در تاریخ 21 سپتامبر 2023، مایکروسافت در رویداد ویژه خود در نیویورک اعلام کرد که یک آپدیت جدید ویندوز 11 را به زودی عرضه خواهد کرد و این اتفاق در شب گذشته رقم خورد. آپدیت «Moment 4» ویندوز 11 22H2 دارای 150 ویژگی جدید است که نسخه‌های جدید Paint، ClipChamp، ابزار Snipping و Microsoft Copilot هوش مصنوعی مخصوص خود را دارند.

هوش مصنوعی به عنوان یک عنصر اصلی و مهم در آپدیت ویندوز 11 نسخه 22H2 با نام کدهای “Moment 4” بسیار مورد توجه قرار گرفته است. هوش مصنوعی در این آپدیت بزرگ به ویژگی‌ها و عملکردهای مختلف ویندوز 11 اضافه شده است تا تجربه کاربری را بهبود بخشد و وظایف را به سادگی بیشتری انجام دهد.

با این حال، این به‌روزرسانی برای همه منتشر نمی‌شود و برای دریافت آن، ابتدا باید تنظیمات «دریافت آخرین به‌روزرسانی‌ها به محض در دسترس بودن» را در آپدیت ویندوز فعال کنید تا آن را دریافت کنید.

پس از فعال شدن این تنظیم، کاربران ویندوز 11 22H2 می‌توانند برای دریافت آپدیت جدید پیکربندی ویندوز یا به‌روزرسانی پیش‌نمایش KB5030310 روی دکمه «بررسی آپدیت ها» کلیک کنند تا ویژگی‌های جدید در سیستم عامل فعال شوند.

مایکروسافت چه آپدیتی را برای ویندوز 11 عرضه کرده است؟

آپدیت Moment 4 حاوی تغییرات مهمی است. Copilot، معاونت هوش مصنوعی جدید مایکروسافت، اکنون از مرحله پیش‌نمایش خارج شده و دارای آیکون جدید و تازه درtaskbar است. taskbar این امکان را به شما می‌دهد که آیکون ها را از هم جدا کرده و برچسب آن را نمایش دهید. این آپدیت شامل میکسر صدا بازطراحی شده است که کنترل های مخصوص هر برنامه و امکان سوئیچ روی دستگاه های خروجی را آسان تر می کند. همچنین، File Explorer نیز بهبود پیدا کرده و از فرمت های آرشیوی متنوعی مانند RAR، TAR، 7Z و … پشتیبانی می‌کند. تغییرات در تب ها، ویژگی های جدید برای Paint و Snipping Tool از دیگر تغییراتی است که در این آپدیت رخ داده است. در ادامه ویژگی ها را معرفی خواهیم کرد.

معرفی Copilot در ویندوز 11

یکی از ویژگی های مهمی که به ویندوز 11 اضافه شده، Microsoft Copilot است. این ابزار برای افزایش سرعت انجام کارها، کاهش مشکلات و صرفه‌جویی در زمان طراحی شده و می‌تواند به شما در شخصی سازی، الهام بخشی و انجام وظایف کمک کند. با استفاده از Microsoft Copilot، می‌توانید تنظیمات سیستم را تغییر دهید، اسناد و صفحات وب را تجزیه و تحلیل کنید، قرار ملاقات‌ها را زمانبندی کنید و حتی برای نوشتن ایمیل کمک بگیرید. این ویژگی جدید جایگزین Cortana خواهد شد که مایکروسافت اعلام کرده در پایان سال منقضی می شود.

خلاقیت خود را با ابزارهای هوش مصنوعی آزاد کنید

برنامه‌های صندوق ورودی مانند Paint، Snipping Tool، و Notepad نیز با هوش مصنوعی بهینه‌سازی شده‌اند. این به معنای این است که این برنامه‌ها به شما کمک می‌کنند تا وظایف خود را با دقت بیشتری انجام دهید و به سادگی به اطلاعات و ابزارهایی دسترسی پیدا کنید که برای کارهای روزمره و خلاقانه‌تر شما مفید هستند. به این ترتیب، هوش مصنوعی به بهبود و تسهیل در تجربه کاربری شما در این برنامه‌ها کمک می‌کند.

