پس از اینکه مدل GPT-4o Mini منتشر شد و ایلان ماسک اعلام کرد در حال آموزش قوی‌ترین مدل هوش مصنوعی دنیاست،‌ گوگل تصمیم گرفت مدل Gemini Flash 1.5 خود را آپدیت کند تا عملکرد سریع‌تر و دقت بیشتری داشته باشد.

این مدل چند ماه پیش در مراسم سالانه توسعه دهندگان گوگل (به نام Google I/O) معرفی شده بود. مدل Gemini 1.5 Flash از همان ابتدا یک مدل کوچک و اقتصادی بود که البته طبق اعلام وبلاگ رسمی گوگل،‌ حالا آپدیت شده تا پاسخ‌های سریع‌تر و دقیق‌تری به کاربران بدهد.

همچنین هوش مصنوعی Gemini 1.5 Flash حالا قادر است در هر درخواست ۳۲ هزار توکن را پردازش کند!

درباره مدل هوش مصنوعی Gemini 1.5 Flash

مدل هوش مصنوعی Gemini 1.5 Flash یک مدل کوچک‌تر و ارزان‌تر نسبت به مدل Gemini pro است که به طور ویژه برای توسعه دهندگان (دولوپرها)‌ کاربرد دارد که قصد دارند محصولات و خدمات مربوط به هوش مصنوعی بسازند.

نکته مهم اینجاست که بااینکه مدل جمینای Flash از مدل Pro سبک‌تر است اما به همان اندازه قدرتمند است! چراکه بیشتر مهارت‌های اساسی و اطلاعات مهم مدل Pro از طریق فرایندی به نام عصاره گیری به مدل Gemini 1.5 Flas منتقل شده است.

مدیرعامل گوگل دیپ‌مایند آقای Demis Hassabis درباره توانایی‌های ویژه این مدل گفت:

مدل هوش مصنوعی Gemini 1.5 Flas قادر است در زمینه‌هایی مثل استخراج داده‌ از جدول‌ها و اسناد طولانی، خلاصه‌سازی متون، توضیح اطلاعات موجود در یک تصویر یا ویدیو و.. عالی عمل کند!

این مدل هم مثل دیگر مدل‌های هوش مصنوعی Gemini چند وجهی است،‌ به این معنا که قادر است متن،‌ ویدیو،‌ تصویر یا صدا را دریافت و به دقت پردازش کند.

گوگل ادعا می‌کند که این مدل کوچک آنقدر قدرتمند است که می‌تواند انواع فایل‌های سنگین (مثلا یک فایل ۱۵۰۰ صفحه‌ای اطلاعات یا ۳۰۰۰۰ خط کد برنامه نویسی)‌ را دریافت کند و در یک ثانیه تجزیه تحلیل کند!

این اتفاقات درحالی است که به تازگی موتور جستجوی OpenAI هم معرفی شده که بسیار قابل توجه اما هنوز اسرارآمیز است!