گوگل در اوایل امسال passkeys را راه اندازی کرد و در آینده دیگر نیازی به رمز عبور برای ورود امن به حساب‌ها نیست. پیش‌تر گوگل خبری در این زمینه اعلام کرده بود تا اینکه 10 اکتبر با در نظر گرفتن رضایت کاربران و بازخورد مثبت آن‌ها، passkeys را به عنوان گزینه پیش فرض برای حساب های شخصی در نظر گرفت. Passkeys یک جایگزین ایمن تر و سریع تر به جای رمز عبور است و با وجود آن دیگر لازم نیست کاربران رمزعبورها را به خاطر بسپارند. همچنین گزینه “رد کردن رمز عبور در صورت امکان” در تنظیمات حساب گوگل شما فعال خواهد شد.

در بلاگی که از گوگل منتشر شده، برای استفاده از passkeys لازم است اثر انگشت، تشخیص چهره یا پین را استفاده کنید و در مقایسه با رمز عبور، 40% سریع‌تر عمل می‌کنند. همچنین passkeys یک نوع رمزنگاری ایمن تر نسبت به وارد کردن رمز عبور است. passkeys از این جهت ایمن‌تر است که امکان دزدیده شدن آن و یا هک کردن آن مانند رمز عبور امکان پذیر نیست. از آنجایی که اجرای passkeys بر اساس تشخیص چهره، اسکن اثر انگشت یا شماره پین است، جلوی حملات فیشینگ را هم می‌گیرد.

passkeysgoogle1

حتی در صورت از دست دادن دستگاه‌ خود، کسی نمی‌تواند از حساب‌های شما استفاده کند زیرا برای ورود به آن‌ها اطلاعات بیومتریکی یا شماره پین لازم است و پاسکی فقط از طریق اطلاعات بیومتریک یا شماره پیش قابل دسترسی است.

با اینکه این گوگل در این راستا قدم بزرگی برداشته است اما فناوری های جدید برای این که جا بیفتند نیاز به زمان دارند، با توجه به این مساله ممکن است یک مدت دیگر هم رمزعبورها وجود داشته باشند. از این رو افراد هنوز هم برای ورود به حساب خود به ناچار از رمز عبورها استفاده می‌کنند. استفاده از passkeys فعلا الزامی نیست و می‌توان آن را با فعال کردن گزینه “رد کردن رمزعبور در صورت امکان” یا ” گزینه Skip password when possible”خاموش کرد.

هم چنین گوگل اعلام کرده که در آینده در مورد passkeys و امکان استفاده از آن‌ها اطلاعات بیشتری را در اختیار کاربران خواهد گذاشت.

برنامه ها و شرکت های زیادی هم هستد که از فناوری passkeys برای ورود کاربران استفاده می‌کنند، مانند یوتیوب، search، maps، uber و eBuy