در بین انسان‌های ثروتمند، قصد داریم بیل گیتس را معرفی کنیم؛ چراکه او توانست 19 سال پیاپی زندگی موفقی را داشته باشد. در صورتی که به مطالعه زندگی افراد مشهور و ثروتمند علاقه‌مند هستید، پیشنهاد می‌کنیم در ادامه همراه ما باشید تا با رازهای موفقیت این افراد بیشتر آشنا شوید. بی‌شک مطالعه این مطلب نکات مهمی از موفقیت را در اختیار شما می‌گذارد تا در زندگی حرفه‌ای و شغلی گام‌های استوارتری را بردارید.

بیل گیتس کیست؟

طبق گزارشی که از مجله فوربز ارائه شده، بیل گیتس در سن 67 سالگی و در سال 2023، تقریبا 104 میلیارد دلار ثروت و سرمایه دارد و ششمین مرد ثروتمند جهان است. در واقع شناخت ویژگی‌ها و زندگینامه چنین افراد توانا، برجسته و دانایی سرشار از مطالب آموزنده و الهام‌بخش است. در ادامه بیشتر با دوران زندگی بیل گیتس معروف آشنا خواهیم شد.

دوران کودکی و‌ نوجوانی

بیل گیتس به نام ویلیام هنری گیتس سوم معروف است؛ او در سال 1955 در 28 اکتبر و در شهر سیاتل واشنگتن ایالات متحده آمریکا متولد شد. خانواده گیتس از لحاظ مالی در شرایط نسبتا خوبی بودند و پدر او ویلیام هنری گیتس دوم شناخته می‌شد و شغل او وکیل دادگستری بود و در این منسب فعالیت می‌کرد. همچنین خانواده بیل گیتس در سیاتل واشنگتن بسیار معروف و سرشناس بودند و علاوه‌بر بیل، دو دختر دیگر هم داشتند. مادر او نیز در حوزه امور خیریه فعالیت داشت و معلم مدرسه بود.

بیل گیتس دارای خانواده‌ای بسیار تحصیل کرده، فرهنگی و با زمینه سیاسی است. بیل گیتس در ابتدا تحصیلات خودش را در مدرسه لیک‌ساید شروع کرد و در نهایت در سن 13 سالگی فهمید که به برنامه‌نویسی کامپیوتر علاقه‌مند است. او باتوجه به استعداد خود، سعی کرد تلاش خود را به کار بگیرد و در برنامه‌نویسی با زبان BASIC فعالیت می‌کرد.

بیل آن‌قدر به کامپیوتر و برنامه‌نویسی علاقه‌مند بود که هرکسی او را می‌دید درحال فکر کردن به کامپیوتر بود، انگار که می‌دانست در آینده هوش او جهان را متحول می‌کند.

همه می‌دانستند بیل گیتس قرار است در آینده فرد مهمی شود.

بیل گیتس آن‌قدر با کامپیوتر کار می‌کرد که پدر و مادرش او را از کار با کامپیوتر منع کردند؛ اما این کار مانع او نشد و بیل همچنان به دنبال علاقه خود بود و هیچ وقت از شدت آن کاسته نشد. زمانی‌که پدر و مادرش متوجه شدند در برابر علاقه بیل نمی‌توانند مقاومت کنند، به او اجازه فعالیت در علاقه‌اش را دادند. در مدرسه‌ای که بیل در آن فعالیت داشت برخی از مدیران اصلی مایکروسافت ازجمله پل‌آلن نیز در آن‌جا حضور داشتند و در نهایت دوستی آن‌ها باهم سبب شکل‌گیری هسته اصلی مایکروسافت شد.

بیل گیتس

دوران دانشجویی بیل گیتس چگونه گذشت؟

بیل گیتس در سال 1973 به تشویق و به نوعی اجبار پدرش برای تحصیل وارد دانشگاه هاروارد شد. بیل با بالمر در دانشگاه آشنا شد و همین آشنایی نقطه عطف دیگری در زندگی او بود. چراکه پس از گذشت مدتی همین دونفر دست به دست هم داده و سبب برپایی شرکت مایکروسافت شدند.

همزمان با تحصیل بیل‌گیتس بازهم در فکر برنامه‌نویسی بیسیک بود و در همین زمان توانست اولین نسخه از این زبان( میکروکامپیوتر) را بنویسد. بیل با اصرار خانواده دوسال در دانشگاه به تحصیل پرداخت ولی متاسفانه تحصیلات با رویاها و اهداف او سازگاری نداشت. به همین دلیل در سال دوم تصمیم گرفت دانشگاه را رها کند و همین تصمیم فراز و نشیب‌های متعددی را در زندگی بیل رقم زد.

