متا: آگاهی از روش های هک واتساپ و راه های جلوگیری از آن، می تواند موجب افزایش امنیت اطلاعات و داده ها و همچنین حفاظت از حریم خصوصی شما شود.

واتساپ یکی از بزرگ ترین و پرکاربردترین پیام رسان ها است و بسیاری آن را یک پیام رسان امن و مناسب برای خود می دانند. به طور خلاصه، هک کردن واتساپ تلاشی است برای سوء استفاده از نقاط ضعف این برنامه، برای دسترسی غیرمجاز به اطلاعات و پیام های یک کاربر که معمولاً برای اهداف غیرقانونی از آن استفاده می شود.

چندین راه برای هک اکانت واتساپ وجود دارد که ما در ادامه مطلب به آن ها خواهیم پرداخت. همچنین در ادامه راهکارهای جلوگیری از هک شدن واتساپ را مورد بررسی قرار خواهیم داد. پس اگر نگران امنیت اطلاعات خود و مخاطبان خود در پیام رسان واتساپ هستید؛ تا انتهای این مطلب همراه ما باشید.

فهرست عناوین:

آیا هک واتساپ از راه دور بدون کد ممکن است؟

میلیاردها نفر در جهان از اپلیکیشن واتساپ برای ارسال پیام و برقراری ارتباطات کاری و شخصی استفاده می کنند. این اپلیکیشن سالهاست که یکی از پرکاربردترین برنامه های پیام رسان در سراسر جهان محسوب می شود و به دلیل تعداد زیاد کاربران خود همیشه مورد سوء استفاده هکرها و افراد سودجو قرار می گیرد. این افراد از طرق مختلف اقدام به هک واتساپ می کنند. یکی از ساده ترین روش ها برای هک کردن واتساپ استفاده از کد ورود به این برنامه است و اگر هکری به کد عبور به اکانت واتساپ شخص دیگری دسترسی داشته باشد می تواند به راحتی وارد اکانت آن شخص شده و اطلاعات و پیام های آن شخص را رویت کند.

 

یکی از سوال های پرکاربرد درباره هک واتساپ که ذهن کاربران این پیام رسان محبوب را به خود مشغول کرده این است که آیا هک کردن واتساپ بدون کد ورود امکان پذیر است؟ برای پاسخ به سوال، باید به این نکته توجه کرد که هک واتس اپ از راه دور و بدون کد امکان پذیر است، اما نیاز به مهارت و دانش تخصصی دارد.

هک واتس اپ از راه دور و بدون کد امکان پذیر است.

چندین روش وجود دارد که هکرها می توانند از آن ها برای دسترسی از راه دور به حساب واتساپ افراد استفاده کنند، از جمله این روش ها می توان به مهندسی اجتماعی، ایجاد صفحات لاگین جعلی، استفاده از بدافزارها و کی لاگرها و غیره اشاره کرد.

علاوه بر این، واتس‌اپ چندین تدابیر امنیتی را برای محافظت از حریم خصوصی کاربران خود و جلوگیری از دسترسی غیرمجاز به حساب‌های آنها اجرا کرده است. این اقدامات شامل رمزگذاری سرتاسر، احراز هویت دو مرحله‌ای و اعلان‌های امنیتی است. بنابراین محافظت از حساب کاربری واتساپ در برابر هکرها با استفاده از روش هایی مانند ایجاد رمزهای عبور قوی، فعال کردن تایید هویت دو عاملی (2FA) و احتیاط در باز کردن ایمیل‌، پیامک و لینک های مشکوک ضروری است. اگر مشکوک هستید که اکانت واتس اپ شما هک شده است، مهم است که با تغییر رمز عبور خود و تماس با پشتیبانی واتس اپ سریعا اقدام کنید. در ادامه شما را با روش های هک واتساپ از راه دور آشنا خواهیم کرد.

     هک واتساپ2

جدیدترین روش های هک واتساپ و جلوگیری از آن‌ها

برنامه واتساپ امنیت بالایی دارد اما این باعث غیرقابل هک شدن آن نمی شود. به عنوان پرکاربردترین برنامه چت، واتساپ قابلیت ارسال انواع پیام ها، تصاویر، ویدیو و فایل های مختلفی دارد که ممکن است به راحتی مورد هدف افراد سودجو و هکرها قرار بگیرد.

شاید پیش خودتان فکر کنید اگر حساب واتساپ من هک شود چه اتفاقی می افتد؟ شاید به نظر شما اطلاعاتتان آنقدرها هم مهم و حساس نباشد، اما لازم نیست به شما بگوییم که هک کردن چقدر می تواند برای شما بد باشد! پس از هک کردن حساب کاربری واتساپ شما، هکر می ‌تواند با توجه به زمانی که در واتس‌اپ آنلاین می ‌شوید، الگوی خواب، فعالیت آنلاین شما و بسیاری موارد دیگر، شما را زیر نظر داشته باشد.

