ایردراپ‌ها در دنیای کریپتو، پروژه‌های بازاریابی هستند که از طریق توکن‌ها یا سایر دارایی‌های دیجیتال مانند سکه‌های مجازی، برای تبلیغ یک استارتاپ یا ارز دیجیتال جدید انجام می‌شوند. در واقع برخی از شرکت‌های عرضه‌کننده ارز دیجیتال، برای پاداش دادن به توسعه‌دهندگان خود، ایجاد هیجان در بازار و جذب استعدادها از ایردراپ استفاده می‌کنند. با این حال، با توجه به جدید بودن این حوزه لازم است به طور کامل به معرفی انواع روش‌ها، اهداف و نحوه کاربرد آن بپردازیم. با ادامه این مقاله همراه ما باشید.

فهرست عناوین:

ایردراپ چه کار می‌کند؟

ایردراپ‌ها معمولاً با اهداف تبلیغاتی برگزار می‌شوند. درواقع جریان‌هایی هستند که در یک بازه زمانی محدود آغاز می‌شوند و پس از شناسایی افراد مدنظر خود، با عرضه سکه یا توکن پایان می‌یابند. معمولاً وقتی یک ارز دیجیتال جدید به بازار ارائه می‌شود، تعدادی از آن به صورت رایگان در اختیار فعالان مجازی قرار می‌گیرد. هدف نهایی از انجام این پروژه ارتقای دانش‌عمومی مردم نسبت به یک ارز جدید و دست به دست شدن توکن یا سکه مد نظر است.

این سکه‌ها و توکن‌ها فقط به کیف پول‌های خاص و بر اساس شبکه بلاک‌چین ارسال می‌شوند و معمولاً شرایط استفاده از آنها از قبل مشخص است. مثلاً برخی از شرکت‌ها تأکید می‌کنند که هدایای ارائه شده باید برای مدتی در کیف پول باقی بمانند یا برای اینکه واجد شرایط این هدیه‌ها باشید، باید حداقل مقداری از سکه‌های کریپتو را در کیف پول خود نگه دارید. همچنین گاهی اوقات لازم است از قبل فعالیت‌هایی در این زمینه داشته باشید.

بررسی انواع روش ایردراپ

انواع مختلفی از ایردراپ وجود دارد. اکثر آنها یک رویداد ثبت‌نام برای کاربران برگزار می‌کنند. سپس شرایط مد نظر خود را مطرح می‌سازند. گاهی اوقات هیچ نیازی به فعالیت خاصی نیست و افراد تنها بر مبنای شانس خود واجد دریافت آن می‌شوند.

برخی از مشهورترین شیوه‌ها را در ادامه توضیح داده‌ایم. در هر کدام از آنها کاربران می‌توانند دارایی‌های دیجیتال رایگان خود را در آدرس‌های کیف پول خود دریافت کنند.

ایردراپ استاندارد Standard Airdrop

در ایردراپ استاندارد، شرکت‌کنندگانی که علاقه‌مند به دریافت هدایای آن هستند به سادگی می‌توانند بدون هیچ اقدام خاصی در لیست دریافت‌کنندگان قرار بگیرند. البته باید ابتدا یک آدرس کیف پول معتبر ارائه دهند.

ایردراپ‌های استاندارد کاملاً نسبت به فاکتور زمان حساس هستند. یعنی پس از واریز دارایی‌ها دیگر نمی‌توانید برای دریافت آنها ثبت‌نام کنید. از این رو لازم است از قبل در لیست شرکت‌ها قرار داشته باشید.

ایردراپ بانتی Bounty Airdrop

گاهی اوقات برای اینکه کاربران واجد شرایط دریافت ایردراپ باشند، باید یک سری فعالیت‌های آنلاین را انجام دهند. معمولاً لازم است کاربران شبکه‌های اجتماعی خاصی را دنبال کنند و مطالب آنها را بازنشر دهند.

گاهی لازم است واجدین شرایط، در خصوص یک ارز خاص مطالبی را بنویسند و به شرح و نقد و بررسی آن بپردازند. هدف از این اقدامات کاملاً تبلیغاتی است. یعنی فعالیت‌های شما باید در راستای معرفی بیشتر یک ارز دیجیتال باشد.

در این شیوه دارایی‌ها به طور خودکار بین دارندگان یک توکن مشخص توزیع می‌شود. مشروط بر اینکه کیف پول آنها دارای حداقل موجودی در بلاک‌چین مربوطه باشد؛ بنابراین کاربران ابتدا به یک آدرس کیف پول احتیاج دارند که بر بلاک‌چین مد نظر شرکت عرضه‌کننده قرار داشته باشد.

توزیع خودکار توکن به دارندگان با حداقل موجودی در کیف پول در بلاک‌چین، میانشان انجام می‌شود.

