هوش مصنوعی منتقدان خودش را دارد، بدبینی‌ها به هوش مصنوعی بسیار بالا است. روز به روز به تعداد افراد سرشناسی که chatgpt را مورد حمله قرار می‌دهند، افزایش می‌یابد.  هوش مصنوعی می‌تواند پای خودش را جنگ‌های آینده بکشاند. در این مقاله قصد داریم ببینیم که موارد خطر chatgpt چیست و چه واکنشی در آینده به این خطرات رخ خواهد داد.

عناوین مقاله

Chatgpt  و سرقت ادبی

یکی از مواردی که انتقادهای زیادی را نسبت به chatgpt برانگیخته است، پاسخ‌‌های chatgpt  به سوالات علمی و مقالات است. به نظر می‌آید پاسخ chatgpt  مشابه منابعی است که پیشتر نوشته شده است. به همین دلیل پاسخی که chatgpt به شما می‌دهد ممکن است کپی به نظر آید یا آنکه مالکیت معنوی مولف را به حساب نیاورد. از این رو پاسخ‌های چت جی پی تی می‌توانند سرقت علمی و ادبی به حساب آیند.

خطر chatgpt در ایجاد بدافزار

همانطور که می‌دانید chatgpt توانایی بالایی در پردازش کد و کدزنی دارد. همین توانایی بالا و سریع خطر chatgpt را افزایش می‌دهد. دلیل آن هم ساده سازی ایجاد بدافزار با chatgpt است. چت جی پی تی با توانایی بالایی که در پردازش کدهای پایتون، Javascript و … دارد، ممکن است اطلاعاتی را به برخی از کاربران سواستفاده‌گر بدهد که به آنها برای سرقت اطلاعات، یا هک هدفمند سایت‌های مختلف کمک کند. از این رو نگرانی‌های مردم در مورد chatgpt بیشتر و بیشتر می‌شود.

تردیدها در مورد میزان دقت chatgpt

تا به حال از خودتان پرسیدید تا چه میزان می‌توان روی اطلاعاتی که chatgpt به شما می‌دهد حساب کرد. آیا می‌توانیم با این اطلاعات تصمیمات مهمی بگیریم؟ یا آن را در محافل علمی استفاده کنیم؟ همانطور که می‌دانید چت جی پی تی از دیتابیس عظیمی استفاده می‌کند که باعث می‌شود این اطلاعات بسیار پراکنده شود و با هم قاطی بشوند. چت جی پی تی توانایی تشخیص میزان دقت پاسخ‌ها را ندارد و ممکن است به شما پاسخ غلط بدهد، از این رو نگرانی‌هایی در این مورد وجود دارد که چت جی پی به رواج اطلاعات غلط یا غیر دقیق دامن زند.

بزرگترین خطر chatgpt رواج ایمیل‌های phishing

یکی از رایجترین راه‌های انجام حملات فیشینگ ارسال ایمیل است. در این حملات اطلاعات افراد برای ورود به سیستم‌ها و سامانه‌های اینترنتی به سرقت می‌روند. و از این اطلاعات به سرقت رفته سواستفاده‌هایی از جمله سو استفاده‌های مالی صورت می‌گیرد.

نزدیک به یک سوم حملات سایبری که انجام می‌گیرد، حملات مربوط به فیشینگ است. اگر هوش مصنوعی بتواند به کمک فیشینگ کاران بیاید خطر chatgpt بسیار جدی می‌شود. هکرها می‌توانند به زبان‌های مختلفی به کمک chatgpt ایمیل بسازند و آن را در قالب ایمیل بازاریابی یا اطلاع رسانی خرید و چیزهایی شبیه به این انتقال دهند. یا آنکه آپدیت برخی از سرویس‌ها را به طور جعلی تولید کنند. پیش از chatgpt تشخیص ایمیل‌ها و کارهای فیشینگ ساده‌تر بود، اما اکنون هکرها دارای ایمیل‌های پیشرفته و با باگ‌های کمتری خواهند بود و چون کار تشخیص آنان سخت است احتمالا فیشینگ به کمک chatgpt افزایش می‌یابد.

