آیا می‌دانستید که بیش از 30 میلیون نفر روزانه از Grammarly برای اصلاح متن‌های خود و ارتباطات نوشتاری بهتر استفاده می‌کنند؟! اگر شما هم با زبان انگلیسی سروکار دارید قطعا به گرامرلی نیاز دارید! در این مقاله نامبرلند درباره اینکه گرامرلی چیست و استفاده از آن چه فواید و کاربردهایی دارد صحبت کرده‌ایم.

گرامرلی چیست؟

گرامرلی یا همان Grammarly یک ابزار نوشتاری دیجیتالی است که به کابرانش خدمات مختلفی برای نوشتن متون انگلیسی ارائه می‌دهد. خلاصه و ساده بگوییم، گرامرلی یک غلط یاب است و وقتی متن انگلیسی خود را به گرامرلی بدهید،‌ این ابزار غلط‌های گرامری،‌ اشتباهات علائم نگارشی و‌ املای نادرست کلمات را برایتان اصلاح می‌کند.

اگر برایتان جالب است که بدانید «گرامرلی چگونه کار می‌کند؟» باید بگوییم گرامرلی به هوش مصنوعی مجهز است! هوش مصنوعی به کار گرفته شده در این برنامه تمام اشتباهات نوشتاری متن را شناسایی می‌کند و سپس به شما شکل درست و اصلاح شده نوشتار را پیشنهاد می‌دهد.

کشورهای استفاده کننده گرامرلی

آشنایی با بخش‌های مختلف گرامرلی

وقتی برنامه گرامرلی را باز کنید،‌ قسمتی به نام Goals را می‌بینید که شامل چند بخش مختلف است. این بخش‌ها برای اینکه متن بهتر و دقیق تری بنویسید به شما کمک می‌کند. در ادامه هرکدام را توضیح می‌دهیم.

بخش audience

در این قسمت نوع مخاطبتان را مشخص می‌کنید (مثلا آیا مخاطب متن شما استادان دانشگاه هستند یا مردم عادی جامعه؟) تا گرامرلی بهتر و دقیق‌تر برایتان کار کند.

بخش AUDIENCE گرامرلی

بخش formality

در این بخش نوع ساختار متن خود را مشخص می‌کنید که آیا رسمی است یا غیر رسمی؟ این بخش سه گزینه دارد:

گزینه formal: عبارت فرمال به معنای رسمی بودن متن است و اگر این گزینه را انتخاب کنید، گرامرلی متن شما را به حالت رسمی و اداری در می‌آورد.

گزینه informal: از طرفی گزینه مقابل این حالت، حالت اینفرمال است که برای متن‌های غیررسمی (مثل مکالمه‌های روزمره یا مطلب‌های عمومی) استفاده می‌شود.

گزینه neutral: اما اگر متن شما چیزی بین فرمت رسمی و غیررسمی باشد هم بازهم گرامرلی برایتان گزینه‌ای به نام neutral دارد! گزینه neutral حالتی بین فرمت رسمی و غیررسمی است و اگر این گزینه را انتخاب کنید، گرامرلی برایتان چنین سبک نوشتاری را رعایت می‌کند!

بخش formality گرامرلی

بخش domain

در این بخش شما تعیین می‌کنید که پیشنهاد واژگان گرامرلی چه دامنه‌ای داشته باشد.

بخش intent

در این بخش هدف متن خود را تعیین می‌کنید تا هوش مصنوعی گرامرلی به بهترین نحو برایتان اصلاح کند.

بخش tone

لحن نوشته خود را مشخص کنید تا گرامرلی بتواند اصلاحات لازم را انجام دهد، مثلا آیا نوشته شما لحن داستانی دارد؟ یا لحن هیجان انگیز و خبری؟ این بخش به هوش مصنوعی گرامرلی کمک می‌کند دقیق‌تر نوشته را اصلاح کند.

