مایکروسافت قصد دارد در تابستان امسال ویژگی جدیدی در ویندوز 11 به نام “AI Explorer” را معرفی کند. آنچه را که windowscentral درباره ویژگی AI Explorer گزارش داده را باهم در این خبر کوتاه می‌خوانیم.

اطلاعات فاش شده درباره AI Explorer

AI Explorer یک برنامه پس زمینه است که با استفاده از واحدهای پردازش عصبی (NPU)، همه چیزهایی را که کاربر روی رایانه خود انجام می‌دهد، ضبط و پردازش می‌کند. این ویژگی، تمام محتوای مشاهده شده روی صفحه از جمله وب سایت‌ها، برنامه‌ها، گفتگوها و ایمیل‌ها را به خاطر می‌سپارد تا کاربر بتواند بعداً با جستجوی طبیعی زبان به آنها دسترسی پیدا کند.

AI Explorer قادر به تجزیه و تحلیل و تعامل با هر چیزی که در حال حاضر روی صفحه است، خواهد بود. به عنوان مثال، کاربران می‌توانند از AI Explorer بخواهند که دو فایل را با هم مقایسه کند، یک ایمیل را جواب دهد، یک تصویر را ویرایش کند و موارد دیگر!

ویژگی AI Explorer همچنین می‌تواند محتوا را تحلیل و خلاصه کند و برای انجام وظایف مرتبط پیشنهادهایی ارائه دهد. این ویژگی در ابتدا منحصراً برای رایانه‌های مجهز به تراشه های اسنپدراگون X سری کوالکام در نظر گرفته شده است.

مسائل مربوط به حریم خصوصی در AI Explorer

بدیهی است ویژگی ضبط همه کارهای شما،‌ می‌تواند کمی ترسناک به نظر برسد،‌ اما Bowden گزارش می‌دهد که AI Explorer تنظیماتی ارائه می‌دهد که به کاربران امکان می‌دهد از ضبط برنامه‌های خاص جلوگیری کند. علاوه بر این، کاربرانی که می‌خواهند این ویژگی را به طور کامل خاموش کنند هم این گزینه را خواهند داشت.

اما فقط این موارد نیست! مایکروسافت برای ویژگی‌های جدید دیگری از هوش مصنوعی هم برنامه دارد که ممکن است در اواخر امسال با ویندوز 11 نسخه 24H2 نیز منتشر شود. از ویژگی‌های جدید می‌توان جلوه‌های پیشرفته‌تر Windows Studio برای برنامه‌های کنفرانس ویدیویی، قابلیت‌های ترجمه زنده برای Live Caption، تولید تصویر در Paint و موارد دیگر اشاره کرد.

پیشرفت‌های مایکروسافت در مورد هوش مصنوعی اختصاصی خودش قابل توجه است اما کمپانی‌های دیگر مثل اپل هم بیکار ننشسته‌اند و هوش مصنوعی OpenELM را منتشر کرده است.