با توجه به تغییراتی که در Paint انجام گرفته، هر آنچه از یک برنامه ویرایش تصویر و عکس نیاز دارید، در این برنامه پیدا خواهید کرد. ویژگی‌های جدید هوش مصنوعی در مایکروسافت پینت شامل ابزار جدید حذف پس‌زمینه هستند و  ویژگی Cocreator جدید که تصاویر را بر اساس توضیحات متنی وارد شده ایجاد می‌کند.

مایکروسافت در آپدیت جدید برنامه Paint ویندوز ۱۱، قابلیت استفاده از هوش‌مصنوعی DALL-E را فراهم کرده تا کاربران بتوانند متن خود را به تصویر تبدیل کنند.

آپدیت جدید ویندوز 11 Moment 4

تولید ویدیو با مایکروسافت در زمان کمتر

بعد از ساخت ویدیو، ویرایش و تدوین ویدیو هم از اهمیت بالایی برخوردار است. Microsoft Clipchamp دارای یکسری ابزارهای پیشرفته هوش مصنوعی مانند Auto Compose است که در ادیت ویدیو به شما کمک می‌کند. این ویژگی جدید در Clipchamp این امکان را به شما می دهد تا با طرح چند پرسش ساده در مورد ویدیو، ویرایش آن را آغاز کنید.  Clipchamp سپس صحنه‌ها، ویرایش‌ها و داستان پیشنهادی را بر اساس پاسخ‌ها و منابع خلاقانه‌تان به شما ارائه می‌دهد. وقتی کار تمام شد، می‌توانید آن را به راحتی در OneDrive یا Google Drive ذخیره کرده، به شبکه‌های اجتماعی مانند Tik Tok، Instagram و LinkedIn ارسال کنید یا در YouTube بارگذاری کنید.

بهبود و ارتقا Snipping Tool به کمک AI

مایکروسافت تغییراتی را در Snipping Tool اعمال کرده که به کمک آن می‌توانید متن داخل یک اسکرین شات را کپی و یا ویرایش کنید.

به روز رسانی ویندوز 11 Moment 4

ویژگی های جدید Photos AI

نسخه جدیدی از اپلیکیشن عکس‌ها منتشر شده است که افکت‌های پس‌زمینه جدیدی را اضافه کرده و قابلیت جستجوی بهبود یافته‌ای را دارد. این قابلیت به شما کمک می‌کند تا به سرعت و به دقت تصاویری را که در OneDrive ذخیره شده‌اند را پیدا کنید.

آپدیت ویندوز 11-1

ویژگی Clipchamp با قابلیت خودکار

اکنون از هوش مصنوعی برای ایجاد ویدئوها به طور خودکار بر اساس عکس‌ها و ویدئوهایی که به برنامه اضافه می‌کنید، استفاده می‌کند.

فقط عکس‌ها و ویدئوهای خود را بارگذاری کنید، یک سبک ویدئو انتخاب کنید و به هوش مصنوعی ما اجازه دهید ویدئویی با نمایش حرفه‌ای ایجاد کند. خاطرات از رویدادهای زندگی شما، سفر یا فصل تعطیلات را به ویدئوهایی تبدیل کنید که در رسانه‌های اجتماعی واقعاً برجسته هستند.

مدیریت رمز عبور ویندوز

مایکروسافت در ویندوز 11 قابلیتی به نام “کلیدهای عبوری” (Passkeys) را اضافه کرده است که به شما این امکان را می‌دهد که به امنیت وب‌سایت‌ها وارد شوید بدون نیاز به استفاده از رمز عبور معمولی.

کلیدهای عبوری کدهای منحصر به فردی هستند که به دستگاه‌های شما متصل می‌شوند و به شما این اجازه را می‌دهند که با استفاده از تشخیص اثر انگشت یا کلیدهای امنیتی وارد وب‌سایت‌ها شوید.

استفاده از این کلیدهای عبوری به شدت خطرات احتمالی ناشی از حملات فیشینگ را کاهش می‌دهد زیرا اطلاعات احراز هویت شما توسط این کلیدها محافظت می‌شود.

با این به‌روزرسانی، مایکروسافت یک مدیر کلیدهای عبوری را به صورت مستقیم در ویندوز 11 اضافه کرده است، که به شما این امکان را می‌دهد که با استفاده از ویژگی ویندوز هلو (Windows Hello) و کلیدهای امنیتی به راحتی به وب‌سایت‌ها وارد شوید.

