شرکت کوالکام هفته گذشته سه تراشه جدید برای کنسول های دستی معرفی کرده است. این سه تراشه اسنپ دراگون برای سه گروه از افراد مناسب است:

1. استریمرها: افرادی که علاقه دارند بازی‌های خود را به صورت زنده (استریم) به دیگران نشان دهند و با بقیه بازی‌کنند.
2. افراد با بودجه محدود: افرادی که به دنبال گزینه‌های بازی محلی هستند و می‌خواهند به صرفه‌ترین راه برای بازی کردن پیدا کنند.
3. افرادی که بهترین تجربه بازی قابل حمل را می‌خواهند: افرادی که به دنبال بهترین تجربه بازی قابل حمل در سطح جهان هستند، بدون محدودیت مکانی.

با معرفی این سه پلتفرم، Qualcomm قصد دارد تا به نیازها و تمایلات این گروه‌های مختلف پاسخ دهد و تجربه کنسول دستی را بهبود ببخشد.

این کنسول‌های دستی به دلیل حمل آسان نسبت به کنسول های رومیزی و کامپیوترهای شخصی گزینه بهتری هستند و مانند گوشی های همراه حمل آسانی دارند. درست است گوشی‌های همراه هم برای بازی کردن قابل استفاده هستند، اما این کنسول‌های دستی عملکرد بالاتر و کیفیت بالاتری دارند

نقد و بررسی کنسول‌های دستی و تلفن هوشمند

کنسول های پرتابل به سمت رشد حرکت کرده‌اند و درآمدهای کلی از کنسول قابل حمل در حال حاضر بیشتر از درآمدهای ترکیبی کنسول‌ها و کامپیوترهای شخصی (PC) شده است. دلیل این امر این است که کنسول دستی به آسانی قابل حمل هستند. کنسول دستی مانند گوشی‌هوشمند شما همیشه و همه‌جا با شماست، اما کنسول بازی و کامپیوتر شخصی شما همچنین به همراه شما نیستند.

اغلب زمان‌هایی داریم که در انتظار یا در سفر هستیم و می‌خواهیم خودمان را سرگرم کنیم، اما استفاده از گوشی‌هوشمند برای بازی مشکلاتی ایجاد می‌کند. بازی‌کردن می‌تواند باتری گوشی را به حداقل برساند و اگر برای انجام کارهای واجب به باتری و تلفن همراه خود نیاز داشته باشید، به مشکل بخورید. اگر تماسی در حین بازی دریافت کنید، اعلانات رسانه‌های اجتماعی، ایمیل یا پیام متنی دریافت کنید، می‌تواند تجربه بازی‌تان را با مشکل روبرو کند.

طراحان ابتدا گوشی هوشمند را به عنوان یک دستگاه بازی ایجاد نکرده‌اند. کنترل‌های صفحه اغلب دارای تاخیر هستند، انگشتان شما تصویر را معمولاً مسدود می‌کنند و کنترل‌های خارجی معمولاً برای نگهداری صحیح بیش از حد دشوار هستند و به دلیل تفاوت‌های طراحی‌های فیزیکی بر روی تمام گوشی‌ها کار نمی‌کنند.

با ظهور دستگاه‌های نمایش سر به سر (هدمانتد دیسپلی)، کنترل‌های گوشی‌هوشمند را دشوارتر کرده است. این اتفاق به این دلیل افتاده که نمایشگر هدمانتد دیسپلی باعث می‌شود دیدن گوشی برای قرار دادن مناسب انگشتان روی صفحه سخت شود. این موضوع به ایجاد یک راه‌حل کنترل خصوصی‌تر و بهتر منجر شده است که در آن دکمه‌های کنترل به راحتی قابل دسترسی هستند و وقتی کنترلر را نمی‌بینید، به طور صحیح فشرده می‌شوند.

تلفن‌های هوشمند برای تماشای فیلم‌ها مناسب هستند، اما به دلیل مشکل در کنترل بازی، برای بازی کردن به خوبی عمل نمی‌کنند. به مانند تجربه کنسول‌های بازی که تجربه بازی تخصصی‌تری نسبت به کامپیوترهای شخصی ارائه می‌دهند. کنسول‌های بازی هم به شما برای تجربه بهتر از بازی کمک می‌کنند. با ارائه یک دستگاه متمرکز، تجربه بازی را بهتر کرده و در عین حال گوشی‌هوشمند کاربر را تحت تأثیر قرار نمی‌دهند.

مجموعه گوناگون از سری پردازنده‌های Snapdragon G

کوالکام سه سطح را در مجموعه بازی های دستی سری G Snapdragon خود معرفی کرد:

1- اسنپدراگون G1 که انتظار می‌رود قیمتی در حدود 200 دلار داشته باشد، فقط برای کسانی است که می‌خواهند با استفاده از سرویسی مانند GeForce Now، ویدیو و بازی‌ها را از فضای ابری پخش کنند.

2- Snapdragon G2 برای کسانی است که می خواهند به صورت محلی بازی کنند و محتوا را استریم کنند. G2 عملکرد بیشتر و قیمت بالاتری دارد که احتمالاً بین 300 تا 400 دلار است.

3-اسنپدراگون جی 3 برای گیمرهایی است که می‌خواهند یک تجربه بازی شبیه به کنسول داشته باشند و در محصولی که احتمالاً بیش از 400 دلار قیمت دارد به این عملکرد اضافی نیاز دارند.

Qualcomm نمونه‌ای از پلتفرم Snapdragon G3x Gen 2 را با پوشش فیبرکربن به نمایش گذاشته است. این پردازنده جدیدتر به تازگی معرفی شده و برای کاربران علاقه‌مند به بازی‌ها طراحی شده است. ویژگی‌های فیبرکربنی آن ظاهر رقابتی‌تری را ایجاد کرده و قدرت و قیمت بالاتر آن را توجیه می‌کند.

به عبارت دیگر، انتظار می‌رود که تولیدکنندگان اصلی (شرکت‌های سازنده دستگاه‌ها) طراحی‌های متفاوتی از این دستگاه‌های دستی را ارائه دهند که شامل صفحه‌نمایش‌های با اندازه‌ها و طراحی‌های مختلف و قیمت‌های انفرادی خواهد بود. همه این شرکت‌ها به دنبال جذب درآمد در تعطیلات فصل چهارم هستند و در رقابت با یکدیگر هستند.

چرا کنسول دستی برای بازی بهتر از تلفن هوشمند است؟

این دستگاه‌ها دارای کنترل‌های داخلی و گرافیک‌های بالا و جداگانه هستند که توسط برنامه‌ها یا عملیات تلفن همراه مخلوط نمی‌شوند. با کنترل‌های داخلی، تجربه مشابه استفاده از کنسول بازی با منوهای ساده ایجاد می‌شود که شما را به سرعت به محتوا هدایت می‌کنند. طراحی‌های ویژه و امکان استفاده از جعبه‌های سفارشی، باعث می‌شوند دیگران زمانی که دستگاه شما را مشاهده می‌کنند، به دستگاه شما علاقمند شوند.

از آنجا که بازی‌های چندسیستمی در گذشته مشکلاتی داشته‌اند، هدف اصلی این پلتفرم این است که بهبود بهتری در استفاده از موبایل و توانمندی‌های دستگاه‌ها برای بازی‌های چندنفره و تجربه بازی‌های فراگیر و در حال حرکت ارائه دهد. تصور کنید در آینده قادر باشید چندین دستگاه را در اتوبوس، هواپیما یا کشتی متصل کنید تا تجربه بازی چندنفره جمعی را برای مسافران همسفر ایجاد کنید.