واتساپ که یکی از برنامه های محبوب در سراسر جهان است و متعلق به شرکت متا است در ایکس ( توییتر سابق) اعلام کرده که اکنون کابران می‌توانند بدون وارد کردن رمز عبور به حساب کاربری خود وارد شوند.

سرویس passkey گزینه امنیتی جدیدی است که واتساپ اضافه کرده و کاربران با استفاده از اسکن چهره و اثرانگشت می توانند بدون وارد کردن پین قفل حساب خود را باز کنند و به حساب وارد شوند.

قبلا تست‌های آزمایشی برای اجرا و ارتقا ویژگی های مربوط به رمز عبور در نسخه بتا یا همان آزمایشی انجام میشد اما حالا این تغییرات در نسخه اندروید و در دسترس کاربران عادی قرار گرفته است. این ویژگی اکنون برای کاربران iOS در دسترس نیست و ممکن است بعدها ارائه شود.

پشتیبانی از سرویس passkey به مخاطب کمک می کند که دیگر رمزها را به خاطر نسپارد؛ این ویژگی جلوی سرقت و حملات فیشینگ را هم می‌گیرد. بدین ترتیب کاربران واتساپ در برابر تمامی تهدیدات دیجیتال محافظت خواهند شد؛ این مورد برای کاربرانی که رمزهای آسان میگذاشتند و بیشتر مورد حمله قرار میگرفتند کاربردی است.

فناوری passkey چگونه کار می کند؟

شرکت های بزرگ در تلاش هستند تا از سیستم های احراز هویت که امنیت بالاتری دارند به جای رمز عبور استفاده کنند. در این فناوری از 2 کلید رمزنگاری که یکی کلید خصوصی و دیگری کلید عمومی است، استفاده می شود. کلید خصوصی در دستگاه کاربر قرار دارد و کلید عمومی هم در سرورهای شرکتی که اکانت کاربر در آن است. وقتی کاربر می خواهد وارد حساب کاربری خود شود، سرویس دهنده این 2 کلید را با هم مقایسه می‌کنند.

چند روز پیش نیز گوگل برای حذف رمز عبور ورود به اکانت‌ها از سرویس passkey استفاده کرده است.