اگر از کاربران فتوشاپ هستید و دوست دارید کارهای خود را با سرعت بیشتری اجرا کنید، احتمالاً ابزار ادوبی فایرفلای به کار شما بیاید. این ابزار قابلیت‌های زیادی دارد و می‌تواند کار گرافیست‌ها را ساده‌تر کند. در این مقاله قصد داریم به بررسی Adobe Firefly بپردازیم و قابلیت‌های مختلف آن را توضیح دهیم. با ادامه این مطلب ما را همراهی کنید.

فهرست عناوین:

ادوبی فایرفلای چیست؟

ادوبی فایرفلای چیست؟

Adobe Firefly ابزاری مبتنی بر هوش مصنوعی یا AI است که در دسته Generative AI tool قرار می‌گیرد. این ابزار از مجموعه داده‌هایی برای یادگیری استفاده می‌کند. ادوبی فایرفلای به شما کمک کند به سرعت و به سادگی تصاویر و جلوه‌های متنی با کیفیت بالا تولید کنید.  Adobe Sensei(پلتفرم هوش مصنوعی ادوبی) که با مجموعه داده عظیمی از تصاویر و متن آموزش داده شده است، Firefly را تقویت می‌کند. این هوش مصنوعی فایرفلای را قادر می‌سازد تا چیزهای واقعی و منحصر به فرد تولید کند و نیازهای فردی کاربر را برطرف کند.

با کمک این ابزار می‌توانید کلمات و توضیحات خود را به گرافیک تبدیل کنید. از آنجایی که Adobe Firefly هنوز در مرحله بتا است، عکس‌ها در حال حاضر فقط برای استفاده شخصی قابل استفاده هستند. برخلاف مدل‌های قبلی هوش مصنوعی مشابه، برای استفاده از این ابزار به Discord یا عضویت در شبکه‌های اجتماعی یا ارتباطی نیاز ندارید. برای لذت بردن از Adobe Firefly، کافی است عضو آن شوید یا به Adobe بپیوندید. Adobe Firefly مجموعه‌ای از مدل‌های هوش مصنوعی است که برای کار با ابزارهای Creative Cloud Adobe طراحی شده است.

بیشتر بخوانید: هوش مصنوعی چیست

هوش مصنوعی ادوبی فایرفلای

آیا ادوبی فایرفلای اولین هوش مصنوعی تولید محتوای گرافیکی است؟

اگر مدتی است که از محصولات Adobe استفاده می‌کنید، احتمالاً نام Sensei را شنیده‌اید. Sensei هوش مصنوعی Adobe است و در سال‌های اخیر در Photoshop و سایر نرم‌افزارهای Adobe با هدف بهبود بهره‌وری و حذف برخی از کارهای پیچیده‌تر یا تکراری‌تر مرتبط با هنر دیجیتال، ویدئو و ویرایش عکس گنجانده شده است.

برای مثال، در سال‌های اخیر، ابزار Select Subject در فتوشاپ، ترکیب عکس را بسیار آسان‌تر و لذت‌بخش‌تر کرده است. در حال حاضر، این ابزار مستقل از Firefly عمل می‌کند. همین امر نشان‌دهنده آن است که هوش مصنوعی برای مدت طولانی فرایندهای خلاقانه را ساده‌تر کرده است. Adobe هم اخیراً Generative Fill-Firefly را در فتوشاپ بتا اضافه کرده است. ‌

ویژگی‌ها و قابلیت‌های ادوبی فایرفلای

ویژگی‌ها و قابلیت‌های ادوبی فایرفلای

ادوبی فایرفلای قابلیت‌های مختلفی دارد و انجام بسیاری از کارها را برای طراحان آسوده کرده است. در ادامه این ویژگی‌ها را بررسی می‌کنیم.

