طبق گزارشی از بلومبرگ، یوتیوب در تلاش است تا ابزار جدیدی را منتشر کند که به سازندگان کمک می کند تا با استفاده از هوش مصنوعی مانند خوانندگان مورد علاقه خود بخوانند. این ابزار قابلیت ضبط صدا با استفاده از صداهای موسیقی دانان مشهور را دارا است.

این ویژگی ابتدا در اوایل سال جاری مورد توجه عموم قرار گرفت، از زمانی که از هوش مصنوعی برای ساخت آهنگ با صدای واقعی مشابه به آثار دریک استفاده میشد، اما خواننده دریک نبود. به جای اینکه دریک آهنگی را بخواند، به کمک هوش مصنوعی یک موسیقی از دریک منتشر شد و آهنگ و صداهای خوانندگی دریک ایجاد شده بود. اما ایجاد موسیقی با صدای هنرمندان یک مشکلی داشت و آن هم استفاده از صدای خواننده بود که مسائل قانونی بسیاری را به همراه داشت. البته یوتیوب در حال برطرف کردن چنین مشکلی است.

بیشتر بخوانید: هوش مصنوعی چیست

یوتیوب به دنبال رفع مشکلات حقوقی

یوتیوب با شرکت های موزیک صحبت هایی داشته است. یکسری افراد اطلاعاتی را ارائه داده اند و به علت محرمانه بودن مذاکرات، نامی از آن ها آشکار نشده است. البته هنوز هم هیچ توافقی توسط شرکت های موسیقی بزرگ به تایید نرسیده است و مذاکرات بین دو طرف ادامه دارد.

موضوعات حقوقی مرتبط با استفاده از هوش مصنوعی به همراه نام‌ها، تصاویر، و ویژگی‌های شباهت به افراد عام، از جمله موسیقی‌دان‌ها، هنوز در حال تکامل است و تاکنون منجر به اختلافات حقوقی شده است. یوتیوب با چالش روبه‌رو است که در این مسیر پیچیده، برای اطمینان از استفاده قانونی و اخلاقی از این فناوری اقدام کند. اگرچه یوتیوب در گذشته رابطه مختلطی با صنعت موسیقی داشته است، اما اخیراً با افزایش پرداخت حقوق مالکیت معنوی به هنرمندان و شرکت‌های موسیقی، پیشرفت‌های معنوی داشته است.

استفاده یوتیوب از ابزارهای مبتنی برهوش مصنوعی

قبلاً، یوتیوب اعلام کرده بود که با صنعت موسیقی در حال همکاری به منظور “مسئولیت‌پذیری” در استفاده از هوش مصنوعی و نیز تطبیق ابزارهای حق تکثیر موجود مانند Content ID برای بهتر مدیریت استفاده از صدای یک خواننده و/یا محتوا در سیاق هوش مصنوعی است.

علاوه بر این، اخیر یوتیوب از ابزارهای مبتنی بر هوش مصنوعی استفاده کرده بود که نشان از پیوسته ترین تعهدش به بهره گیری از هوش مصنوعی برای ایجاد محتوا دارد. این ابزارها در ماه گذشته معرفی شد و شامل ویژگی هایی مانند ایجاد پس زمینه برای ویدیوها و دوبله خودکار به زبان های مختلف است. با این حال، ابزار موسیقی مورد انتظار به دلیل پیچیدگی‌های مرتبط با حقوق به تاریخ معین نشده برای عرضه منتشر نشد.