گوگل برای دو دهه جز پیشروترین شرکت‌های جهان در زمینه آوردن تکنولوژی‌های جدید نرم‌افزاری بود. اما در زمینه هوش مصنوعی دچار تردید شد. این تردید و تاخیر در تصمیم گیری در سال جدید گوگل را با بحران روبرو کرد و یکی از رقبای قدیمی گوگل یعنی مایکروسافت وارد میدان شد. کار به مرحله‌ای رسیده بود که نقطه ضعف گوگل نقطه قوت مایکروسافت شده بود. شاید در اوایل سال ۲۰۲۳ میلادی کمتر کسی تصور این را میکرد که هوش مصنوعی به این سرعت در دسترس عموم و مورد استقبال قرار گیرد! گوگل به طور شبانه روزی روی استفاده از هوش مصنوعی گوگل بارد خود کار کرد. استفاده از هوش مصنوعی google bard در آغاز ناامیدی‌های بسیاری ایجاد کرده بود. نارضایتی کاربران از پاسخ‌های غلط گوگل بارد باعث شد، تا انتشار گوگل بارد تا امروز به تعویق بیفتد. حالا گوگل بارد در دسترس همگان قرار گرفته است. در این مقاله سعی داریم، بررسی کنیم که انتشار گوگل بارد تصمیم درستی بوده یا صرفا یک اقدام عجولانه است.

عناوین مقاله

تاریخچه هوش مصنوعی گوگل بارد

گوگل بارد یک چت بات بر مبنای مدل زبان بزرگ یا LLM است که به وسیله گوگل یا هوش مصنوعی گوگل توسعه یافته است. پیش از هوش مصنوعی گوگل بارد، سرویس‌های LaMDA و PaLM با چنین کاربردی در گوگل طراحی شده بودند. هوش مصنوعی گوگل بارد روی همین دو سرویس توسعه یافته است.

بارد به گونه‌ای طراحی شده که یک مدل زبان جامع و اطلاع رسان باشد. از توانایی‌هایی که گوگل بارد به عنوان رسیدن به آن است می‌توان تولید متن، تولید محتوای خلاقانه، پاسخگویی به سوالات و ترجمه متون باشد. در 6 فوریه 2023 همزمان با اضافه شدن chatgpt و DALL E به جستجوگر بینگ، گوگل با این هدف که از قافله عقب نماند از این سرویس یک رونمایی محدود به عمل آورد.

خرید اکانت چت جی‌پی‌تی

بیشتر بخوانید: chatgpt چیست؟

PaLM2 چیست و چه ارتباط با گوگل بارد دارد؟

PaLM یک نوع مسیر مدل زبانی است که در نسخه‌های مختلف توسعه یافته است. هوش مصنوعی Google Bard از مشتقات PaLM2 است. پالم یک شبکه عصبی است که در اواخر سال 2022 رونمایی شد. این مدل گسترده زبانی دارای 540 میلیارد کاراکتر است. همچنین پالم دیتاست عظیمی از کد و متن تربیت شده است. دسترسی به چنین داده‌هایی باعث می‌شود تا بارد بتواند هم پاسخ‌های دقیق بدهد و هم پاسخ‌های خلاقانه.

توسعه‌های آتی هوش مصنوعی گوگل بارد

همانطور که می‌دانید گوگل تا حدی عجولانه این مدل را عرضه کرده است و هنوز خیلی از خدماتی که از یک هوش مصنوعی در تراز گوگل انتظار می‌رود را با خود عرضه نمی‌کند. در واقع هوش مصنوعی گوگل بارد هنوز به چیزی که بتواند چت جی پی تی chatgpt را به چالش بکشد تبدیل نشده است. اقداماتی که هوش مصنوعی google bard برای این کار باید انجام بدهد عبارت است از:

تولید محتوا در فرمت‌های گوناگون نظیر، ایمیل، نامه، کد، شعر، قطعات موسیقی و … و همچنین ترجمه‌ متون

مزایای استفاده از  هوش مصنوعی google bard

  • بارد به واسطه دسترسی به موتور جستجوی قوی گوگل و درک زبانی، اطلاعات قدرتمندی منطبق با درخواست جستجوی شما می‌آورد.
  • google bard توانایی ایجاد پاسخ خلاقانه برای شما را خواهد داشت.
  • بارد به واسطه پیشنهاد دادن متون نزدیک و مشابه به شما فرصت گسترش تحقیق و گسترش اطلاعاتتان را خواهد داد.
  • یکی از قابلیت‌های دوست داشتنی استفاده از گوگل بارد توانایی پاسخ سریع است. سوال را بپرسید و در چند ثانیه ۲۰ خط جواب جلوی رویتان ظاهر خواهد شد.

