«فیزیکدانان مشهور نظریه‌های جدیدی را به دنیا ارائه داده‌اند که جهان اطراف ما را توضیح می‌دهد. هوش مصنوعی نیز می تواند همین کار را انجام دهد اگر ما او را برای انجام این کار راهنمایی کنیم!»

این خلاصه کار عجیب و شگفت آوری است که یک سری دانشمند آلمانی قصد دارند انجام دهند و همه ما را انگشت به دهان و حیرت زده کرده است! قضیه چیست؟ در این مینی بلاگ نامبرلند بخوانید!

مغز انیشتین و نیوتون در سیستم هوش مصنوعی!

در تاریخ نام‌هایی مانند انیشتین یا نیوتن به خوبی می‌درخشد، این‌ها دانشمندانی بزرگ هستند که نظریه‌های جدیدی به دنیا ارائه دادند که پس از این همه سال هنوز یک نظریه رد نشدنی و اصولی است. نظریات این دانشمندان پدیده های دنیای اطراف ما را به خوبی برایمان توضیح می دهد و علم را پیشرفت داده است.

به عنوان مثال، قانون گرانش نیوتن به ما کمک می کند تا نیروی جاذبه‌ای که از زمین به ما وارد شود را متوجه شویم یا حرکت سیارات دیگر، ماه و سایر اجرام آسمانی را به طور دقیق پیش بینی کنیم.

به نقل از interestingengineering دانشمندان پژوهشگاه تحقیقاتی Forschungszentrum Jülich در آلمان با موفقیت نوعی هوش مصنوعی (AI) را آموزش دادند که مثل آلبرت انیشتین یا اسحاق نیوتن فکر می‌کند! این مدل می تواند الگوها را در مجموعه‌ای از داده های پیچیده تشخیص دهد و یک نظریه فیزیکی ارائه دهد. اما دقیقا چطور ممکن است؟!

نحوه کار فیزیک هوش مصنوعی چگونه است؟

پژوهشگران برای اینکه رفتارهای پیچیده را وارد یک سیستم ساده کنند، از یک شبکه عصبی استفاده کردند. در این مرحله هوش مصنوعی این کار را با ساده کردن تعاملات پیچیده بین اجزای سیستم انجام داد.

سپس تیم تحقیقاتی از این سیستم ساده شده استفاده کردند تا یک نقشه معکوس با هوش مصنوعی آموزش دیده بسازند. اینجا بود که با بازگشت سیستم از اجزای ساده به اجزای پیچیده، نظریه جدیدی را توسعه داده می شد. این رویکرد مشابه چیزی بود که یک فیزیکدان ممکن است انتخاب کند، با این تفاوت که فعل و انفعالات در پارامترهای تعریف شده توسط هوش مصنوعی قابل خواندن بودند. محققان این پدیده را “فیزیک هوش مصنوعی” می نامند.

چه تفاوتی با سایر مدل‌های هوش مصنوعی دارد؟

تفاوت این سیستم با سایر مدل‌های هوش مصنوعی که قبلاً در سال گذشته منتشر شده‌اند، نحوه آموزش آنها و درک ما از نحوه عملکرد آن‌هاست. به طور معمول، مدل‌های هوش مصنوعی تئوری داده‌های مورد استفاده برای آموزش را یاد می‌گیرند. این یادگیری در پارامترهای سیستم آموزش دیده پنهان است.

محقق اصلی این تیم اقای هلیاس در بیانیه‌ای مطبوعاتی اینطور گفت: «از فیزیک هوش مصنوعی می‌توانیم برای ایجاد پلی بین عملکردهای پیچیده هوش مصنوعی و نظریه‌هایی که انسان می‌تواند درک کند، استفاده کرد.»

دنیای هوش مصنوعی هرروز ما را بیشتر از دیروز غافلگیر می‌کند و چیزهای جدیدی برای ما دارد؛ مثلا به تازگی دیده بودیم که بیل گیتس و جف بزوس به کمک هوش مصنوعی به معدن طلا رسیدند!