جالب است بدانید OpenAI اصلا تصمیمی نداشته که چنین تغییری را در فناوری ایجاد کند و فکرش را هم نمی کرده بتواند محصولی را تولید کند که در طول تاریخ، بیشترین مصرف را داشته باشد و این چنین بین کاربران سراسر دنیا محبوب شود. با توسعه GPT-3 به صورت ناخواسته چنین تغییراتی را به وجود آورد و الان باید به فکر آینده باشد! اینکه چطور پیش برود و چه جهتی برای تکنولوژی ایجاد کند.

سیر تحول تکنولوژی در تاریخ

چت جی پی تی سال گذشته توسط OpenAI معرفی شد؛ قبل از chatgpt، تکنولوژی خیلی از موارد را تغییر داده بود مثلا نت اسکیپ جهان را با اینترنت آشنا کرد، فیس بوک اینترنت را شخصی کرد و آیفون با عرضه تلفن همراه هوشمند تحول بزرگی را به وجود آورد. هیچکس فکرش را هم نمی کرد که چنین چیزی اختراع شود. رقبای OpenAI، خالقان این پلتفرم و هیچ مصرف کننده فناوری فکرش را هم نمی کرد که چت جی پی تی این چنین بتواند انقلاب به پا کند. هیچکس پیش بینی نکرده بود chatgpt بتواند به چنین قدرتی برسد و همین عامل موجب تاثیرگذار بودن آن است. اما الان دیگر OpenAI به فکر تغییر و تحول بزرگ در صنعت و تکنولوژی است.

جذب سرمایه های میلیارد دلاری هوش مصنوعی

در این یکسالی که از معرفی چت جی پی تی می‌گذرد، این پلتفرم در هر نقطه از صنعت فناوری، تغییراتی را به همراه داشته است. در این یکسالی که سرمایه گذاری های ونچر کپیتال کاهش پیدا کرده، هر شرکتی که در حوزه هوش مصنوعی بوده یا اسم هوش مصنوعی را یدک کشیده، توانسته سرمایه خیلی خوبی جذب کند. به گزارش Pitchbook، میزان جذب سرمایه در سومین 3 ماه سال، 17.9 میلیارد دلار بوده است. برخی از بزرگترین شرکت‌های سرمایه‌گذاری ونچر نیز برای ادامه سرمایه‌گذاری در حوزه هوش مصنوعی، صندوق‌های بزرگی را جذب کرده‌اند.

کدام شرکت ها از هوش مصنوعی استفاده کردند؟

به نظر می آید که چندتا شرکت نسبت به بقیه پیشتازتر باشند: Anthropic خالق چت بات Claude AI که از بهترین رقبای OpenAI است و سرمایه زیادی هم جذب کرده است، بعدی هوش مصنوعی تولید تصویر میدجرنی است که در حال بهبود و رشد هم است و یک ابزار ویدیویی هوش مصنوعی به نام pika که در همین هفته معرفی شده است. به بیان کلی به هر صنعت و حوزه ای که علاقه داشته باشید، یک ابزار هوش مصنوعی قدرتمند در حال راه اندازی است؛ ابزارهای میکس صدا، یا راه‌های آسان برای خلاصه کردن جلسات یا کتب یا اسناد قانونی، تقریباً هر روز ابزار جدید و جذابی معرفی می شود.

در سمت دیگر صنعت فناوری، هوش مصنوعی توانسته تغییر و تحول بزرگی را در شرکت های جهان به وجود آورد. مایکروسافت، شریک و سرمایه گذار OpenAI، هوش مصنوعی را راه انداخت و بعدا نام آن را از بینگ به کوپایلوت تغییر داد و همچنین از هوش مصنوعی در ویندوز، آفیس، آژور و سایر محصولات استفاده کرد.