 

همچنین هکرها می توانند به داده های واتس اپ شما از طرق مختلف مانند نسخه وب واتس اپ یا ثبت شماره شما در دستگاه دیگری دسترسی داشته باشند. واتساپ نمی تواند همزمان روی دو گوشی کار کند، اما هکرها اگر شماره شما را در دستگاه دیگری ثبت کنند، به راحتی می توانند تمام چت های شما از جمله چت های شخصی را مشاهده کنند و حتی به لیست مخاطبان واتساپ شما پیام ارسال کنند.

هکرها به داده های واتساپ شما دسترسی دارند

هکرها می توانند به سرعت کد QR واتساپ شما را اسکن کرده و از هر کجای دنیا به مکالمه واتس اپ شما دسترسی داشته باشند. با این حال، این امر مستلزم آن است که هکرها برای دسترسی به کد QR به تلفن شما دسترسی فیزیکی داشته باشند. همچنین نرم‌افزارهای شخص ثالثی در وب وجود دارد که می‌توانند توسط هکرها برای شنود کردن مکالمات واتس‌اپ شما استفاده کنند. برخی روش های جدید هک واتساپ به شرح زیر است:

مهندسی اجتماعی

مهندسی اجتماعی یا Social engineering یکی از روش های پرکاربرد برای هک واتساپ است. این ورش شامل فریب دادن قربانی برای فاش کردن کد عبور به واتساپ خود با ظاهر شدن به عنوان یک فرد یا سازمان مورد اعتماد است. به عنوان مثال، هکر ممکن است وانمود کند که دوست یا یکی از اعضای خانواده است که نیاز به کمک فوری دارد و کد عبور به واتساپ یا رمز ورود قربانی را بخواهد.

فیشینگ

این روش شامل ایجاد صفحات لاگین جعلی است که هکر آن ها را از طریق ایمیل یا پیامک برای قربانی ارسال می کند. هنگامی که قربانی اطلاعات ورود خود را در صفحه جعلی وارد می کند، هکر می تواند از آن ها برای دسترسی به حساب واتساپ قربانی استفاده کند.

بدافزار

این روش شامل نصب نرم افزارهای مخرب بر روی دستگاه قربانی بدون اطلاع وی است. پس از نصب، بدافزار می ‌تواند کلیدهایی که قربانی روی صفحه کیبورد خود کلیک کرده و تایپ می کند را ضبط کرده و از این طریق رمز ورود به سیستم او را بدزدد.

هک واتساپ3

نشانه های هک شدن واتساپ چیست؟

اپلیکیشن واتساپ به یکی از محبوب ترین برنامه های پیام رسان در سراسر جهان تبدیل شده است. افزایش محبوبیت این پیام رسان توجه هکرها و مجرمان سایبری را نیز به خود جلب کرده است. آگاهی از علائم هک حساب کاربری واتساپ برای محافظت از اطلاعات شخصی و حفظ حریم خصوصی شما بسیار مهم است. بنابراین در ادامه برخیی نشانه های هک واتساپ را با شما درمیان می گذاریم:

رفتار غیر معمول اپلیکیشن

یکی از نشانه های اولیه که نشان می دهد واتس اپ شما در معرض خطر قرار گرفته این است که عملکرد برنامه با حالت معمول و نرمال خود متفاوت است. این حالات غیر عادی می تواند شامل خرابی یا باگ های تصادفی، عملکرد آهسته و به اصطلاح هنگ کردن یا افزایش تخلیه شارژ گوشی باشد. اگر متوجه هر یک از این علائم شدید، بهتر است بیشتر مراقب باشید.

ورود غیرمجاز به نسخه وب WhatsApp

WhatsApp به کاربران اجازه می دهد تا حساب کاربری خود را با استفاده از نسخه وب واتساپ به دسکتاپ و لپ تاپ خود متصل کنند. این ویژگی اما می تواند توسط هکرها مورد سوء استفاده قرار گیرد. اگر دستگاه‌های ناآشنا را می‌ بینید که از طریق نسخه وب واتس‌اپ به حساب کاربری شما متصل شده‌اند، ممکن است نشانه این باشد که شخص دیگری به حساب شما دسترسی پیدا کرده است.