کاربردهای گرامرلی چیست؟

داشتن یک اکانت گرامرلی برای هرکسی که با زبان انگلیسی سر و کار دارد،‌ مثل داشتن یک دستیار حرفه‌ای است! شاید بتوان گفت مهم‌ترین کاربرد گرامرلی این است که اشتباهات گرامری شما را برطرف می‌کند اما فقط این نیست؛ گرامرلی کاربردهای فراوان زیاد دیگری هم دارد که در ادامه به آن اشاره می‌کنیم.

بررسی گرامر و املا: گرامرلی همانطور که از اسمش می‌توانیم حدس بزنیم، ویرایشگر گرامر جملات متن است. این ابزار درست بودن دستور زبان و قواعد گرامر، املا و علائم نگارشی متن شما را در زمان کمی بررسی می‌کند و چنین اشتباهاتی را اصلاح می‌کند.

این متنی است که ما به گرامرلی دادیم و گرامرلی در نوار کناری که در تصویر پایینی آن می‌بینید، اصلاحات گرامری و املایی را نشان داده است.

بررسی غلط املایی

پیشنهاد کلمات و عبارات بهتر: هوش مصنوعی گرامرلی متن شما را با دقت می‌خواند و سپس جایگزین‌های بهتر را به شما پیشنهاد می‌دهد. منظور از جایگزین، نه فقط کلمه، بلکه اصطلاحات و عبارات زبانی و ادبی مختلف است.

شخصی سازی کردن محتوا: شما در گرامرلی می‌توانید مشخص کنید که «چه محتوایی» برای «چه مخاطبی» و با «چه لحن و فرمتی» می‌خواهید بنویسید، و گرامرلی به دستورات شما گوش می‌دهد و متن شما را کاملا طبق دستور شما شخصی سازی می‌کند.

بررسی سرقت ادبی: کاربرد فوق العاده دیگر گرامرلی، این است که هوش مصنوعی متن شما را با صفحات وب و پایگاه‌های داده آکادمیک مقایسه می‌کند، تا اگر متن شما از روی متن دیگری کپی شده باشد، (به اصطلاح سرقت ادبی رخ داده باشد) سریعا این مشکل را به شما اطلاع می‌دهد و سپس برایتان برطرف کند.

ارائه توضیح برای هر اشتباه: شاید فکر کنید اینکه گرامرلی فقط اشتباهات را تصحیح کند، اثر منفی روی دانش زبانی شما داشته باشد؛ اما خیالتان راحت! گرامرلی علاوه بر اینکه اشتباه را اصلاح می‌کند، توضیح کاملی هم به شما می‌دهد تا خوب متوجه شوید که دقیقا چرا باید فلان کلمه یا فعل تغییر یابد.

مخاطب گرامرلی کیست؟

مخاطب گرامرلی هرکسی است که قرار است متنی به انگلیسی بنویسد! ممکن است شما دانشجو،‌ استاد،‌ نویسنده،‌ تولید کننده محتوا،‌ ویراستار و.. باشید و لازم باشد به انگلیسی مطلبی بنویسید. حتی ممکن است شما هیچ‌کدام از افرادی که نام بردیم نباشید،‌ اما در حال یادگیری زبان انگلیسی هستید و نیاز دارید که یک استاد غلط‌ها و اشتباهات شما را تشخیص دهد.

دانشجویان و محققان

اگر شما یک دانشجو هستید و باید پایان نامه،‌ پروژه،‌ تحقیق و پژوهش،‌ مقاله و.. به زبان انگلیسی بنویسید،‌ پس یکی از مخاطبان گرامرلی هستید! قطعا دوست ندارید که همه زحمات شما بابت یکی دو غلط گرامری زیرسوال رود، پس ارزشش را دارد که اکانت گرامرلی تهیه کنید و خیالتان از بابت نداشتن هیچ اشتباهی در متن راحت باشد.

99% دانش آموزان با استفاده از گرامرلی پرمیوم اعتماد بنفس بیشتری دارند، 94 % آن‌ها توانسته‌اند، نمرات خود را بهبود دهند و 87% هم گفته‌اند که با استفاده از گرامرلی پرمیوم، در هفته 1 ساعت در زمان خود صرفه جویی می‌کنند.