  • امکان همکاری با دیگران: Adobe Firefly چندین هنرمند را قادر می‌سازد تا به طور همزمان روی یک تصویر کار کنند و امکان همکاری بلادرنگ و بهبود روند کارهای اشتراکی را در ابزارهایی مانند فتوشاپ فراهم می‌کند.
  • امکان ویرایش در لحظه: Firefly به شما این امکان را می‌دهد که در آثار هنری یا طرح‌های خود تغییرات را سریعاً ایجاد کنید و هر زمان که دوست داشتید آنان را در عرض چند ثانیه تغییر دهید.
  • اشتراک‌گذاری بازخورد: Firefly اشتراک‌گذاری بازخورد را برای همکاران آسان می‌کند و ارسال پیشنهاد و پذیرش نظرات و ایجاد تغییرات مبتنی بر این نظرات را راحت‌تر می‌کند.
  • اشتراک‌گذاری طرح‌ها: با Firefly می‌توانید طراحی‌ها را در زمان واقعی مبادله کنید. این قابلیت امکان اشتراک‌گذاری سریع و کارآمد ایده‌ها و افکار را فراهم می‌کند.
  • امکان ادغام با Creative Cloud: Firefly به راحتی با سایر محصولات Adobe Creative Cloud ادغام می‌شود و امکان تجربه یکپارچه‌سازی شده را در چندین حوزه طراحی مانند تصاویر، عکس‌ها، فیلم‌ها و طراحی وب فراهم می‌کند.
  • ساده‌سازی بروز خلاقیت: از آنجایی که تمام قابلیت‌های گوناگون فایرفلای تحت یک برنامه به نام Creative Cloud قرار دارد، امکان بروز خلاقیت برای طراحان ساده‌تر می‌شود.

Adobe Firefly Generative Fill

Adobe Firefly Generative Fill چیست؟

یکی از ویژگی‌های مهم ادوبی فایرفلای Generative Fill است. این قابلیت به کاربر اجازه می‌دهد از یک براش معمولی به سادگی برای حذف بخش‌هایی از پس‌زمینه تصویر استفاده کند و سپس با استفاده از اعلان‌های متنی، پس‌زمینه جدیدی را نقاشی یا طراحی کند. فتوشاپ پیش‌تر عملکردی مانند این مورد را در Content Aware ارائه کرد، اما فایرفلای پیشرفته‌تر است.

شما نه تنها می‌توانید تمام یا بخش‌هایی از یک پس‌زمینه را تغییر دهید، بلکه می‌توانید تصویر را لایه‌بندی کنید و عناصر کوچکی مانند کاراکترهای اضافی یا اصلاح سایه‌ها و نور را نیز اجرا کنید. بسیاری از طراحان ممکن است از این قابلیت فقط به عنوان ابزاری برای تنظیم نور در یک صحنه و تغییر فضای یک طراحی استفاده کنند و باقی موارد را به صورت دستی اجرا کنند.

با این ابزار می‌توانید جزئی‌ترین کارها را انجام دهید.

از دیگر ابزارهای فتوشاپ با قابلیت فایرفلای، می‌تواند به ابزار Expand اشاره کرد که به شما امکان می‌دهد پرتره یا جنبه‌ای از یک نقاشی یا عکس را به یک منظره کامل تبدیل کنید. فرض کنید تصویر شما به صورت عمودی است و حال می‌خواهید آن را به گونه‌ای طراحی کنید به تصویری عمودی با بک‌گراند کامل تبدیل شود، با کمک این قابلیت می‌توانید به پس‌زمینه عکس به صورت طبیعی اضافه کنید.

در واقع، این قابلیت می‌تواند تصویر پس‌زمینه را با المان‌های موجود در آن ادامه دهد. فرض کنید تصویر عمودی شما از جنگل است. این ویژگی برای تبدیل کردن این تصویر عمودی به حالت Landscape درختان و گیاهانی را با توجه به پوشش گیاهی درون عکس به آن اضافه می‌کند تا تصویر طبیعی به نظر برسد.

نگاهی اخلاقی به ادوبی فایرفلای

ممکن است برای شما این سؤال پیش بیاید که آیا استفاده از ادوبی فایرفلای اخلاقی است؟ آیا باید به کارفرما اعلام کنید که از این ابزار استفاده کرده‌اید؟ آیا این ابزار برای تغییر تصاویر از طرح دیگر هنرمندان استفاده می‌کند؟

نکته مثبتی که در مورد فایرفلای وجود دارد و آن را با دیگر ابزارهای مشابه مثل میدجرنی متفاوت می‌کند، این است که طراح می‌تواند دسترسی آن را به کارهای هنری خودش قطع کند و اجازه ندهد که ادوبی فایرفلای از کارهای هنری طراح به عنوان بخشی از مجموعه داده‌ای که برای آموزش هوش مصنوعی استفاده می‌کند، بهره ببرد. با این کار ممکن است تگی با عنوان Do Not Train به طراحی‌ اضافه شود.

ادوبی فایرفلای حفظ حریم خصوصی خود را تضمین می‌کند.

