روش‌های مختلفی برای کسب درآمد از طریق واسطه‌گری وجود دارد. یکی از این روش‌ها که در میان بلاگرها، اینفلوئنسرها، یوتیوبرها و… محبوبیت زیادی دارد، بازاریابی معرف یا افیلیت مارکتینگ است. این نوع بازاریابی به شیوه‌های مختلفی انجام می‌شود. در این مقاله قصد داریم به بررسی افیلیت مارکتینگ، روش‌های آن، مزایا و معایب این بازاریابی بپردازیم. با ادامه این مطلب ما را همراهی کنید.

فهرست عناوین:

افیلیت مارکتینگ چیست؟

افیلیت مارکتینگ یا بازاریابی معرف نوعی استراتژی بازاریابی مبتنی بر عملکرد است که در آن یک فرد یا یک بیزینس شناخته شده به عنوان یک شرکت وابسته، محصول یا خدمات شرکت دیگری را در ازای دریافت پورسانت تبلیغ می‌کند. این نوعی بازاریابی به صورت آنلاین انجام می‌شود که به افراد اجازه می‌دهد با هدایت مشتریان بالقوه به سمت یک محصول یا خدمات خاص، درآمد کسب کنند.

افرادی که در این زمینه فعالیت می‌کنند می‌توانند محصولات را از طریق کانال‌های مختلف (وب‌سایت، شبکه‌های اجتماعی و…) تبلیغ کنند. نکته کلیدی این است که مشتریان بالقوه را جذب کنید و آنها را تشویق کنید تا روی لینک‌ها کلیک کنند و وارد وب‌سایت شرکت اصلی شوند.

این نوع بازاریابی به نفع همه طرف‌های درگیر است. افرادی که تبلیغات را انجام می‌دهند، از طریق تولید محتوای خود سود می‌کنند. شرکت‌ها و برندها هم پولی را به فرد تبلیغ‌کننده می‌دهند که به خرید و بازدید منجر شده است. از طرفی هم خریداران بالقوه می‌توانند محصولات را با کمک محتوای تولید شده به خوبی بشناسند و گاهی هم از تخفیفاتی بهره‌مند شوند.

انتخاب درست محصول در این نوع بازاریابی بسیار مهم است. این امر مستلزم درک نیازهای مخاطب، تولید محتوای مؤثر و کسب اعتماد مخاطبان است. این شیوه بازاریابی در بین چهره‌های آنلاین بسیار محبوب است.

افیلیت مارکتینگ 2

افیلیت مارکتینگ چگونه کار می‌کند؟

Affiliate marketing به روش‌های مختلفی انجام می‌شود و فرد واسط می‌تواند با توجه به نوع محتوا و فعالیت خود از بین این روش‌ها انتخاب کند. انواع بازاریابی معرف شامل موارد زیر می‌شود:

  1. پرداخت به ازای هر فروش (CPS)
  2. پرداخت به ازای جذب مشتری بالقوه (CPL)
  3. پرداخت بر اساس نمایش آگهی (CPM)
  4. پرداخت به ازای کلیک (CPC)

در این بخش انواع همکاری در فروش و راه‌های کسب درآمد از طریق افیلیت مارکتینگ را بررسی می‌کنیم.

پرداخت به ازای هر فروش (CPS)

پرداخت به ازای فروش (CPS) یک مدل قیمت‌گذاری محبوب در افیلیت مارکتینگ است. در این مدل، برای هر فروش که از طریق لینک یا تلاش‌های تبلیغاتی فرد انجام می‌شود، به واسط کمیسیون پرداخت می‌شود.

در روش CPS، تنها زمانی به واسط هزینه‌ای پرداخت می‌شود که از طریق بازاریابی او فروش انجام ‌شود، و همین امر تضمین می‌کند که یک برند تنها زمانی متحمل هزینه شود که تراکنش موفقیت‌آمیزی توسط تبلیغ واسط انجام شده باشد. این امر CPS را به یک مدل مطلوب برای برندها تبدیل می‌کند، زیرا خطر پرداخت هزینه برای تبلیغات غیرمؤثر را به حداقل می‌رساند.