گرامرلی برای دانشجویان

نویسندگان محتوا

مخاطب بعدی گرامرلی، نویسنده محتوای انگلیسی است. اگر شما نویسنده، ویراستار، بلاگر و.. هستید که به زبان انگلیسی می‌نویسد، پس حتما به گرامرلی نیاز دارید. هرچقدر هم دانش زبانی شما قوی باشد، بازهم نکات و ریزه کاری‌هایی در زبان انگلیسی وجود دارد که ممکن است شما فراموش کنید (یا حواستان نباشد) و اشتباه کوچکی رخ دهد. اینجاست که اکانت گرامرلی به کمکتان می‌آید!

جالب است بدانید می توانید با خرید اکانت گرامرلی، درآمد دلاری هم کسب کنید. مثلا پروژه های خارجی بگیرید و به راحتی به کمک گرامرلی آن را انجام دهید.

گرامرلی برای نویسندگان محتوا

شرکت کنندگان آزمون های زبان انگلیسی (مثل آیلتس، تافل)

تمام کسانی که برای آزمون های زبان انگلیسی آماده می‌شوند می‌دانند که یکی از ضعف‌های شرکت کنندگان ایرانی، قسمت رایتینگ است؛ و شاید بتوان گفت پاشنه آشیل رایتینگ، گرامر است. شما برای نمره خوب در رایتینگ نیاز دارید که متن بی‌غلط، کاملا آکادمیک و فرمال بنویسید و کوچکترین اشتباهی (حتی در حد رعایت نکردن یک ویرگول) نمره شما را بسیار پایین می‌کشد. اما گرامرلی اینجا در نقش یک استاد حرفه‌ای ظاهر می‌شود!

شما می‌توانید نمونه های رایتینگ تمرینی خود را به گرامرلی بدهید تا برایتان اصلاح کند، و نه تنها اصلاح کند بلکه ایرادات شما را برایتان توضیح دهد.

علاوه بر اصلاح اشتباهات، گرامرلی به شما کلمات و واژگان غنی‌تر، تخصصی‌تر و بهتری برای رایتینگ پیشنهاد می‌دهد تا خیالتان راحت باشد نمره lexical رایتینگ را هم کسب می‌کنید.

آماده سازی مدارک برای اپلای (مثل انگیزه نامه، توصیه نامه، رزومه و مقاله)

اگر تا به حال برای پذیرش گرفتن از یک دانشگاه بین المللی اقدام کرده باشید، می‎‌دانید که تمام مکاتبات و ارسال مدارک به زبان انگلیسی فرمال انجام می‌شو. هرگونه اشتباه زبانی و دستوری در این مکاتبات بسیار زننده و نامناسب است. وقتی به یک استاد دانشگاه ایمیل می‌زنید، برایش انگیزه نامه یا رزومه می‌فرستید و به دنبال پذیرش گرفتن (و چه بسا فاند و بورسیه گرفتن) هستید باید مکاتبات و مدارک ارسالی بدون غلط و درست باشند.

رزومه و انگیزه شما هرچقدر پربار و پر از دستاوردهای فراوان باشد اما ایرادات گرامری و دستوری داشته باشد، کل کار شما را زیرسوال می‌برد و ممکن است حتی شانس پذیرش شما را نابود کند.

تهیه کردن یک اکانت گرامرلی برای شمایی که در حال مکاتبات رسمی و ادرای با کمیته دانشگاه یا استاد هستید، بسیار ضروری است تا خیالتان راحت باشد که شخصیت علمی شما با اشتباهات گرامری ساده خدشه‌دار نشود.

سازمان ها

اگر در سازمانی کار می‌کنید که یکی از وظایف شما نوشتن به زبان انگلیسی است، حتما از مدیر خود بخواهید طرح بیزینسی گرامرلی را برای شما و هم تیمی‌هایتان تهیه کند.

طرح بیزینسی گرامرلی برای استفاده مقرون به صرفه سازمان‌ها از گرامرلی و به صورت چند کاربره طراحی شده است.

