شما می‌توانید هر گونه محتوایی را در اینترنت پیدا کنید. حال ممکن است به هر دلیلی نخواهید تمامی انواع محتوا برای شما یا فرزندتان نمایان شود. در این شرایط می‌توانید از جستجوی ایمن گوگل استفاده کنید. این گونه محتوای حساس برای شما نمایش داده نمی‌شود. اگر شما هم می‌خواهید نحوه فعال‌سازی و غیرفعال کردن جستجوی ایمن گوگل یا SafeSearch را یاد بگیرید، با ادامه این مطلب ما را همراهی کنید.

منظور از جستجوی ایمن گوگل چیست؟

فرض کنید فرزندی زیر هجده سال یا با روحیه حساس دارید. در این شرایط هم نمی‌خواهید محتوای خشونت‌آمیز برای او نمایش داده شود. با فعال کردن جستجوی ایمن می‌توانید این گونه محتوا را از او پنهان کنید. پس هر زمان که او عبارتی را سرچ کند، محتوای حساس آن عبارت برای او نمایش داده نمی‌شود.

البته ناگفته نماند که گاهی این قابلیت برخی از چیزها را اشتباها فیلتر می‌کند. به عنوان مثال، ممکن است واژه ای در زبان انگلیسی معنای بدی داشته باشد اما نامی در زبان دیگر باشد. در این شرایط اگر نام فردی را با این کلمه جستجو کنید، محتوا فیلتر می‌شود. در نتیجه، گاهی ممکن است بخواهید این قابلیت را غیرفعال کنید.

آیا جستجوی ایمن گوگل برای من فعال است؟

ممکن است این سؤال برای شما پیش بیاید که آیا جستجوی ایمن برایتان فعال است یا خیر.

اگر این گزینه برای شما فعال باشد، در گوشه سمت راست و بالای مرورگر کامپیوتر متن safesearch نمایان می‌شود. در گوشی نیز کافی است این عبارت را در مرورگر جستجو کنید. اگر فعال باشد، به شما نمایش داده می‌شود.

نحوه خاموش کردن جستجوی ایمن گوگل در کامپیوتر

برای خاموش کردن SafeSearch گوگل به آدرس زیر بروید:

safesearch

حال از بین گزینه‌های موجود، مورد Off را فعال کنید.

جستجوی ایمن گوگل
بیشتر بخوانید: Google authenticator چیست؟

نحوه خاموش کردن جستجوی ایمن گوگل از صفحه سرچ گوگل

برای اجرای این روش چیزی را در گوگل سرچ کنید. سپس روی آیکون Quick Settings در گوشه بالا و سمت راست بزنید.

جستجوی ایمن گوگل1

SafeSearch را انتخاب کنید.

حال گزینه Off را انتخاب کنید.

روش دیگر این است که عبارت safesearch را سرچ کنید.

سپس روی لینک اول کلیک کنید. در نهایت گزینه Off را انتخاب کنید.

راه دیگر این است که عبارتی را در گوگل سرچ کنید. سپس روی آیکون SafeSearch در گوشه سمت راست و بالا (زیر آیکون پروفایل) کلیک کنید.

حال گزینه OFF را انتخاب کنید.

نحوه خاموش کردن جستجوی ایمن گوگل از صفحه اصلی گوگل

در این روش باید وارد صفحه اصلی گوگل شوید. سپس از گوشه پایین و سمت راست روی Settings کلیک کنید. منویی باز می‌شود. روی Search settings بزنید.

صفحه‌ای باز می‌شود. روی SafeSearch بزنید.

سپس Off را انتخاب کنید.

نحوه خاموش کردن جستجوی ایمن گوگل در گوشی

برنامه گوگل را در گوشی خود باز کنید. سپس روی عکس پروفایل خود در گوشه بالا و سمت راست بزنید.

حال Settings را انتخاب کنید.

روی SafeSearch بزنید.

سپس Off را انتخاب کنید.

نحوه خاموش کردن جستجوی ایمن گوگل در مرورگر گوشی

برای این کار مرورگری را در گوشی باز کنید. سپس به آدرس زیر بروید:

safesearch

حال گزینه Off را انتخاب کنید.

خاموش کردن جستجوی ایمن گوگل در تلویزیون اندروید

برای این کار وارد Home screen تلویزیون شوید. سپس به Settings بروید. حال Preferences را انتخاب کنید. سپس Search را انتخاب کنید. حال SafeSearch filter را انتخاب کنید. گزینه جلوی آن را از حالت On به Off تغییر دهید.

