امروزه سازندگان عطر در نظر دارند با روش های دیگری تولید عطر را انجام دهند تا مخاطبان بیشتر جذب شوند. یکی از روش های مدرنی که این روزهای صنعت تولید عطر و ادکلن متوجه آن بوده، استفاده از هوش مصنوعی است. عطرهای تولیدی می توانند به احساسات انسان پاسخ های مثبتی بدهند، مثلا این مدل عطرها می تواند حس آرامش، شادی و یا خواب اوری را برانگیخته کند.

هوگو فریرا از پژوهشگران این زمینه است و در موسسه فیزیک بیوفیزیکی و مهندسی پزشکی لیسبون از فعالیت مغز و پاسخ آن به عطر ها نقشه برداری می کند تا بتواند یک پایگاه داده از نوروسنت ها ایجاد کند. به عقیده او حس بویایی جذاب است. با دیدن و شنیدن می توان چهره افراد و یا یک ملودی را تصویر سازی کرد اما تصور کردن یک بو سخت است؛ با وجود اینکه می‌تواند احساسات و خاطرات زیادی را در انسان ایجاد کند.

بیشتر بخوانید: هوش مصنوعی چیست

تحقیقات در زمینه مغز و به کار بردن هوش مصنوعی به تولیدکنندگان عطر کمک می کند تا عطرهایی را بسازند که عواطف و احساسات انسان ها را درگیر و واکنش های عاطفی مختلفی را در افراد مختلف ایجاد کند. این کار باعث جذب بیشتر مشتریان می شود.

به گفته فریرا این موضوع مرتبط با ساختار سیستم بویایی است. یکسری پیام از گیرنده های بویایی ارسال می شود و از طریق لوزالمعده بویایی به مناطق مختلف مغز ارسال می شود؛ این مناطق کنترل امور مختلفی از حافظه تا تشنگی و واکنش های استرسی زیر نظر دارند.

او می گوید: حس بویایی تنوع زیاد و گیرنده های مختلف هم دارد. تخمین زده می شود که حدود 400 خانواده ژن گیرنده بویایی متفاوتی دارند.

سرمایه گذاری برندهای زیبایی برای تولید عطر مناسب

برندهای زیبایی زیادی برای ایحاد چنین عطرهایی روی تحقیقات و فناوری نئوراسنت سرمایه گذاری کرده اند؛ زیرا آن ها عقیده دارند این عطرها می توانند مصرف کنندگان را خوشحال کنند. L’Oréal با یک شرکت فناوری نئوروتکنولوژی Emotiv همکاری کرده تا بر اساس تجربه های جدید، عطر تولید کند.

یک اتفاق جالب در طول سال 2023 اتفاق افتاد و آن هم این بود که خریداران در برخی از فروشگاه های Yves Saint Laurent قبل از خرید عطر از یک هدست استفاده می کردند تا بفهمند کدام عطر برای آن ها جذاب است. نتایجی که حاصل شد نشان دهنده آن بود که 95 درصد از مشتریانی که از هدست استفاده می کردند، در پیدا کردن عطر مناسب خود، موفق بودند.

شرکت EveryHuman یک کارخانه عطر سازی الگوریتمی در کشور هلند است و می تواند عطر های منحصر بفردی را تنها در عرض چند دقیقه با گرفتن یک پرسشنامه و به کمک الگوریتم ها تولید کند. این شرکت از فناوری ها و داده ها برای تولید عطرهای شخصی سازی شده استفاده می کند.

آناهیتا مکانیک فردی است که بیش از 20 سال در شرکت های عطرسازی معتبر کار بازاریابی انجام داده و تجربه و نظر خود را در مورد عطرهای الگوریتمی اینطور می‌گوید: علاقه ای که من به عطرسازی الگوریتمی دارم به این خاطر است که افراد می توانند به طور مستقیم با بوهای مختلف تعامل داشته باشند.

نکته جالبی که او در مورد عطر ها می گوید این است که پیش از این برای تولید هر عطری که به بازار عرضه میشد، باید هزاران نسخه تولید و دور انداخته می‌شد.

با در نظر گرفتن همچین موردی، تولید عطری که هزینه زیاد و زمان زیادی برای آن صرف نشده باشد، و مخاطب هم از بو کردن آن لذت ببرد، با به کار گرفتن هوش مصنوعی امکان پذیر خواهد بود؛ چون هوش مصنوعی به قدری پیشرفت کرده که بتواند احساسات و علایق انسان ها را تشخیص دهد.

البته پیشرفت هوش مصنوعی فقط در زمینه تحقیقات روی مغز محدود نشده و هوش مصنوعی در سایر زمینه های پزشکی هم کاربرد و اثرات زیادی دارد. در مقاله “هوش مصنوعی در پزشکی چه کاربردهایی دارد؟” می توانید ریز کاربردهای هوش مصنوعی را مطلع شوید