بعد از اینکه شرکت  Activision Blizzard King رابطه خود را گوگل را تغییر داد، پروژه بزرگی به نام ” بوستن” را راه اندازی کرد که برای کسب درآمد بیشتر از بازی های موبایلی ایجاد شده بود؛ البته تا به امروز خبری از این پروژه بزرگ نبود. اگر اتفاقات طور دیگری رقم می خورد، این پروژه باعث میشد اکتیویژن بلیزارد یک فروشگاه برنامه در سیستم عامل اندروید داشته باشد.

به گزارش ورج، ایمیل ها و اسنادی در دادگاه Epic v. Google موجود بود که شرکت تصمیم گرفته بود 2 طرح موازی جذاب را به طور همزمان پیگیری کند.

برنامه اکتیویژن بلیزارد برای راه اندازی فروشگاه موبایل

اولین طرح این بود که اکتیوژن بلیزارد، فروشگاه بازی موبایل خود را ایجاد کند و با شرکت های Epic Games و ناشر بازی Clash of Clans همکاری کند. به طور کلی قرار بود از فروشگاه گوگل پلی سبقت بگیرد. سیستم استفاده از این برنامه به این شکل بود که باید آن را از یک وبسایت دانلود کنید، آن را به گوشی اندرویدی خود منتقل کنید تا بتوانید بازی هایی مانندCandy Crush ،Call of Duty Mobile و Diablo Immortal را خرید، دانلود و به روزرسانی کنید.

مدیر عامل Epic، تیم اسوینی، با آرمین زرزا، سرپرست مالی Activision Blizzard در ایمیل های خصوصی که داشتند، استیم موبایل را معرفی کردند. استیم موبایل یک مکان برای خرید بازی های موبایل با یک سیستم پرداخت یکتا. طبق این اسناد، فروشگاه هزینه تراکنشی به نسبت 10 تا 12 درصد دریافت می کرد. این هزینه کمتر از 30 درصد هزینه ای بود که گوگل، نینتندو، سونی، مایکروسافت و استیم تعیین می کنند.

به گفته اکتیوژن بلیزارد اگر این برنامه با موفقیت اجرا شود، این شرکت سعی خواهد کرد برای آیفون هم همین کار را انجام دهد. بر اساس اسناد، هدف نهایی این بود که تمام عناوین Activision، Blizzard و King احتمالاً بازی‌های شرکت‌های سوم، ابتدا بر روی سیستم عامل اندروید قرار گیرند و بعد روی آی او اس.

اما اگر ایده دوم پروژه بوستن موفق بود، اکتیویژن بلیزارد آماده بود کل طرح را به طور کاملا ناگهانی لغو کند. همزمان با این اقدام، شرکت در حال مذاکره با گوگل برای یک معامله به ارزش بیش از 100 میلیون دلار بود که طراحی شده بود تا “اقتصاد قوی‌تری را برای ABK در زمینه موبایل، یوتیوب، تبلیغات، هزینه رسانه، و ابر” به دست آورد. در هر صورت، Activision Blizzard بیشترین سود را کسب خواهد کرد

در سند “پروژه بوستن” که در دسامبر 2019 شکل گرفت، مشخص بود که اکتیویژن بلیزارد تنها قصد داشت در نهایت یکی از این 2 طرح را انتخاب کند. شرکت تاکید دارد: “اگر ما صرفه‌جویی واقعی با گوگل داشته باشیم، ما از راه دوم اولویت کمتری می‌دهیم”

ایده اولیه برای راه اندازی فروشگاه

ایده این بود که ابتدا فروشگاه بدون بازاریابی یا تبلیغات باشد و شرکت برنامه ریزی کرده بود که با تولید یک محصول حداقلی کار را شروع کند. در این حالت، یک برنامه آزمایشی که تنها شامل بازی‌های King مانند Candy Crush بوده و تنها در ایالات متحده راه‌اندازی شده و توسط توسعه‌دهندگان King اداره می‌شود.

برنامه این شرکت تا سال 2020 این بود که فروشگاه اپلیکیشن موبایل خود را توسعه بخشد و از توانمندی های جدید مانند پشتیبانی از حساب های چندگانه و هشدارهای فوری را در طول سال اضافه کند و در بازارهای بیشتر با ابزارها و پشتیبانی بیشتر راه اندازی کند. تا سال 2021، آنهایی که پروژه را اجرا می‌کردند امیدوار بودند که به “یک راه‌حل ABK به مقیاس وسیع” برسند که شامل تمام بازی‌های موبایل شرکت و موارد بیشتری باشد.

این فروشگاه هرگز راه اندازی نشد، زیرا اکتیویژن بلیزارد با گوگل یک معامله امضا کرد که ارزش آن بسیار بیشتر از 100 میلیون دلار است.

اما در دادگاه، وکلای Epic و گوگل، شاهدان و متخصصان در مورد این اختلاف داشتند که آیا Activision Blizzard واقعاً تصمیم به راه‌اندازی آن فروشگاه اپلیکیشن داشته یا نه.

نظر سرپرست مالی اکتیویژن بلیزارد

آرمین زرزا در گفت‌وگوی خود اظهار کرد که ایده راه‌اندازی فروشگاه اپلیکیشن به سادگی “بحث‌های کاوشی بسیار زودهنگام” بوده و هیچ وقت به جلب توجه مالی برای شرکت جذاب نبوده است. او اظهار کرد که گوگل یک معامله بهتر به شرکت داده و آنچه که به نظر می‌رسد همان چیزی بود که همیشه مدنظر شرکت بوده است. همچنین زرزا بیان کرد که Activision Blizzard درحال بررسی این مورد است که آیا امکان دارد در سال‌های آینده یک فروشگاه اپلیکیشن راه‌اندازی کند. این روزها، با توجه به مالکیت شرکت توسط Microsoft، احتمالاً موضوع جدلی درباره فروشگاه‌های اپلیکیشن موبایل به شدت تشدید خواهد شد.