منبع یادگیری نسخه‌های مختلف ادوبی فایرفلای نیز باهم متفاوت هستند. به عنوان مثال برخی از مدل‌ها از عکس‌های Adobe Stock برای یادگیری استفاده می‌کنند که دارای مجوز عمومی هستند و رایگان ارائه می‌شوند. همچنان بحث در این مورد وجود دارد که آیا هوش مصنوعی می‌تواند بدون مجوز از آثار هنری هنرمندان برای یادگیری بهره ببرد یا خیر و آیا می‌تواند اسم این کار را ربودن گذاشت؟

همچنین شایان ذکر است که ادوبی برای توسعه Firefly با Content Authenticity Initiative (CAI) یا سازمان اصالت محتوا همکاری کرده است. هدف از این همکاری اطمینان از این است که هوش مصنوعی و برنامه‌های کاربردی آن دارای یک پایه اخلاقی هستند. در این حالت هوش مصنوعی Google یعنی Bard، منشأ عکس‌های استفاده شده در Firefly را تأیید می‌کند. در تئوری، Bard و Firefly مشخص خواهند کرد که آیا تصاویر توسط یک شخص ساخته شده، یا توسط هوش مصنوعی تولید شده یا تنها توسط AI ویرایش شده است.

آیا Adobe Firefly رایگان است؟

در حال حاضر استفاده از Adobe Firefly رایگان است، اما هنوز در مرحله آزمایش بتا است. می‌توانید برای پیوستن به نسخه بتا و استفاده از این هوش مصنوعی در وب‌سایت Adobe ثبت نام کنید. امکان ادغام Adobe Firefly در تمام برنامه‌های Adobe وجود دارد. با این حال، ممکن است در آینده نیاز باشد برای استفاده از ادوبی فایرفلای اشتراک بخرید.

ساخت متن سه‌بعدی با Adobe Firefly

اگر به تایپوگرافیکی و موارد این چنینی علاقه دارید، به راحتی می‌توانید از ادوبی فایرفلای استفاده کنید. با این ابزار می‌توان متون سه‌بعدی را با فونت‌های مختلف تولید کرد. حتی می‌توانید افکت‌های مختلف را امتحان کنید و سپس تصمیم بگیرید که می‌خواهید در محصول نهایی از آن‌ها بهره ببرید یا خیر.

تولید تصاویر وکتور در ادوبی فایرفلای

تولید تصاویر وکتور، براش‌ها و متون با ادوبی فایرفلای

ساخت عکس با هوش مصنوعی و تولید متون خلاقانه و اصلاح طرح‌ها بر اساس فایل‌های SVG جزو قابلیت‌های کلیدی Adobe Firefly است. توسعه‌دهندگان Adobe Firefly سعی دارند براش‌ها و وکتورها و بافت‌های سفارشی را نیز  به آن اضافه کنند. یعنی کاربر بتواند این موارد را به صورت شخصی‌سازی شده تولید و در طرح خود استفاده کند.

با تکامل Adobe Firefly، ویژگی‌های جدیدی ارائه خواهند شد. برخی از ویژگی‌ها، مانند وارد کردن عکس‌های خودتان، هنوز در دسترس نیستند. هر چند در دیگر ابزارهای هنری هوش مصنوعی چنین قابلیتی وجود دارد.

امکان انتقال تصاویر و بافت‌ها به سایر برنامه‌های Adobe

همان طور که پیش‌تر اشاره کردیم ابزارهای Adobe Creative Cloud باهم مرتبط هستند و می‌توان از المان‌های مختلف تولید شده در یک برنامه، در دیگر برنامه‌ها نیز استفاده کرد. این کار باعث می‌شود تا هنرمند بتواند با زحمت کمتری کارها را پیش ببرد. گاهی ممکن است نیاز باشد از یک عنصر در دو برنامه استفاده کنید و این گونه دیگر نیازی نیست نگران انتقال یا ساخت مجدد آن در دیگر برنامه‌ها باشید.

امکان ویرایش ویدئو بر اساس دستورات متنی در Adobe Firefly

توسعه‌دهندگان Adobe Firefly سعی دارند امکان ویرایش ویدئو را به این برنامه اضافه کنند. آنها قصد دارند ابزارهایی را توسعه دهند که بتوانید حالت، محیط و رنگ فیلم‌ها را تغییر دهید. به عنوان مثال، بتوانید آب و هوا، تراکم باران، مه و… را در فیلم تغییر دهید. Adobe پیش‌تر قابلیت ویرایش ویدئو را در نسخه موبایل Adobe Premiere Rush ارائه کرده بود.

