واتساپ پر استفاده‌ترین اپلیکیشن پیام رسان جهان با نزدیک به دو میلیارد کاربر است، آماری که در ایران اندکی متفاوت است. در ایران واتساپ دومین اپلیکیشن پر استفاده  پس از تلگرام است. واتساپ به دلیل ارائه خدماتی نظیر پیام رسانی، ارسال متن، عکس، پی دی اف و … بسیاری از نیازهای کاری، شخصی و تجاری کاربرانش را رفع می‌کند. اما خدمات واتساپ صرفا محدود به این سرویس‌ها نیستند، شرکت متا اقدام به ساخت تعدادی ربات واتساپ کرده است که این ربات‌ها نیازهای کاربران را به خصوص در مدیریت حساب‌های بزرگتر رفع می‌کنند. در ادامه این مقاله با چند نمونه از ربات‌های واتساپ آشنا خواهیم شد.

عناوین مقاله

ربات واتساپ چیست و چه کاربردی دارد؟

به طور کلی ربات‌ها با این هدف طراحی می‌شوند که برخی از کارهای انسانی را به طور دستی انجام دهند. در واقع این ربات‌ها به نوعی کار اپراتورهای انسانی را در کمترین زمان ممکن و با بالاترین دقت انجام می‌دهند. از آنجا که روزانه نزدیک به صد میلیارد پیام در واتساپ جابجا می‌شود و کاربران واتساپ در زمینه های مختلفی این جابجایی پیام را انجام می‌دهند پس به انواع مختلفی از ربات‌های واتساپ نیاز دارید و خوشبتانه ربات واتساپ ویژه هر نوع خدمتی در دسترس کاربران خواهد بود. ادامه با این ربات‌ها آشنا می‌شویم.

هاپتیک ربات محبوب واتساپ

این ربات واتساپ که توسط هندی‌ها ساخته شده است از سال 2013 وارد این پیام رسان مطرح جهان شد. در آن دوران هنوز واتساپ تا به این حد پر کاربرد و پر طرفدار نشده بود.  این برنامه که به عنوان یک دستیار شخصی درون محیط واتساپ ساخته شده بود، خدماتی نظیر رروز غذا و رزور تاکسی را انجام می‌داد. به مرور خدمات دیگری مثل رزرو هتل یا حتی پرداخت قبض هم به آن اضافه شد. هاپتیک از الگوی natural language generation برای درک و ارتباط با کاربر استفاده می‌کند. شما با استفاده از این سرویس می‌توانید نیازهای خود را سریعتر و بهینه‌تر انجام دهید.

آشنایی با روح ربات واتساپ

این ربات‌هم به نوعی با هندی‌ها در ارتباط است به همین دلیل عنوان آن تا حدی به زبان هندی شبیه است، شیوه کاری این ربات مشابه chatgpt  است، با این تفاوت که فقط از زبان‌های انگلیسی و هندی پیشتیبانی می‌کند. سازنده این ربات واتساپ شرکت مایکروسافت است و کاربر می‌تواند با آن مشابه یک انسان عادی چت کند.

بیشتر بخوانید: chatgpt چیست

ربات واتساپ برای ارسال انبوه پیام

ربات واتساپ برای ارسال پیام انبوه
با واتساپ ارسال انبوه پیامکی را انجام دهید.

ارسال پیام انبوه بدون دخالت انسانی از آرزوهای اکثر بازاریابان اینترنتی است، اگر قصد دارید محصولی را به کسی معرفی کنید. یا دامنه مشتریان خود را افزایش دهید از این ربات‌ها باید استفاده کنید. استفاده از این ربات‌ها کم هزینه‌ترین و سریع‌ترین راه تبلیغ است. استفاده از این روش جای روش‌های سنتی بازاریابی را می‌گیرد. مخاطب بیشتر و زمان کمتر.

تعداد ربات‌های واتساپ برای انجام این کار بسیار زیاد و متنوع است. در این بین می‌توان ربات WApp sender pro را به عنوان یکی از پرکاربردترین ربات‌های ارسال پیامک انبوه معرفی کرد. از مزایای این ربات می‌توان به موارد زیر اشاره کرد.