روش CPS یک روش تضمینی است که خطر پرداخت هزینه برای تبلیغات غیرموثر را به حداقل می‌رساند.

در این روش ابتدا باید درخواست واسط برای تبلیغ پذیرفته شود. پس از تأیید، لینک‌های ارجاع منحصر به فرد یا کدهای تبلیغاتی خاصی به واسط داده می‌شود و وی می‌تواند از طریق کانال‌های مختلف مانند وب‌سایت، کمپین‌های بازاریابی ایمیلی، پلتفرم‌های رسانه‌های اجتماعی یا انجمن‌های آنلاین این لینک‌ها یا کدهای تخفیف را با مخاطبان خود به اشتراک بگذارد.

هنگامی که کاربر روی پیوند ارجاع کلیک و از وب‌سایت برند خرید می‌کند، این خرید به نام واسط ثبت می‌شود و مبلغ کمیسیون به حساب او واریز می‌شود. نرخ کمیسیون برای CPS متفاوت است و توسط برند تعیین می‌شود. کمیسیون می‌تواند درصدی از مبلغ فروش باشد. پورسانت‌ها معمولاً بسته به صنعت، طبقه‌بندی محصول و حاشیه سود برند از 5٪ تا 50٪ متغیر هستند.

افیلیت مارکتینگ به شیوه CPS چندین مزیت هم برای واسطه‌ها و هم برای بازرگانان دارد. واسط‌ها، فرصتی را برای کسب درآمد غیرفعال از طریق تبلیغ محصولات یا خدماتی که واقعاً به آنها اعتقاد دارند، به دست می‌آورند. یعنی می‌توانند تنها چیزهایی را تبلیغ کنند که به خدمات و محصولاتشان باور دارند.

افیلیت مارکتینگ برای واسطه‌ها و بازرگانان هم مزیت دارد.

در همین حین هم لازم نیست نگران پردازش سفارش، خدمات مشتریان یا مدیریت موجودی باشند، زیرا این موارد توسط برند و شرکت انجام می‌شود. واسط‌ها می‌توانند روی تبلیغ محصولات و هدایت ترافیک به وب‌سایت برند تمرکز کنند.

افیلیت مارکتینگ به شیوه CPS روشی مقرون به صرفه برای برندها است؛ زیرا باعث گسترش دسترسی به بازار و افزایش فروش می‌شود. این روش به آن‌ها اجازه می‌دهد تا بتوانند تبلیغات مؤثری داشته باشند و به مخاطبانی دست پیدا کنند که ممکن است در حالت عادی موردتوجه آنها واقع نشوند.

افیلیت مارکتینگ 3

پرداخت به ازای جذب مشتری بالقوه (CPL)

پرداخت به ازای جذب مشتری بالقوه (CPL) نوع دیگری از بازاریابی معرف است که در آن واسط‌ها وظیفه هدایت مشتریان به سایت برند را دارند. در برخی از بازارها مانند بازار فروش خودرو، زمان لازم تا مشتری اقدام به خرید کند. به همین دلیل نمی‌توان از شیوه قبلی برای بازاریابی معرف این محصولات استفاده کرد. در نتیجه از روش CPL استفاده می‌شود.

در مدل پرداخت به ازای جذب مشتری بالقوه، واسط‌ها مسئول هدایت ترافیک به وب‌سایت برند یا صفحه لندینگ و ترغیب بازدیدکنندگان برای انجام یک عمل خاص، مانند پر کردن فرم، ثبت‌نام در خبرنامه یا درخواست اطلاعات بیشتر هستند.

در واقع واسط باید مشتریان بالقوه را به سایت هدایت کند و آنان را دعوت به ثبت نام و... در سایت کند. با هر ثبت نام، پر کردن فرم و... پورسانتی به واسط پرداخت می‌شود و نیازی نیست حتماً بازدید به خرید منجر شود.