تاریخچه شرکت مایکروسافت

بیل گیتس و‌ پاول آلن در دوران کودکی باهم دوستان صمیمی بودند و علاقه زیادی به حوزه برنامه‌نویسی داشتند. در واقع علاقه مشترک مربوط به این حوزه در آن‌ها در سال 1975 سبب تاسیس شرکت مایکروسافت به مدیرعاملی بیل گیتس شد. آن دو در ابتدا با برنامه‌نویسی بیسیک شروع کردند. همچنین پل قبل از راه‌اندازی مایکروسافت در شرکت هانی‌ول مشغول فعالیت بود و بیل هم در همان‌جا کار می‌کرد.

همزمان با کار در این شرکت بیل و پل با تراشه‌ای آشنا شدند که در زمینه کامپیوتر‌های شخصی قابلیت‌های خوبی از خود ارائه می‌داد. نام این تراشه Altair و محصولی از شرکت MITS بود. پل و بیل قصد داشتند با این شرکت تماس بگیرند و بگویند که درحال کار بر روی برنامه خاصی هستند که توسط این تراشه اجرا می‌شود. در صورتی‌که این حرف حقه‌ای بیشتر نبود و برنامه خاصی در کار نبود و مدیر این شرکت از بیل و پل درخواست کرد تا برنامه خودشان را سریعا رونمایی کنند.

آن‌ها نیز با تلاش فراوان و شبانه‌روزی توانستند این برنامه را بنویسند. سپس پل‌آلن نسخه آماده‌ای از این برنامه را نزد مدیر شرکت MITS برد و پس از رونمایی آن برنامه در این شرکت استخدام شد و در ادامه بیل هم به این شرکت پیوست. پس از گذشت یک سال پل‌آلن و بیل‌ گیتس شرکت مایکروسافت را راه‌اندازی کردند، و تنها مشکلی که در این حوزه داشتند این بود که فقط 10 درصد از کسانی‌که از نرم‌افزار استفاده می‌کردند، هزینه‌های مربوط به آن را پرداخت می‌کردند.

پس از مدتی مدیر شرکت MITS برای رسیدن به علاقه خود شرکتش را فروخت و بیل و پل به سیاتل رفتند و برای گسترش و توسعه شرکت‌شان کار کردند. نکته جالب این است که بیل گیتس قبل از 23 سالگی توانست مایکروسافت را به‌خوبی مدیریت و رهبری کند و تقریبا 2.5 میلیون دلار درآمد کسب کند.

بیل گیتس تا 23 سالگی توانست 2.5 میلیون دلار به‌دست آورد.

دانش فنی و هوش تجاری فوق‌العاده بیل موفقیت‌های روزافزونی برای شرکت به ارمغان می‌آورد. همچنین شرکت‌های مختلفی ازجمله: IBM و اپل و… مرتبا روی حوزه سخت‌افزار فعالیت داشتند؛ اما راز موفقیت مایکروسافت فعالیت در حوزه مربوط به نرم‌افزار بود.

bill-gates

همکاری شرکت مایکروسافت با شرکت  IBM

اولین همکاری مایکروسافت با شرکت IBM بود. این شرکت به دنبال نرم‌افزاری بود که بتواند رایانه شخصی که توسط آن تولید شده را راه‌اندازی کند. بیل گیتس در حرکتی عالی نمونه مشابه سیستم عامل را برای IBM یافت و در نهایت حق برنامه را به‌طور کامل از توسعه‌دهنده آن خریداری کرد. بیل سیستم عامل خریداری شده را با کامپیوترهای شرکت IBM تطبیق داد و آن را با قیمت 50 دلاری به این شرکت فروخت. با این اتفاق مایکروسافت با شرکت اپل همکاری کرد و بیل و همکارانش نیز برای شرکت اپل نرم‌افزاری نوشتند. در واقع این همکاری جرقه ثروتمند شدن بیل گیتس بود.

سال 1981: سال سرنوشت ساز مایکروسافت

سال 1975 تا 1981 سال مهمی برای شرکت مایکروسافت و بیل گیتس بود، چراکه در این زمان کارمندان این شرکت از 25 نفر به 128 نفر رسیدند. در همین سال درآمد شرکت مایکروسافت به 16 میلیون دلار رسید که رقم بسیار قابل توجهی بود. در نهایت در سال 1981 این شرکت سهام خود را برای فروش عرضه کرد و بیل گیتس رئیس هیئت مدیره و همکار او پل جانشین او شد.

