اینکه دانشجویان در تکالیف و مقالات خود از هوش مصنوعی استفاده می‌کنند، همه می‌دانیم. استادان هم با استفاده از ابزارهای شناسایی هوش مصنوعی، می‌خواهند جلوی این کار را بگیرند؛ ولی دانشجویان یک قدم هم جلوتر رفته‌اند و با اضافه‌کردن عمدی غلط املایی، سعی دارند استادان و ابزارهای AI Detector را فریب دهند.

در گزارشی که مجله‌ی نیویورک از تاثیرات هوش مصنوعی بر محیط آکادمیک منتشر کرده است، دانشجویان از روش‌های خلاقانه‌ی تقلب با هوش مصنوعی گفته‌اند.

البته اضافه‌کردن غلط املایی، فقط یکی از روش‌هاست. بعضی دانشجویان روش‌های هوشمندانه‌تری دارند؛ مثلا در این گزارش آمده که دانشجویی از ChatGPT خواسته تا مقاله‌اش را مثل یک دانشجوی سال‌اولی کمی خنگ بنویسد تا انسانی‌تر به نظر برسد.

تکنیک‌های دانشجویان برای فریب ابزارهای تشخیص هوش مصنوعی

دانشجوی دیگری از تکنیک همکلاسی‌هایش برای فریب ابزارهای تشخیص هوش مصنوعی گفته است:

«خروجی اول رو از ChatGPT بگیر، بعد اون رو بده به یک چت‌بات دیگه و خروجی اون رو به یک چت‌بات سوم. حالا اگه نتیجه رو به یک ابزار شناسایی هوش مصنوعی بدی، درصد استفاده از AI با هر بار، کاهش پیدا کرده.»

تناقض اینجاست که دانشجویان می‌توانند انرژی صرف‌شده برای انسانی‌سازی خروجی هوش مصنوعی را صرف انجام‌دادن تکالیف خود کنند!

با وجود تلاش و خلاقیت دانشجویان، همیشه هم در فریب استادان خود موفق نمی‌شوند؛ به‌خصوص وقتی که هیچ‌چیز درباره‌ی موضوع نمی‌دانند تا متوجه غلط‌های فاحش خروجی هوش مصنوعی شوند.

یکی از استادان دانشگاه آیووا درباره‌ی این موضوع گفته است:

«دانشجویان ۲ مقاله نوشتند که اولی درباره‌ی سلیقه‌ی شخصی‌شان در موسیقی و دومی درباره‌ی تاریخ موسیقی جز در نیواورلئان بود. مقاله‌ی اول را مشخصا خودشان نوشته بودند؛ ولی در مقاله‌ی دوم حتی نام الویس پریسلی هم دیده می‌شد؛ کسی که نه سبک جز کار کرده و نه اهل نیواورلئان بوده است!»

روی آوردن استادان برای جلوگیری از استفاده از هوش مصنوعی توسط دانشجویان

این استاد به دانشجویان خود گفته است از هوش مصنوعی استفاده نکنند یا لااقل هوشمندانه‌تر تقلب کنند؛ نه اینکه خروجی هوش مصنوعی را دقیقا کپی کنند! طبق گفته‌ی این استاد، ظاهرا دانشجویان حرف او را جدی گرفته‌اند و استفاده از چت‌بات را کنار گذاشته‌اند یا دست‌کم تلاش بیشتری برای انسانی‌سازی خروجی به خرج داده‌اند.

آن‌طور که این گزارش گفته است، استادان دانشگاه روش‌های مختلفی برای جلوگیری از استفاده از AI به کار بسته‌اند و بعضی‌ها سراغ روش‌های سنتی رفته‌اند؛ مثلا از دانشجویان خواسته‌اند مقالات را با دست روی کاغذ بنویسند!

چالش‌های فضای آکادمیک با هوش مصنوعی در حالی است که شرکت Open AI قصد دارد یک اشتراک مادام‌العمر عرضه کند.

در خبر دیگری هم خواندیم هوش مصنوعی که دانشجویان از آن برای تقلب استفاده می‌کنند، خود می‌تواند رازهای تاریخی را کشف کند و راز نقاشی رافائل را پس‌از ۵۰۰ سال کشف کرده است.