روش‌های مختلفی برای کسب درآمد از طریق اینترنت وجود دارد. یکی از این روش‌ها، استریم کردن است. به افرادی که این کار را انجام می‌دهند و از این طریق درآمد دارند، استریمر گفته می‌شود. این افراد می‌توانند با استفاده از پلتفرم‌های مختلف مانند Twitch، YouTube Gaming و Mixer و… درآمد کسب کنند و مهارت‌ها و خلاقیت‌های خود را با میلیون‌ها بیننده به اشتراک بگذارند. در این مقاله قصد داریم به بررسی این حرفه بپردازیم و انواع آن را توضیح دهیم. با ادامه این مطلب ما را همراهی کنید.

فهرست عناوین:

استریمر کیست؟

پیش از هر کاری باید به این سؤال بپردازیم که استریمر به چه کسی می‌گویند؟ استریمر فردی است که ویدئوهایی را به صورت آنلاین و از طریق پلتفرم‌های مختلف با مخاطبان خود به اشتراک می‌گذارد. در واقع این افراد با مخاطبان خود در زمان واقعی تعامل دارند. با آن‌ها چت می‌کنند و از طریق کمک‌های مالی، تبلیغات و… در آمد کسب می‌کنند. شما می‌توانید بر اساس علایق خود به استریم بپردازید؛ اما معمول‌ترین موضوع برای استریم کردن، بازی‌های ویدئویی است. با این حال می‌توان هر موضوعی را برای استریم انتخاب کرد.

چگونه یک استریمر حرفه‌ای شویم؟

برای این که به یک استریمر حرفه‌ای تبدیل شوید، باید به کاری که می‌کنید اشتیاق داشته باشید. باید به صورت حساب شده، متمرکز و مداوم عمل کنید. داشتن پشتکار برای انجام این کار حیاتی است. در ادامه به نکاتی که در این زمینه باید بدانید، اشاره می‌کنیم

مشخص کردن حوزه فعالیت

حوزه تمرکز خود را مشخص کنید. فرقی ندارد به چه چیزی علاقه دارید، بازی، هنر، موسیقی و هر محتوای جذاب دیگری می‌تواند شما را درآمد برساند. مشخص کردن حوزه فعالیت به شما کمک می‌کند تا با برنامه عمل کنید و در دنیای شلوغ اینترنت جایگاهی برای خودتان پیدا کنید.

انتخاب پلتفرم

برای استریم خود پلتفرمی را انتخاب کنید. به عنوان مثال برای استریم گیم می‌توانید از توئیچ یا یوتیوب استفاده کنید. بهتر است پلتفرمی را انتخاب کنید که با اهداف و مخاطبان شما همسو باشد.

توجه به نام کاربری، لوگو و…

برای اینکه نام خود را به یک برند تبدیل کنید و هویت منحصر به فردی داشته باشید، در انتخاب نام کاربری، لوگو و… بسیار دقت کنید. سعی کنید در تمامی شبکه‌های اجتماعی از یک نام کاربری استفاده کنید.

ایجاد محتوای جذاب

برنامه‌ریزی و ایجاد محتوای سرگرم‌کننده را هدف خود قرار دهید. با بینندگان تعامل داشته باشید، به نظرات پاسخ دهید و از نظرات آنان برای ارتقای محتوای خود استفاده کنید.

شبکه اجتماعی و همکاری‌ها

برای جذب مخاطب بیشتر، با سایر استریمرها همکاری کنید. به انجمن‌های آنلاین بپیوندید. محتوای خود را در پلتفرم‌های مختلف تبلیغ کنید. شبکه‌سازی به شما کمک می‌کند تا بهتر دیده شوید و مخاطبان بیشتری پیدا کنید.

برنامه‌ریزی

برای استریم کردن برنامه‌ریزی کنید و به آن متعهد شوید. داشتن زمان ثابت برای استریم بسیار مهم است.

تعامل با بینندگان

از طریق چت، نظرسنجی و ارسال هدایا با بینندگان خود تعامل داشته باشید. کاری کنید که آنها احساس ارزشمندی کنند و بخشی از این تجربه باشند و به شما وفادار بمانند.