سال 1981 تا 1983 اوج پیشرفت و مشهور شدن شرکت مایکروسافت بود و این شرکت در اغلب کشورها ازجمله؛ انگلستان، ژاپن و... دفاتر خود را راه‌اندازی کرد.

مایکروسافت توانست در دوسال متوالی به اوج معروفیت برسد.

همه چیز به خوبی پیش می‌رفت که در سال 1983 پل آلن به سرطان خود مبتلا شد و به ناچار از سمت خود کناره‌گیری کرد. پل پس از گذراندن روند درمان بهبود یافت اما ترجیح او این بود که مجدد به کار برنگردد و فقط سهام‌دار شرکت مایکروسافت باشد. همچنین تا سال 2018 پل آلن دو بار دیگر به سرطان مبتلا شد و سرانجام در 2018 از دنیا رفت. پل در زمان مرگ حدود 20.3 میلیارد دلار سرمایه و ثروت داشت.

توسعه ویندوز و سرنوشت موفق مایکروسافت

در سال 1981 پل آلن و بیل گیتس با همکاری یکدیگر در حوزه نرم‌افزارهای مکینتاش فعالیت‌شان را آغاز کردند. در حوزه نرم‌افزار، بیل گیتس دستاوردهای بسیار خوبی کسب کرد و توانست قابلیت‌های تصویری و‌ گرافیکی را با یکدیگر ترکیب کند و ویندوز را توسعه دهد. در همان سال‌ها رقبای شرکت مایکروسافت به نرم‌افزارهای گرافیکی دست یافتند، اما گیتس با توانمندی تجاری از تمام رقبای خود سبقت گرفت و ویندوز را در سال 1985 وارد بازار کرد.

در ابتدا اپل از شرکت مایکروسافت شاکی بود و بر این عقیده بود که ویندوز ساخته شده توسط بیل گیتس بسیار شبیه به مکینتاش است، اما بیل می‌گفت که این دو سیستم عامل در اساس با یکدیگر متفاوت‌اند. ماجرا تا جایی ادامه داشت که کار آن‌ها به دادگاه کشید و رای دادگاه نیز به نفع مایکروسافت شد و در نهایت این ماجرا به اتمام رسید.

ورود سهام مایکروسافت به بورس

در سال 1986 شرکت مایکروسافت به مدیریت بیل گیتس تصمیم گرفت بخشی از سهام خود را وارد بورس کند. این شرکت 45 درصد از سهام را برای خود نگه داشت و باقی آن را در بورس فروخت. با گذشت یک‌سال سهام شرکت رشد قابل توجهی یافت و ثروت بیل گیتس را به 101 میلیارد دلار رساند. در این سال‌ها بیل حتی یک لحظه هم در کار خود شک نکرد و به تلاش مداوم ادامه داد.

سرانجام در سال 1989 آفیس وارد بازار شد و بیل همچنان مشغول توسعه ویندوز بود. تقریبا تلاش‌های بیل گیتس در حوزه نرم‌افزار و ویندوز نتیجه داد و بازار سیستم عامل در انحصار مایکروسافت قرار گرفت. همچنین این شرکت با دولت آمریکا چندین بار درگیر شد؛ اما مهارت ارتباطی عالی بیل گیتس باعث حل این مشکل شد و دولت مردان را با خود همراه ساخت تا در روند رشد و پیشرفت شرکت خللی ایجاد نشود.

فعالیت بیل گیتس در امور خیریه

زمانی‌که مادر بیل گیتس فوت کرد، بیل و همسرش تصمیم به فعالیت در امور خیریه گرفتند و راه مادرش را ادامه دادند. بیل و چندین خانواده ثروتمند دیگر با همکاری یکدیگر بنیاد بیل و ملیندا گیتس را راه اندازی کردند. علاوه‌براین بیل فعالیتش را مایکروسافت کمی کاهش داد تا بتواند به امور دلخواه دیگرش بپردازد. بیل در سال 2000 به سمت هیئت رئیسه مایکروسافت اکتفا کرد و وظایف دیگر ازجمله امور اجرایی را به استیو بالمر واگذار کرد. از همان زمان به بعد بیل گیتس بیشتر وقتش را در امور خیریه گذراند. در سال 2014 بیل گیتس اعلام کرد که قصد کناره‌گیری از سمت هیئت رئیسه را دارد و می‌خواهد فقط به‌عنوان مشاور در مایکروسافت فعالیت کند. استیو بالمر نیز در همان سال از سمت خود استعفا داد و ساتیا نادلا به‌عنوان مدیرعامل مایکروسافت برگذیده شد.