  • مدیریت میلیون‌ها حساب کاربری برای تسک‌های مختلف
  • مدیریت جدول‌های زمانبندی
  • قابلیت attach کردن پی دی اف، ورد، پاورپوینت، عکس، متن و …
  • قابلیت استخراج جزییات از فایل‌های CSV، اکسل و …
  • قابلیت اضافه کردن متغیرهایی که می‌توانند باعث تنوع در پیام‌های ارسالی شوند.
  • قابلیت تعیین زمان برای غیر فعالسازی یا تعویق ارسال پیامک

ربات واتساپ برای سلامتی

ربات health tap را می‌توان کمکی برای سوال‌های شما در مورد سلامتی دانست. این چت بات به گونه‌ای طراحی شده که توانایی درک سوال‌های پزشکی و پاسخ دهی به آنها را دارد. در واقع این چت بات به مانند یک پزشک رایگان یا یک مشاور سلامتی و تغذیه در خدمت کاربران واتساپ است.

ربات نظر سنج swelly

این ربات واتساپ به مانند نمونه‌های تلگرامی یا فیسبوکی به شما کمک می‌کند که بازخورد مخاطبان و کاربران خود را بگیرید. ربات swelly برای چنین کاری طراحی شده است. در چنین حالتی برای استفاده از واتساپ به خصوص استفاده‌های تجاری یا مدیریتی ما نیاز داریم بازخورد کاربران خودمان را بگیریم که این ربات نظرسنج به ما برای این کار کمک می‌کند. این ربات هم مثل سایر ربات‌هایی که از قبل از آن استفاده کردیم یک چت بات است.

پونکو ربات واتساپ برای هواشناسی

ربات واتساپ برای هواشناسی
پیش بینی هوا در واتساپ

برای هر خرید یا سفری که می‌خواهید انجام بدهید، حتما دوست دارید آب و هوای چند روز بعد را پیش بینی کنید و ببینید که چگونه است. قبلا برای دانستن هوای چند روز آینده باید مدتی معطل تلویزیون می‌شدیم. بعدها اینترنت و سرویس‌های ماهواره‌ای از جمله گوگل برای این کار به ما کمک می‌کردند. در حال حاضر هم مرورگر ویژه مایکروسافت یعنی Microsoft edge درجه هوا و میزان آلودگی شهر شما را به طور خودکار به شما می‌گوید. اما آیا می‌توان رباتی پیدا کرد که همین کار را در بستر واتساپ انجام دهد؟ اگر آری اسم این ربات چیست؟

ربات پونکو یا پونچو poncho با چنین هدفی در واتساپ طراحی شده است،این سرویس وضعیت هوای محل شما را به شما می‌گوید و با توجه به پیش بینی‌هایش در مورد وضع هوای آینده توصیه‌هایی هم به شما می‌کند.

ربات برنامه‌ریز میکان

اگر به دنبال یک منشی همه کاره یا یک دستیار برنامه ریز هستید، باید روی این ربات برنامه ریزی حساب ویژه‌ای باز کنید. این ربات همه چیز را برای شما زمان بندی می‌کند. اتفاقاتی را که از یادتان رفته به شما یادآوری می‌کند و باعث ایجاد نظم در برنامه ریزی‌های کاری شما می‌شود. Meekan به دلیل مشغله‌های فکری افراد و بسیاری از کاربران پیام رسان‌های مجازی از جمله کاربران واتساپ بسیار ضروری به نظر می‌رسد و واتساپ با طراحی چنین رباتی رضایت بسیاری کاربرانش را تامین کرده است.

سخن آخر

تعداد ربات‌های واتساپ بسیار بیشتر از این تعداد است. از برندهای بزرگ دنیای تکنولوژی مثل مایکروسافت گرفته تا شرکت‌های کوچکتر از ملیت‌های مختلف ربات‌های بسیاری تولید کرده‌اند. در این مقاله سعی شده تا چند مورد از معروف‌ترین نمونه ربات‌های واتساپ را به شما معرفی کنیم. این ربات‌ها می‌توانند تجربه کاربری شما را از واتساپ بهبود بخشند. برای کسانی که دنبال استفاده تجاری از واتساپ هستند این چند ربات واتساپ بسیار ضروری به نظر می‌رسد. سعی واتساپ بر این بوده است که با طراحی این ربات‌ها کاری کند که نیازهای کاربر در بستر همین پیام رسان انجام گیرد و دیگر کاربر نیازی به سایر پلتفرم‌های دنیای اینترنت نداشته باشد و به نظر می‌رسد که این پیام رسان در این هدف خود نسبتا موفق عمل کرده است.