اگر فکر می کردید که مدل‌های هوش مصنوعی GPT-4o و GPT-4o mini  بسیار جالب و فوق العاده‌ بودند، لازم است مدل‌های جدیدشان را ببینید!

معرفی مدل‌های هوش مصنوعی o1-و o1-mini

چند روز پیش OpenAI گفته بود به زودی مدل توت فرنگی با چت جی‌پی‌تی ادغام می‌شود اما خیلی زودتر از زمانی که قول داده بود، روز پنجشنبه 12 سپتامبر خانواده مدل های o1 منتشر شد که توانایی «استدلال» دارند و می‌توانند مسائل پیچیده ریاضی، علوم و کدنویسی را حل کنند.

چهار ماه پس از انتشار GPT-4o کمپانی OpenAI سرانجام تصمیم گرفت مدل رمزآلود و مخفی توت فرنگی که به طور رسمی با نام‌های o1 و o1-mini شناخته می شوند را منتشر کند.

کاربران ChatGPT Plus می‌توانند به مدل‌های o1- و o1-mini خیلی راحت دسترسی داشته باشند،‌ فقط لازم است در منوی بالای صفحه گزینه o1 را انتخاب کنند.

کاربردهای هوش مصنوعی o1-و o1-mini

به نقل از وبسایت رسمی openai ویژگی اصلی هر دو مدل این است که این مدل‌ها می‌توانند فکر کنند و استدلال بیاورند.

به عبارت دیگر این کمپانی به مدل‌هایش آموزش داده قبل از پاسخ دادن به پرسش‌های کاربران، مانند یک انسان فکر کنند تا با کمترین اشتباهات جواب دهند.

یک مقایسه کوچک بین مدل o1 و مدل GPT-4o

قدرت مدل هوش مصنوعی o1 در استدلال آنقدر بالاست که اگر بخواهیم آن را با مدل قبلی یعنی GPT-4o مقایسه کنیم، شگفت زده می شویم. مدل o1 توانست 83% سوالات آزمون مقدماتی المپیاد بین المللی ریاضیات (IMO) را درست حل کند؛ درحالی که مدل GPT-4o  تنها 13 درصد از سوالات را درست حل کرده بود!!

اما از آنجایی که o1 یک مدل اولیه است، فاقد ویژگی‌های اصلی ChatGPT، مانند دسترسی به اینترنت و دریافت فایل‌های مختلف است و از این جهت GPT-4o گزینه بهتری برای بیشتر کارهای شماست.