مایکروسافت برای رقابت با چت جی پی تی هوش مصنوعی بینگ را راه اندازی کرد

گوگل هم یکی دیگر از شرکت هایی است که به سرعت بارد را راه اندازی کرد و از Duet AI در محصولات محیط کار خود استفاده کرد. متا اکنون هوش مصنوعی را به عنوان بخشی از آینده می بیند، سخت افزارهای هوش مصنوعی موجب شد که انویدیا یکی از ارزشمندترین شرکت های جهان باشد و حتی اپل هم که نسبت به سایر شرکت ها، کمترین حرکت را داشته، از تلاش های خود برای راه اندازی هوش مصنوعی صحبت کرده است و حتی برنامه هایی برای سیری دارد. به طور کلی تمامی شرکت ها استفاده از هوش مصنوعی را به عنوان محور مرکزی خود قرار دادند.

روش های کسب درآمد OpenAI

الان ChatGPT را بزرگترین برنده می دانند و بعد از انقلابی که به پا کرد و رقیب هایی که به وجود آورد، ویژگی های جذاب زیادی به آن اضافه شد؛ مثل، ویژگی صوتی و تصویری، ساخت چت بات اختصاصی، دسترسی به هوش مصنوعی ساخت تصویر DallE3 و خیلی از موارد دیگر. این ها بخشی از تغییرات چت جی پی تی هستند. چت جی پی تی در ابتدا توانست در 2 ماه حدود 100 میلیون کاربر را جرب کند اما اکنون مفتخر است که هر هفته 100 میلیون کاربر دارد.

ChatGPT به سرعت به یک کسب و کار میلیاردی برای OpenAI تبدیل شد و این پدیده نادری است. OpenAI از این چت بات از 2 راه کسب درآمد دارد، فروش API به سازمان ها و فروش اکانت ChatGPT4 به مردم. مردم هم برای بهره مندی بیشتر از امکانات این هوش مصنوعی، ماهانه هزینه ای را پرداخت می کنند.

آینده هوش مصنوعی چه می شود؟

با وجود اینکه هنوز یکسال از معرفی این ابزار می گذرد و این تکنولوژی نتوانسته در همه جا به خوبی عمل کند، باز هم یکسری ترس نسبت به آن وجود دارد و آینده را نمی توان پیش بینی کرد. این می‌تواند ایمیل‌های شما را برای شما بنویسد! می‌تواند کد برنامه نویسی بنویسد! می‌تواند فیلم‌های پیکسار بسازد! شما هیچ وقت نیاز به شغل نخواهید داشت! هوش مصنوعی ما را نجات خواهد داد! هوش مصنوعی ما را خواهد کشت! این ها افکاری است که مردم با آن درگیر هستند.

نمی توان به طور قطع گفت که هوش مصنوعی جایگزین انسان خواهد شد، در متن ایمیلی که مینویسد، در محتوایی که خلق می کند و … یک حس ماشینی بودن وجود دارد. هوش مصنوعی شاید بتواند به اندازه انسان باهوش باشد اما هنوز خیلی زمان برای رسیدن به آن لازم است. هر چند در لابلای اخبار مربوط به اخراج سم آلتمن، مدیرعامل OpenAI، گفته شده بود او در حال کار بر روی هوش مصنوعی عمومی است، و دلیل اخراجش هم همین بوده، اما زمان رسیدن به آن دقیقا معلوم نیست.

به نقل از ورج، 12 ماه آینده صنعت هوش مصنوعی بسیار سریعتر از 12 ماه گذشته حرکت می کند و تکنولوژی OpenAI به شدت ارتقا پیدا کرده است. در این یکسال هم رقبای چت جی پی تی و هم سایر شرکت ها بهبود ها زیادی داشته اند. چت بات های جدیدتری اختراع شد؛ تراشه های هوش مصنوعی ساخته شد، مراکز داده هوش مصنوعی و بقیه زیرساخت‌های عظیم مورد نیاز برای اجرای یک مدل زبانی بزرگ ایجاد شد و یکسری دستگاه های متمرکز بر هوش مصنوعی مانند Humane AI Pi ساخته شد.

هنوز معلوم نیست هوش مصنوعی می تواند دنیا را مانند اینترنت، رسانه های اجتماعی و گوشی های هوشمند تغییر می دهد یا خیر.