عصر چهارشنبه یک سری تصاویر جعلی از خواننده معروف، تیلور سوییفت،‌ که با هوش مصنوعی ساخته شده بود روی پلتفرم ایکس (توییتر سابق) ‌منتشر شدند و بااینکه ایکس تصاویر را حذف کرد اما تصاویر به صورت میلیونی بازدید داشت.

ایکس برای حذف این تصاویر عملکرد سریعی نداشت و یکی از پست‌ها برای تقریبا ۱۷ ساعت روی ایکس وجود داشت تا بالاخره حذف شد.

تصاویر غیر اخلاقی تیلور سوییفت ساخته شده با هوش مصنوعی

حالا پس از این جنجال،‌ توجه دولتمردان و مردم دنیا به خطرات فناوری‌ها و تکنولوژی‌های هوش مصنوعی جلب شده. دیپ‌فیک‌ و تصاویر جعلی تیلور سوییفت که خیلی آسان با هوش مصنوعی ایجاد شده‌اند، به طور گسترده در پلتفرم‌هایی مانند X (توئیتر سابق) و تلگرام منتشر شده‌ و میلیون‌ها بازدید را به خود اختصاص داده‌اند. این موضوع استفاده نادرست از فناوری دیپ‌فیک را نشان می‌دهد که عمدتاً زنان و دختران جوان را هدف قرار می‌دهد و باعث ناامن شدن فضا و به خطر افتادن آرامش افراد می شود.

واکنش کاخ سفید در مواجه با تصاویر جنجالی تیلور سوییفت

قانون گذاران و سیستم های قضایی کشورهای مختلف هنوز درباره چشم انداز حقوقی این تکنولوژی به اتفاق نظر نرسیده‌اند اما با وجود جنجال تیلور سوییفت آنقدر اوضاع جدی شده که سیاستمداران آمریکایی و کاخ سفید به این ماجرا ورود کرده و خواستار قوانین جدیدی برای جرم انگاری ساخت دیپ فیک شدند.

در حال حاضر در ایالات متحده یک سری مقررات محدود فدرال وجود دارد اما کنگره آمریکا خواستار تصویب قوانین جدی برای حفاظت از مردم در برابر تکنولوژی دیپ فیک است.

واقعیت این است که به طور کلی نمی‌توان در مورد خوب بودن یا خطرناک بودن هوش مصنوعی اظهار نظر کرد؛ همچنین که بسیاری از کارشناسان مثل بیل گیتس در مورد تاثیر هوش مصنوعی در زندگی انسان ها می‌گویند. هوش مصنوعی یک ابزار دو لبه است که می‌تواند در موارد مختلف نجات دهنده باشد، یا مثل این ماجرا خطرناک جلوه کند.