واسط به ازای جذب هر مشتری، پورسانت می‌گیرد، حتی اگر مشتری خرید نکند.

یکی از مزایای کلیدی مدل قیمت‌گذاری CPL، ریسک نسبتاً پایین آن برای تبلیغ‌کنندگان است. برخلاف مدل‌های پرداخت به ازای فروش که در آن برندها فقط برای فروش واقعی هزینه‌ای پرداخت می‌کنند، CPL به تبلیغ‌کنندگان این امکان را می‌دهد تا برای هدایت مشتریان بالقوه سودی دریافت کنند، حتی اگر این هدایت و راهنمایی آنها به فروش فوری تبدیل نشوند. این امر CPL را به گزینه‌ای جذاب برای تبلیغ‌کنندگانی تبدیل می‌کند که عمدتاً به جای ایجاد درآمد فوری بر هدایت مخاطب یا جذب مشتری متمرکز هستند.

پرداخت بر اساس نمایش آگهی (CPM)

پرداخت به ازای نمایش آگهی (CPM) هم از روش‌های همکاری در فروش است که در آن تبلیغ‌کنندگان به ازای هر 1000 نمایش تبلیغات خود، نرخ تعیین‌شده‌ای را از شرکت یا برند دریافت می‌کنند.

CPM یک مدل قیمت‌گذاری رایج برای تبلیغات نمایشی است که معمولاً در وب‌سایت‌ها یا نرم‌افزارهای موبایلی به کار برده می‌شود. هدف از این تبلیغات ایجاد آگاهی و معرفی شدن به مشتریان بالقوه برند است. این روش نیز برای هر دو طرف سودآور است.

CPM یک روش که برای هر دو طرف سودآور است.

واسط می‌تواند صرفاً با ساخت تبلیغ و نمایش آن در پلتفرم‌های مختلف درآمد کسب کند. صاحبان برندها هم می‌توانند بدون توجه به مسائل برقراری تعامل با مشتریان، از تبلیغات خود درآمد کسب کنند.

ناشران تبلیغات می‌توانند نرخ CPM را بر اساس ارزش کاری خود، مانند اندازه و مکان قرار دادن آگهی، ارتباط محتوای سایت، کانال و… با محصول و مرتبط بودن نیازهای مخاطب هدف با محصولات تعیین کنند. متأسفانه در این روش هیچ تضمینی وجود ندارد که نشان دهد آگهی به فروش یا سایر اقدامات درخواستی منجر شده است.

معمولاً قیمت این روش بازاریابی معرف کمتر است و به همین دلیل برای برند یا شرکت به صرفه‌تر خواهد بود. در این روش شرکت‌ها باید بر روند کمپین تبلیغاتی خود نظارت داشته باشند تا متوجه میزان بازدهی آن شوند. نکته مهم دیگری که در مورد این روش وجود دارد، امکان افزایش مصنوعی تعداد نمایشها و کلیک‌ها است. به همین دلیل امکان کلاهبرداری در این شیوه وجود دارد.

افیلیت مارکتینگ 4

پرداخت به ازای کلیک (CPC)

روش دیگر کسب درآمد با بازاریابی معرف، پرداخت به ازای کلیک (CPC) است. در این روش به ازای هر کلیک روی لینک تبلیغاتی، مبلغ مشخصی به واسط داده می‌شود. این روش با شیوه CPA و CPM تفاوت دارد. در این دو روش به ازای انجام یک اقدام خاص یا تعداد بازدید، پورسانتی به واسط پرداخت می‌شود. در این روش صرفاً با کلیک روی لینک مخصوص تبلیغ‌کننده، هزینه از پیش مشخص شده به واسط داده می‌شود.

این روش قابل اندازه‌گیری است. در روش CPC می‌توان به راحتی اثربخشی کمپین‌های تبلیغاتی را ارزیابی کرد. برندها می‌توانند به راحتی بازگشت سرمایه (ROI) خود را با مقایسه هزینه هر کلیک با درآمد حاصل از آن کلیک‌ها، محاسبه کنند. از سوی دیگر، تبلیغ‌کنندگان این فرصت را دارند که با هدایت ترافیک باکیفیت به وب‌سایت آگهی‌دهنده، درآمد ثابتی کسب کنند.

