بر اساس گزارش های موجود، مایکروسافت بعد از توافقی که با اکتیوژن بلیزارد داشت، به مرحله ای رسیده که بتواند جایگاه دوم را در صنعت بازی از آن خود کند و از پلی استیشن پیشی بگیرد. مایکروسافت از مدت ها قبل در نظر داشت که نقش بزرگتری در صنعت بازی به دست آورد و برای رسیدن به این هدف، تصمیم گرفته به جای اطاعت از راهبردهای پلی استیشن و نینتندو، توجه خود را به شرکت هایی همچون اپل و تنسنت اختصاص دهد.

هلدینگ تنسنت به عنوان کسی که در صنعت بازی، جایگاه اول را تصاحب کرده، در شرکت هایی مانند اپیک گیمز (مالک فورتنایت) سرمایه گذاری های کلانی را انجام داده است، این هلدینگ در بخش خدمات کامپیوتر شخصی و بازی های موبایل در شرق و غرب جایگاه بالایی دارد.

درآمد شرکت های گیم از فروش بازی ها

گزارشی از شرکت تحلیلی Newzoo از صنعت بازی ویدیویی در نیمه اول سال 2023 منتشر شده که یک لیست از 10 بازی برتر شناخته شده را نشان می دهد. طبق پیش بینی Newzoo صنعت بازی تا پایان سال 2023 به درآمد 184 میلیارد دلاری خواهد رسید و احتمال دارد تا سال 2026 به 205.7 میلیارد دلار افزایش پیدا کند. با وجود اینکه بازی های موبایل کاهش کوچکی را تجربه کردند اما هنوز هم 49% از کل بازار را تشکیل می دهد تا جایی که بازی های موبایلی بیشترین سهم از درآمد نرم افزارهای بازی را به خود اختصاص داده اند اما با این حال بازی های کامپیوتری و کنسولی رشد داشتند و بازی های مبتنی بر مرورگر روند کاهشی داشتند.

برنامه آینده سونی و مایکروسافت

برای اولین بار در تاریخ بازی های ویدیویی، بعد از ترکیب درآمد مایکروسافت و اکتیویژن، مایکروسافت به عنوان بزرگترین شرکت بازی سازی جهان، جایگزین پلی استیشن سونی می شود. به نظر می رسد مایکروسافت برنامه ویژه ای برای سرویس گیم پس دارد.

سونی نیز برنامه ویژه ای دارد، این شرکت در حال توسعه لوازم جانبی پلی استیشن 5 است و همچنین در تلاش است فناوری پیشرفته هپتیک در دسته بازی را توسعه دهد. این در حالی است که مایکروسافت فاقد تنوع در وسایل جانبی کنسول خود است. مایکروسافت در فروشگاه خود محصولاتی مانند استیم دک دارد و این نشان می دهد که مایکروسافت برنامه ای برای توسعه کنسول دستی نداشته باشد.

مایکروسافت همچنان چالش های پیشین خود دارد و فروش ایکس باکس های سری X و S نسبت به سال گذشته کاهش پیدا کرده و حتی کمتر هم شده است. دلیل این کاهش می تواند انتشار همزمان بازی های کامپیوتر شخصی و کنسول باشد که بر میزان کاربران ایکس باکس تاثیر گذاشته است. با در نظر گرفتن تمامی این موارد، توافق اکتیویژن با مایکروسافت، موجب شده جایگاه این شرکت در صنعت بازی رشد کند. در ضمن اگر ایکس باکس بتواند آثار بزرگ دیگری مانند Starfield رو منتشر کند، طرفداران خود را حفظ خواهد کرد.