اگر به دنیای گیمینگ و پخش زنده علاقه دارید، احتمالاً نام توییچ به گوشتان خورده است. توییچ پلتفرمی برای پخش زنده است که کاربران آن می‌توانند محتوای خود را به صورت زنده برای مخاطبان خود به اشتراک بگذارند. در واقع این افراد ویدئوها را استریم می‌کنند و حتی می‌توانند از این پلتفرم درآمد کسب کنند. توییچ کاربران بسیاری دارد و روز به روز نیز محبوب‌تر می‌شود. در این مقاله قصد داریم به بررسی Twitch بپردازیم و در مورد کسب درآمد با استفاده از این پلتفرم توضیح دهیم. با ادامه این مطلب ما را همراهی کنید.

فهرست عناوین:

توییچ (Twitch) چیست؟

Twitch یک پلتفرم پخش زنده و استریم است که در درجه اول بر پخش زنده بازی‌های ویدئویی، رویدادهای ورزشی الکترونیکی و انواع محتوای خلاقانه تمرکز دارد. توییچ در 6 ژوئن 2011، به عنوان جایگزین Justin.tv، که یک پلتفرم پخش زنده همه منظوره بود، راه‌اندازی شد و از آن پس با این نام کار خود را ادامه داد. در اینجا مروری کوتاه بر تاریخچه Twitch خواهیم داشت:

Justin.tv در سال 2007 توسط جاستین کان و امت شیر تأسیس شد. در ابتدا، این پلتفرم به کاربران اجازه می‌داد تا زندگی روزمره خود را به صورت زنده پخش کنند و با بینندگان تعامل داشته باشند. با محبوبیت فزاینده استریم بازی‌های ویدئویی، Justin.tv دسته جداگانه‌ای را برای بازی معرفی کرد.

در سال 2011، سران Justin.tv متوجه شدند که محتوای بازی، مخاطبان و پتانسیل قابل‌توجهی برای رشد دارد. برای استفاده از این موضوع، آن‌ها دسته بازی را به Twitch.tv تغییر نام دادند و آن را به یک پلتفرم اختصاصی برای پخش زنده بازی‌های ویدئویی تبدیل کردند.

Twitch به سرعت در میان گیمرها محبوب شد. تا سال 2013، توییچ بیش از 45 میلیون بیننده در ماه داشت و بیش از 1 میلیون استریمر هر ماه در آن استریم می‌کردند. در آگوست 2014، Amazon.com این پلتفرم را به مبلغ 970 میلیون دلار خریداری کرد. این خرید به توییچ اجازه داد تا منابع خود را گسترش دهد و از زیرساخت‌های آمازون برای پیشرفت استفاده کند. در سال 2015، Twitch با راه‌اندازی دسته «Creative» پلتفرم را برای دیگر افراد نیز آماده کرد. در این بخش هنرمندان، نوازندگان و... می‌توانند استریم کنند و ویدئوهای خلاقانه خود را با مخاطبان به اشتراک بگذارند.

آمازون پلتفرم توییچ را خرید و توییچ از این طریق پیشرفت کرد.

Twitch Prime بخش دیگری از این پلتفرم است که در سپتامبر 2016 معرفی شد و مزایای مختلفی را برای اعضای آمازون پرایم ارائه کرد. علاوه بر این، Twitch بسترهایی را برای استریمرها فراهم کرد تا این افراد بتوانند از محتوای خود از طریق تبلیغات و اشتراک درآمد کسب کنند. علاوه بر این، Twitch به یک پلتفرم محبوب برای رویدادهای ورزشی الکترونیکی، پخش مسابقات و لیگ‌های بزرگ تبدیل شد. همچنین حقوق پخش انحصاری را در اختیار سازمان‌های مختلف، مانند Overwatch League و برخی بازی‌های NBA G League، قرار داد.

در سال 2018 دسته‌بندی جدید دیگری به نام Just Chatting به این پلتفرم اضافه شد. جایی که استریمرها می‌توانستند صرفاً با مخاطبان خود صحبت کنند. محبوبیت توییچ همچنان ادامه دارد و روز به روز به تعداد محتواها و کاربران آن افزوده می‌شود.