مزایا و معایب افیلیت مارکتینگ

افیلیت مارکتینگ مزایای زیادی برای تمامی افراد درگیر با آن دارد. در این میان هم شرکت یا برند، هم تبلیغ‌کننده و هم مخاطب سود می‌کنند و از مزیتی برخوردار می‌شوند. با این حال باید به معایب این روش نیز توجه شود و پیش از انتخاب، این موارد نیز در نظر گرفته شوند.

مزایای افیلیت مارکتینگ

  1. روشی مقرون به صرفه در مقایسه با بازاریابی سنتی
  2. دستیابی به مخاطبان زیاد و مشتریان بالقوه
  3. پرداخت هزینه تنها برای نتایج و فروش واقعی
  4. افزایش آگاهی نسبت به برند و بیشتر شناخته شدن

معایب بازاریابی معرف عبارت‌اند از:

  1. عدم کنترل بر نحوه تبلیغ محصولات یا خدمات و امکان بروز ناهماهنگی میان تبلیغ و پیام و هدف برند
  2. مشکل بودن کنترل کیفیت خدمات شرکت و برند برای مشتریان جدید
  3. کاهش حاشیه سود به دلیل هزینه کمیسیون.

افیلیت مارکتینگ 5

چگونه در همکاری در فروش موفق باشیم؟

برای این که بتوانید در این روش کسب درآمد موفق عمل کنید، باید به نکاتی توجه کنید. در ادامه این نکات را بررسی می‌کنیم.

  • انتخاب موضوعی مناسب برای تولید محتوا
  • ساخت وب‌سایت، صفحه و… حرفه‌ای
  • تولید محتوای باکیفیت و منحصر به فرد
  • تبلیغ محصولات یا خدمات مرتبط با محتوا و نیازهای مخاطبان شما
  • استفاده از رسانه‌ها، شبکه‌ها، کانال‌ها و… مختلف برای کسب درآمد و ساخت اکانت در بخش‌های مختلف
  • توجه به سئو و بهینه‌سازی محتوا
  • ارائه نظرات و توصیه‌های صادقانه
  • آپدیت ماندن و به روزرسانی دانش مرتبط با این شیوه از بازاریابی
  • ارزیابی و تجزیه و تحلیل نتایج و عملکرد

سخن نهایی

در این مقاله به بررسی افیلیت مارکتینگ پرداختیم و انواع آن را بررسی کردیم. اگر به مشاغلی مانند بلاگری، اینفلوئنسری و… علاقه دارید، این روش درآمدزایی می‌تواند برای شما مناسب باشد. شرکت‌ها و برندها هم می‌توانند از این طریق با پرداخت هزینه کمتر به تبلیغ محصولات خود بپردازند و به مخاطبانی دست پیدا کنند که ممکن است در حالت عادی با آنها برخوردی نداشته باشند. از طرفی هم در برخی از روش‌های این بازاریابی تخفیف یا جایزه‌ای به مشتریان بالقوه اهدا می‌شود و آنها هم می‌توانند از این ارتباط و تبلیغ سود ببرند. نظر شما در این باره چیست؟ لطفاً نظرات، پیشنهادات و تجربیات خود را در بخش دیدگاه با ما در میان بگذارید.

Summary
افیلیت مارکتینگ چیست و چگونه می‌توان با آن درآمد کسب کرد؟
Article Name
افیلیت مارکتینگ چیست و چگونه می‌توان با آن درآمد کسب کرد؟
Description
یکی از این روش‌ها که در میان بلاگرها، اینفلوئنسرها، یوتیوبرها و... محبوبیت زیادی دارد، بازاریابی معرف یا افیلیت مارکتینگ است.
Author
حانیه قاسمی
Publisher Name
نامبرلند
Publisher Logo