برای شما هم پیش آمده که مطلبی در فضای مجازی بخوانید و احساس کنید که واقعا «مصنوعی» است؟ سم آلتمن، مدیرعامل OpenAI، میگوید این حس واقعی است: اینترنت بهسرعت در حال مصنوعی شدن است. او هشدار داده که تعداد اکانتهای ادارهشده با مدلهای زبانی بزرگ (LLM) بهشدت در حال افزایش است و باعث میشود محتوای منتشرشده در شبکههای اجتماعی غیرواقعی و مصنوعی باشند.
جدیدترین اخبار تکنولوژی هوش مصنوعی و شبکههای اجتماعی را در نامبرلند بخوانید.
آلتمن در پستی در پلتفرم ایکس نوشت:
«هیچوقت نظریه اینترنت مرده را جدی نگرفته بودم، اما حالا میبینم تعداد زیادی حساب کاربری وجود دارد که بهطور کامل با LLMها (مدلهای زبانی) اداره میشوند.»
این نظر سم آلتمن افراد را به تکاپو و واکنش وادار کرد. بسیاری از کاربران گفتند: « اگر کسی باید نگران چنین پدیدهای باشد، همان کسی است که با عرضه ChatGPT موج استفاده از هوش مصنوعی را آغاز کرد.»
چیزهایی که باید دربارهی اینترنت مرده بدانید
نشانههای جدی این نظریه حالا واقعا دیده میشود. حالا با رشد مدلهای زبانی بزرگ (LLM) مثل ChatGPT، ایجاد اکانتهای خودکار و تولید محتوا در مقیاس بالا بیش از قبل فراگیر شده است. زیرا الگوریتمهای شبکههای اجتماعی برای درگیر کردن کاربر طراحی شدهاند و امکان دارد کاربران واقعی را هم به سمت سبک نوشتاری ماشینی سوق دهند؛ در نتیجه فیدها پر میشوند از متونی که دیگر بهراحتی نمیتوان تشخیص داد که نویسندهشان انسان بوده یا هوش مصنوعی.

این مسئله برای کاربران حیاتی و مهم خواهد بود؛ زیرا امکان دارد اعتماد آنها را به محتوای آنلاین کاهش دهد و ذهنشان را تحت فشار قرار دهد که آیا پشت این نظر یک فرد واقعی حضور دارد یا یک ماشین سرد و بیروح؟
این مسئله نهتنها کیفیت گفتگوها را پایین میآورد، بلکه میتواند بر تصمیمهای اجتماعی و حتی اقتصادی هم اثر بگذارد؛ از خرید محصولات گرفته تا رأی در انتخابات.
برای حل این بحران راهحل مشخصی فعلا وجود ندارد. اما بهتر است کاربران حواسشان را جمع کنند تا مطالب نوشتهشده با هوش مصنوعی را تشخیص دهند و حریم خصوصی خودشان و اطرافیانشان را به خطر نیندازند. به نظر میرسد آیندهی اینترنت در سالهای پیش رو، وابسته به این مسئله است که کاربران تا چه اندازه میتوانند میان آزادی نظر و عمل خودشان و محتوای ماشینی تعادل برقرار کنند.
- بد نیست نگاهی هم به تازهترین قابلیتهای پلتفرمها داشته باشیم. در همین رابطه بخوانید: افزودن لینک به پستهای اینستاگرام؛ قابلیتی که میتواند تعامل برندها و کاربران را دگرگون کند.
