تردز چیست؟ سوالی که از همان ابتدای انتشار شبکه اجتماعی تردز (Threads) ذهن کاربران را درگیر کرد و به دنبال  کشف پاسخ این سوال، اقدام به نصب و راه‌اندازی این شبکه اجتماعی کردند و نتیجه‌ی این امر موجب شد که تردز در کمتر از 48 ساعت، 70 میلیون کاربر جذب کند. اگر همچنان به دنبال این هستید که « تردز چیست؟» با ما همراه باشید.

فهرست عناوین

تردز چیست؟

Threads برنامه‌ای جدید است که توسط تیم اینستاگرام ساخته شده و از مدتی قبل شرکت متا خبر از راه‌اندازی اپلیکیشن رقیب توییتر را داده بود و صبح روز 5 شنبه 15 تیرماه نسخه اولیه تردز Threads در اپ استور اپل و گوگل پلی در اختیار کاربران قرار گرفت. در همان ساعات اولیه انتشار، 30 میلیون کاربر در تردز حساب کاربری ایجاد کردند و رفته رفته این آمار بیشتر هم میشد؛ در بین  این آمار تعداد زیادی از افراد مشهور، برندهای معتبر و چهره‌های برجسته هم اقدام به ایجاد حساب کاربری در تردز کردند.

 اپلیکیشن تردز متصل به اپلیکیشن اینستاگرام است و قبل از انتشار هم به عنوان رقیب توییتر معرفی شد. طوری‌که ابتدا با اینترفیسی مشابه با توییتر در اپ‌استور اپل بارگذاری شد. آمار نصب بالای این اپلیکیشن آن را به محبوب‌ترین اپلیکیشن اشتراک‌گذاری عکس و ویدئو در دنیا تبدیل کرده است.

هدف از ایجاد تردز چیست؟

به گفته آدام موسری، اینستاگرام سال‌هاست که برای ساده‌سازی اپلیکیشن خود تلاش می‌کند و نتیجه‌ی آن هم راه‌اندازی ثردز به عنوان یک اپلیکیشن جداگانه بوده است. هدف از ایجاد تردز ( ثردز) فراهم کردن فضایی باز و دوستانه در این محیط است. همان‌طور که برنامه اینستاگرام میلیارد‌ها کاربر را از سراسر جهان گرد هم آورده است، برنامه تردز هم این امکان را به شما می‌دهد که با دوستان‌تان ارتباط برقرار کنید و علایق خود را با آن‌ها به اشتراک بگذارید. یکی از مزیت‌هایی که برنامه تردز برای کاربران حرفه‌ای اینستاگرام دارد این است که موجب تقویت و ارتقای پیج‌های آن‌ها می‌شود.

برنامه تردز با توئیتر چه شباهتی دارد؟

برنامه تردز با توییتر چه شباهتی دارد؟

عملکرد تردز مانند توییتر بوده و فضایی را ایجاد کرده که بتوانید متن، عکس و ویدئو به اشتراک بگذارید و با دیگران به تعامل و گفتگو بپردازید، با این تفاوت که محدودیت‌های توییتر را ندارد. پست‌هایی که در تردز به اشتراک می‌گذارید در یک فید قرار می‌گیرند و کاربران دیگر همان‌جا می‌توانند به پیام‌ها پاسخ دهند، درست مانند توییتر.

پست‌های تردز می‌توانند تا حدود 500 کاراکتر داشته باشند و شامل لینک، عکس و ویدئوهای 5 دقیقه‌ای باشند. هم‌چنین می‌توانید یک پست از Threads را در استوری اینستاگرام یا هر پلتفرم دیگری منتشر کنید.

تردز قابلیت اشتراک گذاری عکس و فیلم هم دارد.

تردز قابلیت ارسال پیام خصوصی ندارد اما توییتر مانند اینستاگرام از چنین قابلیتی برخوردار است، البته امکان ارسال پیام صوتی و تصویری در توییتر وجود ندارد اما یک روز بعد از رونمایی از تردز و نداشتن چنین قابلیتی، توییتر خبر از اضافه کردن پیام صوتی و تصویری داد. شرکت متا اعلام کرده که به زودی قابلیت‌های جدید را بر تردز اضافه خواهد کرد.

