گوگل اخیراً دو مدل هوش مصنوعی پیشرفته خود را به طور عمومی منتشر کرده است: Gemini 1.5 pro و Gamma 2.

این دو مدل پس از معرفی اولیه در کنفرانس توسعه‌دهندگان گوگل، حالا به صورت عمومی منتشر شده‌اند و اکنون در اختیار تمامی توسعه‌دهندگان قرار دارند.

درباره Gemini 1.5 pro  

مدل هوش مصنوعی Gemini 1.5 pro با قابلیت پشتیبانی از 2 میلیون توکن، عملکردی فراتر از رقبای خود مانند GPT-4 Turbo  و Claude 3 دارد.

مدل Gemini 1.5 pro توانایی چشمگیری در اجرای وظایف پیچیده از جمله تحلیل متون طولانی، پردازش فیلم‌های بلند و فایل‌های صوتی دارد.

یکی از مزایای قابل توجه این مدل، توانایی آن در پردازش محتواهای حجیم به صورت یکپارچه است، بدون اینکه لازم باشد محتواهای بلند را به بخش‌های کوچک‌تر تقسیم کند.

در کنار Gemini 1.5 pro، گوگل نسخه‌ای به نام Gemini 1.5 flash را نیز معرفی کرده با تأخیر کمتر و قیمت پایین‌تر، عملکردی سریع‌تر نسبت به GPT-3.5 Turbo ارائه می‌دهد.

درباره Gamma 2

علاوه بر این، گوگل مدل هوش مصنوعی متن‌ باز Gamma 2 را نیز منتشر کرده است. این مدل با 27 میلیارد پارامتر، طراحی شده تا با مدل‌های دو برابر بزرگتر از خود رقابت کند!

مدل‌های هوش مصنوعی هرروز نسبت به روز قبل پیشرفت بیشتری دارند و تخصصی‌تر می‌شوند! مدیر هوش مصنوعی مایکروسافت هم اخیرا پیش بینی کرده که احتمالا chatgpt-6 مستقل شود!