گرامرلی در وبسایت رسمی خود اعلام کرده که این طرح به تیم‌های سازمانی کمک کرده تا ۷۵٪ اشتباهات و خطاهای خود را کاهش دهند که به معنای صرفه جویی قابل توجهی در زمان، انرژی و هزینه‌های شرکت است.

با انتخاب طرح بیزینسی گرامرلی، همه اعضای تیم به این ابزار بسیار پرکاربرد، دسترسی خواهند داشت و‌ سازمان هم در هزینه‌هایش صرفه جویی کرده است.

درباره نسخه‌های مختلف گرامرلی

گرامرلی در نسخه موبایلی اندروید و ios و همچنین دسکتاپ در دسترس است. همچنین افزونه‌ مرورگر گرامرلی هم در وجود دارد که می‌توانید از آن استفاده کنید.

اما فارغ از اینکه روی چه دستگاهی و چه سیستم عاملی گرامرلی را نصب کرده‌اید، لازم است مشخص کنید از کاربران اکانت رایگان هستید یا می خواهید با خرید اکانت گرامرلی، به جمع کاربران حرفه‌ای بپیوندید و یک استفاده حرفه‌ای داشته باشید.

نسخه رایگان گرامرلی در بررسی خطاهای گرامری و دستور زبانی به شما کمک می‌کند. اما این فقط بخش کوچکی از خدمات گرامرلی است؛ اگر نسخه پرمیموم گرامرلی را تهیه کنید با انبوهی از خدمات و توانایی‌های مختلف روبرو می‌شوید که می تواند در نوشتار انگلیسی شما تحول ایجاد کند!

نحوه نصب گرامرلی و استفاده در گوشی و سیستم

نحوه نصب و استفاده از گرامرلی ساده است. در ابتدا مراحل دانلود، نصب و سپس استفاده از آن را برایتان شرح می‌دهیم.

نصب و دانلود گرامرلی

اگر می‌خواهید گرامرلی را روی گوشی تلفن همراه خود نصب کنید می‌توانید از اپ استور یا گوگل پلی، اپلیکیشن را دانلود کنید. همچنین می‌توانید به وبسایت رسمی گرامرلی هم مراجعه کنید.

اگر قصد دارید گرامرلی را روی لپ تاپ نصب کنید، می توانید فایل گرامرلی را از وبسایت رسمی دانلود کنید. پس از دانلود فایل، حالا فایل را نصب کنید! به همین سادگی!

بعد از اینکه، اپلیکیشن را نصب کردید، آن را اجرا کنید و طبق عکس زیر پیش بروید:

ایمیل شخصی و پسوردتان را وارد و همچنین یک نام هم انتخاب کنید.

تیک را بزنید و بعد Agree را بزنید.

نحوه ثبتنام در گرامرلی

در مرحله بعد، پسوردی که به ایمیل تان آمده را وارد کنید.

ساخت اکانت تمام شد.

استفاده از گرامرلی

برای استفاده از گرامرلی، کافی است متن خود را کپی کرده و سپس در قسمت new وارد کنید، هوش مصنوعی گرامرلی به طور خودکار متن شما را بررسی می‌کند و ایراداتش را برایتان اصلاح می‌کند.

اگر اکانت پرمیوم تهیه کرده باشید هم می‌توانید از دیگر خدمات گرامرلی بهره مند شوید.

سخن پایانی درباره گرامرلی

در این مقاله نامبرلند، ابزار بسیار پرکاربرد و فوق العاده گرامرلی را بررسی کردیم. گرامرلی به هوش مصنوعی مجهز است تا بتواند همه ایرادات و خطاهایی که در یک متن انگلیسی وجود دارد را شناسایی و سپس اصلاح کند. در این مقاله از کاربردهای گرامرلی، نحوه دانلود، نصب و استفاده گرامرلی صحبت کردیم و همچنین توضیح دادیم که این ابزار چقدر برای دانشجویان و کسانی که قصد مهاجرت تحصیلی دارند ضروری است!