آزمایش و بررسی هایی در مقاله Harvard Business Review (HBR) ذکر شده و به بررسی تاثیر هوش مصنوعی و خودکار سازی بر احساسات و ترجیحات انسان و مشتریان اشاره کرده است. علاوه بر اینکه هوش مصنوعی و خودکار سازی روی عملکرد محصولات شرکت ها تاثیر می‌گذارد، می‌تواند روی احساسات و نگرش افراد نسبت به محصولات و خدمات هم تاثیرگذار باشد.

در ادامه خلاصه ای از این آزمایش را شرح می دهیم:

در آزمایش اول شرکت کنندگان به 2 گروه تقسیم شدند. یک گروه درخواست خود را از طریق انسان ها ارسال کردند و گروه دیگر از طریق هوش مصنوعی. نتیجه هر 2 گروه یکسان بود؛ اما افرادی که با انسان ها تعامل بودند، حس خوشحالی بیشتری داشتند. دلیل آن هم احساس دسترسی به یک فرد و ارتباط انسانی بیشتر بود.

در آزمایش دوم، شرکت کنندگان باید بین لنز عینکی که با تکنولوژی ساخته شده بود و فریم عینک ساخته شده دست انسان، یکی را انتخاب کنند. نتیجه نشان داد که اغلب شرکت کنندگان تکنولوژی خودکار را ترجیح می دهند اما فریم ساخته دست انسان را بهتر از لنزی که توسط هوش مصنوعی ساخته شده برای خود می‌پسندیدند. این موضوع نشان دهنده این است که مشتریان اهمیت بالایی به دست سازی توسط انسان در بخش هایی از محصولات نشان می دهند.

نتیجه‌ای که از این آزمایش‌ها می‌گیریم این است که انسان و مشتریان در تعامل با محصولات و خدمات ممکن است ترجیح دهند که انسان‌ها در فرآیند تولید و ارائه دخیل باشند، حتی اگر تکنولوژی هوش مصنوعی نیز معرفی شده باشد. این تأثیری بر احساسات و ترجیحات انسان‌ها دارد و باید در طراحی محصولات و خدمات در نظر گرفته شود.