بیل گیتس الان به چه کاری مشغول است؟

در سال 2020 میلادی بیل گیتس از هیئت مدیره مایکروسافت هم کناره‌گیری کرد و درحال حاضر 1.3 درصد از سهام مایکروسافت را دارد و به‌عنوان سهام‌دار عمده این شرکت محسوب می‌شود. تا سال 2017 بیل گیتس یکی از ثروتمندترین افراد جهان بود تا این‌که مدیرعامل و موسس آمازون، جف بزوس توانست بیل را کنار بزند و یکی از ثروتمندترین فرد جهان در سال 2018 شود. در حال حاضر بیل تقریبا بیشتر زمان خودش را جهت خدمت به بشریت و امورخیریه صرف می‌کند.

همچنین در زمان شیوع بیماری کووید-19 بیل گیتس اعلام کرد سرمایه عمده‌ای را جهت یافتن واکسن این بیماری ارائه می‌دهد. اکنون بیل تمرکز اصلی خود را در امورخیریه گذاشته و برای آن بهترین استراتژی‌ها را به کار می‌گیرد. بیل گیتس و همسرش بنیاد خیریه را باهم اداره می‌کردند. سرانجام در سال 2021 و پس از 25 سال زندگی مشترک از یکدیگر جدا شدند.

ثروت و دارایی بیل گیتس در سال 2023

بیل گیتس 67 ساله درحال‌حاضر، تقریبا 104 میلیارد دلار سرمایه و ثروت دارد. همچنین بیل گیتس براساس رتبه‌بندی اکنون در رتبه ششم ثروتمند‌ترین افراد جهان قرار می‌گیرد. اگر می‌خواهید بدانید ثروت بیل به تومان چقدر می‌شود، باید نرخ دلار را در نظر بگیریم. همچنین باید بگوییم که بیل گیتس تقریبا 5200 هزار میلیارد تومان ثروت دارد.

بهترین شغل از نظر بیل گیتس چیست؟

بیل تابه‌حال نظرات متفاوتی درباره بهترین مشاغل داده است. او در یکی از مصاحبه‌های خود گفت که اکنون هوش مصنوعی با سرعتی قابل توجه به جلو حرکت می‌کند و در سال‌های آینده نیز، نقش موثر و مهمی را در جهان ایفا خواهد کرد. به همین علت هوش مصنوعی اکنون حوزه کاری فوق‌العاده‌ای است و هر شغلی که با آن همراه باشد بی‌شک بسیار سودآور و عالی خواهد بود.

مشاغلی که از نظر بیل گیتس بهترین هستند شامل: مهندسی، اقتصاد و… می‌شوند و درحال حاضر نیز با تقاضای بالایی روبه‌رو هستند. بیل می‌گوید مشاغلی همچون اقتصاد، مهندسی و علوم در سال‌های آینده رشد بی‌نظیری خواهند داشت و شرکت‌ها به فارغ‌التحصیلان این رشته نیازی بیشتری پیدا خواهند کرد.

بیشتر بخوانید: هوش مصنوعی چیست

نظر بیل گیتس درباره هوش مصنوعی

بیل گیتس بنیان‌گذار شرکت مایکروسافت در گفتگوی اخیر خود در انجمن اقتصاد جهانی در داووس، به نقش هوش مصنوعی در شکل دهی آینده پرداخت. در این نشست خبری بیل گفت هوش مصنوعی امروزه در بخش‌های مختلفی بهره‌وری را افزایش داده است. همچنین او گفت که شرکت‌هایی همچون مایکروسافت و گوگل که به رقابت در بازار عادی می‌پردازند، می‌توانند روند پیشرفت هوش‌مصنوعی را تسریع دهند.

در واقع بیل هوش مصنوعی را شگفت‌انگیز دانست و بیان کرد که این فناوری می‌تواند جهان را بسیار ثروتمند کند و این اجازه را به افراد بدهد تا کمتر کارکنند و زمان آزاد بیشتری داشته باشند. همچنین بیل گیتس در زمینه تاثیر جهانی هوش‌مصنوعی موضوع برابری را عنوان کرد و گفت می‌خواهد هرچه زودتر کشورهای توسعه یافته به مزایای هوش‌مصنوعی دست یابند. او‌ اشاره کوتاهی به نبود معلم و پزشک در آفریقا داشت و گفت که هوش‌مصنوعی می‌تواند این شکاف را پرکند. بیل فناوری هوش مصنوعی را یکی از بزرگ‌ترین و موفق‌ترین پیشرفت‌ها می‌داند. همچنین تاکید دارد که باید از هوش مصنوعی جهت پیشرفت جهان و منافع  انسان‌ها استفاده کرد.

