گشت‌وگذار در اینترنت امروزه به بخش مهمی از زندگی روزمره اغلب افراد تبدیل شده است. به همین علت انتخاب بهترین مرورگر اینترنت که علاوه بر سرعت بالا، امکانات خوبی داشته باشد و حجم زیادی از حافظه رم شما را اشغال نکند اهمیت زیادی پیدا می‌کند. مرورگرها در واقع برنامه‌هایی هستند که به شما کمک می‌کنند سایت‌های تحت وب را باز کنید. در سال‌های اخیر مرورگرها پیشرفت قابل توجهی داشته‌اند و دسترسی مخاطبان را به وبسایت‌ها بسیار راحت‌تر کرده‌اند. هنگام انتخاب یک مرورگر باید به ویژگی‌هایی مانند سرعت عملکرد، امکانات شخصی‌سازی و امنیت توجه کنید. در این مقاله به معرفی و بررسی بهترین مرورگر اینترنت می‌پردازیم.

انواع مرورگر اینترنت برای سیستم عامل های مختلف

مرورگرهای معروف معمولا برای انواع سیستم عامل‌های پراستفاده طراحی می‌شوند. بنابراین با کمی جستجو احتمالا بتوانید نسخه همه این محصولات را برای سیستم عامل مورد نظر خود پیدا کنید. هر کدام از مرورگرهایی که به عنوان بهترین مرورگر اینترنت شناخته می‌شوند برای سیستم عامل‌های ویندوز، مک، لینوکس، اندروید و IOS قابل استفاده هستند؛ با این حال بعضی از مرورگرها در سیستم عامل‌های خاصی بهتر عمل می‌کنند. در ادامه بهترین مرورگرها براساس سیستم عامل معرفی می‌شوند.

  • بهترین مرورگر برای ویندوز: Google Chrome، Mozila Firefox، Microsoft Edge، Vivaldi
  • بهترین مرورگر برای مک: Safari Apple، Google Chrome، Brave
  • بهترین مرورگر برای لینوکس: Mozila Firefox، Google Chrome
  • بهترین مرورگرهای موبایل برای اندروید: Google Chrome، Mozila Firefox، Opera touch، Brave
  • بهترین مرورگرهای موبایل برای IOS: Safari Apple، Google Chrome، Dolphin، Opera Mini
بهترین مرورگر اینترنت گوشی

بهترین مرورگرهای اینترنت

مرورگرهایی زیادی در بازار وجود دارد که توسط شرکت‌های مختلفی ارائه شده‌اند. با این حال چند مرورگر که توسط کمپانی‌های بزرگ جهان عرضه شده‌اند با اختلاف زیادی در صدر بهترین مرورگرها قرار دارند. برای اینکه بهترین مرورگر اینترنت را پیدا کنید لازم است که موارد زیر را در نظر بگیرید.

سرعت

قطعا سرعت عملکرد مرورگر مهمترین عاملی است که برای کاربران اهمیت دارد. یکی از شاخصه‌هایی که می‌تواند تا حدود زیادی در سرعت مرورگر موثر باشد، حجمی است که از حافظه رم اشغال می‌کند. هرچه مرورگر سبک‌تر باشد سریع‌تر عمل می‌کند. مخصوصا اگر سیستم عامل شما قدیمی است یا حافظه رم شما محدود است بهتر است از مرورگرهای سبک استفاده کنید. به طور کلی می‌توان گفت فایرفاکس و مایکروسافت ادج کمترین فضای رم را اشغال می‌کنند.

امنیت

امینت داده‌های شما از دیگر مسائلی است که باید به آن توجه کنید. یک مرورگر امن علاوه بر اینکه اطلاعات شما را از دستبرد محافظت می‌کند، با رمزگذاری امکان ذخیره‌سازی داده‌ها و بازیابی آن‌ها را برای شما فراهم می‌کند.

