مبحث هوش مصنوعی به یکسال اخیر مربوط نمی شود و چند سالی است که هوش مصنوعی در قسمت های مختلفی از زندگی بشر وجود داشته است. منتها در این یکسال اخیر استفاده از هوش مصنوعی خیلی بیشتر شده چون تعداد بیشتری از مردم نسبت به آن شناخت پیدا کردند. در اوایل معرفی برای عموم مردم، ترس از هوش مصنوعی گریبان گیر آن‌ها شد و نظر متخصصان و کارشناسان این حوزه در مورد جایگزینی آن با نیروی انسانی، به میزان ترس اضافه می کرد. البته برخی از کارشناسان هم معتقد بودند که هوش مصنوعی به کمک انسان آمده است.

الان یک تحقیق صورت گرفته که این حرف آن‌ها را تایید می‌کند. طبق این تحقیقات کارکنان بریتانیا با استفاده از هوش مصنوعی توانستند زمان کمتری را در محل کار خود صرف کنند.

به طور تقریبی نیمی از کارکنان بریتانیا حداقل یکبار در هفته از هوش مصنوعی مولد استفاده می کنند. آن‌ها کارهای تکراری و وقت گیر را به هوش مصنوعی اختصاص داده‌اند و به این ترتیب بهره‌وری شان افزایش پیدا کرده است. این کار موجب شده که بین کار و زندگی کارکنان تعادل ایجاد شود

بیشتر بخوانید: هوش مصنوعی چیست

تاثیر هوش مصنوعی بر سلامت روان کارکنان

حدود 30 درصد از کارمندان گفتند که نیاز دارند زمان آزاد خود را برای زندگی خرج کنند و به مشکلات سلامت روان بپردازند.

افزایش مشکلات سلامت روانی منجر به ایجاد استرس و فشارهای مرتبط با کار می شود و بیماری های روانی و اختلالات اضطرابی را در جامعه افزایش می دهد. این گزارش اشاره می کند که این مساله برای شرکت‌ها هزینه‌های مالی سنگینی دارد و کارمندی که در روزهای کاری بیمار شود، به شرکت ضرر می‌رساند.

استفاده از هوش مصنوعی منجر می‌شود فرد زمان بیشتری را به خود و سلامت روانش اختصاص دهد و کمتر در گیر بیماری‌ها شود

کندرو، سرپرست فناوری Accenture UK می‌گوید: “اشتیاق شدید کارکنان اداری برای هوش مصنوعی ادامه خواهد داشت، و بسیاری آن را به عنوان فرصتی برای یافتن رضایت کلی بیشتر در زندگی کاری خود بررسی می‌کنند.”

بیش از یک چهارم کارکنانی که در این آزمایش مورد بررسی قرار گرفته بودند، گفتند که هوش مصنوعی منجر به انجام کارهای باکیفیت می شود و می‌تواند در کارهای اداری، عملیاتی و تجزیه و تحلیل داده‌ها محبوبیت بیشتری داشته باشد.

تحقیقات دیگری از موسسه فناوری ماساچوست نشان می‌دهد که هوش مصنوعی بهره‌وری را افزایش می‌دهد؛ البته این مزایا محدود به کارهای نوشتاری یا اداری است.

چرا جوانان به این فناوری علاقه بیشتری دارند؟

تحقیق دیگری نشان می‌دهد که اختلاف قابل توجهی بین افراد مختلف در گروه های سنی مختلف وجود د ارد. تنها 22 درصد از افرادی که 55 سال سن دارند، حداقل یک هفته از هوش مصنوعی در محیط کار استفاده می‌کنند. و گروه سنی جوان تر که شامل افراد 18 تا 24 ساله هستند، حدود 3 برابر این گروه از هوش مصنوعی استفاده می کنند.

نتیجه این تحقیق این است که نسل جوان علاقه بیشتری به هوش مصنوعی دارد، در حالیکه نسل میانه و مسن کمتر به این فناوری تسلط دارند. این تفاوت ها به دلیل تجربیات فرهنگی، آموزش و فرصت‌های مختلف است.