توییچ چیست2

استریمینگ چیست؟

به پخش زنده محتوای صوتی یا تصویری با اینترنت، استریم گفته می‌شود. کاربرانی که استریم می‌کنند، استریمر نام دارند و معمولاً فیلم‌های زنده یا گیم پلی را از طریق رایانه، کنسول و… با مخاطبان خود به اشتراک میگذارند و مخاطبان هم می‌توانند در زمان واقعی آنان را تماشا کنند و با هم تعامل داشته باشند.

کاربران توییچ نیز می‌توانند این کار را انجام دهند. برای استریم کردن با توییچ، باید ابتدا اکانتی در این پلتفرم بسازید. برای استریم کردن به برنامه مخصوص این کار نیاز دارید و می‌توانید نرم‌افزارهایی همچون OBS را نصب کنید. پس از نصب باید اکانت توییچ خود را به این نرم‌افزار متصل کنید. سپس کیفیت ویدئو، صدا و… را تنظیم کنید. در نهایت هم استریم را شروع کنید.

در حین استریم هم با مخاطبان خود حرف بزنید. پرسش‌ها را پاسخ دهید و… . لینک استریم خود را در شبکه‌های اجتماعی، فاروم‌ها و… به اشتراک بگذارید و از دیگران دعوت کنید که استریم شما را تماشا کنند. بهتر است همیشه در زمان مشخصی استریم کنید تا مخاطبان شما بدانند که در چه روز و ساعتی می‌توانند محتوای شما را تماشا کنند. با توجه به موارد ذکر شده شما برای استریم کردن به تجهیزات زیر نیاز دارید:

  • یک کامپیوتر قوی
  • میکروفون
  • هدفون
  • وب کم
  • پرده سبز
  • نرم‌افزار استریم

کسب درآمد با توییچ

کاربران توییچ از روش‌های مختلفی می‌توانند درآمد کسب کنند. در این بخش این روش‌ها را توضیح می‌دهیم.

بازاریابی معرف یا افیلیت مارکتینگ: وقتی به حداقل 50 دنبال‌کننده، 500 دقیقه پخش، میانگین 3 بیننده یا بیشتر در هر پخش، 8 ساعت استریم در هفته و حداقل 7 روز پخش منحصر به فرد در سی روز رسیده باشید، می‌توانید درخواست Twitch Affiliate را ثبت کنید. در واقع، در یک بازه سی روزه باید:

  • به مدت 25 ساعت استریم کنید
  • در 12 روز مختلف آنلاین باشید
  • به طور متوسط 75 بیننده داشته باشید.

وقتی به این معیارها دست یابید، ایمیلی از طرف توییچ دریافت خواهید کرد که به شما اعلام می‌کند که می‌توانید از این نوع درآمدزایی استفاده کنید. این کار به شما امکان می‌دهد تا بتوانید از اشتراک‌ها، بیت‌های توییچ (کالاهای مجازی که مخاطبان می‌توانند برای حمایت از شما خریداری کنند) و تبلیغات درآمد کسب کنید. با Twitch Affiliate هزینه بخشی از این موارد به شما می‌رسد.

توییچ چیست3

توییچ پارتنر

با افزایش محبوبیت و بینندگان شما، می‌توانید با توییچ شریک شوید. این مورد تنها در صورتی ممکن است که دنبال‌کننده بسیار زیادی داشته باشید و بینندگان شما ثابت باشند. شما می‌توانید در این شرایط با سهم بالاتر، اشتراک کانال، تبلیغات و حمایت‌های مالی درآمد بیشتری کسب کنید.

اشتراک کانال

کاربران توییچ می‌توانند مشترک کانال شما شوند و از مزایایی مانند شکلک‌های انحصاری، نشان‌ها، مشاهده ویدئوها بدون آگهی‌ها و… استفاده کنند. این اشتراک‌ها به درآمد ماهانه تبدیل می‌شوند و با توجه به وضعیت شراکتتان؛ درصدی از درآمد اشتراک به شما می‌رسد.