معایب استفاده از هوش مصنوعی گوگل بارد

پیشتر در مورد خطرات chatgpt صحبت کرده بودیم. همین نگرانی‌ها در مورد استفاده از هوش مصنوعی google bard هم وجود دارد.

اطلاعات گمراه کننده: هوش مصنوعی به دلیل غیر انسانی بودن فرآیند خوش ممکن است، اطلاعات اشتباه، نا کافی و قدیمی بدهد. هوش مصنوعی گوگل بارد هم همین مشکل سایر هوش مصنوعی‌ها را دارد.

عدم رعایت حریم خصوصی: اطلاعات خصوصی بسیاری از کاربران در سرویس‌های تحت نظارت گوگل است. همیشه این نگرانی وجود دارد که که هکرها و افرادی که از اطلاعات شخصی افراد استفاده می‌کنند بتوانند به حریم خصوصی کاربران و اطلاعات شخصی آنها نفوذ کنند.

یک طرفه بودن در ارائه پاسخ: از آن جا که هوش مصنوعی از الگوریتم‌های خاصی تبعیت می‌کند ممکن است همه پاسخ‌ها طبق همان الگوریتم داده شوند. از آنجا که بارد مبتنی بر حجم وسیعی از متن و کد است ممکن است پاسخ‌ها بیش از حد از واقعیت فاصله بگیرند.

استفاده از گوگل بارد یا chatgpt

وقتی صحبت از رقابت گوگل و مایکروسافت می‌شود. صحبت از رقابت مرورگر گوگل کروم و مایکروسافت edge می‌شود. صحبت از رقابت جی میل و هاتمیل می‎شود. بحث رقابت گوگل با مایکروسافت در سرویس‌های مثل دستیار صوتی یا فضای کاری هم داغ است. حالا یک حوزه رقابتی داغ میان این دو در گرفته است. و هر آن ممکن است غول‌های دیگری مثل اپل و یا غول‌های نرم‌افزاری چین هم به آن وارد شوند. رقابت گوگل بارد و چت جی پی تی تنها رقابت گوگل و مایکروسافت در حوزه هوش مصنوعی نیست. به زودی رقابت میان DALL E یا همان Bing image creator یا google imagen هم داغ خواهد شد.

مقایسه گوگل بارد با چت جی پی تی chatgpt همراه با سوالات چالشی

هر چند که در حال حاضر نمی‌توان آنچه که بین گوگل بارد و چت جی پی تی می‌گذرد را رقابت دانست. گوگل بارد فاصله زیادی در 13 می 2023 با رقیب خود دارد. هم اکنون گوگل بارد فقط با آی.پی آمریکا و کانادا بالا می‌آید. تنها از زبان انگلیسی پشتیبانی می‌کند. هوش، خلاقیت و تنوع چت جی پی تی را ندارد و مهمتر از همه اینها به مخاطب اجازه تعیین مدل هوش مصنوعی و نوع پاسخ‌دهی آن را نمی‌دهد.

chatgpt از گوگل بارد قوی‌تر است

در حالی که کاربر chatgpt می‌تواند تعییت کند با چه مدلی و چه میزان دقتی یا خلاقیتی می‌خواهد پاسخ خود را دریافت نماید. اینکه رقابت DALL E و Google Imagen به کجا خواهد رسید هم موضوعی است که زمان آن را مشخص خواهد کرد.

استفاده از هوش مصنوعی گوگل بارد

ورود گوگل به دنیای هوش مصنوعی از طریق هوش مصنوعی google bard موج جدید تحول در این سرویس است. مهم‌ترین نتیجه حضور گوگل در این حوزه این است که دنیای AI را از یک تکه تازی رها می‌کند. همین امر باعث رقابت در زمینه هوش مصنوعی، ارزان‌تر شدن آن و پیشرفت سریع این هوش می‌شود. از طرف دیگر هوش مصنوعی رقابت میان گوگل و مایکروسافت را داغ کرده و یک موازنه نسبی میان این دو ایجاد کرده است. اضافه شدن سرویس google imagen  و رقابت‌هایی که در آینده میان این سرویس و  دال ای ایجاد خواهد شد. از امروز خبرها و آپدیت‌های جدید در مورد رقابت این دو مدل هوش مصنوعی و پیشرفت‌های آن‌ها خواهیم خواند.