خروج خودکار مکرر

اگر متوجه می‌ شوید که اغلب بدون هیچ دلیل مشخصی از حساب واتساپ خود خارج می ‌شوید، می ‌تواند نشانه‌ای از دسترسی شخصی ناشناس به حساب شما از دستگاه دیگری باشد. هکر ممکن است سعی کند به طور همزمان وارد سیستم شود، که منجر به خروج خودکار شما از دستگاه دیجیتالتان می شود. به چنین اتفاقاتی توجه کنید و اقدامات لازم را برای ایمن سازی حساب خود انجام دهید.

هک واتساپ4

عدم دسترسی به حساب کاربری

اگر ناگهان متوجه شدید که نمی توانید به حساب کاربری واتساپ خود وارد شوید، ممکن است نشان دهنده این باشد که شخصی رمز عبور شما را تغییر داده یا حساب کاربری شما را دستکاری کرده است. در چنین مواردی، باید روند بازیابی حساب کاربری ارائه شده توسط WhatsApp را دنبال کنید تا دوباره به حساب خود دسترسی پیدا کنید.

پیام‌ها یا فعالیت‌های غیرمعمول

اگر دوستان یا مخاطبین شما را از پیام‌های عجیب یا فعالیت غیر معمولی که از حساب واتس‌اپ شما سر زده به شما اطلاع می ‌دهند، احتمالاً حساب شما هک شده است. هکرها ممکن است از حساب کاربری شما برای ارسال لینک های مخرب، پیام های اسپم یا حتی تلاش برای اخاذی از مخاطبین شما استفاده کنند.

مکالمه ها یا فایل های چند رسانه ای از دست رفته

یکی دیگر از نشانه های هک واتساپ، از دست رفتن مکالمات یا فایل های چند رسانه ای مانند عکس ها، فیلم ها یا پیام های صوتی است. هکرها ممکن است اطلاعات شخصی را از حساب شما حذف یا دانلود کنند و حریم خصوصی شما را به خطر بیندازند.

مخاطبین ناآشنا یا چت های گروهی ناشناس

اگر متوجه شدید مخاطبین جدید پیدا کردید و یا بدون اجازه شما، به چت های گروهی ناشناس اضافه شده اید، ممکن است نشان دهنده این باشد که حساب شما هک شده است. هکرها ممکن است از این گروه ها برای انتشار بدافزار یا انجام حملات مهندسی اجتماعی استفاده کنند.

تغییرات در اطلاعات شخصی شما

اگر بدون اطلاع خود متوجه تغییراتی در عکس نمایه یا پروفایل، وضعیت یا سایر مشخصات شخصی خود شدید، نشانه آشکاری است که حساب کاربری واتساپ شما به خطر افتاده است.

هک واتساپ5

آیا برای هک واتساپ به شماره نیاز است؟

برای هک واتساپ نیازی به داشتن شماره تلفن نیست. راه های مختلفی وجود دارد که هکرها می توانند به حساب واتس اپ افراد دسترسی پیدا کنند، از جمله حملات فیشینگ، تاکتیک های مهندسی اجتماعی و بدافزار که پیشتر نیز این روش ها را به شما معرفی کردیم.

راه حل دائمی برای جلوگیری از هک واتساپ

جلوگیری از هک واتساپ برای محافظت از اطلاعات شخصی شما، تضمین حریم خصوصی و حفظ امنیت داده های شما ضروری است. واتس اپ یکی از پرکاربردترین پلتفرم های پیام رسان با بیش از 2 میلیارد کاربر فعال است که آن را به یک هدف جذاب برای هکرها تبدیل کرده است. در ادامه به روش های مختلف جلوگیری از هک واتس اپ می پردازیم:

واتساپ خود را مرتباً به روز کنید

واتس اپ دائماً به روز رسانی هایی را منتشر می کند که شامل رفع اشکال، وصله های امنیتی و ویژگی های جدید است. با به روز نگه داشتن برنامه واتساپ خود، مطمئن می شوید که آخرین پیشرفت ها و به روز رسانی های امنیتی و محافظت در برابر آسیب پذیری های شناخته شده را دارید.

فعال کردن تایید هویت دو عاملی

واتس اپ یک ویژگی به نام تایید هویت دو عاملی (Two-factor authentication) یا همان 2FA، را ارائه می دهد که یک لایه امنیتی اضافی به حساب کاربری واتساپ شما اضافه می کند. بنابراین برای حفظ امنیت داده ها و اطلاعات شخصی خود لازم است که هر زمان که شماره تلفن خود را مجدداً در WhatsApp ثبت می کنید، یک تایید هویت دو عاملی تنظیم کنید. فعال کردن تایید دو مرحله ای دسترسی غیرمجاز به حساب شما را برای هکرها دشوار می کند.