دونیت و حمایت مالی

بینندگان می‌توانند مستقیماً از طریق پلتفرم‌هایی مانند PayPal یا با استفاده از سیستم اهدایی داخلی توییچ، معروف به Cheers، به شما پول اهدا کنند. شما می‌توانید لینکی برای کمک مالی درست کنید و آن را در استریم خود قرار دهید تا مخاطبان بتوانند راحت‌تر به شما دونیت کنند.

توییچ چیست7

مشارکت تجاری و اسپانسرها

با رشد کانال ممکن است برندهای مختلف سراغ شما بیایند و با شما همکاری کنند. معمولاً شرکت‌هایی با شما همکاری خواهند کرد که به محتوای شما مرتبط باشند. به عنوان مثال اگر گیم استریمر موفقی شوید، توسعه‌دهندگان بازی، شرکت‌های ساخت تجهیزات گیمینگ و سایر برندهای مرتبط با شما همکاری خواهند کرد. ممکن است برندها هر اسپانسر هر استریم شما شوند. به عنوان مثال، ممکن است اسپانسر استریم بعدی شما یک شرکت کامپیوتری باشد. شما باید بخش کوتاهی از استریم خود را به توضیح محصولات آن شرکت بپردازید یا از مزایای استفاده از محصولات آن بگویید.

فروش کالا

وقتی به شهرت برسید و هواداران زیادی پیدا کنید، می‌توانید برند خود را بزنید و کالاهایی را با نام خود به فروش برسانید. همچنین می‌توانید مرچ تولید کنید. مرچ‌ها معمولاً شامل لباس، کلاه، لیوان، شال گردن و… می‌شوند.

توییچ چیست4

درآمد استریمرهای توییچ چقدر است؟

امرار معاش از Twitch ممکن اما دشوار است. ساده‌ترین راه استفاده از تبلیغات است. در این شیوه بر اساس دفعات پخش تبلیغات و تعداد افرادی که آن‌ها را تماشا کرده‌اند، به استریمر مبلغی پرداخت می‌شود.

استریمرهایی که طبق برنامه پیشنهادی توییچ، حداقل سه دقیقه با بیشتر در ساعت تبلیغات دارند، 55 درصد از درآمد را دریافت می‌کنند. اگر میزان پخش تبلیغات کمتر باشد، میزان درصد دریافتی استریمر هم کمتر می‌شود.

استریمرها به اندازه ساعت تبلیغات درآمد کسب می‌کنند

در نتیجه همه چیز به فعالیت استریمر و وفاداری هواداران او بستگی دارد. بیت‌های توییچ نیز 0/01 دلار قیمت دارند و Twitch از آن‌ها نیز سهم دارد. گفتن اینکه یک استریمر توییچ دقیقاً چقدر درآمد دارد، دشوار است، اما موفقیت آن‌ها بیشتر به تعداد بینندگان و تعامل بستگی دارد.

امکانات توییچ

توییچ امکانات و مزایای زیادی برای کاربرانش دارد. در این بخش امکانات آن را نام می‌بریم:

  • امکان لایو استریم یا پخش زنده با موضوعات مختلف
  • امکان چت و تعامل داشتن با مخاطبان در زمان واقعی
  • فرصتهای کسب درآمد
  • VOD یا امکان ذخیره ویدیو و امکان تماشای آن در زمان دیگر
  • امکان کشف استریم‌های مختلف با توجه به علاقه‌مندی‌های کاربر
  • ساخت اتاق گفتگو
  • امکان ارائه امتیازات مختلف به مشترکین
  • مشارکت با برندها و حمایت مالی
  • برنامه اختصاصی برای موبایل

توییچ چیست5

سخن نهایی

در این مقاله به بررسی توییچ، پلتفرم پخش زنده و استریم پرداختیم. این پلتفرم دارای کاربران زیادی است و کاربران آن می‌توانند به روش‌های مختلفی که توضیح دادیم، از آن درآمد کسب کنند. نظر شما در این باره چیست؟ آیا شما هم به کسب درآمد از طریق توییچ علاقه دارید؟ لطفا نظرات، پیشنهادات و تجربیات خود را در بخش دیدگاه با ما در میان بگذارید.