در حالی که بسیاری از مدارس نگران استفاده از هوش مصنوعی هستند، یک معلم آمریکایی تصمیم گرفت از ChatGPT به‌عنوان دستیار آموزشی در کلاسش استفاده کند. اتفاقی که افتاد چنین بود: مشارکت دانش‌آموزان افزایش پیدا کرد، در وقت معلم صرفه‌جویی شد و تفکر انتقادی دانش‌آموزان بهتر شد.

طبق گزارش Business Insider، کالین فیگ، معلم دبیرستانی اهل آمریکا، برخلاف روند معمول مدارس، تصمیم گرفت هوش مصنوعی را به فرصتی برای یادگیری تبدیل کند. او به‌جای ممنوع کردن ChatGPT، آن را وارد برنامه‌ی درسی کرد.

کالین به دانش‌آموزان کلاسش آموزش داد که:

  • چطور با ChatGPT مکالمه کنند
  • چگونه از آن برای نوشتن مقالات کمک بگیرند
  • ایده‌هایشان را از چه طریق بهبود دهند
  • محتوای تولیدشده را ویرایش و بررسی کنند.
استفاده از هوش مصنوعی در کلاس درس

آموزش واقعی در عصر هوش مصنوعی

به‌نظر دیگر وقت آن رسیده که به‌جای ترساندن دانش‌آموزان از ابزارهای جدید، به آن‌ها روش صحیح استفاده از هوش مصنوعی را بیاموزیم، مانند معلم آمریکایی. او به دانش‌آموزانش آموخت که هر چیزی که ChatGPT می‌گوید الزاماً درست نیست و باید همیشه تحلیل‌گر باقی بمانند.

در نهایت دانش‌آموزان کلاس کالین فیگ آموختند که چگونه از هوش مصنوعی برای یاد گرفتن و بهبود دادن مهارت‌هایشان استفاده نکنند، نه فقط برای نمره گرفتن و تحویل دادن تکالیف.

پس معلم‌ها به یاد داشته باشند که استفاده‌ی دقیق و اصولی از هوش مصنوعی نه‌تنها به آموزش ضربه‌ای نمی‌زند، بلکه آن را به سطحی می‌برد که مهارت‌های دانش‌آموزان بهبود پیدا می‌کند.

حالا وقت آن رسیده است که معلم‌ها به‌جای ترسیدن از فناوری، آن را به نفع خودشان و دانش‌آموزانشان به‌کار بگیرند. آن هم در شرایطی که مدل‌های هوش مصنوعی به جایی رسیده‌اند که می‌توانند رفتار انسان را در هر موقعیتی پیش‌بینی کنند؛ خبر پیش‌بینی رفتار با هوش مصنوعی را بخوانید.