

چگونه ویژگی های جدید را امتحان کنیم؟

برای به روزرسانی ویندوز 11 و ارتقا آن به نسخه 23H2، اپلیکیشن تنظیمات را باز کنید، به بخش به‌روزرسانی ویندوز بروید و دکمه “بررسی برای به‌روزرسانی‌ها” را بزنید.

همچنین مایکروسافت پیشنهاد به روزرسانی ویندوز 11 را به شما خواهد داد؛ البته در صورتی که مایکروسافت تشخیص دهد شرایط سیستم شما برای به روزرسانی جدید مناسب است.