در این شیوه به ازای انجام وظایفی که گفته شد، میزان مشخصی بونوس دریافت می‌کنید. گاهی اوقات برای دریافت جوایز، امتیاز تعیین می‌شود. به این صورت که واجدین شرایط دریافت ایردراپ، مثلاً باید ۳۰۰ امتیاز دریافت کرده باشند.

ایردراپ انحصاری Exclusive Airdrop

این روش زمانی انجام می‌شود که افراد خاصی به صورت جداگانه برای ایردراپ انتخاب شوند. انتخاب آنها نه تنها بر اساس تعداد توکن‌ها، بلکه بر اساس عناصر دیگری مانند زمان صرف شده برای یک پروژه، میزان پول صرف شده برای فعالیت، تغییر توکن یا تعداد پست‌ها در یک فروم خاص انجام می‌گیرد. در این شیوه افراد وفادار و نزدیک به پروژه انتخاب می‌شوند و پاداشی در خور با تلاش‌هایشان به دست می‌آورند.

رافل ایردراپ Raffle Airdrop

در این شیوه به صورت تصادفی و بر مبنای قرعه‌کشی، تعداد محدودی کیف پول، برای دریافت ایردراپ انتخاب می‌شوند. برخی از انواع ایردراپ‌ها مانند انحصاری و استاندارد و غیره ممکن است با ایردراپ رافل ترکیب شوند. از این طریق افراد تشویق می‌شوند که فعالیت بیشتری انجام دهند.

برای شرکت در این قرعه‌کشی، باید توکن خاصی را نگهداری کنید یا امتیاز مد نظر عرضه‌کننده را به دست آورید تا شانس شما نیز افزایش یابد. در نهایت هرچه فعال‌تر باشید و تعداد امتیازات شما بالاتر باشد، شانس شما نیز برای بیرون آمدن از صندوق قرعه‌کشی بیشتر است.

ایردراپ نگه‌دارنده Airdrop  Holder

روش کار این ایردراپ، به این صورت است که هرچه فرد توکن‌های خود را به مدت زمان بیشتری نگه دارد، ایردراپ‌های جدیدتری می‌گیرد. برخی از آنها برای جلوگیری از فروش یکباره ارزهای خود و سقوط ارزش آن به این شیوه دست می‌زنند.

با این حال نقطه ضعف این روش این است که دست افراد برای تبدیل دارایی‌هایشان بسته است و همین نکته باعث می‌شود شرکت‌ها به هدف اصلی خود که گرم کردن بازار است دست نیابند.

ایردراپ هارد فورک hard fork Airdrops

نحوه عملکرد این ایردراپ، مانند صورت‌های متداول دیگر نیست. بلکه برای استفاده از آن احتیاج به یک پروتکل جدید جهت استفاده از بلاک‌چین و تغییر توکن است. در واقع در ایردراپ هاردفورک یک ارز دیجیتال به دو ارز جداگانه تقسیم می‌شود.

ایردراپ‌های عطف به ماسبق Snapshot

در واقع هدف اصلی عرضه‌کنندگان این ایردراپ این است که با افراد باتجربه و کاربران فعال تعامل داشته باشند. اسنپ‌شات فایل مربوط به تمام قراردادهای هوشمند تراکنش‌ها، آدرس‌ها و وضعیت‌های بلاک‌چین فرد است.

مثلاً در برخی پروژه‌ها ممکن است، اسنپ‌شات برای شناسه شناسایی تمام آدرس‌هایی استفاده شود که حداقل ۱۰۰۰ توکن در یک زمان خاص دارند.

ایردراپ‌های ان اف تی NFT

این ایردراپ‌ها با توکن‌های غیر قابل تعویض و منحصر به فرد ارائه می‌شوند و می‌توانند مانند آثار هنری، عکس‌ها یا دیگر فایل‌های دیجیتال مورد استفاده قرار گیرند.

شرکت در ایردراپ و دریافت ارز دیجیتال رایگان

برای شرکت در ایردراپ و دریافت ارز دیجیتال رایگان، باید در کمپین‌های عمومی سرمایه‌گذاران و عرضه‌کنندگان ارز دیجیتال شرکت کنید. همچنین باید یک کیف پول معتبر داشته باشید. در اغلب مواقع این شرکت‌ها آدرس‌های ایمیل را از طریق روش‌های جایگزین جمع‌آوری می‌کنند و لیست مخاطبین خود را توسعه می‌دهند. همانگونه که اشاره شد گاهی نیز شرکت ارائه‌کننده ارز دیجیتال، ایردراپ‌های خود را بر مبنای اسنپ‌شات توزیع می‌کنند.

پس از اینکه لیست دریافت‌کنندگان ایردراپ انتخاب شد، از طریق قراردادهای هوشمند ارز دیجیتال یا سکه‌هایی به کیف پول‌ افراد واریز می‌شود. سپس شرکت‌ عرضه‌کننده مقدار خاصی از تراکنش‌ها را برای نشان دادن عادلانه بودن ایردراپ‌ها منتشر می‌کند.