انطباق با سیستم عامل

همان‌طور که در بالا ذکر شد، هر مرورگری با سیستم عامل خاصی بهتر کار می‌کند. بعضی از مرورگرها به طور اختصاصی برای یک سیستم عامل تولید می‌شوند. مرورگری که تنوع سازگاری آن سیستم عامل‌های مختلف بیشتر است مناسب تر است. زیرا به این وسیله شما می‌توانید حساب‌های خود را بین موبایل و کامپیوتر همگام‌سازی کنید.

بیشتر بخوانید: بهترین DNS برای گیم

Google Chrome

این مرورگر در سال‌های گذشته توانسته است اغلب مرورگرها را پشت سر بگذارد و به پراستفاده ترین نمونه در سراسر جهان تبدیل شود. در واقع این مرورگر به دلیل شبکه‌سازی گسترده‌ای که گوگل بین نرم افزارهای خود ایجاد کرده است کاربردهای بیشتری از اغلب مرورگرها پیدا کرده است و از نگاه بسیاری از کاربران بهترین مرورگر اینترنت است.

استفاده گسترده کاربران از گوگل کروم باعث شده است که اغلب وبسایت‌ها، کدنویسی خود را به گونه‌ای انجام دهند که با ویژگی‌های گوگل کروم سازگار باشد. Google Chrome در تست HTML5Test که سازگاری و انطابق‌پذیری مرورگرها را بررسی می‌کند نیز امتیاز بسیار بالایی دارد. همچنین این مرورگر در شاخص WebXPRT3 که سرعت مرورگرها را در بعضی عملکردهای اینترنتی مقایسه می‌کند نیز کارکرد خیلی خوبی دارد. مرورگر کروم امکانات ویژه‌ای را در قالب افزونه‌ها در اختیار کاربر قرار می‌دهد. این افزونه‌ها می‌تواند شما را به طور سریع به سایر برنامه‌های گوگل یا دیگر امکانات متصل کند.

کروم با اکثر وب‌سایت‌ها سازگار است و در تست‌های HTML5 و WebXPRT3 عملکرد عالی دارد و افزونه‌های آن امکانات متنوعی را به مرورگر اضافه می‌کنند و کارایی آن را افزایش می‌دهند.

با این وجود یکی از معایب کروم این است که حجم زیادی از حافظه رم را اشغال می‌کند. به همین دلیل چنانچه تعداد زیادی تب را به طور هم زمان باز کنید سرعت پردازش سیستم شما کاهش خواهد یافت. به طور مثال باز کردن 10 تب همزمان می‌تواند حدود یک گیگابایت و باز کردن 20 صفحه همزمان حدود 2 گیگابایت را اشغال می‌نماید.

Mozila Firefox

فایرفاکس که یک مرورگر Open Source است در دوره‌ای به عنوان بهترین مرورگر اینترنت شناخته می‌شد. اما با توسعه کروم تا حدودی در حاشیه قرار گرفت. با این حال سرعت بالای این مرورگر باعث می‌شود که در بعضی کاربردها حتی از گوگل کروم نیز مناسب‌تر باشد. به عنوان مثال بسیار دیده می‌شود که تریدرها این مرورگر را به کروم تریج می‌دهند. Firefox از لحاظ امنیت و مدیریت کوکی‌ها نیز رتبه بسیار خوبی دارد. بسیاری از کاربردهایی که امروزه در مرورگرها به عنوان امکانات عادی وجود دارد برای اولین بار توسط این مرورگر ابداع شد.

همچنین قابلیت‌هایی مانند CSS و HTML5 اولین بار در  فایرفاکس پشتیبانی شد. قابلیت‌های همگام‌سازی که در فایرفاکس ایجاد شده است به شما امکان می‌دهد که  حساب‌های خود بین موبایل و کامپیوتر را همگام سازی کنید. با این حال این مرورگر نیز حجم بالایی از حافظه رم را اشغال می‌کند. اگرچه فضای اشغال شده در مقایسه با گوگل کروم قدری کمتر است.