بیشتر بخوانید: چت جی پی تی چیست

چت جی پی تی و آجر کردن نان متخصصین

خبرها را حتما شنیده‌اید که chatgpt در چند ثانیه کارهای تخصصی را انجام می‌دهد که پیش از این برای مدت طولانی توسط متخصصین انجام می‌شد. به همین دلیل ممکن است کارفرمایان ترجیح بدهند که دیگر دنبال نیروی انسانی نروند و پروژه‌های خود را به همین چت بات هوش مصنوعی سفارش دهند. به همین دلیل خطر chatgpt در بیکار کردن برخی از شاغلان بسیار جدی است.

اگر چنین اتفاقی بیفتد باید بسیاری از صنایع را بازتعریف کرد. همچنین جمعیت افراد بیکار و بدون شغل رفته رفته افزایش می‌یابند. اما آینده بسیاری از شغل‌ها مشخص نیست، ممکن است برعکس هم شود و شغل‌های جدیدی به وجود آیند. به همین دلیل شاید بتوان خوشبین بود که به ازای هر شغلی که از دست برود شغل جدیدی به وجود می‌آید.

کاهش خلاقیت انسانی و خطر chatgpt

بسیاری از نظریه پردازان علوم انسانی نگرانی‌های خود را دارند. استفاده بیش از حد از هوش مصنوعی ممکن است تهدیدی برای خلاقیت انسان شود. به همین دلیل خطر chatgpt در کاهش خلاقیت انسان را نمی‌توان دست کم گرفت. اگر انسان برای انجام کارهایش بیش از پیش به chatgpt وابسته شود، دیگر توانایی ارتقای خلاقیت فردی خود را از دست خواهد داد و هوش انسانیش به چالش کشیده خواهد شد. به عنوان مثال آیا استفاده از chatgpt باعث نمی‌شود تا تلاش دانش‌ آموزان برای تحصیل و آموزش کم شود؟

نکاتی برای پیشگیری از خطرات chatgpt

همانطور که دیدیم خطرات chatgpt در حوزه‌های مختلفی است. از امنیت شبکه گرفته تا مسائل علمی و اجتماعی. برای رفع خطر chatgpt می‌توان اقدامات پیشگیرانه‌ای را انجام داد. در ادامه به این اقدامات می‌پردازیم.

قبل از هر چیزی اطلاعات مهم و حساس خود را در چت جی پی تی انتشار ندهید. چرا که حافظه chatgpt بسیار قوی است و حذف اطلاعات از آن سخت می‌باشد، برای حفظ اطلاعات باید کارهایی نظیر ارسال ایمیل و نامه نگاری با openai را انجام دهید که مناسب نمی‌باشد.

به هنگامی که ایمیل‌های مشکوک به حساب شما آمد احتیاط بیشتری انجام دهید. اطلاعاتی که دارید نظیر پسوردتان را به طرزی امن و نسبتا پیچیده‌تر انتخاب کنید. همچنین از دانلود سایت‌ها و اپلیکیشن‌هایی که آپدیت نیستند و دیگر قدیمی شده‌اند یا نسخه‌های غیر رسمی و فیک خود داری کنید.

و توصیه‌های مالی، پزشکی و اخلاقی chatgpt را جدی نگیرید و بر اساس آن کار مهمی را انجام ندهید.

جمع بندی

هوش مصنوعی هم مثل هر پدیده‌ای مزایا و معایب خودش را دارد، برای قضاوت دقیق باید هر دو سوی قضیه را دید. در چند ماه اخیر توجهات بسیار زیادی به chatgpt جلب شد، از کاربران عادی که صرفا دنبال استفاده به عنوان سرگرمی بودند تا کاربرانی که سعی داشتند به عنوان استفاده‌ای تخصصی برای کمک به کارشان وارد chatgpt بشوند. توانایی چت جی پی تی موضوع بحث جامعه شناسان، آینده پژوهان و … است. این افراد علاوه برقابلیت chatgpt بر خطر chatgpt در زندگی افراد هم متمرکز هستند.