ساده‌ترین راه دریافت ایردراپ رایگان، جستجوی آنلاین آنهاست. این پروژه‌ها معمولاً در وب‌سایت شرکت‌ها یا انجمن‌های ارائه‌دهنده ارزهای دیجیتال تبلیغ می‌شوند. علاوه بر این، می‌توانید کانال‌های مختلفی را در پلتفرم‌های رسانه‌های اجتماعی مانند ردیت، توییتر، تلگرام و فیس‌بوک پیدا کنید که به ردیابی ایردراپ‌ها اختصاص دارند.

اهداف ایردراپ‌ها چیست؟

با توجه به رقابت شدید بین استارت‌آپ‌های ارزهای دیجیتال، این پروژه‌ها برای متمایز کردن فعالیت‌های یک مجموعه خاص انجام می‌گیرند. ارزهای دیجیتال در عین پربازده بودن، می‌توانند ریسک بالایی نیز داشته باشند؛ از این رو باید اقدامات مختلفی انجام شود تا مردم به استفاده از ارز دیجیتال تشویق شوند.

همچنین از ایردراپ برای برقراری عدالت میان فعالین بازار کریپتو نیز استفاده می‌شود. این پروژه‌ها فضایی را فراهم کرد‌ه‌اند که افرادی با سرمایه‌گذاری صفر بتوانند به سود قابل توجهی دست یابند. البته دریافت‌کنندگان ایردراپ باید فعالیت زیادی نیز در این زمینه داشته باشند.

افراد با سرمایه‌گذاری صفر می‌توانند به سود قابل توجهی دست یابند.

در واقع می‌توان گفت تعادل بازار آزاد از این طریق برقرار می‌گردد. با این حال ممکن است بسیاری از افراد مورد حملات سایبری و هکرها نیز قرار بگیرند.

کدام ارزها شامل ایردراپ می‌شوند؟

ارزهای دیجیتال فقط زمانی ارزش دارند که مردم به آنها اعتماد کنند و ارزش‌شان را تشخیص دهند و آنها را خریداری کنند. در واقع هرچه تعداد افراد صاحب ارز دیجیتال بیشتر باشد، احتمال پذیرش گسترده آن و افزایش ارزش آن نیز بیشتر است.

از این رو محدودیتی نسبت به اینکه کدام شرکت‌های عرضه‌کننده برای تبلیغ ارز دیجیتال خود از ایردراپ استفاده کنند وجود ندارد. البته معمولاً این ارزهای جدید و کمتر شناخته شده هستند که با این شیوه عرضه می‌گردند.

آیا ایردراپ در تمام صرافی‌ها انجام می‌شود؟

یک مسئله مهم در خصوص ایردراپ‌ها امنیت آنهاست؛ بنابراین بهتر است دارایی‌های خود را در صرافی‌های معتبر جهان نقد کنید. در ادامه مشهورترین صرافی‌ها را که ایردراپ انجام می‌دهند معرفی کرده‌ایم:

·       بایننس Binance

    • یونی سواپ Uniswap
    • کوکوین kucoin
    • کو سواپ CowSwap
    • پانگولین Pangolin
  • هوبی Huobi
  • سروم Serum
  • زیگ زاگ ZigZag

آیا برای دریافت ایردراپ به باز کردن حساب در صرافی نیاز است؟

ایردراپ‌ها دارایی‌های دیجیتال را از طریق کیف پول‌های امن به حساب شما واریز می‌کند. این کیف پول‌ها توسط صرافی‌های آنلاین ساخته می‌شوند و مورد استفاده قرار می‌گیرند؛ بنابراین برای اطمینان از امنیت تعاملات مالی خود و حفظ دارایی‌هایتان بهتر است ابتدا در صرافی‌های معتبر ارز دیجیتال حساب باز کنید.

جمع‌بندی

ایردراپ‌ها راهی برای افزایش آگاهی و معرفی ارزهای دیجیتال هستند. در واقع این شیوه یک ترفند بازاریابی نسبتاً بی‌ضرر است که هدف آن انتشار اخبار در مورد یک ارز مجازی است. از این طریق افراد مختلف، هم یک ارز جدید را تبلیغ می‌کنند و هم توکن‌های رایگان دریافت می‌کنند.

اگرچه ایردراپ‌ها اغلب اوقات محدود هستند؛ اما با توجه به اینکه نیازی به سرمایه‌گذاری ندارند، می‌توانند با گذشت زمان سودآور باشند. به ویژه دریافت آنها برای افراد تازه‌کار بسیار جذاب است. در این مقاله به چیستی ایردراپ و نحوه دریافت آن پرداختیم. آیا شما هم علاقه دارید در این راه قدم بگذارید؟ لطفا نظرات، پیشنهادات و تجربیات خود را در بخش دیدگاه با ما در میان بگذارید.