اگر تا به امروز از لایو اینستاگرام برای به اشتراک گذاشتن محتوای صوتی و تصویری به‌صورت زنده با دیگران استفاده کرده‌اید، پس شما یک استریمر هستید. حدود سه دهه است که واژه استریم (Stream) به ادبیات تکنولوژی مبتنی بر اینترنت وارد شده است. هر چند که در سال‌های ابتدایی این فناوری چندان به چشم نیامد؛ اما اکنون استریمرها در دنیای مجازی درآمدهای بسیار زیادی دارند و به‌همین دلیل است که خیلی از جوانان به این سمت و سو گرایش پیدا کرده‌اند. به زبان ساده استریم یک روش اشتراک گذاری محتوا با دیگران در بستر اینترنت است؛ اما برای آن که بدانید استریم دقیقا چیست و این صنعت میلیارد دلاری چه ابعادی دارد، باید تا پایان این مطلب با ما همراه باشید.

فهرست عناوین:

استریم چیست؟

با توجه به توضیحاتی که در مقدمه ذکر کردیم، حتما شما هم متوجه شدید که وقتی از استریم صحبت می‌کنیم، منظور ما نوعی از اشتراک گذاری محتوای صوتی و تصویری است. کاربران برای تماشای محتوای استریم نیازی به دانلود فایل‌های صوتی یا ویدیوها ندارند. بلکه صرفا با قابلیت اتصال به اینترنت پرسرعت می‌توانند محتوا را به‌صورت آنلاین دریافت کنند. در واقع به‌محض اینکه درخواست پخش محتوا را ارائه می‌کنند، داده‌ها از فرستنده در اختیار آن‌ها قرار می‌گیرند و می‌توانند از محتوا استفاده کنند. سرعت اینترنت در رقم خوردن تجربه کاربری مناسب و دریافت متوالی داده‌ها برای پخش محتوای استریم نقش تعیین کننده‌ای دارد.

استریمر کیست؟

طبیعی است که کسی که محتوای آنلاین استریم را از طریق پلتفرم آنلاین با مخاطب به اشتراک می‌گذارد، تحت عنوان استریمر شناخته می‌شود. استریمر محتوای مد نظر خود را به‌صورت زنده یا از پیش ضبط شده آماده می‌کند و در بستری آنلاین مانند یوتیوب و توییچ با دیگران به اشتراک می‌گذارد. استریمرهای ایرانی زیادی نیز در حوزه بازی‌های ویدیویی، زندگی روزمره، گزارش‌گری و … فعالیت می‌کنند که برای آشنایی با آن‌ها دعوت می‌کنیم مقاله استریمر کیست را مطالعه کنید.

معرفی انواع استریم

انواع استریم از نظر روش انتشار محتوا را می‌توان به دو دسته کلی تقسیم کرد که عبارت‌اند از:

1. استریم محتوای ضبط شده

رایج‌ترین روش که برای استریم مورد استفاده قرار می‌گیرد، استریم محتوای ضبط شده است. به این معنی که استریمر محتوای آماده شده از طریق کانال یا صفحه اختصاصی خود در پلتفرم خاصی منتشر می‌کند. پس از آن محتوا به‌صورت دائمی در اختیار مخاطبان قرار می‌گیرند و آن‌ها می‌توانند به‌صورت آنلاین بدون نیاز به دانلود به تماشای محتوا بنشینند. بخش عمده ویدیو‌هایی که در آپارات و یوتیوب تماشا می‌کنید، در این دسته بندی قرار می‌گیرند. هر چند که هر دوی آن‌ها سرویس‌های لایو استریم نیز دارند که در ادامه اشاره می‌کنیم.

2. لایو استریم

استریم الزاما به‌معنی انتشار محتوا به‌صورت زنده نیست. بلکه یکی از انواع آن که تحت عنوان لایو استریم شناخته می‌شود، این حوزه را در بر می‌گیرد؛ یعنی همزمان که محتوا تولید می‌شود، مخاطب نیز می‌تواند آن را دریافت و مشاهده کند. تقریبا چیزی شبیه به برنامه‌های زنده تلویزیونی که حتما شما هم به‌تماشای آن‌ها نشسته‌اید. اساسا مخاطب در رسانه برنامه‌های زنده را در مقایسه با برنامه‌های ضبط شده خیلی بیشتر دوست دارد.