بهترین مرورگر اینترنت

Opera

اپرا نیز چندین سال در صدر رقابت برای کسب عنوان بهترین مرورگر اینترنت بود. سرعت بالای این مرورگر و همچنین مصرف کم فضای رم از دلایلی است که آن را محبوب کرده است. Opera خصوصا روی سیستم عامل‌های قدیمی عملکرد و کاربرد بسیار خوبی داشت. هنوز نیز می‌توان از این مرورگر به عنوان یک برنامه سبک که فشار زیادی به حافظه رم وارد نمی‌کند و سرعت کامپیوتر شما را کاهش نمی‌دهد استفاده کرد.

باز کردن همزمان 10 تب در اپرا حجمی کمتر از 900 مگابایت از رم شما را اشغال می‌کند. این میزان کمتر از اغلب نمونه‌های دیگر است؛ با این حال اگر این محصول بتواند این حجم را به شکل قابل ملاحظه‌ای کاهش دهد می‌تواند دوباره به رقابت بهترین مرورگر اینترنت برگردد. نسخه Opera GX با همین هدف و قابلیت محدود کردن حافظه رم برای گیمرها عرضه شده است تا سرعت بهتری را تجربه کنند.

اپرا در مقایسه با سایر مرورگرها رم کمتری اشغال می‌کند و نسخه Opera G برای گیمرها طراحی شده و با محدود کردن رم، سرعت مرورگر را افزایش می‌دهد.

Microsoft Edge

یکی از بزرگترین نقص‌های مایکروسافت در دهه گذشته این بود که نتوانست مرورگری حرفه‌ای که با نمونه‌های عالی قابل رقابت باشد عرضه کند. در واقع می‌توان گفت که جای این شرکت بزرگ در این زمینه بسیار کمرنگ بود. با این حال با عرضه Microsoft Edge این شرکت توانست وارد عرصه رقابت با نمونه‌های عالی شود. اگرچه شاید هنوز نتوان Edge را بهترین مرورگر اینترنت دانست، با این حال بعضی ویژگی‌های این مرورگر باعث شده است که محبوبیت بسیار بالایی پیدا کند و آینده روشنی داشته باشد. مایکروسافت ادج اولین مرورگری است که توانسته در تست HTML5Test بالاتر از گوگل کروم قرار گیرد. این مرورگر به خصوص در ویندوز 10 و 11 بسیار خوب عمل کرده است و کم کم دارد جای خود را باز می‌کند.

ادج مایکروسافت یک مرورگر بسیار بهینه است. می‌توان گفت این مرورگر کمترین حجم رم را در مقایسه با سایر مرورگرها اشغال می‌کند. باز کردن 20 صفحه در این مرورگر می‌تواند تنها 1.2 گیگابایت از فضای رم را پر کند. بنابراین اگر حجم رم شما پایین است این مرورگر می‌تواند انتخاب مناسبی برای شما باشد. به‌روزرسانی‌های جدید این نرم افزار باعث شده است که سرعت عملکرد ادج به شکل قابل ملاحظه‌ای افزایش یابد. این مرورگر برای سیستم عامل macOs اپل نیز قابل استفاده است. Microsoft Edge این قابلیت را دارد که ویدئو را در حالت آنلاین با کیفیت 4K پخش نماید. همچنین از قابلیت‌های Dolby Digital، Screen Capture API و ObjectRTC پشتیبانی می‌کند. انتظار می‌رود که استفاده از این مرورگر در سال‌های آینده افزایش یابد.

بهترین مرورگر اینترنت2

Safari Apple

این مرورگر به طور پیش‌فرض، مرورگر محصولات شرکت اپل است. سافاری در چند زمینه بهترین مرورگر اینترنت برای  Mac و IOS است. برای مثال می‌توان به این اشاره کرد که Safari هنگام مطالعه یک صفحه، تبلیغات یا فیلم‌هایی که در حال پخش هستند را متوقف می‌نماید تا علاوه بر تمرکز حواس مخاطبان، حجم اینترنت شما بیهوده هدر نرود. بعد از اضافه شدن این ویژگی، بسیاری از مرورگرها نیز از آن تقلید کردند. نسخه‌های جدید این برنامه در موبایل، امکان اضافه شدن اثر انگشت را برای امنیت بیشتر داده‌ها و حساب‌ها اضافه کرده است. همچنین امکان پشتیبانی از Apple Pay در نسخه‌های جدید این مرورگر فراهم است. شما به راحتی می‌توانید حساب‌های خود را بین موبایل و کامپیوتر همگام سازی کنید. این مرورگر نیز عملکرد خوبی از نظر تست HTML5 به ثبت رسانده است.