کسب درآمد

هر زمان که مخاطبان خود را ارتقا دادید، گزینه‌های مختلف کسب درآمد را بررسی کنید. می‌توانید تبلیغ بگیرید. از کمک مالی یا Donate استفاده کنید یا حتی کالاهایی را بفروشید.

راه‌اندازی تجهیزات

برای تبدیل شدن به یک استریمر موفق، به تجهیزات مناسبی برای ارائه محتوای با کیفیت بالا و جذب مؤثر مخاطبان خود نیاز دارید. البته برای تهیه تجهیزات باید به نوع محتوایی که قرار است تولید کنید هم توجه کنید. زیرا ممکن است به برخی از با توجه به حوزه فعالیتتان به ابزار خاصی نیاز پیدا کنید. در ادامه برخی از مهم‌ترین تجهیزات بر ای استریم کردن را می‌آوریم.

کامپیوتر

برای پخش روان باید یک کامپیوتر قوی داشته باشید. به دنبال دستگاهی با پردازنده سریع، رم کافی و کارت گرافیک بالا باشید. کامپیوتر شما باید بتواند در حین پخش آنلاین، کارهای سنگینی مثل اجرای روان گیم، ویرایش ویدئو و… را نیز انجام بدهد و هنگ نکند یا لگ نشود.

اینترنت باکیفیت

اتصال به اینترنت پایدار و سریع برای پخش استریم حیاتی است. برای اطمینان از پخش مستقیم و بدون وقفه، یک طرح اینترنتی با سرعت آپلود بالا را خریداری کنید. حتماً هم از کابل برای اتصال کامپیوتر به مودم استفاده کنید. زیرا وای‌فای به اندازه اتصال کابلی قابل اعتماد نیست.

وب کم

داشتن وب کم باکیفیت نیز بسیار مهم است. دنبال وب کمی بروید که از رزولوشن HD پشتیبانی کند و قابلیت فوکوس خودکار داشته باشد. بهترین وب‌کم‌ها شامل Logitech C920 و Razer Kiyo می‌شود.

میکروفون

کیفیت صدا به اندازه کیفیت ویدئو مهم است. برای اطمینان از صدای شفاف و واضح، روی یک میکروفون مناسب سرمایه‌گذاری کنید. میکروفون‌های USB مانند Blue Yeti یا Audio-Technica ATR2100x انتخاب‌های محبوبی در بین استریمرها هستند.

هدست/هدفون

هدست یا هدفون مجهز به میکروفون داخلی به شما این امکان را می‌دهد که با مخاطبان خود ارتباط برقرار کنید و بدون ایجاد مزاحمت برای دیگران به صداها یا هشدارهای داخل بازی گوش دهید. شنیدن صداها در حین استریم کردن بسیار مهم است.

کپچر کارت

اگر قصد دارید گیم‌پلی را از کنسول‌های خانگی پخش کنید، باید کپچر کارت تهیه کنید. این کارت کنسول شما را به کامپیوتر متصل می‌کند و سیگنال‌های صوتی و تصویری را برای پخش ضبط می‌کند. Elgato و AVerMedia گزینه‌های مناسبی برای انجام این کار هستند.

نورپردازی

نور مناسب می‌تواند به طور قابل‌توجهی کیفیت بصری استریم شما را افزایش دهد. سرمایه‌گذاری روی چراغ‌های سافت باکس یا رینگ لایت‌ها را فراموش نکنید. هر چه نورپردازی مناسب‌تر باشد، ویدئوها نیز حرفه‌ای‌تر نشان داده می‌شوند.

پرده سبز

داشتن پرده سبز زیاد واجب نیست؛ اما در صورتی که بخواهید پس‌زمینه سفارشی برای خود اضافه کنید، می‌توانید از آن استفاده کنید. با این روش می‌توان پس‌زمینه را به طور کامل حذف کرد و تصویر یا ویدئوی دیگری را جایگزین آن کرد. می‌توانید پرده سبز قابل‌حمل و تاشو بخرید که بتوانید هر زمان که خواستید آن را جمع کنید.

