مطالعه اخیری که توسط Google DeepMind انجام شده، نشان می‌دهد که هوش مصنوعی در نوشتن کمدی ضعیف است! چند کمدین کمدین‌های حرفه‌ای از ChatGPT و Google Gemini برای نوشتن جوک،‌ لطیفه و مطالب طنز استفاده کردند، اما نتایج اصلا خنده‌دار نبود!

هوش مصنوعی طنز نمی‌فهمد

به نقل از techradar در این مطالعه ۲۰ کمدین حرفه‌ای از هوش مصنوعی برای تولید محتوای کمدی استفاده کردند. اما هیچکدام از نتیجه‌ جوک‌هایی که هوش مصنوعی ساخت، راضی نبودند چراکه اصلا خلاقانه و جالب نبود!

جوک‌های تولید شده توسط هوش مصنوعی بی‌مزه و خیلی قدیمی،‌ و حتی کمی نژادپرستانه بود.

مثلا از هوش مصنوعی خواستند یک جوک درباره جیب بری بنویسد و او چنین پاسخی داد:

«پس از تماشای یک نمایش جادوگری تصمیم گرفتم شغلم را عوض کنم و جیب‌بر شوم. نمی‌دانستم تنها چیزی که از بین می‌رود شهرت من است»

اما چرا هوش منصوعی نمی‌تواند جوک بسازد؟

کمدی خوب یک مسئله فرهنگی، اجتماعی و در عین حال برگرفته از سلایق و تجربیات شخصی است. اما هوش مصنوعی فاقد درک این موارد است و نمی‌تواند از این مفاهیم برای ایجاد ارتباط عاطفی یا درک عمیق‌تر موقعیت‌های انسانی استفاده کند.

همچنین هوش مصنوعی ظرافت‌های احساسی و عاطفی را درک نمی‌کند،‌ چیزی که برای درک طنز ضروری است.

هوش مصنوعی نمی‌تواند پیش‌بینی کند که چه چیزی باعث خنده انسان‌ها می‌شود، زیرا خنده یک واکنش پیچیده انسانی است که تحت تأثیر عوامل مختلفی قرار دارد. بنابراین،‌ کمدین‌ها نگران نباشند،‌ هوش مصنوعی جای آن‌ها را نخواهد گرفت!

هرچند در انجام چنین وظایفی هوش مصنوعی عملکرد خوبی ندارد،‌ اما در انجام وظایفی مثل کدنویسی یا مهارت‌های ریاضی بسیار قوی است. جدیدا هم مدل جدید هوش مصنوعی چت جی‌پی‌تی به نام GPT-5 معرفی شده است.