آیا تردز می تواند توییتر را کنار بزند؟

همزمان با معرفی این شبکه اجتماعی این سوال ایجاد شد که آیا تردز می‌تواند توییتر را کنار بزند؟ پیش از این توییتر رقبای دیگری داشت اما نتوانستند کاری از پیش ببرند، اما الان تردز قوی‌ترین رقیب توییتر است و مدیران این دو برنامه در حال رقابت با یکدیگر به سر می‌برند، طوری‌که آینده این دو شبکه اجتماعی در هاله‌ای از ابهام قرار دارد. محدودیت‌هایی که ایلان ماسک در توییتر ایجاد کرد، این برنامه را در ضعیف‌ترین حالت خود دارد و مارک زاکربرگ در این میان، تردز را پشتوانه اینستاگرام معرفی کرد.

این احتمال وجود دارد که ایلان ماسک طبق یک برنامه از پیش تعیین شده و با هدف پایین کشاندن مارک زاکربرگ، توییتر را در چنین وضعیتی قرار داده تا مارک، تردز را عجولانه و با کلی ایراد لانچ کند. در این میان ایلان ماسک فرصت دارد تا ایرادهای توییتر را مرتفع کند و دوباره افراد را به سمت توییتر بکشاند.

ایلان ماسک در پی رفع ایرادهای توییتر است

البته تردز از همان ابتدا کاربران اینستاگرام، فیس بوک و واتساپ را به سمت خود کشانده و برخی از کاربران هم با تردز ارتباط خوبی برقرار کرده‌اند و از وجود چنین شبکه اجتماعی جدیدی رضایت دارند. از آن‌جایی که متا پیش‌تر هم سابقه انتشار اطلاعات کاربران را داشته، وجود همچین اختلالاتی در سرور‌های متا می‌تواند زاکربرگ را از میدان رقابت حذف کند؛ در صورت بروز چنین اتفاقی کاربران مجدد به سمت یک شبکه اجتماعی ایمن کوچ خواهند کرد.

آموزش نصب تردز و کار کردن با اپلیکیشن تردز

کار کردن با Threads آسان است و وابستگی بسیار زیادی به اینستاگرام دارد و بدون داشتن اکانت اینستاگرام نمی‌توانید، اکانت تردز بسازید. ابتدا لازم است تا اپلیکیشن تردز را از اپ استور یا گوگل پلی نصب کنید، به محض ورود به اپلیکیشن اکانت اینستاگرام شما را نشان می‌دهد و دیگر نیاز به ثبتنام و ایجاد اکانت جدید ندارید. نام کاربری اینستاگرام، عکس پروفایل و بایو شما به حساب کاربری تردز انتقال داده می‌شود. هم‌چنین می‌توانید تمامی فالوران خود را هم به اکانت تردز خود انتقال دهید و اگر فالوری در اینستاگرام شما مسدود باشد در تردز هم مسدود خواهد بود. اگر جزو افرادی هستید که در اینستاگرام تیک آبی دارید، در تردز هم حساب کاربری شما تایید شده است. تردز این امکان را به شما می‌دهد که از قسمت تنظیمات، حساب کاربری خود را تنظیم کنید.

شخصی سازی تنظیمات در حساب کاربری تردز

در برنامه تردز می‌توانید پست فالورهای خود را ببینید، لایک کنید، کامنت بذارید، باز نشر کنید و به اشتراک بگذارید. هم‌چنین می‌توانید پست تردز دیگران به استوری اینستاگرام خود اضافه کنید. گزینه Share via این امکان را به شما می‌دهد که پست تردز را در سایر شبکه‌های اجتماعی به صورت لینک به اشتراک بگذارید. اگر داخل تردز از پستی خوشتان آمد، سایر پست‌های مشابه در صفحه هوم به شما نمایش داده خواهد شد. مورد دیگر این‌که در صفحه هوم کامنت افرادی که فالو دارید هم برای شما قابل نمایش است. با میوت و هاید کردن می‌توانید صفحه هوم تردز خود را مدیریت کنید.

تردز این امکان را به شما می‌دهد که یکسری تنظیمات خصوصی را در اکانت خود انجام دهید، مثلا مشخص کنید که چه کسانی می‌توانند شما را منشن کنند. هم‌چنین می‌توانید مانند اینستاگرام یکسری کلمات مخفی را فیلتر کنید.