یکی از دلایل محبوبیت برنامه‌های ورزشی در دنیا نیز همین موضوع است. لایو استریم فرصت درآمدزایی هنگفتی را برای رسانه‌های دنیا در فرمت‌های مختلف به وجود آورده است.

لایو استریم موجب درآمدزایی هنگفت می‌شود.

البته باید تاکید کنیم که حوزه کاربرد لایو استریم محدود به بازی و سرگرمی نمی‌شود. اگر دانشجو یا دانش آموز هستید، احتمالا در دوره کرونا تجربه شرکت در کلاس‌های آنلاین را دارید. این کلاس‌ها که در پلتفرم‌های مختلفی مانند اسکایپ، ادوب کانکت و … برگزار می‌شدند نیز همگی نوعی از لایو استریم بودند.

معرفی پلتفرم‌های استریم

پلتفرم‌های بی‌شماری را می‌توان برشمرد که در حوزه استریم می‌توانید از آن‌ها استفاده کنید. در اینجا تعدادی از پلتفرم‌های شناخته شده که کاربران ایرانی هم با آن‌ها کار می‌کنند را با هم مرور می‌کنیم:

  • پادکست و موسیقی: اسپاتیفای، اپل موزیک، پاندورا
  • ویدیو: یوتیوب، آپارات، آمازون پرایم
  • فیلم و سریال: نتفلیکس، فیلیمو، نماوا
  • بازی: توییچ، گوگل استادیو
بیشتر بخوانید: هوش مصنوعی چیست؟

کسب درآمد از استریم

کسب درآمد از استریم به‌معنی پیمودن راه صد ساله در یک شب نیست. خبری هم از درآمدهای بالا در روزها و ماه‌های ابتدایی فعالیت به‌عنوان استریمر نیست. بنابراین پیشنهاد می‌کنیم که با واقع‌بینی و برنامه‌ریزی درست قدم در این مسیر بگذارید. در عین حال ایده‌ها و روش‌های مختلفی برای این منظور پیش روی شما قرار دارند که برخی از آن‌ها عبارت‌اند از:

  • دونیت استریم
  • درآمدزایی از پرداخت‌های کاربران برای عضویت در کانال استریم
  • تبلیغات و اسپانسرینگ
  • فروش مشارکتی و درآمدزایی از محل خرید کاربران
  • آموزش دادن

تجهیزات مورد نیاز برای استریم حرفه‌ای

در کنار مهارت‌های نرم، برای فعالیت به عنوان استریمر نیاز به تجهیزات سخت افزاری خاصی نیز دارید. تجهیزاتی که کاملا وابسته به حوزه فعالیت شما هستند. به‌عنوان مثال فرض کنید که قصد دارید در زمینه استریم بازی‌های ویدیویی فعالیت کنید. طبیعی است که اولین و مهم‌ترین نیاز شما در این شرایط جمع کردن یک سیستم درجه یک و فوق‌العاده قوی گیمینگ است. برای جمع کردن این سیستم باید به‌سراغ پیشرفته‌ترین قطعات ممکن در پردازنده، کارت گرافیک و … بروید. در کنار سیستم گیمینگ قوی، نیاز به تجهیزات دیگری نیز خواهید داشت که عبارت‌اند از:

  • میکورفون
  • وبکم
  • پرده سبز
  • تجهیزات نورپردازی
  • دو یا چند نمایشگر جانبی
  • استریک دک
  • کارت کپچر

استریم کنیم؟

احتمالا شما هم در گوشه و کنار درباره درآمدهای سرشار استریمرها زیاد شنیده‌اید. اینکه چقدر از این اعداد و ارقام واقعیت دارند، موضوع مد نظر ما نیست. نکته مهم این است که باید توجه داشته باشید، قدم گذاشتن در این مسیر به معنی کاری تفریحی که در کنارش سود هنگفتی به جیب خواهید زد، نیست. خیلی از استریمرهایی که درآمد بالایی دارند، به‌صورت تخصصی و تمام وقت روی حوزه کاری خود وقت می‌گذارند. به‌عبارت دیگر شغل اول و آخر آن‌ها فعالیت به‌عنوان استریمر است. در همین راستا پیشنهاد می‌کنیم که اگر ایده استریم برایتان جذاب است و قصد داریم وارد آن شوید، حتما جوانب امر را به‌خوبی بسنجید و سپس تصمیم بگیرید.