نرم‌افزارهای استریم کردن

برای پخش محتوای خود، به نرم‌افزارهای پخش استریم مانند OBS (Open Broadcaster Software) یا Streamlabs OBS نیاز دارید. این ابزارها شما را قادر می‌سازند تا صدا و تصویر را از رایانه یا منابع خارجی خود ضبط و میکس و استریم کنید.

علاوه بر این موارد گاهی ممکن است به میکروفونی بسیار قوی نیاز داشته باشید. به عنوان مثال، اگر قصد داریم ویدئوهای ASMR استریم کنید، باید برای میکروفون هزینه کنید. گاهی هم ممکن است به دوربین بالای سر نیاز پیدا کنید. مخصوصاً زمانی که بخواهید ساخت چیزی را آموزش دهید. در چنین ویدئوهایی بیننده باید دیدی واضح از کار داشته باشد تا بتواند آن چه را که شما آموزش می‌دهید، یاد بگیرد.

تهیه کردن تجهیزات اهمیت زیادی برای استریم دارد.

مورد بعدی صندلی گیمینگ است. برخی از این صندلی‌ها به سبک پرده سبز ساخته شده‌اند و می‌توان در زمان استریم آنان را از صفحه حذف کرد. علاوه بر این، موجب جذابیت بصری بیشتری می‌شوند.

درآمد استریمرها در ایران چگونه است؟

شما می‌توانید در ایران هم این حرفه را دنبال کنید. البته ممکن است دریافت پول از پلتفرم‌هایی مثل یوتیوب در ایران دشوار باشد؛ زیرا امکان دریافت مستقیم درآمد از یوتیوب وجود ندارد و در این مورد از واسط‌های معتبر باید استفاده کنید اما می‌توانید از روش‌های دیگری هم در کنار کسب درآمد بر اساس بازدید استفاده کنید. در ادامه به این موارد اشاره می‌کنیم:

  • تبلیغات
  • حمایت مالی یا Donate از جانب مخاطبان
  • آگهی موجود در ویدئوهای یوتیوب و…
  • فروش محصولات و مرچ

معروف‌ترین استریمرهای جهان

با گسترش اینترنت افراد زیادی به انجام این کار رو آورده‌اند. برخی از این افراد درآمدهای میلیون دلاری دارند و حتی برای خود کسب و کاری مرتبط با نامشان ایجاد کرده‌اند. در این بخش معروف‌ترین استریمرهای جهان را معرفی می‌کنیم.

  • نینجا
  • پوکی مین
  • شرود
  • اکس‌کیوسی
  • تیفو
  • تیم د تتمن
  • لیلی پیچو
  • دکتر دیس‌ریسپکت
  • هانگری باکس
  • نیکمرکس
  • والکری

معروف‌ترین استریمرهای ایران

برخی از ایرانیانی که در این زمینه فعالیت می‌کنند هم به موفقیت‌های زیادی دست یافته‌اند. در این بخش موفق‌ترین استریمرهای ایرانی را معرفی می‌کنیم:

  • آریا کئوکسر
  • امیر فانتوم
  • میا پلیز
  • تاکسیک گرل
  • کیودی پای
  • بیگزموگ
  • سام صابری
  • اورکا

انواع استریمر

همان طور که گفتیم شما می‌توانید در زمینه‌های مختلف استریم کنید. بهتر است وارد موضوعی شوید که به آن علاقه دارید و در این بخش جایگاه خود را پیدا کنید. در ادامه انواع استریمر را معرفی می‌کنیم.

استریمر بازی یا گیم استریمر‌

همان طور که در مقاله گیم استریمر چیست؟ توضیح دادیم، افرادی که در زمینه گیم استریم می‌کنند، معمولاً شناخته‌شده‌ترین هستند. اصولاً هم افرادی که وارد این حرفه می‌شوند، گیم را برای استریم انتخاب می‌کنند. شما می‌توانید گیم‌های مختلف را بازی کنید. در همین حین هم با مخاطبان خود تعامل داشته باشید.