آپدیت ویندوز 11 منتشر شد

نرم افزار جدید پشتیبان گیری

مایکروسافت یک اپلیکیشن جدید پشتیبان‌گیری ویندوز را معرفی کرده است که می‌توانید از آن برای پشتیبان‌گیری از داده‌ها، ترجیحات برنامه‌ها، اطلاعات احراز هویت رمزگذاری‌شده، و تنظیمات وایرلس خود به OneDrive و حساب کاربری مایکروسافت خود استفاده کنید.

این ویژگی به شما این امکان را می‌دهد که به راحتی داده‌ها و تنظیمات خود را به یک دستگاه جدید انتقال دهید. با این حال، از این ویژگی نمی‌توان برای پشتیبان‌گیری از داده‌های خود به یک درایو دلخواه استفاده کرد، که وظایف اپلیکیشن را به شدت محدود می‌کند.

ذخیره خودکار Notepad

مایکروسافت نسخه جدیدی از نوت‌پد (Notepad) را منتشر کرد که متن موجود در ویرایشگر را به طور خودکار در زمان بستن برنامه ذخیره می‌کند و آن را هنگامی که بعداً نوت‌پد را اجرا کنید، بازیابی می‌کند.

این ویژگی را می‌توان در صفحه تنظیمات نوت‌پد کنترل کرد، جایی که می‌توانید مشخص کنید که آیا محتوای قبلی شما باید بازیابی شود یا اگر می‌خواهید هنگام شروع برنامه یک پنجره جدید باز شود.

پشتیبانی از فرمت‌های آرشیو بیشتر

مایکروسافت به طور پیش‌فرض از فرمت‌های فشرده‌سازی مانند .7z، .rar، .gz، .tar، .bz2 و .tgz با استفاده از پروژه منبع باز libarchive پشتیبانی می‌کند.

اکنون دیگر نیازی به نصب نرم‌افزارهایی مانند 7-Zip یا WinRAR برای استخراج فایل‌ها نیست، مگر اینکه نیاز به ویژگی‌های پیشرفته‌تر یا تسهیل استفاده از آنها داشته باشید.

برنامه جدید Outlook

مایکروسافت در حال حاضر اپلیکیشن Outlook جدید را عرضه می‌کند تا به جای برنامه‌های Mail و Calendar ویندوز 11 جایگزین شود.

این اپلیکیشن جدید شامل یک رابط کاربری ایمیل مدرن‌تر با ویژگی‌های هوش مصنوعی جدید است که به شما کمک می‌کنند تا ایمیل‌های خود را سازماندهی کنید و ایمیل‌ها را تنظیم و ارسال کنید.

مایکروسافت تا پایان سال تمام کاربران را به برنامه جدید Outlook منتقل می کند.

ویژگی جدید توسعه دهنده

این به‌روزرسانی همچنین ویژگی‌های جدیدی برای توسعه‌دهندگان به همراه دارد، از جمله Dev Home، Dev Drive و فایل‌های پیکربندی WinGet جدید.

Dev Home امکان تنظیم سریع محیط توسعه‌دهندگان را با دانلود برنامه‌ها، بسته‌ها یا مخازنی که نیاز دارید، فراهم می‌کند. همچنین به شما اجازه می‌دهد تا به حساب‌ها و ابزارهای توسعه‌دهندگان خود در GitHub در یک مکان مرکزی متصل شوید.

Dev Drive یک واحد ذخیره‌سازی جدید است که برای عملکرد و امنیت با استفاده از سیستم پرونده مقاوم (ReFS) طراحی شده است.

در آخر، تنظیمات WinGet به شما امکان می‌دهد یک قالب از برنامه‌هایی که می‌خواهید بر روی کامپیوتر خود نصب کنید تا به عنوان یک محیط توسعه‌دهندگان سریعاً آن را راه‌اندازی کنید.

این تنها یک نمونه کوچک از ویژگی‌های جدیدی است که در به‌روزرسانی امروز به کاربران ارائه شده است، و ما در صورت کشف ویژگی‌های جدیدتر، این مطلب را به‌روز خواهیم کرد.

ممکن است مایکروسافت این به‌روزرسانی را به تدریج منتشر کند، بنابراین اگر به‌صورت فوری دریافت نکنید، در طی روزهای آینده مجدداً تلاش کنید.