«من هرگز ندیده‌ام هیچ فناوری یا تکنولوژی به این سرعت پیشرفت کند.» این جمله را آقای میلیاردر یعنی ایلان ماسک گفته است. او در یک گفتگو در پایان کنفرانس Bosch Connected World درباره یک موضوع مهم صحبت کرد:‌ کمبود برق جهان از سال آینده!

ایلان ماسک در این گفتگو در مورد مسائل دیگری هم مثل اتومبیل های خودران و ربات‌های انسان نما صحبت کرد و یا به آینده تسلا و خودروهای الکتریکی هم اشاره کرد؛‌ اما او به وضوح می‌خواست یک پیام مهم را به دنیا و صنعت تکنولوژی بدهد: «تولید انرژی پاک را آغاز کنید و تا جایی که می توانید ترانسفورماتورهای الکتریکی بسازید.»

بیشتر بخوانید: ایلان ماسک کیست؟

بشریت در آستانه بزرگترین انقلاب تکنولوژی و هوش مصنوعی و همچنین یک بحران بزرگ‌تر

ایلان ماسک در این گفتگو درباره انقلاب هوش مصنوعی صحبت‌های کمی ترسناک کرد! او گفت: «به نظر می‌رسد هوش مصنوعی هر شش ماه یکبار ۱۰ برابر پیشرفت می‌کند! بدیهی است که پیشرفت هوش مصنوعی نمی‌تواند برای همیشه با چنین سرعت بالایی ادامه یابد، اگر ادامه پیدا کند باید از جرم جهان فراتر رود! چنین چیزی یا حتی شبیه آن را هرگز ندیده‌ایم.» کمبود تراشه ممکن است الان حس شود اما این تراشه‌ها با برق کار می‌کنند. هوش مصنوعی و خودروهای الکتریکی با چنان سرعتی در حال گسترش هستند که جهان در سال آینده با مشکل تامین برق و ترانسفورماتور مواجه خواهد شد. اگر برق نباشد تراشه‌ها از کار می‌افتند و اگر تراشه‌ها کار نکنند هوش مصنوعی و دیگر بخش‌های تکنولوژی متوقف می‌شود. این یک هشدار بزرگ است.

یک نفرین قدیمی چینی که ایلان ماسک را افسرده کرده بود

ایلان ماسک در ادامه حرف‌هایش گفت ظاهراً یک نفرین چینی وجود دارد که می‌گوید: «امیدوارم در زمان های جالبی زندگی کنی.» و الان ما در جالب ترین زمان زندگی می کنیم! صراحتاً بخواهم بگویم (این همه پیشرفت سریع هوش مصنوعی)‌ برای مدتی کمی افسرده‌ام کرده بود. مدام به خودم می‌گفتم: خب، بعدش چی می‌شود؟ ممکن است هوش مصنوعی به ما غلبه کند و ما کلا بی فایده شویم؟ اما راهی که خودم را با این سوال آشتی دادم این بود: آیا ترجیح می‌دهم زنده باشم تا آخرالزمان هوش مصنوعی را ببینم یا نه؟! و فکر می‌کنم دوست دارم این پدیده را ببینم.

بحران کمبود برق و از کار افتادن همه چیز

ایلان ماسک سپس به محدودیت‌های فعلی جهان برای میزبانی از تکنولوژی‌های بزرگ اشاره کرد. او گفت: «من فکر می‌کنم ما واقعاً در آستانه بزرگترین انقلاب فناوری هستیم که تاکنون وجود داشته است. می دانید، محدودیت‌های محاسباتی هوش مصنوعی بسیار قابل پیش‌بینی هستند… یک سال پیش، بحث کمبود تراشه‌ها بود؛ تراشه‌های شبکه عصبی. سپس، پیش‌بینی می‌کنم کمبود بعدی، کمبود ترانسفورماتورهای کاهش‌دهنده ولتاژ خواهد بود.»

«شوخی نه چندان خنده‌دار قضیه اینجاست که برای راه‌اندازی ترانسفورماتورها به ترانسفورماتور نیاز داریم! و به زودی ترانسفورماتور برای راه اندازی ترانسفورماتورها تمام می شوند!

سپس، کمبود بعدی، کمبود برق خواهد بود. کمپانی‌ها نمی‌توانند برق کافی برای راه اندازی همه تراشه‌ها پیدا کنند. فکر می‌کنم سال آینده، خواهید دید که شدیدا دچار کمبود برق خواهند شد.»

رشد همزمان خودروهای برقی و هوش مصنوعی، که هر دو به برق نیاز دارند، هر دو به ترانسفورماتورهای ولتاژ بالا نیاز دارند؛ من فکر می‌کنم که تقاضای فوق‌العاده‌ای برای تجهیزات الکتریکی و تولید برق ایجاد می‌شود.

زمان جالبی است، واقعا! نظر شما چیست؟