در تردز می‌توانید تنظیمات خصوصی انجام دهید.

با کلیک روی منوی سه نقطه، به قابلیت آنفالو، مسدود و ریپورت کردن دسترسی پیدا می‌کنید. یکی از معایبی که در همان ساعات اولیه به چشم خورد، نداشتن قابلیت ادیت پست است، به‌این صورت که اگر داخل یک پست غلط املایی داشتید، نمی‌توانید آن را ادیت کنید فقط می‌توانید آن را پاک کنید و مجدد بارگذاری کنید.

تنظیمات خصوصی اکانت تردز

اگر شما تاکنون در توییتر حساب باز نکرده‌اید میتوانید با خرید اکانت توییتر به راحتی با رقیب تردز کار کنید و خودتان قضاوت کنید! 

قابلیت‌هایی که در آینده به تردز اضافه خواهد شد

طبق گفت‌وگو‌هایی که آدام موسری با کاربران Threads داشته است، قرار است 12 ویژگی به این برنامه اضافه شود

  1. قابلیت ویرایش
  2. هشتگ‌ها (هشتگ‌های کنونی قابل کلیک می‌شوند)
  3. سوییچ‌کردن بین حساب‌های مختلف
  4. نمایش پست‌های افرادی که دنبال می‌کنید، در فید اصلی
  5. بهبود قابلیت جستجو
  6. بخش ترند
  7. نسخه وب کاربردی اینستاگرام Threads
  8. ابزار انتخاب GIF در اینستاگرام تردز
  9. تگ‌کردن افراد در عکس‌ها و ویدیوها
  10. امکان پین‌کردن تردز
  11. قابلیت ترجمه
  12. امکان به‌اشتراک‌گذاری مستقیم پست‌های اینستاگرام در تردز

تاریخ انتشار این ویژگی‌ها مشخص نشده اما احتمال دارد که در آینده نزدیک این قابلیت‌ها به تردز اضافه شود. علاوه بر این پشتیبانی از پروتکل ActivityPub نیز ویژگی مهم دیگری است که باید به تردز اضافه شود.

پاسخ به سوالات کاربران درباره‌ ی با اپلیکیشن تردز

  • استفاده از تردز رایگان است؟
    بله؛ با توجه به این‌که راه ورود به اپلیکیشن تردز اکانت اینستاگرام است و اکانت اینستاگرام هم رایگان است، استفاده از تردز هم رایگان خواهد بود. البته شاید متا هم قصد داشته باشد مانند توییتر اشتراک‌های پولی به این برنامه اضافه کند، اما از آن‌جایی که این شرکت در حال رقابت با توییتر است در حال حاضر بعید به ‌نظر می ‌رسد که همچین کاری انجام دهد.

 

  • آیا امکان استفاده از یک نام کاربری متفاوت از اینستاگرام وجود دارد؟
    در حال حاضر فقط افرادی می‌توانند از Threads استفاده کنند که در اینستاگرام حساب کاربری دارند، چرا که ورود به ثردز از طریق حساب اینستاگرام امکان پذیر است.

 

  • آیا می‌توانم اکانت تردز را حذف کنم؟
    با توجه به این‌که تردز در ساعات اولیه و همچنان هم با استقبال خیلی خوبی روبرو شده است، اما کاربرانی هم هستند که نتوانستند با این اپلیکیشن ارتباط خوبی برقرار کنند و تصمیم به حذف آن گرفتند؛ در ابتدا کاربران نمی توانستد اکانت تردز خود را حذف کنند؛ چرا که با حذف اکانت تردز، اکانت اینستاگرام‌ هم حذف میشد. اما بعد از چند ماه از معرفی این اپلیکیشن، تردز قابلیت حذف حساب کاربری بدون حذف اکانت اینستاگرام را اضافه کرد. البته به جای حذف دائمی می‌توانید اکانت تردز خود را به‌صورت موقت غیرفعال کنید. وارد بخش پروفایل شوید و روی منوی دوخط در سمت راست کلیک کنید و سپس گزینه Deactivate را کلیک کنید.

غیر فعال کردن موقت اکانت تردز