نحوه قفل کردن جستجوی ایمن گوگل

از آنجایی که خاموش و روشن کردن این قابلیت گوگل بسیار ساده است، افراد می‌توانند به راحتی آن را غیرفعال کنند؛ بنابراین، بهتر است برای اطمینان از غیرفعال ماندن SafeSearch آن را قفل کنید. این گونه غیرفعال کردن آن به راحتی انجام نمی‌شود.

https://families.google/families/

اگر به عنوان والدین قصد این کار را دارید، باید در بخش Family Link به آدرس زیر، برای خانواده خود اکانت مشترک بسازید:

سپس وارد بخش Settings شوید. حال وارد بخش جستجوی گوگل شوید. سپس SafeSearch را فعال کنید.

این گونه قابلیت SafeSearch فعال می‌شود و تنها شما می‌توانید آن را غیرفعال کنید.

اگر به عنوان مدیر یا مسئول می‌خواهید چنین کاری را انجام دهید، باید پلتفرم Google Workspace for Education را برای تیم خود فعال کنید. سپس اکانت گوگل تمامی اعضای تیم را به این پلتفرم اضافه کنید. در نهایت جستجوی ایمن گوگل را فعال کنید.

نحوه فعال کردن SafeSearch گوگل

فعال کردن این قابلیت نیز بسیار ساده است. کافی است تمامی مراحلی را که پیش‌تر توضیح دادیم، اجرا کنید؛ اما در آخر گزینه دیگری را به جای Off انتخاب کنید. نکته‌ قابل ذکر این است که به جز گزینه Off دو گزینه دیگر وجود دارد. حال ممکن است این سؤال برای شما پیش بیاید که کدام گزینه را باید انتخاب کنید. در ادامه این دو گزینه را توضیح می‌دهیم.

  • Filter: با فعال کردن این گزینه تمامی مواردی که از نظر گوگل برای افراد کمتر از 18 سال مناسب نیستند، فیلتر می‌شوند. این موارد می‌تواند شامل تصویر، ویدئو، متن و لینک باشد.
  • Blur: این گزینه برای زمانی مناسب است که شما بخواهید تصاویر را پنهان کنید. با انتخاب این گزینه امکان این امر وجود دارد که متون و پیوندهای مرتبط با عبارتی که جستجو می‌کنید، نمایش داده شوند، حتی اگر این پیوندها و متون دارای محتوای صریح، خشونت‌آمیز و نامناسب باشند.

نکته: اگر نمی‌توانید تنظیمات SafeSearch خود را تغییر دهید، به این دلیل است که توسط حساب، دستگاه یا سرپرست شبکه شما کنترل می‌شود. به عنوان مثال:

برای حساب‌های کودک و دانش‌آموز، والدین و مدارس می‌توانند جستجوی ایمن را فعال و کنترل کنند.

شبکه‌های Wi-Fi عمومی، مانند فرودگاه یا کتابخانه نیز این قابلیت را فعال می‌کنند.

کنترل‌ والدین روی سیستم عامل و نرم‌افزار آنتی ویروس شما ممکن است تنظیمات SafeSearch را تغییر دهد. یعنی اگر آن را غیرفعال کنید، دوباره فعال شود؛ زیرا آنها چنین می‌خواهند و برای حساب کاربری شما تنظیم کرده‌اند.

SafeSearch گوگل چه محدودیت‌هایی دارد؟

این قابلیت در کنار مزایا، معایبی هم دارد که در ادامه به آنها اشاره می‌کنیم.

عملکرد ضعیف در جستجوی مستقیم

منظور این است که این قابلیت تنها زمانی عمل می‌کند که شما کلیدواژه‌ای را جستجو کنید. در صورتی که لینکی از محتوای حساس به شما داده شود، به راحتی می‌توانید لینک را کپی کنید و وارد آن شوید.

قفل شدن جستجوی ایمن گوگل در مکان‌های عمومی

اگر این قابلیت برای وای فای عمومی فعال باشد و شما بخواهید از آن وای فای استفاده کنید، نمی‌توانید غیرفعالش کنید. همین امر باعث می‌شود تا نتوانید آزادانه سرچ کنید.

عدم امکان تنظیم میزان حساسیت فیلتر

یکی دیگر از نقاط منفی این قابلیت، عدم امکان تنظیم سطح حساسیت فیلتر است. یعنی اگر آن را روشن کنید، تمامی چیزهای حساس بدون در نظر گرفتن سن، نقطه جغرافیایی و… فیلتر می‌شود. حتی ممکن است شخصی بخواهد یک موضوع را فیلتر کند؛ اما موضوع دیگر فیلتر نشود. در حالی که هر چه از نظر گوگل حساس باشد، فیلتر می‌شود.

سخن نهایی

در این مطلب جستجوی ایمن گوگل یا SafeSearch را بررسی کردیم و نحوه فعال و غیرفعال کردن آن را آموزش دادیم. آیا شما هم از این قابلیت استفاده می‌کنید؟ لطفاً نظرات، تجربیات و پیشنهادات خود را در بخش دیدگاه با ما در میان بگذارید.