معرفی رازهای موفقیت بیل گیتس

همان‌طور‌که در ابتدا گفته شد بیل گیتس در مسیر زندگی خودش چالش‌های زیادی را پشت سر گذاشت، اما در آخر با تلاش و پشتکار توانست آن‌ها را از سر راه خود بردارد و موفق شود. زندگی بیل برای کارآفرینان سرشار از نکات آموزنده و تاثیرگذار است. اگر بتوانیم رازهای موفقیت بیل گیتس را به‌خوبی درک کنیم و آن‌ها را در روند زندگی به کار بگیریم، قطعا تحول بزرگی را در زندگی خود رقم خواهیم زد. در ادامه همراه ما باشید تا چند مورد از رازهای بیل گیتس را بشناسید.

1. یادگیری باهم چند مهارت

بیل گیتس از آن دسته افراد خودساخته‌ای است که تنها به دانش تخصصی و فنی خود متکی نیست؛ بلکه در زمینه نوآوری و تجارت هم شخصیتی بسیار توانمند و برجسته است. بیل در زمان رهبری شرکت مایکروسافت علاوه‌بر افزایش دانش فنی آن تلاش کرد تمام ترفندهای تجاری خودش را به کار گیرد تا در رقابت با رقبا موفق باشد. بیل در زمان مدیریت مایکروسافت بسیار موفق عمل کرد و به‌عنوان الگوی رهبری در جهان شناخته شد.

2. ریسک پذیر باشید

یکی دیگر از رازهای موفقیت بیل گیتس ریسک‌پذیری بالای اوست. از لحاظ ریسک پذیری بیل واقعا یگانه و توانمند است و موفقیت‌های بسیار زیادی را هم به‌دست آورده؛ چراکه بدون هیچ‌ طرحی با MITS تماس گرفت و گفت برنامه‌ای طراحی کرده و سپس روی برنامه خودش کار کرد و آن را توسعه داد تا همه بدانند که بیل گیتس در این حوزه بسیار ریسک پذیر است. او به تمام جوانان می‌گویید که برای پیشرفت خودشان باید ترس را کنار بگذارند؛ چراکه‌ این ترس سبب می‌شود انسان در برابر رقبای خود کم بیاورد و عقب بکشد.

3. تبدیل کردن جهان به جای بهتری برای زندگی

همان‌طور‌که در ابتدای مطلب گفته شد بیل پس از مدتی کار کردن و در یک بازه زمانی تصمیم گرفت فعالیت اقتصادی خودش را کاهش دهد و به امورخیریه بپردازد. او می‌خواست زمین را به‌جای بهتری برای زندگی تبدیل کند و با اخلاق و منش خوب خود، دلیل موجهی به ثروتمندان جهان برای زندگی داد. بیل با راه‌اندازی بنیاد خیریه تمام تلاش خود را به کار گرفته تا بتواند به افراد بیشتری کمک کند و از انجام این کار احساس بسیار خوبی دارد. در واقع این موضوع برای سرمایه‌گذاران و کارآفرینان بسیار آموزنده و مهم است.

4. مطالعه کردن را فراموش نکنید

یکی از اصلی‌ترین عادات زندگی بیل گیتس که سبب معروفیت و شهرت او شده، مطالعه کتاب است. بیل گیتس سالانه 50 کتاب می‌خواند که با یک حساب و کتاب ساده میفهمیم که هرهفته او یک کتاب می‌خواند. براساس پژوهش‌های علمی مشخص شده است که تقریبا 85 درصد از افراد ثروتمند جهان اولین کسانی از خاندان خود بودند که چنین ثروتی را رقم زدند.

اغلب این افراد با مطالعه کتاب به جایگاه ویژه‌ای رسیدند. افراد ثروتمند و میلیاردر معمولا به خواندن کتاب‌های آموزشی می‌پردازند تا بتوانند با روش‌ها و ایده‌های نوینی آشنا شوند. همچنین برخی از ثروتمندان نیز بر این عقیده‌اند که هرایده تقریبا یک میلیون دلار ارزش دارد و بیشتر آن‌ها نیز با مطالعه کتاب به ذهن‌شان می‌رسد.

نتیجه گیری

در این مطلب سعی کردیم هرچیزی که به بیل گیتس مربوط است را بیان کنیم تا با این شخصیت برجسته بیشتر آشنا شویدو رازهای موفقیت و ثروتمند شدن او را بدانید. در واقع بیل گیتس در روند زندگی خود چالش های زیادی را پشت سر گذاشته تا بتواند به مسیر موفقیت دست یابد.