Tor

مرورگر Tor بیش از هرچیز به این دلیل که امنیت کاربران را بسیار بالا می‌برد شهرت یافته است. تور با رمزگذاری ویژه‌ای که دارد باعث می‌شود کاربران بتوانند به صورت ناشناس فعالیت کنند. بنابراین اگر برای شما مهم است که اطلاعات شخصی کاملا محرمانه بماند، تور بهترین مرورگر اینترنت است. این مرورگر به صورت رایگان و Open Source عرضه شده است و تاریخچه فعالیت شما را به طور مرتب پاک می‌کند. در برخی کشورها به دلیل دسترسی Tor به وب تاریک و امکان انجام فعالیت‌های خرابکارانه امکان استفاده از آن مسدود شده است. از این مرورگر می‌توان در ویندوز، لینوکس، مک و اندروید استفاده کرد.

Brave

وقتی صحبت از بهترین مرورگر اینترنت می‌شود ممکن است با نام Brave نیز برخورد کنید. این مرورگر بر موتور Chromium بنا شده که همان مبنای گوگل کروم است. این مرورگر در سال 2015 با هدف مقابله با تبلیغات ناخواسته اینترنتی ساخته شد. همچنین این مرورگر یک ارز دیجیتال مخصوص به خود را نیز طراحی کرده است که BAT نام دارد و به کمک آن می‌توانید در بعضی سایت‌ها پرداخت داشته باشید. در واقع می‌توان گفت این مرورگر نه فقط به هدف مرور صفحات اینترنتی بلکه برای ایجاد یک شبکه پرداخت بزرگ تلاش می‌کند.

از ویژگی‌های خوب این برنامه می‌توان به این اشاره کرد که قابلیت پشتیبانی از افزونه‌های گوگل را نیز دارد. این مرورگر تمرکز ویژه‌ای بر حفظ حریم خصوصی کاربران دارد. Brave Shield صفحات وبی را که از نسخه رمزنگاری استفاده می‌کنند را وادار می‌کند که از HTTPS استفاده نمایند.

Vivaldi

این مرورگر نیز بر Chromium بنا شده است؛ اما با این حال تلاش شده است که امکاناتی به آن اضافه شود که برای مخاطبان جذاب شود. برای مثال می‌توان این مرورگر را به راحتی شخصی‌سازی کرد؛ بدون اینکه نیازی به نصب پلاگین‌های مختلف باشد. این مرورگر رابط کاربری جذابی دارد و تجربه خوشایندی را برای شما رقم خواهد زد. همچنین امکان تغییر رنگ و ظاهر آیکون‌ها و یادداشت‌برداری حین مطالعه صفحات در محیط داخلی مرورگر نیز وجود دارد. بنابراین اگر امکانات کاربری برای شما اهمیت دارد Vivaldi بهترین مرورگر اینترنت است. ویوالدی سرعت بالایی در باز کردن صفحات وب دارد.

جمع بندی

مرورگرها امروزه جزء جدایی‌ناپذیر زندگی انسان‌ها هستند. هر فرد به طور میانگین روزانه بیش از ۵ بار مرورگر اینترنت را باز می‌کند. به همین دلیل انتخاب مرورگری که نیازهای شما را به کامل‌ترین شکل برآورده سازد ضروری است. برای انتخاب بهترین مرورگر اینترنت لازم است که به مواردی چون سرعت، امنیت، حجم، امکانات جانبی و… توجه کنید. به طور کلی می‌توان از مرورگرهای کروم، فایرفاکس، اپرا، میکروسافت ادج و… به عنوان بهترین و محبوب‌ترین مرورگرها نام برد. سافاری نیز رایج‌ترین مرورگری است که برای محصولات اپل استفاده می‌شود. برای اطلاعات بیشتر در این مورد و دریافت مشاوره می‌توانید با ما تماس بگیرید.