هک واتساپ6

از یک رمز عبور قوی و منحصر به فرد استفاده کنید

هنگام ایجاد رمز عبور برای حساب واتساپ خود، مطمئن شوید که طولانی، پیچیده و منحصر به فرد است. از استفاده از اطلاعاتی که به راحتی قابل حدس زدن هستند مانند تاریخ تولد یا نام اعضای خانواده خود خودداری کنید. رمز عبور قوی ریسک به خطر افتادن حساب شما را از طریق حملات brute-force را تا حد زیادی کاهش می دهد.

مراقب حملات فیشینگ باشید

همانطور که پیشتر نیز توضیح دایدم، فیشینگ یک روش متداول است که توسط هکرها برای فریب کاربران برای افشای اعتبار ورود به سیستم استفاده می ‌شود. بنابراین مراقب لینک ها یا پیام های مشکوک باشید، به خصوص آن‌هایی که اطلاعات شخصی یا رمز ورود به حساب های کاربری شما را می خواهند. از کلیک بر روی لینک های ناآشنا خودداری کنید و قبل از به اشتراک گذاری هر گونه اطلاعات حساس، اعتبار منبع پیام یا لینک ارسالی را بررسی کنید.

فعال کردن قفل اثر انگشت یا Face ID

اکثر گوشی‌های هوشمند روش‌های احراز هویت بیومتریک مانند اثر انگشت یا Face ID را ارائه می ‌کنند. این ویژگی را برای WhatsApp در دستگاه خود فعال کنید تا مطمئن شوید که حتی اگر شخصی به تلفن شما دسترسی فیزیکی داشته باشد، بدون تایید بیومتریک شما نمی تواند به چت های شما دسترسی داشته باشد.

از شبکه های Wi-Fi قابل اعتماد استفاده کنید

هنگام استفاده از واتساپ در شبکه های وای فای عمومی، محتاط باشید زیرا ممکن است در معرض خطر حملات سایبری قرار بگیرید. هکرها می توانند ارتباطات شما را از این طریق رهگیری کرده و به چت های شما دسترسی پیدا کنند. در صورت امکان، از شبکه های Wi-Fi قابل اعتماد و ایمن و یا برای امنیت بیشتر از یک VPN معتبر استفاده کنید.

هک واتساپ7

در مورد مجوزهای برنامه احتیاط کنید

هنگام نصب WhatsApp یا هر برنامه دیگری، مجوزهای مورد نیاز برای نصب آن را به خوبی بررسی و درک کنید. فقط مجوزهای لازم را اعطا کنید، زیرا برخی از برنامه ها ممکن است از مجوزهای بیش از حد سوء استفاده کنند و امنیت دستگاه شما را به خطر بیندازند.

فعال کردن هشدار برای ورود به سیستم جدید

واتس‌اپ به شما این امکان را می ‌دهد هر زمان که حساب کاربری شما در دستگاه جدیدی فعال شود، هشدار آن را دریافت کنید. این ویژگی را فعال کنید تا در صورت دسترسی غیرمجاز شخصی به حساب شما، به سرعت متوجه شده و از هک واتساپ خود جلوگیری کنید.

آگاهی خود را در مورد شیوه های امنیتی افزایش دهید

از آخرین خطرات امنیتی، تکنیک های هک و بهترین روش ها برای جلوگیری از هک واتساپ خود مطلع شوید. به طور مرتب خود را با آخرین توصیه های امنیتی WhatsApp به روز و دستورالعمل های امنیتی توصیه شده را دنبال کنید تا بتوانید به راحتی از پس هکرها و افراد سودجو بر بیایید!

در آخر

بسیاری از ما در طول روز از پیام رسان واتساپ برای برقراری ارتباط و ارسال و دریافت پیام استفاده می کنیم. این اطلاعات و پیام ها گاهی حاوی اطلاعات و داده های شخصی و حساسی هستند و به همین دلیل هم باید تا حد امکان از دسترسی افراد سودجو به این اطلاعات جلوگیری شود. بدین ترتیب در این مطلب به سراغ روش های جدید هک واتساپ و راه های جلوگیری از آن رفتیم تا دانش عمومی در این زمینه را قدری افزایش دهیم. اما فراموش نکنید که جلوگیری از هک WhatsApp علاوه بر دانش روز در مورد تکنیک های هک کردن، به ترکیبی از اقدامات تکنولوژیکی، رفتار محتاطانه و اقدامات امنیتی منظم نیاز دارد. بنابراین برای افزایش امنیت حساب کاربری خود در واتساپ مطالعه این مطلب را از دست ندهید، هوشیار و آگاه باشید و امنیت ارتباطات دیجیتال خود را در اولویت قرار دهید.