مقایسه‌ی ادوبی فایرفلای با دالی

DALL-E یک پروژه تحقیقاتی است که توسط OpenAI توسعه یافته است و به بررسی قابلیت‌های مدل‌های هوش مصنوعی مولد می‌پردازد. این ابزار به طور خاص روی تولید تصاویر از توضیحات متنی تمرکز دارد. DALL-E با مجموعه داده‌ها عظیمی که شامل متن و تصاویر می‌شود، آموزش دیده است. این داده‌ها به آن امکان می‌دهند تا تصاویر منحصر به فرد و واقعی را بر اساس دستورات داده شده ترکیب کند.

این ابزار می‌تواند تصاویری جدید را ایجاد کند که با توصیفات خاص کاربر مطابقت دارند و به دلیل توانایی خود در تولید خروجی‌های بسیار تخیلی و خلاقانه موردتوجه واقع شده است. در حالی که هر دو پروژه شامل تصاویر بصری تولید شده توسط هوش مصنوعی هستند، Adobe Firefly بر کمک به طراحان و توسعه‌دهندگان با ایجاد محیط کار خلاقانه تأکید دارد، در حالی که OpenAI DALL-E در درجه اول بر تولید تصاویر از توضیحات متنی متمرکز است. هر چند کاربران می‌توانند از فایرفلای برای ایجاد طرح بر اساس متن هم استفاده کنند؛ اما این ابزار بیشتر بر اساس طرح‌های ارائه شده توسط کاربر پیش می‌رود و ویرایش‌ها را عمال می‌کند.

مقایسه‌ی ادوبی فایرفلای با میدجرنی

مقایسه‌ی ادوبی فایرفلای با میدجرنی

میدجرنی یکی دیگر از ابزارهای معروف و محبوب در میان طراحان است. Midjourney با مجموعه داده عکسی و متنی که توسط گروهی از هنرمندان و طراحان انتخاب شده، آموزش داده شده است. این مسئله نشان می‌دهد که عکس‌های Midjourney بیشتر از نظر زیبایی‌شناختی جذاب و تخیلی هستند. از سوی دیگر، Firefly با استفاده از مجموعه داده‌های تصویری در دسترس عموم آموزش داده می‌شود. این امر نشان می‌دهد که عکس‌های Firefly به احتمال زیاد واقعی‌تر هستند. از طرفی ممکن است آن‌قدرها تخیلی یا نوآورانه نباشند.

Midjourney دارای مجموعه گسترده‌تری از قابلیت‌ها است. از این رو  خرید اکانت میدجورنی به گرافیست‌ها و کاربران حرفه‌ای پیشنهاد می‌شود.. به عنوان مثال، Midjourney به کاربران اجازه می‌دهد از پیام‌های متنی، تصاویر یا عکس‌های اشتراکی دیگران، عکس تولید کنند. کاربران Firefly فقط می‌توانند از دستورالعمل‌های متنی عکس بسازند. هم Midjourney و هم Adobe Firefly می‌توانند تصاویری با کیفیت بالا تولید کنند. البته Midjourney اغلب سریع‌تر و قابل اعتمادتر از Firefly در نظر گرفته می‌شود.

بیشتر بخوانید: میدجورنی چیست؟

مقایسه‌ی ادوبی فایرفلای با لئوناردو

Adobe Leonardo که پیش‌تر با نام Project Sketch شناخته می‌شد، یک برنامه طراحی و نقاشی است که بخشی از Adobe Creative Cloud محسوب می‌شود. این ابزار به طور خاص برای هنرمندان دیجیتال و با هدف خلق آثار هنری طراحی شده است. لئوناردو شامل براش‌ها، لایه‌ها و گزینه‌های ترکیبی مختلفی است که به کاربران اجازه می‌دهد تصاویر پیچیده و دقیقی ایجاد کنند.

این برنامه از ورودی لمسی و قلم هم پشتیبانی می‌کند و برای هنرمندان حرفه‌ای و آماتور مناسب است. Adobe Firefly بر ایجاد برنامه های کاربردی تعاملی با رابط های کاربری جذاب بصری تمرکز دارد، در حالی که Adobe Leonardo برای اهداف طراحی و نقاشی دیجیتال طراحی شده است.

سخن نهایی

در این مقاله به بررسی ادوبی فایرفلای پرداختیم و ویژگی‌هایی مختلف آن را معرفی کردیم. برای استفاده از این ابزار نیازی نیست هزینه کنید یا حرفه‌ای باشید. همه می‌توانند از این نسخه بتا بهره ببرند. نظر شما در این باره چیست؟ آیا موافق استفاده از هوش مصنوعی در طراحی هستید؟ لطفاً نظرات، پیشنهادات و تجربیات خود را در بخش دیدگاه با ما در میان بگذارید.