هوش مصنوعی به سرعت در حال تغییر همه چیز در علم پزشکی است. مطالعه جدید sky news نشان می‌دهد که یک پنجم پزشکان بریتانیایی از ابزارهای هوش مصنوعی مانند ChatGPT در کارشان استفاده می‌کنند! این مقدار استفاده از هوش مصنوعی به طرز «غافلگیر کننده‌ای» بالاست و می‌تواند بیماران را در معرض خطر قرار دهد.

مشکلات مربوط به استفاده از هوش مصنوعی در پزشکی

هوش مصنوعی یک تکنولوژی و فناوری باارزش و پیشرفته است که اتفاقا کاربردهای فراوانی در علم پزشکی دارد. اما هرگز رسالت این فناوری، تشخیص بیماری یا تجویز درمان نبوده، اتفاقی که اکنون در بریتانیا در حال رخ دادن است!

بیشتر بخوانید: هوش مصنوعی در پزشکی

پزشکان هنوز آموزش رسمی و حرفه‌ای برای استفاده از این فناوری ندیده‌اند و خطراتی مانند نشت اطلاعات بیمار و اشتباهات هوش مصنوعی وجود دارد. همچنین ابزارهایی مانند ChatGPT مشکلات شناخته شده بزرگی دارند که می‌تواند به فرایند درمان بیمار، صدمات غیر قابل جبران وارد کند؛ از جمله اینکه گاهی اوقات به طور کامل اشتباه و غلط پاسخ می‌دهد!

وزرات بهداشت و درمان بریتانیا استفاده از هوش مصنوعی را برای انجام کارهای اداری به کارکنان خود توصیه کرده اما هیچ راهنما و توضیحاتی در مورد نحوه استفاده از هوش مصنوعی ارائه نداده. در عوض، فقط از پزشکان خواسته که «حواسشان باشد!»