استریمرهای خلاقیت

این نوع استریم طیف وسیعی از تولیدکنندگان محتوا را در برمی‌گیرد که از این طریق استعدادهای هنری خود را به نمایش می‌گذارند. این گروه شامل هنرمندان، طراحان، نوازندگان و… می‌شود. این افراد نکات و تکنیک‌های هنر خود را در حین کار روی یک پروژه هنری به اشتراک می‌گذارند.

استریمر زندگی شخصی

استریمرهایی که در این حیطه فعالیت می‌کنند، زندگی روزمره خود، ماجراجویی‌ها، سفرها، شرکت در رویدادها، تعاملات اجتماعی و… را به اشتراک می‌گذارند. این نوع استریم صمیمانه است و بدون وجود سناریوی خاصی، زندگی فرد را به نمایش می‌گذارد.

استریمر بحث و گفتگو

موضوع محبوب دیگری که استریمرها سراغ آن می‌روند، بحث و گفتگوی ساده با مخاطبان است. در این نوع از استریم، فرد محتوای خاصی را دنبال نمی‌کند و ممکن است هر بار روی یک موضوع دست بگذارد و درباره آن با مخاطبان خود حرف بزند. تعامل با مخاطبان در این نوع از استریم بسیار مهم است.

استریمرهای ورزشی و تناسب اندام

این استریمرها برنامه‌های تمرین بدنی، راهنمایی تغذیه و محتوای انگیزشی ارائه می‌دهند. معمولاً به صورت آنلاین ورزش می‌کنند و دستورالعمل‌هایی را برای تناسب اندام ارائه می‌دهند. مخاطبان هم می‌توانند همزمان با آن‌ها تمرین کنند.

استریمر آموزشی

استریمرهای آموزشی از پلتفرم‌های خود برای ارائه محتوای آموزنده و آموزشی استفاده می‌کنند. آنها طیف گسترده‌ای از موضوعات مانند علوم، تاریخ، فناوری، یادگیری زبان، ریاضیات و… را پوشش می‌دهند. استریمرهای آموزشی اغلب از وسایل کمک بصری، عناصر تعاملی و آزمون‌ها استفاده می‌کنند تا در حین انتقال دانش، مخاطبان خود را درگیر کنند.

استریمرهای خیریه

این استریمرها از پلتفرم خود برای افزایش آگاهی در زمینه خیریه‌های مختلف استفاده می‌کنند. آن‌ها رویدادها و ماراتن‌هایی را سازمان‌دهی می‌کنند که در آن‌ها بینندگان را تشویق می‌کنند تا به سازمان‌های غیرانتفاعی کمک مالی کنند. استریم‌های آنها حس انفاق جمعی و بشردوستی را تقویت می‌کنند و تأثیر مثبتی فراتر از دنیای مجازی دارند.

استریمر ASMR

اگر به پخش صدای زمزمه مانند در محیط آرام علاقه دارید، پیشنهاد می‌کنیم این استریمرها را دنبال کنید. این افراد نیز موضوعات مختلفی را پخش می‌کنند. به عنوان مثال، داستان می‌خوانند یا چیزهای مختلفی مانند اسلایم، آب‌نبات‌های ترند، لوازم تزیینی زیبا و بامزه و… را تست می‌کنند. این آثار برای طرفداران ASMR آرام‌بخش هستند و باعث کاهش استرس آنها می‌شوند.

جمع‌بندی

در این مقاله انواع استریمر، معروف‌ترین آنها و نحوه ورود به این حرفه را بررسی کردیم. برای ورود به این حرفه باید پشتکار و صبر داشته باشید. علاوه بر این، باید محتوایی منحصر به فرد و خاص ایجاد کنید تا در این زمینه بتوانید موفق عمل کنید. شاید در ابتدای کار نتوانید بهترین تجهیزات لازم برای این حرفه را خریداری کنید؛ اما باید بدانید که بسیاری از استریمرهای معروف نیز در همان اول راه بهترین‌ها را در اختیار نداشتند و به مرور تجهیزات خود را تقویت کردند. نظر شما در این باره چیست؟ آیا شما هم به این شغل علاقه دارید؟ لطفاً نظرات، پیشنهادات و تجربیات خود را در بخش دیدگاه با ما در میان بگذارید.